اکوسیستم دیجیتال چیست؟ 

اکوسیستم دیجیتال
اکوسیستم دیجیتال
اکوسیستم دیجیتال

اکوسیستم دیجیتال یک سیستم اجتماعی-فنی توزیع شده ، سازگار ، باز با ویژگی های خود سازماندهی ، مقیاس پذیری و پایداری است که از اکوسیستم های طبیعی الهام گرفته شده است. مدل های اکوسیستم دیجیتال با آگاهی از اکوسیستم های طبیعی ، به ویژه برای جنبه های مربوط به رقابت و همکاری بین نهادهای مختلف ، اطلاع رسانی می شوند. این اصطلاح در صنعت رایانه ، صنعت سرگرمی ، و مجمع جهانی اقتصاد به کار می رود.

بسته به علاقه یا تجربه یا دغدغه‌ی خود، یکی از اکوسیستم‌های موجود در دنیای دیجیتال (یا حتی اکوسیستم‌های موجود در یک کسب و کار دیجیتال موجود یا فرضی) را که برای شما جذابیت بیشتری دارد انتخاب کنید و برخی از المان‌ها و گونه‌های موجود در آن را معرفی کنید.

اگر می‌توانید به منابع محدود در آن اکوسیستم و برخی از رقابت‌های موجود در آن اشاره کنید. درس مبانی تحلیل اکوسیستم‌ها می‌تواند برای این‌کار به شما کمک کند.

 

رتباطات سازمان‌ها با یکدیگر در یک اکوسیستم دیجیتال می‌تواند اَشکال مختلفی داشته باشد. برخی از این ارتباطات، تراکنشی و غیررسمی هستند مانند آنها که برمبنای API هایی شکل می‌گیرند که به سیستم‌ها اجازه می‌دهند با یکدیگر جهت اجرای عملیات ساده همکاری نمایند. دیگر ارتباطات، رسمی‌تر و پیچیده‌تر هستند و در آنها قراردادها و توافق‌نامه‌های سطح خدمت برای تضمین حاکمیت و دیگر موارد مدیریتی منعقد می‌گردد. برخی از این ارتباطات نیز ممکن است با سازمان‌هایی ایجاد شود که از جهاتی رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند.

یک اکوسیستم برای موفقیت باید ارزش پیشنهادی ترغیب کننده‌ای ارائه دهد که مرتبط با کسب‌وکارهای مختلف فعال در آن باشد چرا که ایجاد ارتباطات چندگانه و پیچیده در یک اکوسیستم نیازمند صرف انرژی و منابع زیادی است. با توجه به پرسش‌های زیادی که در همکاری با شرکت‌های ثالث در حوزه‌های امنیت سایبری، مالکیت فکری، مالکیت داده‌ها، حریم خصوصی، تسهیم سود، تطبیق با مقررات و مدیریت مشتری پیش می‌آید، انتخاب صحیح تیم‌های مذاکره کننده در سازمان برای فعالیت در اکوسیستم اهمیت بالایی دارد. در این تیم‌ها باید افرادی با مهارت‌های فنی و متخصص در یکپارچه‌سازی فناوری‌ها، زیرساخت‌ها، اپلیکیشن‌ها و خدمات دیجیتال حضور داشته باشند.

با توجه به اهمیت نقشAPI ها در اکوسیستم‌ها، برخی از سازمان‌ها اقدام به ایجاد مراکز تعالی API می‌نمایند. این مراکز بر طراحی و توسعهAPI ها در سازمان و چگونگی اتصال آنها به شرکت‌های ثالث نظارت می‌کنند. با تشکیل تیم‌های مدیریت ارتباطات اکوسیستم، سازمان‌ها می‌توانند عملکرد خود در اکوسیستم را از طریق سنجش شاخص‌های کلیدی عملکرد و سنجه‌های مورد توافق تمامی سازمان‌های حاضر در اکوسیستم، به طور منظم رصد نمایند.