وبلاگ چیست و چگونه بسازیم

شاید ندانید که یک وبلاگ چیست اما بدون شک در مقطعی از زمان با آن روبرو شده اید. شاید هنگام جستجوی در مورد موضوعی خاص به یک وبلاگ برخورد کرده باشید. از طرف دیگر، ممکن است از یک وبلاگ برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد استراتژی های سئو استفاده کرده باشید.

وبلاگ یا بلاگ چیست
وبلاگ یا بلاگ چیست
وبلاگ یا بلاگ چیست

در واقع، اگر در حال خواندن این مطلب هستید، حدس بزنید کجا هستید؟ شما در یک وبلاگ هستید. اگر کسب و کار شما وبلاگ ندارد، بهتر است در این مورد تجدید نظر کنید - بازاریابان B2B که از وبلاگ‌ها استفاده می کنند 67 درصد بیشتر نسبت به کسانی که بلاگ ندارند مشتری دریافت می‌کنند و وبلاگ‌ها به عنوان پنجمین منبع معتبر برای اطلاعات آنلاین دقیق رتبه بندی شده اند. 

این لینک بلاگ من در پرسپت هست. شما هم می تونید همین حالا یک وبلاگ در پرسپت داشته باشید. برای این کار همین حالا به صفحه ثبت نام برید و وبلاگ خودتون یا کسب و کارتون رو راه بندازید.

در ابتدایی ترین حالت، وبلاگ‌ها می توانند به شما کمک کنند تا حضور آنلاین خود را توسعه دهید، خود را در یک صنعت متخصص ثابت کنید و مخاطبین با کیفیت بیشتری را به تمام صفحات سایت خود جذب کنید.

اگر در فکر ایجاد یک وبلاگ برای کسب و کار خود هستید، یا به سادگی می خواهید بدانید که چیست، به خواندن این مقاله  ادامه دهید.

وبلاگ چیست؟

ابتدا، اجازه دهید تاریخچه مختصری را مرور کنیم - در سال 1994، جاستین هال، دانشجوی کالج سوارثمور، با ایجاد اولین وبلاگ، Links.net، اعتبار و شهرت یافت. با این حال، در آن زمان، این یک وبلاگ در نظر گرفته نمی شد و  فقط یک صفحه اصلی شخصی بود.

در سال 1997، Jorn Barger، وبلاگ نویس Robot Wisdom، اصطلاح "وبلاگ" را ابداع کرد، که به منظور توصیف فرآیند "ورود به وب" در هنگام گشت و گذار در اینترنت بود. اصطلاح "وبلاگ" در سال 1999 توسط برنامه نویس پیتر مرهولز به "وبلاگ" کوتاه شد.

وبلاگ چیست؟
وبلاگ چیست؟
وبلاگ چیست؟

در مراحل اولیه، وبلاگ یک گزارش وب یا مجله شخصی بود که در آن شخصی می توانست اطلاعات یا نظر خود را در مورد موضوعات مختلف به اشتراک بگذارد. اطلاعات به صورت زمانی معکوس پست شد، بنابراین جدیدترین پست ابتدا ظاهر می‌شود.

امروزه، وبلاگ یک وب سایت یا صفحه وب است که به طور مرتب به روز می شود و می تواند برای استفاده شخصی یا برای رفع نیازهای تجاری مورد استفاده قرار گیرد.

به عنوان مثال، HubSpot در مورد موضوعات مختلف در مورد بازاریابی، فروش و خدمات وبلاگ می نویسد، زیرا HubSpot محصولات مرتبط با این سه موضوع را می فروشد - بنابراین، به احتمال زیاد، نوع خوانندگانی که وبلاگ HubSpot جذب می‌کند شبیه شخصیت خریدار اصلی HubSpot خواهد بود.

از طرف دیگر، زنی به نام کیکی یک وبلاگ مسافرتی شخصی به نام The Blonde Abroad راه اندازی کرد تا تجربیات سفر خود را مستند کند و نکات مفید و توصیه های سفر را به خوانندگان ارائه دهد. وبلاگ او به یک شرکت بزرگتر خدمات نمی دهد، اما به او کمک می کند تا یک برند شخصی ایجاد کند.

اگر یک وبلاگ شخصی به اندازه کافی موفق باشد، نویسنده می‌تواند از طریق حمایت مالی یا تبلیغات نیز از آن درآمد کسب کند. 

پُست وبلاگ چیست؟

یک پست وبلاگ یک صفحه وب جداگانه در وب سایت شما است که به موضوع فرعی خاصی از وبلاگ شما می پردازد.

به عنوان مثال، فرض کنید یک وبلاگ مُد را در وب سایت خود راه اندازی کرده اید. یکی از پست های وبلاگ ممکن است با عنوان "بهترین کفش های پاییزی 2019" باشد. این پست به کل موضوع وبلاگ شما (مد) مرتبط است، اما به یک موضوع فرعی بسیار خاص (کفش های پاییزی) نیز می پردازد.

پست های وبلاگ به شما امکان می دهد در موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی مختلف رتبه بندی کنید. در مثال بالا، پست وبلاگ شما می تواند به کسب و کار شما امکان دهد در گوگل برای "کفش های پاییزی" رتبه بندی شود. وقتی کسی کفش های پاییزی را جستجو می کند و به پست وبلاگ شما برخورد می کند، به بقیه وب سایت شرکت شما دسترسی دارد. آنها ممکن است پس از خواندن پست شما، روی "محصولات" کلیک کنند و به اقلام پوشاکی که شرکت شما می فروشد نگاهی بیندازند. یک پست وبلاگ به سایت کلی وبلاگ شما پیوند دارد. 

وبلاگ در مقابل وب سایت

وبلاگ معمولاً بخشی از وب سایت کسب و کار شما است اما بر خلاف بقیه وب سایت شما باید با افزودن پست های جدید، بخش وبلاگ را مرتباً به روز کنید. علاوه بر این، وبلاگ شما ابزاری است که به شما امکان می دهد تا با تجزیه و تحلیل تعداد خوانندگانی که پست های وبلاگ شما را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند، یا با اجازه دادن به خوانندگان برای اظهار نظر در مورد پست های فردی شما با مخاطبان بیشتری درگیر شوید. به این ترتیب، یک وبلاگ بیشتر شبیه یک مکالمه دو طرفه است تا بقیه وب سایت شما. با این حال، یک وبلاگ  اگر وبلاگ صرفاً برای استفاده شخصی باشد برای مثال یک وبلاگ مسافرتی می‌تواند یک وب‌سایت کامل نیز باشد.

وبلاگ سبک زندگی (lifestyle blog) چیست؟

وبلاگ سبک زندگی مجموعه ای دیجیتالی از علایق شخصی، فعالیت های روزانه یا نظرات نویسنده درباره یک موضوع است. یک وبلاگ سبک زندگی معمولاً به جای تمرکز بر یک موضوع به تنهایی، سرگرمی ها یا استعدادهای متعدد نویسنده را پوشش می دهد. به عنوان مثال، یک وبلاگ سبک زندگی ممکن است شامل بخشی برای مد، سلامت و تندرستی، سفر و روابط باشد. وبلاگ سبک زندگی اغلب بسیار شخصی سازی شده است، بنابراین اغلب احساس می کند که در حال خواندن نوشته های مجله انتخاب شده یک دوست هستید.

وبلاگ نویسی مزایای زیادی دارد -- به افزایش ترافیک به وب سایت شما کمک می کند، به شما امکان می دهد تا آن ترافیک را بهتر به مشتری تبدیل کنید، به کسب و کار شما اجازه می دهد تا در یک صنعت قدرت ایجاد کند و به رشد کسب و کار شما و جذب افراد جدید کمک می کند.

وبلاگ سبک زندگی (lifestyle blog)
وبلاگ سبک زندگی (lifestyle blog)
وبلاگ سبک زندگی (lifestyle blog) 

تفاوت بین ویکی و وبلاگ چیست؟

ویکی یک فضای مشارکتی است که در آن هر کسی که از سایت بازدید می کند می تواند محتوا را ویرایش کند یا به اشتراک بگذارد یا منتشر کند. ویکی پدیا یکی از محبوب ترین نمونه های آن است. از طرف دیگر، معمولاً فقط یک نفر یا یک تیم از افراد دارای مجوزهای مدیریت برای ویرایش، اشتراک گذاری یا انتشار در یک وبلاگ هستند. بازدیدکنندگان وب سایتی که با وبلاگ مواجه می شوند به طور بالقوه می توانند نظرات خود را در پایین پست وبلاگ بگذارند، اما نمی توانند در سایت منتشر کنند یا مطالب ارسال شده را ویرایش کنند.

تفاوت بین ویکی و وبلاگ چیست؟
تفاوت بین ویکی و وبلاگ چیست؟
تفاوت بین ویکی و وبلاگ چیست؟

وبلاگ برای چه مواردی استفاده می شود؟

  • برای کمک به بهبود رتبه بندی وب سایت شما در موتورهای جستجو.
  • برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد یک موضوع خاص و تبدیل شدن به یک متخصص در یک صنعت.
  • برای جذب بازدیدکنندگان به سایت خود و تبدیل آن بازدیدکنندگان به مشتری.
  • برای ایجاد یک جامعه آنلاین و تعامل با مخاطبان.


1. برای کمک به رتبه شرکت شما در موتورهای جستجو

به طور معمول، یک تجارت از یک وبلاگ برای کمک به رتبه بندی وب سایت کسب و کار در موتورهای جستجو استفاده می‌کند. می‌توانید کاملاً از تاکتیک‌های سئو استفاده کنید یا از تبلیغات پولی برای کمک به رتبه‌بندی صفحه اصلی شرکت خود در صفحه اول Google استفاده کنید - اما راه‌حل مؤثرتر و طولانی‌مدت وبلاگ‌نویسی است.

برای در نظر گرفتن اینکه چگونه شرکت شما می تواند از طریق یک وبلاگ در موتورهای جستجو رتبه بندی کند، با یک مثال شروع می کنیم -- فرض کنید برای یک استارت آپ طراحی وب با حضور آنلاین بسیار کم کار می کنید.

شما تصمیم می‌گیرید سال اول را صرف نوشتن و ارسال محتوای منظم وبلاگ کنید که به شدت با طراحی وب مرتبط است. با گذشت زمان، ترافیک شما افزایش می یابد و سایر شرکت ها برای کسب اطلاعات در مورد طراحی وب سایت شما را لینک می‌کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، گوگل شرکت شما را به عنوان یک منبع قانونی برای اطلاعات طراحی وب می شناسد. در نهایت (با آزمون و خطای زیاد)، پست‌های وبلاگ شما در صفحه اول گوگل برای عباراتی مانند «طراحی وب»، «سازنده وب‌سایت» و «وب‌سایت تجارت الکترونیک» رتبه‌بندی می‌شوند.

رتبه شرکت شما در موتورهای جستجو
رتبه شرکت شما در موتورهای جستجو
 رتبه شرکت شما در موتورهای جستجو

سپس، یک روز، "شرکت های طراحی وب در شهر X" را جستجو می کنید و متوجه می شوید که شرکت شما اکنون در صفحه یک است. این احتمالاً تا حد زیادی به دلیل تلاش های مداوم شما در وبلاگ نویسی است.

نگاهی به نحوه استفاده HubSpot از وبلاگ نویسی برای رتبه 1 در گوگل بیاندازید تا درباره استراتژی های خاصی که می توانید برای رتبه بندی در موتورهای جستجو پیاده سازی کنید بیشتر بدانید.

2. به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد یک موضوع خاص و تبدیل شدن به یک متخصص در یک صنعت.

در سال 2006، مت کپنس، بومی بوستون، کار خود را ترک کرد و شروع به سفر به سراسر جهان کرد. او سفرهای خود را در وبلاگ خود به نام NomadicMatt.com ثبت کرد.

پس از حدود یک سال، به لطف تلاش های خستگی ناپذیر وبلاگ نویسی و استراتژی های سئو که او را قادر به رتبه بندی در گوگل کرد، شروع به جذب 60000 دلار کرد. مت همچنین کتاب های الکترونیکی ایجاد کرد و از حمایت مالی و بازاریابی وابسته برای کسب درآمد استفاده کرد. علاوه بر این، او یک کتاب پرفروش نیویورک تایمز با عنوان "چگونه با 50 دلار در روز به دنیا سفر کنیم" نوشت.

اکنون، وبلاگ مت ماهانه 1.5 میلیون بازدید کننده جذب می کند و درآمدی در حدود 750000 دلار در سال دارد و او به یک متخصص مشهور در فضای سفر تبدیل شده است.

اگر می خواهید در موضوعی که مورد علاقه شماست، از مد گرفته تا وبلاگ نویسی گرفته تا تناسب اندام، به عنوان یک متخصص شناخته شوید، می توانید  و اغلب با یک وبلاگ شروع می شود.

3. برای جذب بازدیدکنندگان به سایت خود و تبدیل آن بازدیدکنندگان به مشتری.

فقط ترافیک زیادی وجود دارد که می توانید از صفحه اصلی یا صفحه درباره ما وب سایت شرکت خود دریافت کنید. البته، این صفحات برای مخاطبانی است که از قبل به محصولات شما علاقه مند هستند، حیاتی هستند اما اغلب ترافیکی را از قیف‌های برتر جذب نمی کنند. اینجاست که وبلاگ شما وارد عمل می شود.

جذب بازدیدکنندگان به سایت
جذب بازدیدکنندگان به سایت
جذب بازدیدکنندگان به سایت

وبلاگ شما می تواند منبعی کلی برای کمک به بازدیدکنندگان وب سایت شما باشد، حتی قبل از اینکه این بازدیدکنندگان آماده خرید از شما باشند. به عنوان مثال، فرض کنید شما محصولاتی را برای فروشگاه های تجارت الکترونیک می فروشید. ممکن است برخی از صاحبان تجارت الکترونیک را جذب کنید که در حال حاضر در حال جستجوی آنلاین برای محصولات شما هستند، اما در بیشتر موارد، صاحب تجارت الکترونیکی آماده خرید مستقیم از درگاه شما نیست.

از طرف دیگر، اگر شروع به وبلاگ‌نویسی درباره نکاتی برای کمک به صاحب خرده‌فروشی کنید که تازه شروع به کار کرده است مانند «چگونه یک وب‌سایت خرده‌فروشی راه‌اندازی کنیم» یا «مزایای تجارت الکترونیک در مقابل فروشگاه فیزیکی» - به‌ آرامی مخاطبانی که از محتوای شما لذت می برند و آن را مفید می دانند. سپس، زمانی که فروشگاه‌های تجارت الکترونیک آن بازدیدکنندگان سایت شروع به رشد می‌کنند (تا حدی به لطف وبلاگ شما)، آنها قبلاً درباره برند شما می‌دانند و از قبل به آن به عنوان یک منبع مفید اعتماد می‌کنند. آن زمان است که آنها صفحات محصول شما را بررسی می کنند.

4. برای پرورش یک جامعه آنلاین و تعامل با مخاطبان.

حداقل، ممکن است یک وبلاگ برای تعامل با یک جامعه آنلاین از خوانندگان با علایق مشابه ایجاد کنید. شاید یک وبلاگ غذایی راه اندازی کنید و از خوانندگان بخواهید دستور العمل های خود را با شما به اشتراک بگذارند.

از طرف دیگر، شاید وبلاگی را راه اندازی کنید که بر پروژه های (Do it yourself)DIY تمرکز دارد. شما پروژه های سرگرم کننده و DIY را که انجام داده اید در خانه خود پست می کنید و از خوانندگان خود می خواهید که در ازای آن نکات خود را به اشتراک بگذارند.

جامعه آنلاین
جامعه آنلاین
جامعه آنلاین

نحوه وبلاگ نویسی

  • مخاطب هدف خود را انتخاب کنید.
  • ایده های محتوایی را اغلب بر اساس بخش بازار خود طوفان فکری کنید.
  • تحقیق و بررسی یک سیستم مدیریت محتوا (CMS).
  • یک استراتژی وبلاگ و تقویم سرمقاله ایجاد کنید.
  •  توجه به ساختار مقاله
  • در بازاریابی و تبلیغ وبلاگ خود متخصص شوید.
  • در مورد سئو اطلاعات کسب کنید.
  • از انواع سبک های پست وبلاگ استفاده کنید.
  • محتوای قدیمی را تغییر کاربری دهید.
  • تجزیه و تحلیل رقابتی انجام دهید.


1. مخاطبان هدف خود را انتخاب کنید.

هنگامی که وبلاگ خود را راه اندازی می کنید، مهم است که به مخاطبان هدف خود فکر کنید. برای چه کسی وبلاگ را ایجاد می کنید؟ و چه کسی می خواهد پست های وبلاگ شما را بخواند؟ قبل از اینکه شروع کنید، باید به حوزه ای که در مورد آن می نویسید و اینکه چه موضوعاتی را پوشش می دهید و چرا می نویسید، توجه کنید.

طوفان فکری به مخاطبان هدف شما شبیه ایجاد شخصیت خریدار برای شرکت شما است. به علاوه، این به شما ایده می دهد که چه نوع محتوایی را می خواهید تولید کنید.

مخاطبان هدف خود را انتخاب کنید.
مخاطبان هدف خود را انتخاب کنید.
مخاطبان هدف خود را انتخاب کنید.

2. ایده های محتوایی را اغلب بر اساس بخش بازار خود طوفان فکری کنید.

هنگامی که یک وبلاگ را راه اندازی کردید، می خواهید به طور منظم محتوای با کیفیت بالا و ثابت تولید کنید. این همیشه آسان نیست. تولید محتوا یک کار وقت گیر است. شما می خواهید مطمئن شوید که محتوای شما چیزی است که خوانندگان شما به آن علاقه مند هستند و امیدواریم که می توانید به سئوی شما کمک کند.

طوفان فکری
طوفان فکری
طوفان فکری

برای شروع مطالب طوفان فکری، آنچه را که رقبای شما انجام می دهند در نظر بگیرید. به دنبال شکاف هایی در محتوای آنها باشید که بتوانید آنها را برطرف کنید. علاوه بر این، شما همچنین باید تحقیقات سئو را انجام دهید تا بررسی کنید که کاربران در حال جستجو و علاقه مندی به موضوعی هستند که می خواهید در مورد آن بنویسید. ابزارهایی مانند SEMrush، Google Keyword Planner و Answer The Public می توانند کمک کنند.

شما می خواهید به طور مکرر مطالب را طوفان فکری کنید تا همیشه ایده هایی داشته باشید که بتوانید آنها را اجرا کنید.

3. تحقیق و بررسی یک سیستم مدیریت محتوا (CMS).

برای میزبانی وبلاگ خود، به احتمال زیاد از CMS استفاده خواهید کرد. CMS ابزاری است که می توانید از آن برای طراحی، مدیریت و انتشار در وب سایت خود استفاده کنید.

هنگامی که تصمیم به راه اندازی یک وبلاگ گرفتید، متوجه شوید که آیا CMS فعلی شما تمام قابلیت های میزبانی وبلاگ را دارد یا خیر. اگر نه، می‌خواهید گزینه‌های CMS را که ممکن است با سایت شما ادغام شوند، مرور کنید یا به دنبال یک CMS کاملاً جدید برای انتقال سایت خود بگردید. چندین گزینه در دنیای CMS وجود دارد، از جمله HubSpot. (شما می توانید CMS ما را در اینجا امتحان کنید.)

4. یک استراتژی وبلاگ و تقویم سرمقاله ایجاد کنید.

درست مانند ایجاد یک کسب و کار، شما نمی توانید بدون داشتن یک استراتژی یک وبلاگ ایجاد کنید. استراتژی شما باید به سوالاتی مانند:

  • چه کسی را هدف قرار می دهید؟
  • چه نوع محتوایی تولید خواهید کرد؟
  • چه زمانی پست می گذارید؟
  • محتوای خود را کجا تبلیغ خواهید کرد؟

به طور کلی، شما باید یک ماموریت، چشم انداز و اهدافی برای وبلاگ خود داشته باشید.

سپس، یک تقویم سرمقاله ایجاد کنید تا شما را منظم و در مسیر درست نگه دارد. یک تقویم به شما کمک می‌کند پست‌هایی را که در حال ارسال هستند را پیگیری کنید، اطمینان حاصل کنید که نویسندگان مهلت‌های زمانی را رعایت می‌کنند، و اطمینان می‌دهد که ایده‌های محتوایی کافی برای آینده قابل پیش‌بینی دارید.

5. به ساختار مقاله توجه کنید.

زمانی که در حال نوشتن پست های وبلاگ خود هستید، مهم است که ساختار مقاله را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، آیا از سرفصل های فرعی برای شکستن پست استفاده می کنید تا هضم آن آسان باشد؟ اینها عوامل مهمی هستند که به حفظ خواننده شما در صفحه کمک می کنند.

علاوه بر این، باید مطمئن شوید که از تماس‌ها برای اقدام (CTA) استفاده می‌کنید، که خواننده را در مورد آنچه می‌خواهید در آینده انجام دهد راهنمایی می‌کند. به این ترتیب می توانید شروع به کسب درآمد و ایجاد سرنخ از وبلاگ خود کنید.

6. در بازاریابی و تبلیغ وبلاگ خود متخصص شوید.

یکی دیگر از عناصر وبلاگ نویسی بازاریابی و تبلیغ پست های وبلاگ شما است. این مثل ضرب المثل قدیمی است "وقتی درختی در جنگل می افتد و کسی نیست که آن را بشنود، آیا صدا می دهد؟"

در نتیجه، اگر یک پست وبلاگ بنویسید اما کسی آن را نخواند، آیا تاثیر مثبتی بر شرکت یا برند شما خواهد داشت؟ احتمالا نه. به همین دلیل است که باید پست های خود را بازاریابی کنید. شما می توانید از رسانه های اجتماعی، سئو، وب سایت یا خبرنامه ایمیل خود برای دستیابی به مشتریان فعلی و بالقوه استفاده کنید.

7. در مورد سئو اطلاعات کسب کنید.

همانطور که در بالا ذکر کردم، شما می خواهید مردم پست های وبلاگ شما را بخوانند. یکی از راه های انجام این کار، دریافت ترافیک ارگانیک از طریق SEO است. اگر می خواهید وبلاگ شما موفق باشد، یاد بگیرید که چگونه در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید، چگونه در موتورهای جستجو رتبه بندی کنید و چگونه یک استراتژی سئو بسازید.

8. از انواع سبک های پست وبلاگ استفاده کنید.

پست های وبلاگ شما باید برای همه کسانی که آنها را می خوانند و به ویژه برای مشتریانی که تک تک پست ها را می خوانند جالب باشد. برای کسانی که دنبال کنندگان فعال و سفیران وبلاگ شما هستند، باید از انواع سبک های پست وبلاگ استفاده کنید تا وبلاگ شما کهنه نشود. استفاده از پست‌های چگونه، پست‌های مبتنی بر فهرست، یا رهبری فکری را در نظر بگیرید.

9. محتوای قدیمی را بروز کنید.

تولید محتوای وبلاگ به طور مداوم می تواند سخت باشد. اما لازم نیست هر بار که یک پست وبلاگ می نویسید چرخ را دوباره اختراع کنید. می توانید پست های وبلاگ قدیمی را به روز کنید تا دقیق و جامع باشند. علاوه بر این، می‌توانید از محتوای دیگر خود، شاید یک ویدیوی YouTube یا یک پادکست، استفاده کنید و محتوا را به یک پست وبلاگ تبدیل کنید.

10. یک تحلیل رقابتی انجام دهید.

برای درک مخاطبان خود، یک تحلیل رقابتی بر روی رقبای برتر وبلاگ خود اجرا کنید. این به شما کمک می‌کند روندها را شناسایی کنید، شکاف‌های محتوا را در صنعت خود کشف کنید، و ایده‌هایی در مورد موضوعات و راه‌ها به شما ارائه دهد.