فواید و مضرات دوچرخه سواری

دوچرخه سواری فوق العاده لذت بخش است، اما چقدر از مضرات دوچرخه سواری باخبر هستید؟

دوچرخه سواری فوق العاده  لذت بخش است، اما چقدر از مضرات دوچرخه سواری باخبر هستید؟ از فواید دوچرخه سواری چطور؟ در خصوص مهمترین مضرات و فواید دوچرخه سواری در اینجا اطلاعات خوبی را دریافت خواهید کرد، بنابراین تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

فواید دوچرخه سواری

دوچرخه سواری یک ورزش است یا یک تفریح؟ پاسخ این پرسش نسبی است! اگر هر روز دوچرخه سواری  کنید جنبه ورزشی آن بیشتر میشود و اگر فقط برخی از مواقع رکاب بزنید، جنبه تفریحی آن مد نظر شماست.

قطعاً در مورد اول، یعنی جنبه ورزشی است که میتوان از فواید آن استفاده کرد، اگرچه مورد تفریحی نیز فوایدی دارد اما به پای فواید روزانه رکاب زدن نیست.

برخی از فواید ورزش دوچرخه سواری عبارتند از:

- شادابی و انرژی مثبت

- تناسب اندام و لاغری

- رسیدن به سبک زندگی سالم

- تقویت عضلات پا

- جذب بیشتر ویتامین D

- افزایش روحیه کار تیمی

- بهبود جریان خونرسانی

- سلامت قلب

- بهبود سطح قند خون

- کاهش استرس و اضطراب

- کاهش خطر دیابت و سرطان

- کاهش خطر سکته و حمله قلبی

- قدرت بخشی بیشتر به مغز برای تفکر

Image for post
Image for post

 

 در خصوص فواید دوچرخه سواری باید به چند نکته بسیار مهم دقت داشته باشید:

1- رکاب زدن در شهرهای آلوده بسیار مضر است، به طوری که اگر در شهری مثل تهران رکاب بزنید، تمام آلودگی های هوا به ریه های شما ورود پیدا میکند و اثرات منفی خود را بر جای میگذرد، پس بهتر است از مدل برقی در شهرهای آلوده استفاده شود.

2- دوچرخه سواری در طبیعت که از آن با عنوان تور دوچرخه نام برده میشود به مراتب اثرات بهتری دارد، بنابراین آخر هفته های خود را با دوچرخه در مناظر بکر و طبیعی و خارج از آلودگی شهرها بگذرانید.

3- بدون داشتن کلاه ایمنی، سوار این وسیله نشوید چون بسیار خطرناک است. ( برای خرید کلاه ارزان ایمنی میتوانید به بخش فروشگاه سایت باچرخ مراجعه نمایید)

4- تغذیه مناسب را در کنار رکاب زدن، در نظر داشته باشید تا فواید این ورزش، زودتر و بیشتر در شما نمایان شود.

5- برای اینکه از اثرات منفی نور خورشید در هنگام رکاب زدن طولانی مدت بر پوست بکاهید، میتوانید از اسکارف استفاده نمایید.

6- دوچرخه های ثابت نیز اثرات مفید دوچرخه های بیرون از منزل را دارند، اما با توجه به اینکه حس و حال طبیعی ندارند، اثرات درونی آن به مراتب کمتر از زمانی است که در کنار دشت و کوهستان رکاب میزنید.

7- در هنگام خرید و یا کرایه دوچرخه، حتماً از  سایز دوچرخه  مناسب خودتان اطلاع پیدا کنید، متاسفانه دوچرخه های اشتراکی که در شهرها مورد استفاده عموم قرار میگیرد همه یک سایز هستند و استفاده از مدل های غیر استاندارد میتواند به مرور زمان باعث دردهای عضلانی و استخوانی شود.

منبع: