دوچرخه ثابت بعد از عمل رباط صلیبی

ممکن است با زمین خوردن در حین اسکی، فوتبال  زانو به داخل کج شده و پا به سمت بیرون رود. این رگ به رگ شدن زانو یا همان چیزی است که ما به آن زانوی پیچ خورده نیز می گوییم. درد، التهاب... رباط های صلیبی زانو شل شده یا پاره شده و لازم است چه عمل باشد چه نباشد زانو بی حرکت شود و بعد توانبخشی شود! توانبخشی یک مرحله کلیدی در روند بهبودی برای بازگرداندن هماهنگی مناسب زانو و تقویت ماهیچه هایی است که به رباط ها کمک کرده و از آنها محافظت می کند. آیا ورزش با دستگاه دوچرخه ثابت برای پیچ خوردگی زانو و بعد از عمل رباط صلیبی مفید است؟

Image for post
Image for post

پیچ خوردگی زانو دقیقاً چیست؟

رگ به رگ شدن زانو باعث آسیب رباط های مفصل زانو می‌شود. بیشتر پیچ خوردگی ها در نتیجه پیچ خوردن زانو و آسیب به رباط های صلیبی (قدامی و خلفی) رخ می دهد.

رباط ها بافت های فیبری بسیار قوی و کشسانی هستند که استخوان ها را در مفصل به یکدیگر متصل می کنند و ثبات آنها را تضمین می کنند. آنها به استخوان ها اجازه حرکت می دهند در حالی که به لطف خاصیت ارتجاعی خود محدودیت ها را ثابت می کنند (و بنابراین از دررفتگی هایی که هنگام دررفتگی مفصل رخ می دهد جلوگیری می کنند). رگ به رگ شدن زمانی رخ می دهد که رباط ها بیش از حد کشیده شده باشند: در این حالت یک رگ به رگ شدن خوش خیم است. رگ به رگ شدن شدید زمانی رخ می دهد که یک رباط می شکند.

هر دو نوع رگ به رگ شدن زانو:

• رگ به رگ شدن خوش خیم پارگی بخشی از رباط ها است.

• رگ به رگ شدن شدید مربوط به پارگی کامل رباط ها است.

علل و عوامل خطر برای پیچ خوردگی زانو

زانو در هنگام انجام ورزش‌هایی مانند اسکی، فوتبال، راگبی، تنیس یا ورزش‌های رزمی، مفصلی است که در معرض بیشترین قرار گرفتن است. تصادفی نیست که 75 تا 90 درصد از پارگی های رباط صلیبی در حین انجام یک ورزش اتفاق می افتد.

علائم پیچ خوردگی زانو

رگ به رگ شدن زانو باعث درد شدید در زانو در زمان ضربه یا تصادف، ترک خوردن یا پارگی و احساس بی ثباتی زانو می شود. سپس زانو متورم، قرمز و کشیده می شود (معمولاً با ظاهر ادم).

پس از آسیب رگ به رگ شدن زانو، شما در راه رفتن مشکل دارید و به محض اینکه می خواهید زانو خود را حرکت دهید یا خم کنید احساس درد می کنید.

 توانبخشی برای آسیب های رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی زانو

درمان پس از آسیب زانو عمدتاً به شدت آسیب و در نتیجه نوع پیچ خوردگی بستگی دارد. در مورد رگ به رگ شدن خوش خیم (پارگی جزئی رباط)، معمولاً درمان غیر جراحی تجویز می شود. اولین مرحله استراحت دادن به مفصل زانو همراه با ضد التهاب و کمپرس یخ روی زانو و سپس جلسات توانبخشی و تمرینات ورزشی است. در صورت پارگی رباط ها (پیچ خوردگی شدید)، می توان جراحی زانو را در نظر گرفت و رباط را با پیوند تاندون جایگزین کرد.

هر نوع رگ به رگ شدن زانو، همیشه یک مرحله بیحرکتی زانو توسط آتل وجود خواهد داشت که می تواند 3 تا 4 هفته (یا حتی 6 هفته برای پارگی رباط) و سپس مرحله توانبخشی طول بکشد. بی‌حرکتی امکان بهبود زخم را در عین تثبیت مفصل فراهم می‌کند: مدت زمان دقیق آن توسط پزشک متخصص تعیین می‌شود. مرحله توانبخشی توسط فیزیوتراپیست دنبال خواهد شد.

Image for post
Image for post

دوچرخه ثابت بعد از عمل رباط صلیبی و پیچ خوردگی زانو

هدف از توانبخشی کار بر روی تحرک زانو، تقویت عضلات و برنامه ریزی مجدد عصبی-عضلانی به منظور بازیابی دامنه مفصل است.

مفصل زانو توسط عضلات چهارسر ران، ماهیچه در جلوی ران و همسترینگ در پشت ران حمایت می شود. این سیستم عضلانی است که به مفصل زانو کمک می کند و هدف تقویت عضلانی از طریق فیزیوتراپی است.

انجام برخی تمرینات در خانه به همراه توانبخشی امکان پذیر است که به آن خود توانبخشی می گویند. خود توانبخشی می تواند بهبودی را تسریع کند و به شما امکان می دهد سریعتر بهبود پیدا کنید! در هر صورت باید با فیزیوتراپ خود در مورد اینکه چه زمانی می توانید آن را شروع کنید و چه کاری می توانید انجام دهید صحبت کنید.

به محض اینکه احساس کردید می‌تواانید بدون عصا به درستی راه بروید و فیزیوتراپیست به شما اجازه دهد، می توانید برخی تمرینات را روی دوچرخه ثابت ورزشی خود در خانه انجام دهید فیزیوتراپیست ها معمولاً تمرین دستگاه دوچرخه ثابت را توصیه می کنند زیرا این یک ورزش ملایم، روان، ایمن و کاربردی برای انجام در خانه است.

نحوه کار با دوچرخه ثابت بعد از عمل رباط صلیبی و پیچ خوردگی زانو

مطمئن شوید که زین را کمی پایین بیاورید تا از کشش بیش از حد پایتان هنگام رکاب زدن جلوگیری کنید. با جلسات تمرینی 5 تا 10 دقیقه ای شروع کنید و به تدریج آنها را افزایش دهید. در شروع به آرامی با مقاومت کم یا متوسط که می توانید به مرور زمان آن را افزایش دهید به آرامی رکاب بزنید.

مدت جلسات تمرینی، سرعت رکاب زدن و میزان مقاومت دوچرخه ثابت خود را با توجه به احساس خود و البته نظر فیزیوتراپیست خود افزایش دهید. هنگامی که اعتماد به نفس پیدا کردید و درد کمتر شد، می توانید با انجام دادن شتاب ها یا با افزایش مقاومت دوچرخه برای چند ثانیه (که برای تقویت قدرت عضلات پاها و ران ها مفید است) و تکرار این موارد، تمرینات خود را کمی تغییر دهید. اگر احساس می کنید که تمرین بیش از حد سخت است، قبل از از سرگیری تمرینات خود، یک روز استراحت کنید. رمز موفقیت ثابت ماندن و استقامت است. بعد از جلسه دوم متوقف نشوید!

توصیه های مهم برای استفاده از دوچرخه ثابت پس از رگ به رگ شدن زانو

1. به محض اینکه دوباره بتوانید راه بروید و فیزیوتراپیست به شما اجازه دهد، می توانید در منزل خود از دوچرخه ثابت استفاده کنید.

2. به آرامی با ورزش های سبک روی دوچرخه ورزشی خود با مقاومت کم به مدت 5 تا 10 دقیقه در روز شروع کنید.

3. به آرامی و به تدریج مدت زمان تمرینات خود و همچنین مقاومت دوچرخه ثابت خود را در رکاب زدن افزایش دهید.

4. هرگز مجبور نشوید! اگر احساس می کنید که کارهای زیادی انجام داده اید، قبل از از سرگیری تمرینات توانبخشی یا تمرینات خود، یک یا دو روز ورزش نکنید!

5. در صورت درد فورا متوقف شوید!

6. تنها با تقویت ماهیچه های خود است که می توانید مفصل زانو را به طور پایدار تسکین دهید و از عود بیماری جلوگیری کنید. شما باید در تلاش خود ثابت قدم باشید و پشتکار داشته باشید!