چطور یک کسب و کار موفق در ایران راه‌اندازی کنیم؟

کسب و کارم را از کجا شروع کنم؟

اگر موفق نشوم و شکست بخورم چه؟

چطور یک کسب و کار پرسود بسازم؟

این سوالات تنها بخش کوچکی از دغدغه‌های افرادی است که قصد راه‌اندازی کسب و کار خودشان را دارند. قطعا راه اندازی کسب و کار برای اولین بار خیلی ترسناک و دلهره‌آور است. در هر حال قرار است قدم در مسیر تاریکی بگذارید که با گوشه و کنارش هیچ آشنایی ندارید.

اما خب خوشبختانه شما می‌توانید از تجربه افرادی که قبلا این مسیر را با موفقیت طی کرده‌اند مثل یک فانوس استفاده کنید. در این مقاله می‌خواهم این فانوس را به دست شما بدهم! در ادامه این مطلب قدم به قدم مراحل راه اندازی کسب و کار را به شما توضیح خواهم داد.

اگر میخواهید دردوره رایگان راه اندازی کسب و کار آرش اسماعیلی ثبت نام کنید کلیک کنید

مراحل راه اندازی کسب و کار شخصی

فرقی ندارد که می‌خواهید اولین کسب و کارتان را راه اندازی کنید یا کسب و کار پنجمی را، در هر حال نکات این مقاله از ایده یابی و اعتبارسنجی تا چیدن برنامه بیزینس و... به کمک‌تان می‌آیند.

1_ ایده را پیدا کنید

اولین و مهم‌ترین قدم برای راه اندازی کسب و کار، ایده‌یابی است. در مورد این موضوع قبلا در مقاله «ایده پردازی برای شروع کسب و کار اینترنتی» صحبت کردیم. اما به طور خلاصه هم در این مقاله نکات مهمی را به شما توضیح میدهم. (اگر از قبل ایده دارید، بهتر است از این مرحله رد شوید.)

برای اینکه بتوانید ایده مورد نظر را پیدا کنید، باید یک سری سوال را جواب بدهید. این سوال‌ها کمک می‌کنند ایده‌ای را برای کسب و کار پیدا کنید که واقعا مشکل مردم را حل کند و در نتیجه درآمدزا باشد.

لیست سوال‌ها به این شرح است:

_ چه چیزی در زندگی روزمره من و مردم را اذیت می‌کند؟ مثلا عدم دسترسی به تاکسی و قیمت بالای آنها باعث به وجود آمدن تاکسی‌های اینترنتی شد!

_ چه چیز جدیدی در راه است؟ مثلا امروز اینترنت، هوش مصنوعی، VR و... از جمله تکنولوژی‌های جدید هستند که می‌توانند در مسیر کسب و کار به شما کمک کنند.

_ چه محصولی وجود دارد که هنوز جای کار برای بهبود داشته باشد؟ مثلا دوچرخه برقی مدل بهبودیافته موتور سیکلت است.

_ مردم بیشتر چه چیزی را می‌خواهند؟ دوستان خودتان بیشتر به چه چیزهایی توجه می‌کنند؟ نیازی برای برطرف کردن می‌بینید؟

_ در کشورهای پیشرفته کدام ایده‌ها عملی شده‌اند که در ایران هنوز نشده؟ مثلا همین اسنپ خودمان ایده کپی‌شده UBER در سطح جهانی است!

بعد از جواب دادن به این سوال‌ها باید حداقل 5 الی چند ده ایده داشته باشید. حالا آنها را مشاهده کرده و با توجه به منابع، علایق، شرایط و... خودتان ایده‌های نامناسب را خط زده تا بهترین را پیدا کنید.

2_ اعتبار ایده را بسنجید

Image for post
Image for post

شما در مرحله اعتبارسنجی مطمئن می‌شوید که اصلا ایده من انتخاب خوبی برای راه اندازی کسب و کار هست یا نه. در این مرحله باید 3 قدم بردارید. خب اولین سوالی که باید برای اعتبارسنجی ایده مورد نظر از خودتان بپرسید، این است که:

_ اندازه این فرصت چقدر است؟

کارآفرینان تازه‌کار اصولا به بازارهای کوچک اهمیت نداده و نسبت به آنها بی‌توجه هستند. اما یادتان باشد که در کسب و کار، مهم این است که اندازه بازار و فرصت‌های آن با خواسته‌های شما مطابقت داشته باشد نه الزاما اینکه بازار بزرگ باشد!

مثلا ممکن است یک کالایی را مد نظر داشته باشید اما بفهمید مشتریان این محصول بسیار کم هستند و از ورود به بازارش خودداری کنید. ولی شاید همین کالا حاشیه سود بالایی داشته باشد که اجازه بدهد حتی در فروش پایین هم سود خوبی به دست بیاورید. یا مثلا ممکن است یک کالا حتی حاشیه سود پایینی هم داشته باشد، اما به دلیل نیاز دائم مشتری به آن بتوانید در بازارش درآمد خوبی کسب کنید.

منبع:

https://www.portal.ir/how-to-start-a-business