مهار افسردگی پس از زایمان

در دوران بارداری، یک زن تضاد زیادی از احساسات را تجربه می کند. از مشتاق بودن در مورد کودک، درگیر شدن از صمیم قلب در مقدمات تولد نوزاد و در نهایت هجوم آدرنالین پس از زایمان.

اما وقتی اوج پایین می آید و مادر مجبور می شود با مشکلات شیردهی، بی خوابی همراه با نگرانی و خستگی مواجه شود، گاهی اوقات باعث ناراحتی و اضطراب در برخی از آنها می شود.

با آشنا شدن مادر با روال کودک و با حمایت اعضای خانواده، بلوز کودک به تدریج محو می شود. برعکس، زمانی که این علائم همراه با برخی نشانه‌های دیگر مانند احساس بدبینی و ناامیدی، از دست دادن اشتیاق در کارهای روزمره، کمبود خواب یا پرخوابی، بی‌قراری و تحریک‌پذیری، افکار ناسالم، کاهش اشتها، علائم فیزیکی مکرر مانند سردرد، اختلالات گوارشی باقی می‌مانند. و درد مزمن که به درمان پاسخ نمی دهد. سپس پیشنهاد می شود که مادر ممکن است از افسردگی پس از زایمان رنج ببرد.

توصیه پزشکان مبنی بر اینکه در صورت مشاهده هر گونه نشانه ای از این ویژگی ها باید فوراً به مشاور یا درمانگر مراجعه کنید.
علل افسردگی پس از زایمان می تواند ترکیبی از عوامل مختلفی مانند افسردگی ارثی پس از زایمان در زنان خانواده، نوسانات خلقی ناشی از کاهش سطح هورمون های استروژن و پروژسترون، کم خوابی مداوم و خستگی جسمانی باشد.

به طور کلی، پزشکان مشاوره و تجویز داروهای ضد افسردگی را برای همین موضوع توصیه می کنند، اما بسیاری از زنان تمایلی به مصرف این دارو ندارند. درمان بدون عارضه دیگر می تواند ورزش باشد.

به عنوان مثال، پریا، مادری که برای اولین بار به دنیا آمد، نوزادی را به صورت سزارین به دنیا آورد. 3 هفته پس از زایمان، او شروع به تجربه علائم ذکر شده در بالا کرد. ظاهراً آنقدر طولانی شده بود که زندگی عادی او را تحت تاثیر قرار می داد.

او نمی توانست عصبانیت و اضطراب خود را کنترل کند و تحریک پذیر و بی خواب بود. شوهرش متوجه مشکلات فزاینده شد و از یک مشاور کمک خواست. پیشنهاد شد که اینها علائم افسردگی پس از زایمان است. هنگام ملاقات با مشاور، به او توصیه شد که به طور منظم در هر گونه فعالیت بدنی شرکت کند.

از این رو، او شروع به راه رفتن روی تردمیل در خانه کرد زیرا تمایلی به ترک نوزاد نداشت. او که احساس پرانرژی و شادابی می کرد، به خود انگیزه داد تا با کودک در کالسکه بیرون برود. این تغییرات تاثیر زیادی بر رفتار او گذاشت.
اگرچه این به ما نتیجه‌گیری مشخصی نمی‌دهد، داده‌های جمع‌آوری‌شده و تجزیه‌وتحلیل‌شده در طول سال‌ها به وضوح نشان می‌دهد که زنانی که پس از زایمان درگیر هر نوع فعالیت فیزیکی بوده‌اند، از نظر عاطفی، جسمی و روانی سود برده‌اند.

تمریناتی که می توان بعد از زایمان انجام داد:
پیاده روی: با یک پیاده روی آسان شروع کنید. به تدریج می توانید شروع به دویدن کنید. اما پیاده روی یک روز شاداب و لذت بخش را پیش رو به شما می دهد. اگر نمی توانید زمانی را برای بیرون رفتن پیدا کنید، راه رفتن آهسته روی تردمیل با سرعت راحت نیز برای بدن معجزه می کند.

انقباضات معده و تمرین تنفسی: صاف بنشینید، هوای تازه را استنشاق کنید و عضلات شکم خود را منقبض کنید، آن را برای چند ثانیه نگه دارید و در حین بازدم هوا را آرام کنید. یک نفس عمیق بکش. به آرامی، می توانید مدت زمان حبس نفس خود را افزایش دهید. این تمرین به تقویت عضلات شکم کمک می کند.

پیلاتس و یوگا برای بسیاری از زنان پس از زایمان ترجیح داده شده است. زمانی که زنان در مورد وزن خود احساس انزوا و اضطراب می کنند، ورزش فرصت هایی برای تعامل اجتماعی نیز فراهم می کند. بسیاری از زنان به کلاس‌هایی مانند رقص یوگا یا زومبا می‌پیوندند تا روحیه خود را زنده کنند و به زندگی بازگردند.

با این حال، قبل از انجام هر نوع ورزشی، بهتر است با پزشک مشورت کنید و تنها پس از اجازه او به فعالیت بدنی بپردازید.