جست و جوی معنایی در سئو چیست؟


آیا جستجوی معنایی در برنامه های تجاری و بازاریابی شما قابل استفاده است و چگونه می توانید از آن به نفع خود استفاده کنید؟
برای پرسشهای ساده کاربر، یک موتور جستجو میتواند محتوای صحیح را با استفاده از تطبیق کلمات کلیدی به تنهایی پیدا کند.
پرس و جو «توستر قرمز» همه محصولات را با «توستر» در عنوان یا توضیحات، و قرمز در ویژگی رنگ نشان میدهد.
مترادف هایی مانند قهوه ای مایل به قرمز برای قرمز اضافه کنید، و می توانید حتی بیشتر توستر را مطابقت دهید.
اما همه چیز به سرعت دشوارتر می شود: شما باید خودتان این مترادف ها را اضافه کنید و جستجوی شما فرهای توستر را نیز نشان می دهد.
اینجاست که جستجوی معنایی وارد می شود.
جستجوی معنایی تلاش می کند تا هدف کاربر و معنی (یا معنایی) کلمات و عبارات را برای یافتن محتوای مناسب اعمال کند.
با استفاده از اطلاعاتی که ممکن است فوراً در متن وجود نداشته باشد (خود کلمات کلیدی) اما با آنچه جستجوگر میخواهد ارتباط نزدیکی دارد، فراتر از تطبیق کلمات کلیدی است.
به عنوان مثال، یافتن ژاکتی با عبارت “ژاکت” یا حتی “شیرینتر” برای جستجوی کلیدواژه مشکلی ندارد، در حالی که عبارت “لباس گرم” یا “چگونه می توانم بدنم را در زمستان گرم نگه دارم؟” با جستجوی معنایی بهتر مورد استفاده قرار می گیرند.
تبلیغ خدمات رخ نت : طراحی سایت در اصفهان
همانطور که می توانید تصور کنید، تلاش برای فراتر رفتن از اطلاعات سطحی تعبیه شده در متن، یک تلاش پیچیده است.
این توسط بسیاری تلاش شده است و اجزای مختلف زیادی را در خود جای داده است.
متن نوشته
زمینه ای که جستجو در آن اتفاق می افتد برای درک آنچه که جستجوگر در تلاش برای یافتن است مهم است.
زمینه میتواند به سادگی منطقه باشد (یک آمریکایی که در جستجوی «فوتبال» چیزی متفاوت میخواهد در مقایسه با یک بریتانیایی که همان چیزی را جستجو میکند) یا بسیار پیچیدهتر.
یک موتور جستجوی هوشمند از زمینه هم در سطح شخصی و هم در سطح گروهی استفاده می کند.
سطح شخصی که بر نتایج تأثیر می گذارد، به اندازه کافی شخصی سازی نامیده می شود.
شخصیسازی از وابستگیهای آن جستجوگر، جستجوهای قبلی و تعاملات قبلی استفاده میکند تا محتوایی را که به بهترین وجه برای درخواست فعلی مناسب است برگرداند.
این برای همه انواع جستجو قابل استفاده است، اما جستجوی معنایی می تواند حتی فراتر از این هم ادامه یابد.
در سطح گروهی، یک موتور جستجو میتواند نتایج را با استفاده از اطلاعاتی در مورد نحوه تعامل همه جستجوگران با نتایج جستجو، مانند نتایجی که اغلب روی آنها کلیک میشود، یا حتی فصلی بودن زمانی که نتایج خاص محبوبتر از سایرین هستند، رتبهبندی کند.
باز هم، این نشان می دهد که چگونه جستجوی معنایی می تواند هوش را برای جستجو، در این مورد، هوش از طریق رفتار کاربر به ارمغان بیاورد.
علاوه بر این، مانند هر چیزی که امیدوار کننده است، جستجوی معنایی اصطلاحی است که گاهی اوقات برای جستجویی استفاده می شود که واقعاً مطابق با نام نیست.
برای درک اینکه آیا جستجوی معنایی برای کسب و کار شما قابل اجرا است و چگونه می توانید بهترین مزیت را داشته باشید، به درک نحوه کارکرد آن و اجزای تشکیل دهنده جستجوی معنایی کمک می کند.
عناصر جستجوی معنایی چیست؟
جستجوی معنایی، هدف، زمینه، و معانی مفهومی کاربر را برای تطبیق یک پرسش کاربر با محتوای مربوطه اعمال می کند.
از جستجوی برداری و یادگیری ماشینی برای برگرداندن نتایجی استفاده میکند که هدفشان مطابقت با درخواست کاربر است، حتی زمانی که هیچ کلمهای مطابقت وجود ندارد.
این مؤلفه ها با هم کار می کنند تا نتایج را بر اساس معنی بازیابی و رتبه بندی کنند.
یکی از اساسی ترین قطعات، زمینه است.
جستجوی معنایی همچنین میتواند از زمینه درون متن استفاده کند.
قبلاً بحث کردهایم که مترادفها در همه انواع جستجو مفید هستند و میتوانند جستجوی کلمات کلیدی را با گسترش موارد منطبق برای جستجوها به محتوای مرتبط بهبود بخشند.
اما ما به خوبی می دانیم که مترادف ها جهانی نیستند – گاهی اوقات دو کلمه در یک زمینه معادل هستند و در زمینه دیگر نه.
هنگامی که شخصی برای “بازیکنان فوتبال” جستجو می کند، چه نتایج مناسبی به دست می آید؟
پاسخ در کنت، اوهایو با کنت، بریتانیا متفاوت خواهد بود.
با این حال، پرسشی مانند «بازیکنان فوتبال تامپا بی» احتمالاً نیازی به دانستن مکان جستجوگر ندارد.
افزودن یک مترادف کامل که فوتبال و فوتبال را معادل میکند، زمانی که آن جستجوگر باشگاه فوتبال تامپا بی رودیس را در کنار رون گرونکوفسکی دید، به تجربه بدی منجر میشد.
(البته، اگر بدانیم که جستجوگر ترجیح میدهد تامپا بی رودیس را ببیند، موتور جستجو میتواند آن را در نظر بگیرد!)
این نمونه ای از درک پرس و جو از طریق جستجوی معنایی است.
هدف کاربر
هدف نهایی هر موتور جستجو کمک به کاربر برای موفقیت در انجام یک کار است.
این کار ممکن است خواندن مقالات خبری، خرید لباس یا یافتن یک سند باشد.
موتور جستجو باید بفهمد که کاربر میخواهد چه کاری انجام دهد یا هدف او چیست.
ما می توانیم این را هنگام جستجو در یک وب سایت تجارت الکترونیک ببینیم.
همانطور که کاربر عبارت “jordans” را تایپ می کند، جستجو به طور خودکار در دسته “کفش ها” فیلتر می شود.
این پیشبینی میکند که هدف کاربر یافتن کفش است، نه بادام اردن (که در دسته «غذا و میانوعده» قرار میگیرد).
با پیشی گرفتن از هدف کاربر، موتور جستجو میتواند مرتبطترین نتایج را برگرداند و توجه کاربر را با مواردی که از نظر متنی مطابقت دارند، اما مرتبط نیستند، منحرف نکند.
این می تواند در هنگام اعمال مرتب سازی در بالای جستجو، مانند قیمت از پایین ترین به بالاترین، بیشتر مرتبط باشد.
این نمونه ای از دسته بندی پرس و جو است.
دسته بندی پرس و جو و محدود کردن مجموعه نتایج تضمین می کند که فقط نتایج مرتبط ظاهر می شوند.


تفاوت بین کلمه کلیدی و جستجوی معنایی
ما قبلاً روشهایی را دیدهایم که در آن جستجوی معنایی هوشمند است، اما ارزش دارد که بیشتر به تفاوت آن با جستجوی کلیدواژه نگاه کنیم.
در حالی که موتورهای جستجوی کلمات کلیدی نیز پردازش زبان طبیعی را برای بهبود این تطابق کلمه به کلمه – از طریق روش هایی مانند استفاده از مترادف ها، حذف کلمات توقف، نادیده گرفتن حروف جمع – وارد می کنند، اما پردازش همچنان بر تطبیق کلمات با کلمات متکی است.
اما جستجوی معنایی میتواند نتایجی را در جایی که متن منطبقی وجود ندارد، به دست آورد، اما هر کسی که از دامنه اطلاع داشته باشد، میتواند مشاهده کند که منطبقهای واضحی وجود دارد.
این به تفاوت بزرگ بین جستجوی کلمه کلیدی و جستجوی معنایی مربوط می شود، که نحوه تطبیق بین پرس و جو و رکوردها است.
برای ساده کردن کارها، جستجوی کلیدواژه با تطبیق روی متن انجام می شود.
به دلیل همپوشانی کیفیت متن، “صابون” همیشه با “صابون” یا “صابون” مطابقت دارد.
به طور خاص، حروف (یا کاراکترهای) مطابق با اندازه کافی وجود دارد تا به موتور بگوید کاربری که یکی را جستجو می کند دیگری را می خواهد.
همین تطابق همچنین به موتور میگوید که صابون درخواستی بیشتر با کلمه «سوپ» مطابقت دارد تا کلمه «شوینده».
این است مگر اینکه صاحب موتور جستجو از قبل به موتور گفته باشد که صابون و مواد شوینده معادل هستند، در این صورت موتور جستجو هنگامی که شباهت را تعیین می کند وانمود می کند که مواد شوینده در واقع صابون است.
موتورهای جستجوی مبتنی بر کلمه کلیدی همچنین میتوانند از ابزارهایی مانند مترادفها، جایگزینها، یا حذف کلمه پرس و جو – همه انواع گسترش و آرامش پرس و جو – برای کمک به این کار بازیابی اطلاعات استفاده کنند.
ابزارهای NLP و NLU مانند تحمل اشتباه تایپی، توکنسازی و عادیسازی نیز برای بهبود بازیابی کار میکنند.
در حالی که همه اینها به ارائه نتایج بهبود یافته کمک می کنند، می توانند با تطبیق هوشمندانه تر و تطبیق مفاهیم کوتاهی کنند.
جستجوی معنایی مطابق با مفاهیم
از آنجایی که جستجوی معنایی با مفاهیم مطابقت دارد، موتور جستجو دیگر نمی تواند تعیین کند که آیا رکوردها بر اساس تعداد کاراکترهای مشترک دو کلمه مرتبط هستند یا خیر.
باز هم به «صابون» در مقابل «سوپ» در مقابل «شوینده» فکر کنید.
یا سوالات پیچیده تری مانند “لباسشویی”، “لکه برداری از لباس”، یا “چگونه لکه های علف را از جین پاک کنم؟”
شما حتی می توانید مواردی مانند جستجوی تصویر را نیز بگنجانید!
آشنایی با خدمات رخ نت : سئو اصفهان
یک قیاس در دنیای واقعی این است که مشتری از کارمندی بپرسد که “توالت بدون گرفتگی” در کجا قرار دارد.
کارمندی که فقط کلمه کلیدی را درک کند، آن درخواست را با شکست مواجه میکند، مگر اینکه فروشگاه صریحاً به پیستونها، پاککنندههای فاضلاب، و مارپیچهای توالت بهعنوان «بازکننده گرفتگی توالت» اشاره کند.
اما، ما امیدواریم که کارمند به اندازه کافی عاقل باشد که بین شرایط مختلف ارتباط برقرار کند و مشتری را به راهروی مناسب هدایت کند.
(شاید کارمند اصطلاحات یا مترادف های متفاوتی را که مشتری می تواند برای هر محصولی استفاده کند، بداند).
یک روش مختصر برای خلاصه کردن آنچه جستجوی معنایی انجام می دهد این است که بگوییم جستجوی معنایی با استفاده از جستجوی برداری، هوش بیشتری را برای مطابقت با مفاهیم بیشتر از کلمات به ارمغان می آورد.
با این هوش، جستجوی معنایی میتواند به شیوهای شبیه به انسان عمل کند، مانند جستجوگری که هنگام جستجوی فانتزی لباسها و کت و شلوارها را پیدا میکند، بدون اینکه یک جین در چشم باشد.
جستجوی معنایی چیست؟
در حال حاضر، جستجوی معنایی باید به عنوان یک روش قدرتمند برای بهبود کیفیت جستجو واضح باشد.
به این ترتیب، نباید تعجب کنید که بدانید معنای جستجوی معنایی به طور گستردهتر و بیشتر به کار رفته است.
اغلب، این تجربیات جستجو همیشه نام را تضمین نمی کند.
و در حالی که هیچ تعریف رسمی از جستجوی معنایی وجود ندارد، می توان گفت که این جستجو فراتر از جستجوی سنتی مبتنی بر کلیدواژه است.
این کار را با ترکیب دانش دنیای واقعی انجام می دهد تا هدف کاربر را بر اساس معنای پرس و جوها و محتوا استخراج کند.
این منجر به این نتیجه می شود که جستجوی معنایی صرفاً به کار بردن NLP و افزودن مترادف به یک شاخص نیست.
خواندن ادامه مقاله در لینک زیر: