منابع مهم جهت SEO

بهینه سازی موتور جستجو SEO نیازمند توجه به چندین عامل در یک زمان می‌باشد به گونه‌ای که باید اهداف را شناسایی و اولویت‌ها را  از جهت ابعاد مختلف بررسی نمود. البته اهداف شناسایی شده ممکن است نسبت به محدودیت‌ها و فشارهای داخلی و خارجی تغییر نمایند که این مسئله موجب نگرانی است ولی خوشبختانه قابل پیش بینی و حل می باشد.

SEO در حقیقت اصلی ترین عامل و همچنین روشی برای کسب منفعت از فناوری است و لازم به ذکر است که فناوری‌های بی‌شماری وجود دارند که این روند را آسان تر می‌سازند. برخی از این فناوری‌ها نیازمند صرف هزینه می‌باشند ولی روش‌های رایگان بسیاری نیز وجود دارند که بازاریابان و کارآفرینان صرفه جو می‌توانند از آن بهره گیرند که بعضی از این روش‌های رایگان به شکل قابل توجهی تأثیرگذار می باشند. همچنین مقالات زیر در زمینه سئو کمک شایانی به طراحان وب و بازار یابان خواهد کرد که مسیر را به درستی تشخیص دهند.

ده ابزار ذیل بسیار کاربردی ، سودمند و همچنین قابل دسترس می باشند.

1. Google Analytics

ابزار Google Analytics به نحوی پدر تمام ابزارهای بهینه سازی موتور جستجو شمرده می شود چرا که توسط گوگل ارائه می‌گردد. ابزار مذکور کاملاً رایگان است و می توان با استفاده از آن چندین وب سایت را مدیریت کرد. هر آنچه که کاربران باید انجام دهند بسیار آسان می باشد به گونه ای که ابزار اسکریپت تجزیه و تحلیل بر روی سایت نصب می گردد و بررسی اطلاعات دقیقی در خصوص تعداد بازدید و چگونگی وب سایت صورت می گیرد. اطلاعات حاصل شامل منبع اصلی جذب بازدیدکنندگان ، تغییرات صورت گرفته برروی وب سایت و دیگر عواملی همچون رتبه می باشد.

ابزار مطرح شده یکی از بهترین ابزار جهت شناسایی میزان تأثیر کمپین می باشد و از این طریق می توانید وب سایت تان را ارتقاء دهید .

Image for post
Image for post

      2. ابزار های Google webmaster

Google webmaster tools کامل کننده تجزیه و تحلیل های صورت گرفته می باشند و همچنین اطلاعات دقیق و فنی بیشتری را در خصوص وب سایت تان در اختیار تان قرار می دهد به گونه ای که پیشنهاداتی را برای افزایش بهینه سازی وب سایت ارائه می کند. علاوه بر این، با استفاده از این ابزار، زمانی که وب سایت تان با مشکل رو به رو می شود و ترافیک آن کاهش می یابد، پیام هایی را در آن رابطه دریافت می کنید که بسیار مفید می باشند.

علاوه بر این، به اطلاعاتی همچون چگونگی فرصت بندی وب سایت تان و حتی پیشنهاداتی در خصوص عوامل موثر بر SEO سایت تان همانند تگ های عناوین و توضیحات را دریافت خواهید کرد.

Image for post
Image for post

 

     3.  Open site explorer

Moz open site explorer دارای عملکرد ویژه‌ای که جدا از تجزیه و تحلیل و انحصاراً برای بررسی پروفایل های مرتبط می باشد. برخی اوقات این ابزار به نام "موتورهای جستجوی مخصوص لینک ها " خوانده می شود و این ابزار جهت شناسایی تمام لینک هایی که در حال حاضر به وب سایت تان متصل می باشند مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، ابزار مطروحه جهت شناسایی دومین صفحات نیز استفاده می شود.

 

Image for post
Image for post

     4. Google keyword planner

این ابزار در Adword کاربرد دارد و همچنین جهت بررسی کلمات کلیدی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از این طریق می توانید هزاران ایده در خصوص کلمات کلیدی و عبارات را بررسی نمائید و همچنین اطلاعات جدیدی را درباره ی حجم جستجو ها و سطح رقابتی دیگر سایت ها را مورد بررسی قرار دهید.

 

Image for post
Image for post

     5.  Moz keyword explorer

از آنجایی که این ابزار بسیار کاربردی است. ابزار google key word planner دیگر در مقایسه با این ابزار کامل و بی نقص به حساب نمی آید. Moz keyword explorer سعی در ایجاد ارتباط میان چند ابزار جستجوی کلمات کلیدی دیگر دارد به گونه ای که اطلاعاتی از قبیل حجم جستجو ها، پیشنهادات ویژه در خصوص کلمات کلیدی را در اختیار شما قرار می دهد.

 

Image for post
Image for post

     6.  Buzz Sumo

نسخه ی رایگان این ابزار دارای ویژگی های ارزشمندی است ولی برخی از آنها قابلیت های ویژه ی فروش را ندارند. با استفاده از این ابزار می توانید محبوبیت موضوعات مقاله‌ها و میزان تأثیر گذاری مخاطبان که به حمایت کمپین شما می پردازند را بررسی نمایید.

 

Image for post
Image for post

     7.  SEMRush

این ابزار نیز دارای دو نسخه رایگان و غیر رایگان می باشد ولی نسخه‌ی رایگان آن کاربرد خاص خود را دارد. با بهره مندی از SEMRush می‌توانید محل قرارگیری و میزان رتبه SEO سایت تان را بررسی کنید و همچنین تکنیک های افزایش رتبه را سازماندهی و مدیریت نمایید. ابزار مذکور کارایی بسیار بالایی دارد و می بایست توسط بازاریابانی که سعی در افزایش SEO سایت خود دارند مورد استفاده قرار گیرد.

 

Image for post
Image for post

     8. Quick Sprout

Quick sprout بهترین ابزار بررسی SEO رایگان محسوب می شود. از این رو نیازمند توجه ویژه ایست و می توانید از این ابزار جهت شناسایی و تجزیه تحلیل SEO، ترافیک و متریک های رقابتی استفاده نمایید.

 

Image for post
Image for post

     9. Spider view simulator

گوگل از طریق موتور جستجو به فهرست بندی اطلاعات و سایت‌ها می‌پردازد که توسط ربات‌ها و اسپایدرها انجام می شود. این اسپایدرها از چند طریق مدیریت می گردد که آثار مثبت و منفی خاص خود را دارند. برای مثال اگر به درستی مورد استفاده قرار نگیرد ممکن است موجب بلاک شدن وب سایت تان گردد. ابزار spider view simulator اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می توانید با بهره مندی از آن مشکلات بالقوه را شناسایی نمایید.

 

Image for post
Image for post

     10. SERR Rank checker

تنها در دهه ای پیش، ابزارهای جست و جو و تعیین رتبه ی SEO بسیار ابتدایی بودند ولی با ظهور ابزار های ویژه ای همچون panda و Hummingbird رتبه بندی های گو گل دیگر قابل پیش بینی، اعتماد و مستقیم نخواهند بود.

لازم به ذکر است که همچنان بررسی الگوهای رتبه بندی کلمات کلیدی مورد نظرتان مهم و ضروری است چرا که گوگل اطلاعات را به آسانی در اختیار شما قرار نخواهد داد. از این رو بهترین ابزار SERPs Rank checker می باشد. از این طریق می توانید به طور مستمر کلمات و عبارات کلیدی را کنترل نمایید و به بررسی رقبای خود بپردازید.

در نهایت ابزارهای ذکر شده می توانند بازاریابان را در برنامه ریزی، اجرا، اندازه گیری و تصحیح استراتژی های مخصوص SEO یاری نماید. شایان ذکر است که کاربر تمامی ابزارها می بایست فرا گرفته شود و برخی از آنها شاید با برند و علایق شخصی شما هماهنگ نباشد ولی هر کدام از این ابزارها کاربرد ویژه دارند و رایگان مورد استفاده قرار می گیرند. از این رو ریسکی برای استفاده و امتحان آنها دیده نمی شود و می توانید با تجربه ی کاربرد آنها بهترین روش را جهت افزایش رتبه SEO سایت خود انتخاب نمائید.