مهارتهای ضروری برای مدیر محتوا + شخصیت مناسب این شغل


مدیر محتوا کیست؟ به زبان ساده یک مدیر محتوا کارکُشته کسی است که نقشه میکشد، استراتژی میچیند، نقد میکند و هرکجا که لازم ببیند دست به قلم میشود. مدیر محتوا نویسندهای است که تنها به نوشتن اکتفا نمیکند و به شاخههای دیگر محتوا هم قدم میگذارد؛ برای همین مهارت های مدیر محتوا گستردهاند و یکی از شغلهای پیچیده با مهارتهای چندجانبه به حساب میآید.
اما ای کاش به همین سادگی بود.
مدیر محتوا نویسنده ایست که علاوه بر عشق نوشتن، به دنبال مدیریت، رهبری و بهترین بودن است. برای اینکه یک مدیر محتوای غیرقابل جایگزین باشید به چندین مهارت مختلف و البته سخت نیاز دارید تا بتوانید در حوزه فعالیت خود حرفی برای گفتن داشته باشید.
بازار کار تولید محتوا شبیه هر کسبوکار دیگری به چند سطح تقسیم میشود. بسته به اینکه چقدر مهارت، ارتباطات و توانایی پرزنت خودتان را دارید، درآمد متفاوتی خواهید داشت. درآمدهای ۲۰-۳۰ میلیونی برای همه امکانپذیر نیست ولی افراد متخصص در این حوزه به درآمد ماهانه بیشتر نیز میرسند، اما به طور میانگین درآمد یک فرد کاربلد در بازاریابی محتوا بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون بسته به (رزومه، مهارت، سابقه کار و...) است.
مدیر محتوا یا ادمین محتوا کیست؟
در یک کسبوکار بالغ چندین تیم مختلف وجود دارند که هر کدام تمرکزشان روی بخش خاصی است اما در عین حال همگی با هم در ارتباط هستند؛ مثلاً تیم فروش، تیم محتوا، تیم منابع انسانی و ... هر کدام از این تیمها به مدیری نیاز دارد که اعضا را گرد هم جمع کند و آنها را با همدیگر و نیازهای سازمان هماهنگ کند. در کسبوکارهای دیجیتال یکی از بخشهای مهم، بازاریابی محتوایی است که شاهرگ حیاتی آن سازمان به حساب میآید.
از حاشیه بگذریم مدیر محتوا کسی است که وظیفه مدیریت تیم تولید محتوا را برعهده دارد و تمام تلاشش بر این متمرکز است که تولید محتوای با کیفیتتری همسو با نیازهای سازمان انجام شود. مدیریت محتوا یعنی چه نوع محتوایی (از نظر ویدیویی، صوتی، متنی)، با چه هدفی، در کجا منتشر شود و خلاصه کلام اینکه هر چیزی که قرار است به گوش مخاطب برسد ابتدا از زیر دست این مدیران عبور میکند.
جمع و تفریق ذهنیت مدیر محتوا
قبل از اینکه سراغ مهارت های مدیر محتوا برویم باید کمی در مورد ذهنیت و نوع نگاهتان به محتوا صحبت کنیم. نداشتن دید درست به شغل تولید محتوا به کلی میتواند برای افرادی که طرز فکر رشد گریزان (واژه من درآوردی به معنای فراری از رشد) به شدت کابوسوار باشد و البته برای کسانی که طرز فکر رشد دارن یک بهشت بینظیر برای رضایت شغلی خواهد بود.
نمیخواهم سراغ مدلهای شخصیت شناسی بروم. اینجا فقط در مورد یکی دو مسئله صحبت میکنم به باید در ذهنیت خود داشته باشید. طبق تجربهای که با افراد مختلف در تیم محتوا داشتهام چندین سبک مختلف شخصیتی را دیدهام و این نکات را از آن تجربیات وام گرفتهام.
- همیشه چیزی از چشم پنهان میماند.
- یک محتوای بی نقص هیچوقت نوشته نمیشود.
- اگر این ماه مانند ماه گذشته فعالیت میکنی چند ماه آینده عقب میافتی.
- اگر چیز متفاوتی برای عرضه نداری نادیده گرفته میشوی.
ادمین محتوا چه کار میکند؟
مدیر محتوا دست پشت پرده تمام آن محتوایی است که جلو چشم (یا ناخودآگاه) مشتری میرسد و حتی در مثالی اغراقآمیزتر ناخدای کشتی کسبوکار آنلاین است؛ چرا که مهمترین بخش هر بیزینسی توانایی آن در بازاریابی محتوایی است.
1️⃣ تدوین استراتژی محتوا
مرحله اول در تولید محتوا تعیین استراتژی کوتاه و بلند مدت است و اینکه چه محتوایی در چه تریبونی به گوش چه کسی برسد. یک تیم محتوای حرفهای به اندازه قویترین استراتژی که میچینند، دستاورد دارند. به طور کلی بدون داشتن استراتژی محتوا مثل این است که روی یک کاغذ را خط خطی کنی به امید اینکه به یک الگو در طرحهایت برسی.
2️⃣ (بعضاً) تولید محتوا
اگرچه مدیر بازاریابی محتوا شاید در ابعاد خیلی بزرگ دست به تولید محتوا نزند اما او زمانی یک تولید کننده محتوا بوده و با پله پله ترقی به جایگاه مدیریت رسیده است. تولید محتوا برای یک مدیر پایان ندارد و در هر کجا که احساس کند خودش دست به قلم میشود و ضعفها را برطرف میکند. نوشتن برای او یک لذت واقعی است که نمیخواهد از آن دست بکشد و به هر بهانهای سعی میکند کمی از چاشنی نویسندگی خودش را در محتواها جای دهد.
3️⃣ برنامهریزی برای توزیع محتوا
اگرچه ممکن است کل محتوای سازمان را خودش ننویسد اما فرایند توزیع محتوا در دست خودش است. مدیر کانتنت مارکتینگ تعیین میکند که در هر چه پلتفرمی، چه نوع محتوایی منتشر شود و در کجا بهترین نتیجه را میگیرند. هر چقدر هم که یک محتوا قوی و پربار باشد اگر در جای درست و پرمخاطب توزیع نشود نتیجه قابل توجهی به دست نمیآورد.
4️⃣ مدیریت و تحلیل فعالیت
حالا وقت تحلیل و بررسی است. اینکه چندین ساعت کلی انرژی روی محتوا بگذاری و در نهایت به هیچ نتیجهای نرسی میتواند تیم محتوا را به کلی فرسوده کند. مدیریت محتوا و تحلیل آن میتواند نقشه راه فعالیتهای آینده را بهبود دهد و به ارتقاء کیفیت کلی محتوا کمک میکند.
5️⃣ اصلاح و بروزرسانی محتوا
زیبایی تولید محتوا در این است که هیچوقت بینقص نیست و همیشه چیزی برای بهتر کردن وجود دارد. اصلاح و بروزرسانی محتوا یکی از مهمترین کارهای تیم تولید محتوا است که در آن مدیر محتوا باید حسابی استاد باشد و با ریزبینی بسیار زیاد همه مشکلات را ببیند (با این وجود) هنوز هم جای اصلاح بیشتر در محتوا وجود دارد.
6️⃣ تعیین اهداف تولید محتوا
تیم تولید محتوا کارهای گستردهای انجام میدهند و ممکن است به راحتی از اهداف اصلی خارج شوند و درگیر حواشی شوند به همین دلیل این وظیفه مهم بر شانههای مدیران محتوا است تا با تعیین دقیق اهداف و اولویتبندی کارها به رسیدن به بهترین نتیجه تیم را مدیریت و رهبری کنند.
7️⃣ حفظ انگیزه و عملکرد تیم
یکی از کارهای مهم مدیریت این است که حواسش باید به تمام اعضای تیم باشد که بیانگیزه، ناامید و فرسوده نشوند. تولید محتوا کاری سنگین است و تیم محتوا با پستی و بلندهای زیادی روبرو میشوند. این کار مدیر محتوا است تا پشت تیمش باشد و به آنها کمک کند روزهای سختشان را پشت سر بگذارند و پرانرژی ادامه بدهند.
8️⃣ گزارش عملکرد تیم/ کمپین
مدیریت یعنی کنترل و نظارت بر فعالیت برای رسیدن به نتیجهای مشخص. اگر یک تیم بدون گزارش عملکرد مستمر، فقط سرش را پایین بیندازد و کار کند، مستقیم سرش به دیوار میخورد. کار مدیر محتوا اینجا حائز اهمیت است چرا که گزارش عملکرد همچون یک نشانه برای موفقیت یا ناموفق بودن استراتژی عمل میکند و برای ادامه فعالیت کسبوکار ضروری است. گزارش عملکرد عموماً در اختیار مدیران بالاتر قرار میگیرد و در خصوص برنامههای بعدی مورد بررسی قرار میگیرد.
9️⃣ تلاش برای پیشرفت بیشتر
تمام تلاش یک مدیر کانتنت مارکتینگ بر این متمرکز است تا در نتایج گوگل و ذهن مشتری رتبه بالاتری بدست آورد. ممکن است که تیم در برخی مواقع احساس کند که دیگر نمیتوانند از حدی بالاتر بروند، اینجاست که یک مدیر کارکشته باید سقفهای نامرئی رقابتی را بشکند و برای رسیدن به جایگاه بالاتر تلاش کند.
مهارت های مدیر محتوا (تخصصی)
در دوره کارآموزی که داشتم مدیرم یک حرف قشنگی زد که باعث شد دید واقعی در مورد مدیریت بدست آورم.
او گفت: کار یک مدیر وقتی شروع میشود که بقیه تیم کارشان را تمام میکنند.
1️⃣ دید تحلیلی نسبت به محتوا
بیشتر زمان یک مدیر باید برای تحلیل عملکرد تیماش صرف شود. نقاط قوت و ضعف فرایندها را بدست آورد و به دنبال استراتژیهای بهتر باشد. یک مدیر باید یک تحلیلگر ریزبین و سختگیر باشد تا هیچ چیزی از جلوی چشمش مخفی نشود. یکی از کارمندان بخش محتوا به شوخی به من گفت: "که شما همیشه یه مشکلی تو کار من پیدا میکنی، میشه یه بار به شوخی هم که شده مشکلی در محتواهایم پیدا نکنی؟!" پاسخم مشخص بود. نه متاسفانه😐. خارج از بحث شوخی کارهای انسانی همیشه ضعف دارند و موضوع مهم این نیست که محتوای بدون ضعف تولید کنیم بلکه موضوع فقط تمرکز روی کمی بهبود است تا مرحله به مرحله، کیفیت بالاتر برود (ولی هیچوقت بینقص نخواهد شد).
2️⃣ مدیریت فعالیت در سوشال مدیا
یک مدیر بازاریابی محتوا فقط با محتوای وبسایت سروکار ندارد، فعالیتهای سوشال مدیا هم یکی از مهارتهای ضروری برای او هستند. فعالیت در شبکههای اجتماعی مختلف و داشتن استراتژی برای فعالیت حرفهای باید در سبد مهارتهای یک مدیر محتوای کارکشته قرار داشته باشد تا بتواند محتوای خود را در هر تریبونی به گوش مخاطب برساند و برند خودش را معرفی کند. سوشال مدیا جزء غیرقابل حذف هر کسبوکار آنلاینی است که باید در کنار وبسایت به آن توجه ویژهای شود. (میتوانید هم فقط روی سایت یا سوشال مدیا تمرکز کنید ولی همه تخممرغهای تان را در یک سبد نگذارید).
3️⃣ سیستمهای مدیریت محتوا (CMS)
یک مدیر محتوا نیازی به کدنویسی حرفهای ندارد چرا قرار نیست به طراحی سایت اختصاصی بپردازد اما سیستمهای مدیریت محتوای مختلف از جمله وردپرس و پرستاشاپ و ... موارد مهمی هستند که باید در لیست مهارت های مدیر محتوا باشد. امروزه بیشتر وبسایتهای ایرانی وردپرسی هستند و طبیعتاً مدیر محتوا باید بخشهای مختلف آن را بشناسد.
4️⃣ انجام سئو محتوا
یک مدیر محتوا لازم نیست سئوکار باشه ولی باید سئوی محتوا رو حرفهای بلد باشه. سئو سایت بیشتر کار مدیر سایت هست ولی موضوع سئو محتوا کار تخصصی مدیر محتوا هست. اینکه بتوانید یک محتوا را به لینک اول گوگل برسانید هدف اصلی شما در شغل مدیریت بازاریابی محتوا است و باید با تمام وجود شب و روز برای رسیدن به این هدف (سخت) تلاش کنید.
5️⃣ کپی رایتینگ (دکمه خرید ذهن مشتری)
نوشتن در خون یک بازاریاب محتوا است. تبدیل شدن به یک کپیرایتر حرفهای، هفت خوانی است که نویسندهها باید طی کنند تا بتوانند تاثیر گذار بنویسند و اینجا جاییست که مدیر محتوا باید حسابی خودش را نشان بدهد. نوشتن متنهای تاثیرگذار و متقاعد کننده که مشتریان را وابسته به برند کند، جایی است که مدیر محتوا باید با تسلطی که بر کپی رایتینگ دارد (کپی راتیترهای هم تیمی را هم فراموش نکنید) باید متنهای اصطلاحاً (بی بخار) را رد کند و به دنبال محتوای اثر گذار باشد.
6️⃣ تسلط بر نگارش فارسی
اولین کاری که در دیدن وبسایت جدیدی انجام میدهم این است که کمی از محتوای آن را میخوانم و فقط دنبال اشتباهات نگارشی آن هستم. تسلط محتوای یک وبسایت از تسلط بر نگارش فارسی شروع میشود و یک کانتنت منجر باید حسابی روی این مورد حساس باشد تا همه در تیم محتوا نهایت وسواس را در نوشتن به خرج دهند.
مهارت های مدیر محتوا (نرم)
اگرچه مهارتهای تخصصی خیلی مهمان اما بدون مهارتهای نرم ما مثله یک ماشین یا ربات هستیم که فقط دنبال انجام کارا هستیم اما مهارتهای نرم احساسات و ویژگیهای انسانی رو در کارهامون ایجاد میکنند.
1️⃣ ریز بینی (تحلیل موریانههای محتوا)
موریانههای محتوا همون جزئیات ریزی هستن که به سختی دیده میشن اما تاثیر زیادی در ضعف محتوایی ایجاد میکنند.
ریز بینی و توجه به جزئیات یکی از اصلی ترین ویژگیهای هر کسی است که در کار تولید محتوا دستی بر آتش دارد اما برای مدیران محتوا این موضوع مثل یک قانون اساسی میماند که نباید هیچ چیزی از جلوی چشمشان پنهان بماند و باید به کوچکترین چیزها هم حساس باشند. چندین مورد پیش آمده که یک مشتری به دلیل اشتباه در وارد کردن یک ویژگی محصول آن را مرجوعی داده است و چند میلیون تومان پول بیزبان در این بین ضرر بار آورده است، که خب چشمها اول از همه به سمت مدیر محتوا دوخته خواهند شد!
2️⃣ مهارت ارتباط مؤثر
به طور کلی نویسندهها را کسانی میدانند که در برقراری ارتباط خیلی قوی نیستند اما این یک اشتباه و گناه کبیره است که در حق آنها صورت گرفته است. اتفاقاً به دلیل قدرت تحلیل و عمقی که نویسندهها دارند میتوانند روابط قویتری ایجاد کنند و ویژگی اصلیشان هم همین است که درگیر روابط سطحی و پوچ نمیشوند. خلاصه کلام که مدیر محتوا باید بتواند با تیم خود و همچنین با مشتریان ارتباط قوی و صمیمانهای (در چهار چوبهای کاری) ایجاد کند و شرایطی مطلوب برای برقراری ارتباط تامین کند که موجب برقراری روابط اثرگذار شود.
3️⃣ خلاقیت در راه تکرار مسیر
محتوا بدون خلاقیت صرفاً در کنار هم قرار دادن چند کلمه پشت سر هم است. خلاقیت جوهره وجودی کسبوکارهای موفقی است که توانستهاند کارشان را به جایی برسانند. خلاقیت همان وجه تمایز را ایجاد میکند چه در افراد باشد و چه در سازمانها. مدیر بازاریابی محتوا باید خدای خلاقیت باشد و بتواند ایدههای جالب ارائه دهد و البته که در کنار آن باید همواره با آغوشی باز از ایدههای جدید استقبال کند و به دنبال ایجاد تمایز در مقابل رقبا باشد.
4️⃣ منظم بودن وقتی بینظمی حاکم است
نظم در تولید محتوا خیلی مهم است چرا که محتوا وظیفهای سنگین بر دوش دارد تا بتواند ذهن مخاطب را با چیزهای جدید آشنا کند و در کل مدل ذهنی خواننده را شکل میدهد. تولید محتوا فرایندی پیچیده و با برنامههای بلند و کوتاه مدت است که خیلی راحت میتواند مختل شود و وقت افراد با چیزهای بیاهمیت تلف شود. انضباط و مدیریت نظر از ارکانی است که هر مدیر محتوای موفقی باید در آن خبره باشد و تیم را در مسیر برنامههای جمعی با لحاظ کردن برنامه تک به تک افراد تیم پیش ببرد.
5️⃣ رهبری وقتی کس دیگری نیست
رهبری یعنی آنجا که افراد دیگر توانی برای ادامه دادن ندارند تو ادامه بدهی و به مسیر پایبند باشی اما نمیتوانی تنهایی پیش بروی بلکه باید تیم را هم با خودت به جلو ببری. برای تبدیل شدن به رهبر باید الگو بود و باید مسیری شفاف و روشن در پیش داشت. تبدیل شدن به رهبر صداقت میخواهد، صبر و کاربلد بودن و از همه مهمتر اعتماد، که همگی در طول زمان بدست میآیند.
6️⃣ زمان طلاست، مدیریت زمان خزانهداریست
زمان ارزشمندترین چیزی است که در اختیار داریم اما نمیتوانیم آن را برای خودمان نگه داریم. فقط میتوانیم با آن پیش برویم و سعی کنیم بهتر از آن استفاده کنیم. زمان در تولید محتوا خیلی مهم است چرا که همه چیز به آن بستگی دارد. خیلی راحت میشود برای نوشتن یک مقدمه یک روز وقت گذاشت و برای پاراگراف بعدش هم همینطور اما آیا اینطوری کسبوکاری وجود خواهد داشت؟ اصلاً محتوایی وجود خواهد داشت؟ مدیریت زمان برای رسیدن به نتیجهای مطلوب و حرفهای بسیار مهم است و نباید اصلاً به آن بیتوجهی شود.
تمام شد اما پایانی ندارد
اگر از این مقاله خوشتان آمد لطفاً در بخش کامنتها من را در جریان بگذارید، خوشحال میشوم نظرتان را در مورد محتواهایم بدانم. ❤