واژه نامه SEO: بیش از 180 اصطلاح و تعریفی که باید بدانید

Image for post
Image for post

10x content 

محتوایی که حداقل ده برابر بهتر از رتبه برتر فعلی برای کلمه کلیدی مورد نظر است.

301 redirect 

تغییر مسیر که کاربران را به یک URL جدید می برد و به موتورهای جستجو می گوید که صفحه به طور دائم جابجا شده است.

302 redirect

تغییر مسیر که کاربران را به یک URL جدید می برد و به موتورهای جستجو می گوید که صفحه به طور موقت جابجا شده است.

خطای 404

کد وضعیت HTTP که نشان می دهد سرور نمی تواند صفحه یا منبع مورد نظر را پیدا کند.

A

صفحات موبایل تسریع شده (AMP)

چارچوب HTML منبع باز برای ایجاد نسخه های حذف شده از صفحات وب که سریعتر در تلفن همراه بارگیری می شوند.

Ahrefsbot

خزنده وب که شاخص بک لینک و ابزارهای سئو Ahrefs را تقویت می کند.

Alt text

متن توصیفی که در صورت عدم بارگیری به جای تصویر ظاهر می شود.

Anchor text

کلمه یا عبارت قابل کلیکی که یک صفحه وب را به صفحه دیگر پیوند می دهد.

Article spinning

تکنیک "نوشتن" هرزنامه که یک مقاله را به چندین مقاله "جدید" تبدیل می کند.

Article syndication

وقتی وب‌سایت‌ها محتوایی را که در ابتدا در وب‌سایت دیگری ظاهر شده بود، دوباره منتشر می‌کنند.

Auto-generated content

محتوایی که به طور خودکار با استفاده از یک برنامه یا کد تولید می شود.

B

Backlinks

پیوندهایی از صفحات یک وب سایت دیگر.

Bing Webmaster Tools

سرویس رایگان مایکروسافت که به شما کمک می کند ظاهر وب سایت خود را در نتایج جستجوی Bing نظارت و عیب یابی کنید.

Bingbot

خزنده وب که موتور جستجوی بینگ را تقویت می کند.

Black-hat SEO

استفاده از استراتژی ها و تاکتیک های SEO که دستورالعمل های موتورهای جستجو را نقض می کند.

Bounce rate

درصد بازدیدکنندگانی که پس از ورود به یک وب سایت هیچ اقدام دیگری انجام نمی دهند.

Branded keywords

کلمات و عبارات مرتبط با برند، محصولات یا خدمات شما.

Breadcrumb navigation

پیوندهای داخلی که به کاربران (و موتورهای جستجو) مسیر روشنی برای دنبال کردن سایت شما می دهد.

Bridge page

صفحه طراحی شده برای رتبه بندی برای یک کلمه کلیدی و هدایت کاربران به جای دیگر.

Broken link

لینکی در سایت شما که به منبعی که وجود ندارد اشاره می کند. آنها می توانند لینک های داخلی یا خارجی باشند.

C

Cached page

آخرین باری که گوگل از یک صفحه وب بازدید کرد چه شکلی بود.

Canonical tag

کد HTML که به گوگل می‌گوید چه چیزی را نسخه اصلی یک صفحه می‌دانید.

Canonical URL

URL که گوگل آن را به عنوان نسخه اصلی یک صفحه یا مجموعه ای از صفحات می بیند.

Co-citation

هنگامی که یک وب سایت توسط دو وب سایت دیگر ذکر می شود.

Content hub

مجموعه های به هم پیوسته از مطالب در مورد یک موضوع مشابه.

Core Web Vitals

معیارهایی که بخشی از سیگنال‌های تجربه صفحه Google هستند که برای اندازه‌گیری تجربه کاربر استفاده می‌شوند.

Cornerstone content

مهمترین صفحات یا پست های سایت شما.

Crawl budget

یک موتور جستجو چقدر سریع و چند صفحه می خواهد در سایت شما بخزد.

Crawlability

توانایی یک موتور جستجو برای دسترسی به محتوای یک صفحه.

Crawler

موتورهای جستجوی ربات کامپیوتری برای کشف صفحات در وب استفاده می کنند.

D

لینک Dofollow

پیوندی که پیج رنک را انتقال می دهد. AKA یک پیوند "دنبال شده".

Domain Rating (DR)

قدرت نسبی اعتبار یک وب سایت بر اساس نمایه بک لینک آن.

Doorway page

صفحات طراحی شده برای رتبه بندی برای عبارت های جستجوی مشابه.

Duplicate contentc

محتوایی که در بیش از یک مکان در وب ظاهر می شود.

Dwell time

بین کلیک کردن روی یک نتیجه جستجو و بازگشت به SERP چقدر زمان می گذرد.

Dynamic URL

URL با محتوایی که به پارامترهای متغیر بستگی دارد.

E

Editorial link

پیوندی که به سایت شما اشاره می کند (که شما درخواست یا پرداخت نکرده اید).

Email outreach

فرآیند قرار دادن محصول یا محتوای خود در مقابل افراد مرتبط با ارسال ایمیل های شخصی سازی شده برای آنها.

Entry page

اولین صفحه ای که جستجوگر در سایت شما مشاهده می کند.

External link

از سایت خود به سایت دیگری پیوند دهید.

F

Faceted navigation

نوع پیمایش یافت شده در صفحات دسته‌بندی/بایگانی سایت‌هایی که با فهرست‌های زیادی سروکار دارند.

G

Gated content

محتوایی که بازدیدکنندگان تنها پس از ارائه اطلاعات تماس خود می توانند به آن دسترسی داشته باشند.

Gateway page

صفحات ایجاد شده برای رتبه بندی برای عبارت های جستجوی خاص و مشابه. همچنین به عنوان صفحات درگاه شناخته می شود.

Google Alerts

سرویس رایگان گوگل که وب را برای تغییرات محتوایی مطابق با یک عبارت جستجوی خاص نظارت می کند.

Google algorithm

مجموعه قوانینی که توسط گوگل برای رتبه بندی نتایج منطبق در هنگام انجام جستجو توسط کاربر استفاده می شود.

Google Analytics

سرویس رایگان گوگل برای ردیابی و نظارت بر ترافیک وب سایت.

Google autocomplete

پیشنهادات جستجوی ارائه شده توسط Google هنگام ورود به جستجو

Google bombing

جایی که می‌توانید با استفاده از تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه، وب‌سایتی را برای جستجوهای نامربوط یا نامرتبط در رتبه بالاتری در گوگل قرار دهید.

Google Business Profile

فهرست کسب و کار رایگان از Google که در نقشه ها و نتایج جستجوی وب نشان داده می شود.

Google Caffeine

فهرست جستجو توسط گوگل در سال 2010 معرفی شد که به آنها اجازه می داد محتوای بیشتری را فهرست کنند و نتایج جستجوی تازه تری ارائه دهند.

Google dance

اصطلاح عامیانه که نوسانی را که یک وب‌سایت یا صفحه جدید تجربه می‌کند، در زمانی که Google در تلاش برای تعیین رتبه‌بندی آن است، توصیف می‌کند.

Google Hummingbird

به روز رسانی الگوریتم توسط گوگل در سال 2013 برای ارائه نتایج جستجوی بهتر منتشر شد. این بر معنای عبارات جستجو بر روی کلمات کلیدی تکی تأکید می کرد.

Google Knowledge Graph

پایگاه دانش موجودات و روابط بین آنها.

Google Knowledge Panel

ویژگی SERP که اطلاعاتی در مورد موضوع اصلی پرس و جو ارائه می دهد.

Google My Business

سرویس رایگان Google که به صاحبان مشاغل اجازه می‌دهد نمایه کسب‌وکار Google خود را ایجاد، مدیریت و بهینه کنند.

Google Panda

به روز رسانی الگوریتم در سال 2011 توسط گوگل منتشر شد که به سایت های با کیفیت بالاتر پاداش می داد و حضور سایت های با کیفیت پایین تر را در نتایج جستجوی آنها کاهش می داد.

Google penalty

جریمه ای که گوگل برای کاهش یک صفحه یا سایت در نتایج جستجوی آن صادر می کند. می تواند الگوریتمی یا دستی باشد.

Google Penguin

به روز رسانی الگوریتم در سال 2012 توسط گوگل برای کاهش رتبه سایت هایی که درگیر طرح های پیوند دستکاری و پر کردن کلمات کلیدی بودند منتشر شد.

Google Pigeon

به روز رسانی الگوریتم در سال 2013 توسط گوگل برای بهبود نتایج جستجو برای عبارت های جستجوی محلی منتشر شد.

Google sandbox

فیلتر ادعایی توسط گوگل که از رتبه بندی وب سایت های جدید در نتایج برتر گوگل جلوگیری می کند.

Google Search Console

سرویس رایگان Google که به شما کمک می‌کند ظاهر وب‌سایت خود را در نتایج جستجوی آن‌ها نظارت و عیب‌یابی کنید.

Google Webmaster Guidelines

بهترین روش‌های Google برای کمک به آنها در یافتن، فهرست‌بندی و رتبه‌بندی سایت شما.

Google Webmaster Tools

نام قدیمی کنسول جستجوی گوگل.

Googlebot

خزنده وب که موتور جستجوی گوگل را تقویت می کند.

Grey-hat SEO

استفاده از استراتژی ها و تاکتیک های سئو که مرز بین کلاه سفید و کلاه سیاه را محو می کند.

Guest blogging

وقتی برای وب سایت دیگری محتوا تولید می کنید.

Guestographic

اینفوگرافیک توسط شما ایجاد شده اما در وب سایت های دیگر منتشر شده است.

H

H1 tag

عنوان HTML که بیشتر برای علامت گذاری عنوان صفحه وب استفاده می شود.

Header tags

عناصر HTML برای تعریف عناوین و زیرعنوان ها در یک صفحه استفاده می شود.

Hilltop algorithm

الگوریتمی که در سال 2003 توسط گوگل برای شناسایی صفحات وب معتبر برای رتبه بندی اتخاذ شد.

Holistic SEO

تمرین بهبود همه جنبه های یک وب سایت برای رتبه بالاتر در موتورهای جستجو.

Hreflang

ویژگی HTML برای اطلاع رسانی به گوگل در مورد نسخه های جایگزین یک صفحه وب برای زبان ها و مناطق مختلف استفاده می شود.

HTTPS

نسخه رمزگذاری شده HTTP که از ارتباطات بین مرورگر و سرور شما در برابر رهگیری و دستکاری مهاجمان محافظت می کند.

I

Inbound link

از سایت دیگری به وب سایت خود پیوند دهید.

Indexability

توانایی موتور جستجو برای تجزیه و تحلیل و ذخیره یک صفحه وب در پایگاه داده خود.

Informational query

جایی که کسی می‌خواهد اطلاعات پیدا کند، نه محصولات را جستجو کنید.

Internal link

پیوند از صفحه دیگری در همان وب سایت.

Interstitial ad

تبلیغات تعاملی تمام صفحه که رابط وب سایت یا برنامه را پوشش می دهد.

K

Keyword cannibalization

زمانی که یک وب سایت به طور ناخواسته یک کلمه کلیدی را در چندین پست یا صفحه هدف قرار می دهد.

Keyword density

درصد کل کلمات یک صفحه که یک کلمه کلیدی یا عبارت خاص هستند.

Keyword Difficulty

متریک که توسط ارائه دهندگان ابزار سئو برای تخمین دشواری رتبه بندی کلمات کلیدی استفاده می شود.

Keyword ranking

موقعیت شما در جستجوی ارگانیک برای یک کلمه کلیدی خاص.

Keyword stemming

فرآیند کاهش یک کلمه به "ساقه" یا "ریشه" آن (به عنوان مثال، گل، گلدار -> گل).

Keyword stuffing

تکرار کلمات کلیدی (یا عبارات مشابه) در محتوای خود برای دستکاری رتبه‌بندی.

Keywords

کلمات و عباراتی که افراد در موتورهای جستجو تایپ می کنند تا آنچه را که به دنبال آن هستند بیابند.

L

Link bait

محتوایی که به طور خاص برای جذب لینک ها فرموله شده است.

Link building

فرآیند واداشتن سایر وب سایت ها برای پیوند دادن به صفحات وب سایت شما.

Link equity

"مرجعیت" که زمانی که یک صفحه به صفحه دیگر پیوند می یابد منتقل می شود.

Link exchange

توافق بین دو وب سایت برای پیوند به یکدیگر.

Link farm

گروهی از وب‌سایت‌ها که برای پیوند دادن به یکدیگر برای بهبود رتبه‌بندی موتورهای جستجو ایجاد شده‌اند.

Link popularity

تعداد بک لینک هایی که به یک وب سایت اشاره می کنند.

Link profile

ارزیابی تمامی بک لینک هایی (کمیت، کیفیت، تنوع و ...) یک وب سایت.

Link reclamation

فرآیند تلاش برای بازگرداندن لینک های از دست رفته.

Link rot

تمایل طبیعی برای شکسته شدن پیوندها در وب در طول زمان.

Link scheme

لینک هایی که برای دستکاری رتبه صفحه یا رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل طراحی شده اند.

Link spam

پیوندهای نامربوط در صفحات برای تلاش و بهبود رتبه بندی موتورهای جستجو قرار داده شده است.

Link velocity

سرعتی که نمایه بک لینک یک وب سایت در حال رشد است.

Local business schema

نوع نشانه گذاری داده های ساخت یافته برای کمک به کسب و کارهای محلی برای بهینه سازی سئوی محلی.

Local citation

هر گونه ذکر نام، آدرس، و شماره تلفن (NAP) کسب و کار شما به صورت آنلاین.

Local pack

ویژگی SERP که برای پرس و جوهای محلی ظاهر می شود و فهرست های کسب و کار محلی Google را نمایش می دهد.

Local search marketing

روند بهبود حضور شما در جستجوی محلی با استفاده از SEO یا تبلیغات پولی.

Local SEO

فرآیند "بهینه سازی" حضور آنلاین شما برای نشان دادن و رتبه بالاتر در جستجوهای محلی مرتبط.

Log file analysis

جایی که شما رفتار خزیدن ربات‌های موتور جستجو را در گزارش‌های سرور تجزیه و تحلیل می‌کنید تا فرصت‌هایی را برای بهبود سئو کشف کنید.

Long-tail keyword

یک عبارت جستجوی کم حجم

LSI keywords

نام اشتباه برای کلمات و عبارات مرتبط با معنایی. (کلمات کلیدی LSI وجود ندارند.)

M

Manual action

تنزل یا حذف وب سایت ها/صفحات وب صادر شده توسط Google به سایت هایی که با دستورالعمل های وب مستر خود مطابقت ندارند.

Meta description

خصیصه HTML برای توصیف آنچه در مورد یک صفحه است استفاده می شود.

Meta keywords

متا تگ هایی که به برخی موتورهای جستجو (نه گوگل) اطلاعات بیشتری در مورد محتوای یک صفحه می دهند.

Meta redirect

کدی که به مرورگر وب می‌گوید پس از مدت زمان مشخصی، کاربر را به URL دیگری هدایت کند.

Meta robots tag

قطعه HTML که به موتورهای جستجو می گوید که چگونه یک صفحه را بخزند یا فهرست کنند.

Meta tags

تکه‌هایی از کد که اطلاعات مهمی در مورد صفحه وب شما به موتورهای جستجو می‌گوید.

Mirror site

یک کپی از یک وب سایت میزبانی شده روی سرور دیگری.

Mobile-first indexing

تغییر گوگل به استفاده از نسخه موبایلی محتوا برای فهرست بندی و رتبه بندی.

N

Natural link

پیوندی که به صورت ارگانیک رخ می دهد.

Navigational query

پرس و جو کنید که در آن شخصی به دنبال یک وب سایت خاص است.

Negative SEO

زمانی که یک رقیب از تاکتیک های کلاه سیاه استفاده می کند تا در رتبه بندی یک وب سایت یا صفحه وب رقیب خرابکاری کند.

Nofollow

برچسبی که به گوگل می‌گوید پیوندی را برای اهداف رتبه‌بندی در نظر نگیرد.

Noindex tag

برچسبی که به موتورهای جستجو دستور می دهد صفحه ای را ایندکس نکنند.

Noreferrer

ویژگی HTML که از عبور اطلاعات ارجاع دهنده از طریق پیوند جلوگیری می کند.

Not provided

داده‌های کلیدواژه‌ای که گوگل از اشتراک‌گذاری با شما در Google Analytics حذف می‌کند.

O

Off-page SEO

هر گونه تلاشی که خارج از یک وب سایت برای بهبود رتبه بندی موتورهای جستجو انجام می شود.

On-page SEO

تمرین بهینه سازی محتوای قابل مشاهده و کد منبع یک صفحه وب برای رتبه بالاتر.

Organic search results

نتایج جستجوی بدون پرداخت از یک موتور جستجو که نمی‌توان آن را خرید یا تحت تأثیر تبلیغ‌کنندگان قرار داد.

Organic traffic

ترافیک از نتایج ارگانیک موتور جستجو.

Orphan page

صفحه ای که هیچ پیوند داخلی به آن اشاره نمی کند.

Outbound link

پیوندی که به صفحه ای که در وب سایت شما نیست اشاره می کند.

P

Page speed

مدت زمانی که طول می کشد تا یک صفحه وب بارگذاری شود.

PageRank

فرمولی که ارزش یک صفحه را با نگاه کردن به کمیت و کیفیت سایر صفحاتی که به آن پیوند دارند قضاوت می کند.

Paid link

بک لینکی که برای آن پول پرداخت می کنید.

People also ask

ویژگی SERP که به سوالات مربوط به درخواست جستجوی کاربر پاسخ می دهد.

Pogo-sticking

هنگامی که جستجوگر قادر به یافتن محتوای مورد نظر خود نباشد، روند رفت و برگشتی بین SERP و نتایج آن را انجام می دهد.

Private Blog Network (PBN)

شبکه ای از وب سایت ها که به طور خاص برای پیوند دادن و بهبود رتبه وب سایت های دیگر طراحی شده اند.

R

RankBrain

جزء الگوریتم گوگل که از الگوریتم های پیچیده یادگیری ماشینی برای درک معنای کلمات و عبارات ناآشنا استفاده می کند.

Reciprocal link

زمانی که دو وب سایت به یکدیگر لینک می دهند.

Reconsideration request

پس از رفع مشکلات شناسایی شده در یک اقدام دستی یا اعلان مشکلات امنیتی، از Google بخواهید که سایت شما را بررسی کند.

Related searches

پیشنهادات جستجوی مرتبط با درخواست شما که در پایین SERP ها ظاهر می شوند.

Resource pages

صفحات وب که سرپرستی و پیوند به منابع مفید صنعت هستند.

Rich snippet

نتیجه جستجوی Google با داده های اضافی نشان داده شده در کنار آن، معمولاً از داده های ساختار یافته در صفحه.

Robots.txt

فایلی که به موتورهای جستجو می‌گوید کجا می‌توانند در سایت شما بروند و کجا نمی‌توانند بروند.

S

Schema markup

کدی که به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای شما را در نتایج جستجو بهتر درک کرده و نشان دهند.

Search algorithm

فهرستی از قوانینی که توسط موتورهای جستجو برای رتبه بندی نتایج منطبق در هنگام انجام جستجو توسط کاربر استفاده می شود.

Search engine poisoning

زمانی که هکرهای مخرب وب‌سایت‌های ساختگی ایجاد می‌کنند که به نظر نتایج قانونی موتور جستجو هستند. هدف آنها سرقت اطلاعات شخصی یا نصب بدافزار است.

Search intent

دلیل پشت جستجو

Search query

کلمات و عباراتی که افراد در موتورهای جستجو تایپ می کنند تا آنچه را که به دنبال آن هستند بیابند.

Search visibility

وب سایت شما و صفحات مرتبط با آن چقدر در نتایج ارگانیک موتور جستجو قابل مشاهده است.

Search volume

به طور متوسط ​​چند بار در ماه، افراد در یک کشور خاص کلمه کلیدی مورد نظر شما را جستجو می کنند.

Secondary keywords

اصطلاحاتی که نزدیک به کلمه کلیدی مورد نظر شما هستند.

Seed keywords

کلمات کلیدی که جایگاه شما را مشخص می کند و به شما کمک می کند تا رقبای خود را شناسایی کنید.

SEO

تمرین بهینه سازی یک وب سایت یا صفحه وب برای دریافت ترافیک باکیفیت بیشتر از نتایج ارگانیک موتور جستجو.

SEO audit

فرآیند ارزیابی و ارزیابی وب سایت شما برای مشاهده عملکرد آن در موتورهای جستجو.

SEO silo

گروه بندی صفحات وب مرتبط با موضوع از طریق پیوندهای داخلی.

Search Engine Results Pages (SERPs)

صفحاتی که موتورهای جستجو در پاسخ به درخواست جستجوی کاربر نشان می دهند.

SERP features

نتایج جستجوی غیر سنتی که اطلاعات را مستقیماً در SERP ارائه می دهد، بنابراین کاربران مجبور به کلیک کردن نیستند.

Share of voice

برند شما چقدر در بازار قابل مشاهده است.

Short-tail keywords

اصطلاحات با حجم جستجوی بالا

Sitelinks

پیوندهایی به صفحات دیگر یا بخش‌هایی از یک صفحه که در برخی از نتایج جستجوی Google ظاهر می‌شوند.

Sitemap

فایل XML تمام محتوای مهم وب سایت شما را فهرست می کند.

Sitewide link

پیوند خروجی که در هر صفحه از یک وب سایت ظاهر می شود.

Spamdexing

دستکاری عمدی نتایج موتورهای جستجو با استفاده از تکنیک هایی که خلاف دستورالعمل های آنها است.

Srcset

ویژگی HTML که به شما امکان می دهد نسخه های مختلف یک تصویر را برای اندازه ها و وضوح های مختلف صفحه نمایش دهید.

SSL

پروتکل هایی برای ایجاد پیوندهای احراز هویت شده و رمزگذاری شده بین رایانه های تحت شبکه.

Structured data

روشی استاندارد برای ارائه اطلاعات در مورد یک صفحه وب.

Subdomain

بخشی از یک URL در سمت چپ دامنه ریشه، به عنوان مثال help.ahrefs.com

T

Taxonomy SEO

بهینه سازی برای موتورهای جستجو با سازماندهی ساختار محتوا.

Technical SEO

انجام تنظیمات فنی برای کمک به موتورهای جستجو برای یافتن، خزیدن، درک و فهرست بندی صفحات شما.

TF-IDF

اندازه گیری آماری که هدف آن قضاوت در مورد اهمیت نسبی یک کلمه در یک سند است.

Thin content

محتوایی که برای کاربر ارزش کمی دارد یا اصلاً ارزش ندارد.

Title tag

عنصر HTML برای تعیین عنوان یک صفحه وب استفاده می شود.

Top level domain (TLD)

آخرین بخش یک نام دامنه، مانند .com یا .org.

Transactional query

پرس و جو کنید که شخصی به دنبال خرید چیزی است اما هنوز تصمیم نگرفته است که آن را از کجا بخرد.

TrustRank

الگوریتمی که پیوندها را تجزیه و تحلیل می کند تا صفحات وب مفید را از هرزنامه جدا کند.

U

Unnatural links

پیوندهایی در محتوای یک صفحه که توسط صاحب سایت به صورت ویراستاری قرار داده نشده یا تضمین نشده است.

URL Rating (UR)

قدرت نمایه بک لینک صفحه هدف در مقیاس 0 تا 100، که 100 قوی ترین است.

URL slug

قسمت انتهایی URL که (معمولاً) محتوای صفحه را توضیح می دهد.

v

Vertical search

موتور جستجو اختصاص داده شده به یک منطقه خاص.

Voice search

استفاده از صدا برای تعامل با موتور جستجو (به جای جستجوی متنی).

W

Website structure

نحوه سازماندهی یک سایت و پیوند صفحات وب آن

Webspam

صفحات وب ایجاد شده برای دستکاری رتبه بندی موتورهای جستجو.

Website authority

معیاری از ارائه دهندگان ابزار سئو که قدرت نسبی یک سایت را اندازه گیری می کند. (مال ما رتبه بندی دامنه است.)

White-hat SEO

استفاده از استراتژی ها، تکنیک ها و تاکتیک های سئو وب سایت مورد تایید گوگل.

X

X‑robots-tag

هدر HTTP ارسال شده از یک وب سرور که نمایه سازی یک صفحه را کنترل می کند.

Y

YMYL pages

صفحاتی درباره موضوعاتی که می تواند بر شادی، سلامت، ثبات مالی یا ایمنی فرد در آینده تأثیر بگذارد.