Meme مارکتینگ چیست؟
Meme مارکتینگ چیست؟
Meme مارکتینگ نوعی بازاریابی ویروسی است که هدف آن استفاده از Meme (الگوی رفتاری) برای دستیابی به اهداف بازاریابی یک تجارت است. این اهداف میتواند افزایش بازدید به یک وب سایت یا ارائه بینش خنده دار به یک پایگاه مشتری موجود باشد. Memeها در همه جای اینترنت هستند. گرایشها هر ثانیه از هر روز بروز میکنند و به زودی کسی میتواند یک الگوی رفتاری در مورد آخرین موضوع پرطرفدار ایجاد کند.


بیشتر افراد Memeها را به عنوان تصاویر، زیرنویسها یا گیفهای خنده دار تصور میکنند. با این حال، میتوان از آنها برای ارائه بینش و ایجاد جامعه پیرامون یک نام تجاری استفاده کرد. به همین دلیل است که Meme مارکتینگ به عنوان یک استراتژی برای مشاغل همچنان در حال رشد است.
Meme مارکتینگ موثر به پرورش جامعه در اطراف یک نام تجاری کمک می کند. مهم آن است که تشخیص دهیم بازاریابی الگوهای رفتاری برای هر مشاغل یک استراتژی هوشمندانه نیست. اینکه آیا Meme مارکتینگ تاکتیک درستی است یا نه به صنعت، شخصیت شرکت و هر نوع محصول یا خدماتی که ارائه می دهید بستگی دارد.
Meme چیست؟
تعریف یک Meme میتواند سخت باشد. این تقریباً شبیه یک رنگ است. شما نمیتوانید رنگ قرمز را بدون استفاده از کلمه قرمز توصیف کنید. Memeها در فرهنگ لغت به این شرح توصیف شده اند:
"یک تصویر، ویدئو، قطعه ای از متن… که ماهیتی معمولاً طنزگونه دارد و توسط کاربران اینترنت غالباً با تغییرات اندک سریعاً کپی و پخش میشود."
شبکههای اجتماعی مکانی است که Memeها در آن متولد میشوند، رشد میکنند و ویروسی میشوند. همانطور که احتمالاً میدانید چه توییتر، اینستاگرام یا فیس بوک باشد، پیمایش در میان تعداد انگشت شماری از پستها بدون دیدن الگوهای رفتاری بسیار دشوار است. Memeها بازتابی از روندها و فرهنگ عامه هستند.
یک بازاریاب خوب همیشه به دنبال راههایی برای ارتباط با مشتریان بالقوه و تولید راهنماهای جدید است. ایجاد الگوهای رفتاری اصلی که از روندها بهره میبرند راهی عالی برای مشارکت آنلاین برای مشاغل است. در اینجا چند نمونه از الگوهای رفتاری و نحوه استفاده مشاغل از آنها برای بازاریابی خود آورده شده است.
Memeها چگونه در بازاریابی استفاده میشوند؟
Seamless
جوایز یک آکادمی ویروسی میشوند و لحظات ویروسی ایجاد میکنند تقریبا هر سال آنها فرصتهای عالی بازاریابی را برای مشاغل موجود در کلیه صنایع فراهم میکنند. در سال 2014، Seamless، یک سرویس سفارش آنلاین غذا مستقر در آمریکای شمالی، از اعلامیه نامزدی اسکار برای بازاریابی خود با استفاده از الگوهای رفتاری استفاده کرد. با ایجاد هشتگ #OscarNomNoms ، Seamless طیف وسیعی از الگوهای رفتاری را براساس محبوب ترین فیلم های معرفی شده در اسکار در آن سال ایجاد کرد.
مخاطبان و فالوورهای آنها آن را دوست داشتند و این باعث افزایش آگاهی از نام تجاری آنها شد زیرا مردم هشتگ را در توییتر و اینستاگرام به اشتراک می گذاشتند.


Go Puff
Go Puff یک سرویس تحویل دیجیتال است که از کانالهای اجتماعی خود برای تعامل با مخاطبان خود به روشی سرگرم کننده و بدیع استفاده میکند. آنها ساختار جدیدی را برای ادغام نام تجاری خود با یک meme دلپذیر و خنده دار ایجاد کردند.


Netflix
Netflix یک برند عظیم است که بازاریابی Memeها را به سطح دیگری رسانده است. حساب آن "netflixisajoke" ، دسته ای که در اینستاگرام و توییتر استفاده می شود، Memeها را تقریباً به طور انحصاری ارسال می کند. این یک نمونه عالی از ارتباط برند با مخاطبان خود است. آنها کاری را انجام داده اند که بسیاری از افراد انجام می دهند، Memeها را در نمایشها یا فیلم هایی که اخیراً تماشا کردهاند به اشتراک می گذارند.


دلیل کار این است که از الگوهای رفتاری منحصر به فرد افراد استفاده میکند، که خنده دار، موضوعی و محبوب هستند نسخه های اصلی نتفلیکس. یک کمپین بازاریابی کمتر کارآمد از الگوهای رفتاری منسوخ شده و ایده های بازیافت استفاده میکند که بیننده را نه تنها با حساب بلکه با نام تجاری از بین میبرد.
چرا برندها از Meme مارکتینگ استفاده میکنند؟
برای مشاغل بزرگ، Meme مارکتینگ اغلب به عنوان نوعی بازاریابی ویروسی استفاده میشود. هدف از انتشار یک Meme ویروسی شدن است. برای معروف ترین برندهای جهان - به عنوان مثال کوکا کولا، اپل و مک دونالد - ویروسی شدن، با یک الگوی رفتاری مناسب یک امکان قابل توجه است. با این حال، این بدان معنا نیست که Meme مارکتینگ مزایای زیادی برای مشاغل کوچک و بزرگ ندارد. برای ایجاد یک استراتژی Meme مارکتینگ، بازاریابهای با تجربه از گوش دادن اجتماعی استفاده می کنند. به عنوان بازاریاب، تجزیه و تحلیل روندها و مکالمههای آنلاین در صنعت و فرهنگ عامه شما بسیار مهم است این همان شنیدن اجتماعی است. کشف این بینشها و روندها روش ایده آل برای تصمیم گیری موفق تر در زمینه بازاریابی است.
هنگامی که یک روند را کشف کردید، الگوهای رفتاری را می توان با تلاش بسیار کم ایجاد کرد. تنها چیزی که لازم است خلاقیت و یک ایده خوب است. از بسیاری از ابزارهای آنلاین می توان به صورت رایگان برای ایجاد یک تصویر الگوی رفتاری استفاده کرد. Memeها همچنین به صورت گیفهایی قابل استفاده برای هرکسی هستند و افزودن یک متن بی نظیر در کنار گیف همان چیزی است که باعث برجسته شدن Meme شما میشود.
بسیاری از مشاغل از Memeها برای پرورش و تعامل با جامعه مستقر در برند تجاری خود استفاده می کنند. این یک روش عالی برای سوار شدن بر موج یک روند محبوب و بهره گیری از علاقه مردم به آن است. با این حال، پرش به الگوی رفتاری مناسب مهم است. بازاریابان نباید فقط نحوه استفاده از بازاریابی Meme را بپرسند، اما آیا این برای تجارت آنها مناسب است.
چه کسی باید و نباید از بازاریابی میم استفاده کند؟
آیا Meme مارکتینگ استراتژی دیجیتال مناسبی برای تجارت شما است؟ فقط شما می توانید چنین قضاوتی کنید. خرده فروشان نمونه ای از صنعت هستند که میتوانند با ایجاد الگوهای رفتاری خنده دار از Meme مارکتینگ بسیار تأثیرپذیر باشند. به عنوان یک بازاریاب، اگر بتوانید با آخرین روندها مطابقت داشته باشید و ایده های اصلی را تصور کنید، می توانید یک کمپین Meme مارکتینگ ایجاد کنید. برای سازمان های B2B Meme مارکتینگ به طور معمول یک استراتژی درست نیست. هدف اصلی Memeها برقراری ارتباط با مشتریان از طریق بینش طنز است. در حالی که بازاریابی B2B باید لحنی حرفه ای تر، به جای لحن شخصی که Memeها دارند، منتقل کند.