معرفی جدیدترین کامیون ولوو نسل 5

ما در این مقاله به سفارش فروشگاه آنلاین قطعات و لوازم یدکی کامیون یدک فوری قصد داریم به بررسی جدیدترین کامیون ولوو بپردازیم با ما همراه باشید.

کامیون های ولوو در ایران

برند ولوو سال هاست که در نسخه های مختلف در بازار ایران حضور دارد و یکی از دلایل محبوبیت این برند در ایران همین سابقه حضور است. البته قدرت و خدمات خوب ولوو یکی دیگر از دلایل موفقیت این برند در ایران است.در سال 2017 آخرین سری کامیون های ولوو توسط سایپا دیزل در ایران مونتاژ شد و با بازگشت تحریم ها این خودروساز معروف برای همیشه ایران را ترک کرد، البته نباید فراموش کرد که خدمات محصولات این برند در ایران بازار توسط شرکت رنا نگهداری می شد.آخرین سری ولوو مونتاژ شده در ایران نسل چهارم ولوو FH بود که در نسخه 500 اسب بخاری و بعد از آن با موتوری با استاندارد آلایندگی یورو 5 تولید شد.

کامیون های ولوو در ایران
کامیون های ولوو در ایران
کامیون های ولوو در ایران

نسل پنج کامیون ولوو

در سال 2021، دوره انتظار به پایان رسید و پس از 7 سال، دسته جدیدی از کامیون های ولوو تولید شد. قابل درک است که سری جدید تنها تغییرات جزئی داشته و آغازی برای تولید نسل های آینده و کانسپت های ولوو خواهد بود. نسل جدید ولوو در نسخه های FH، FM، FMX و FL تولید شد.

ولوو برای اولین بار نسخه های الکتریکی محصولات خود را با نسل پنجم عرضه کرد که شامل ولوو FH500 برقی و ولوو FM برای کارهای شهری و برون شهری بود. جالب است بدانید که نسل پنجم نسخه الکتریکی ولوو یکی از موفق ترین کامیون های برقی است که در اروپا مورد استفاده قرار گرفته است.ولووهای نسل پنجم به قدری بی صدا هستند که با فشردن یک دکمه و پخش یک صدای مصنوعی کوچک، صدای اضافی برای جلوگیری از تصادف در خیابان های شهر نصب کرده اند.

نسل پنجم در ایران

برای مخاطبین و علاقه مندان ولوو در ایران، حضور نسل پنجم تا همین اواخر تنها یک آرزو بود، اما به لطف واردات مستمر، نسل پنجم کامیون های ولوو برای اولین بار در اواخر مرداد 1400 وارد ایران شد. یعنی با گذشت حدود یک سال از تولید این نسل، شاهد حضور آن در بازار ایران بودیم. البته در ابتدا شایعاتی مبنی بر عدم دریافت پلاک این کامیون ها وجود داشت که با افزایش تعداد آنها و واردات نمونه های بیشتر، این شایعات نیز پایان یافت.

در ابتدا فقط ولوو FH های نسخه 500 اسب بخاری وارد شد و به دنبال آن تعداد محدودی از نسخه 540 وارد شد که البته برای این نسخه پلاک اضافی نیز وجود دارد. طبق آخرین اطلاعاتی که به دست ما رسیده است، اخیرا تعداد زیادی FMX نسل 5 و FM نسل 5 نیز وارد ایران شده است.

دی ماه سال گذشته اولین سری نسل پنجم از گمرک ترخیص شد و در بهمن ماه اولین ولوو آبی نسل پنجم پلاک ملی ایران را دریافت کرد و خیال همگان را از بابت شماره گذاری راحت کرد. سایپا دیزل به عنوان تنها نمایندگی انحصاری ولوو در ایران، خدمات پس از فروش این کامیون ها را در ایران بر عهده دارد و با توجه به جدید بودن این کامیون ها، خدمات پس از فروش آنها قطعا چالش بزرگی است.

جدیدترین کامیون ولوو نسل 5
جدیدترین کامیون ولوو نسل 5
جدیدترین کامیون ولوو نسل 5

تغییرات نسل پنجم

کامیون های نسل پنجم ولوو از نظر موتور، گیربکس و کابین دچار تغییراتی شده اند، اما ساختار و نوع سیستم های دیگر تغییر چندانی نکرده است. موتورهای ولوو نسل 5 با نسخه ICIO (البته به درخواست خریدار) نصب می شوند و از آخرین سری فناوری های ولوو استفاده می کنند.

موتورهای آی سی مجهز به ترکیب توربو (سیستم سوپرپار)، یک سیستم جدید و به روز کاهش انتشار گازهای گلخانه ای که 30 درصد CO2 کمتری تولید می کند و یک سیستم جدید پر کردن سوخت که در ترکیب با سیستم انتقال آی سی، مصرف سوخت را تا 7 درصد در سال کاهش می دهد. به ولوو معمولی که میسازد.

به لطف سیستم ترکیبی توربو، موتور 12.8 لیتری 500 اسب بخاری 2800 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که 300 نیوتن متر بیشتر از موتور معمولی 500 اسب بخاری است. در بخش طراحی، شاهد چنین تغییرات عمده ای در کابین نسخه های مختلف نیستیم و تنها تغییرات جزئی در قسمت هایی که درگیری آیرودینامیکی و باد بود، صورت گرفت.

تغییر اصلی در قسمت چراغ ها ایجاد شده است، چراغ های نسل جدید همگی LED هستند و به صورت خط L شکل قرار می گیرند، طراحی این سبک از چراغ ها به دلیل تضاد جریان باد است که در نسل های قبل وجود داشت. در این سری کاهش می یابد و مصرف سوخت نیز با توجه به این تغییرات کاهش می یابد.

در طراحی نسل پنجم ولوو در تمامی نسخه ها شاهد تغییرات شیشه جلو و لوگوی ولوو هستیم به گونه ای که خطوط بالا و پایین لوگو نازک شده و خود لوگوی اصلی کمی تغییر رنگ داده است. نازک تر و بزرگتر از نسل های قبلی

طراحی جلوپنجره کاملا تغییر کرده است و اصلی ترین تغییر محافظ شیشه جلو است که در نسل های قبل باز بوده اما در این نسل بسته است که به دنبال کاهش تضاد جریان باد نیز می باشد. فریم اصلی کابین ها و سایر لوازم جانبی کاملا مشابه نسل های قبلی در سری های مختلف مانند FM و FH بوده و تغییری نکرده است.

تغییرات داشبورد

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، نسل پنجم ولوو آغاز تغییرات و شروعی برای تولید نسل های آینده و مفهومی خواهد بود. تغییراتی که در فضای داخلی مشاهده می شود کاملا این موضوع را تایید می کند. در قسمت صفحه نمایش کیلومتر تمامی قسمت های قبلی حذف شده و شاهد نمایشگر دیجیتال با کیفیت عالی هستیم. کیلومتر شمار چند سری نسل پنجم ولوو بهترین کیلومتر شمار دیجیتالی است که در کامیون های نسل جدید استفاده می شود.

این کیلومتر شمار در نور مستقیم روز بسیار خوب کار می کند و کاملاً خوانا است. این صفحه کیلومتر شمار دیجیتال دارای چندین قسمت مجزا و طراحی متفاوت، سازگار با شرایط مختلف رانندگی است. صفحه دیجیتال دیگری روی داشبورد قرار داده شده است که حاوی تنظیمات و اطلاعات زیادی است. ناوبری، دوربین نقطه کور، دوربین دنده عقب، پخش فیلم و موسیقی، امکان انواع اتصالات، تنظیمات ساعت و نوع رانندگی، مشاهده تماس ها و شرایط هر قسمت از کامیون، ارتباط با ساپورت ها و لمس کامل، می باشد. بخشی از امکانات این سایت دیجیتالی است.

دکمه های روی صفحه کنترل فقط برای مطابقت با طراحی صفحه نمایش دیجیتال بزرگ شده اند. در داخل کابین به غیر از موارد فوق تغییر دیگری در تمامی نسخه های ولوو مشاهده نمی شود.

اگرچه ولووهای نسل پنجم در همه بخش ها عملکرد بسیار خوبی داشتند، اما نتوانستند عنوان بهترین کامیون سال 2021 اروپا را از آن خود کنند که دلیل اصلی تغییرات عمده و به اصطلاح جادارتر بودن رقیب سرسخت این خودرو است. نام تجاری. امسال، یعنی داف 2021 بود که عنوان بهترین کامیون سال را از آن خود کرد.

نسل پنجم ولوو
نسل پنجم ولوو
نسل پنجم ولوو

مشخصات فنی

موتورهای نسل پنجم کامیون ولوو در صورت سفارش می توانند موتورهای I-Save باشند یا به انتخاب مشتری موتورهای سری قبلی که دارای استاندارد آلایندگی یورو 6 هستند نصب شوند.موتورهای مشخصات آی سی که در قسمت های قبلی ذکر کردیم در مقاله جالب است بدانید که این موتورها از نظر صدا بسیار بهبود یافته اند و صدای کامیون در نسخه های دیزلی بسیار کاهش یافته است. موتورهای استفاده شده در نسل جدید 9، 13 یا 16 لیتری هستند.

این کامیون از نسل جدید گیربکس i-shift ولوو استفاده می کند که مهمترین ویژگی آن مجهز بودن به سیستم I-See است. با توجه به توپوگرافی جاده، این سیستم تعیین می کند که در کدام قسمت از جاده که انتهای بالایی است، کامیون قدرت بیشتری دارد یا در سراشیبی قدرت را کاهش می دهد. این ویژگی تاثیر بسیار خوبی در کاهش مصرف سوخت دارد. البته سیستم I-See فقط برای گیربکس های 12 سرعته اتوماتیک I-Shift نصب می شود.

نسل پنجم کامیون های ولوو از نظر شاسی، سیستم تعلیق، دیفرانسیل و سیستم های الکتریکی مشابه نسل های قبلی بوده و تغییر چندانی نکرده اند.

سیستم های برتر نسل پنج

نسل پنجم ولوو دارای سیستم ها و آپشن های زیر می باشد که برخی از آن ها قابل سفارش و برخی به صورت استاندارد بر روی تمامی محصولات نصب می شوند.

دوربین نقطه کور و فعال‌سازی هنگام رانندگی به سمت راست، چراغ‌های تطبیقی ​​که شدت نوردهی را با توجه به شدت نوری که دریافت می‌کنند تنظیم می‌کند، گزینه‌ای برای خواندن علائمی که رفتار کامیون را با توجه به علائم جاده‌ای که سیستم مشاهده می‌کند تنظیم می‌کند. و تنظیم می کند، حالت نیمه خودکار در کامیون های کامل، بی حرکت بودن کامیون در صورت وجود مانع در نقطه کور، سیستم پایداری که اطلاعات تمام قسمت های کامیون را به صورت لحظه ای به راننده نشان می دهد، سیستم کروز تطبیقی ​​با قابلیت برای تنظیم فاصله تا خودروی جلویی، سیستمی برای تنظیم خودکار ارتفاع محور عقب در هنگام بارگیری (در کامیون های دارای سیستم تعلیق بادی).