مزایای برندسازی و داشتن پیام برند

عواملی بسیاری وجود دارد که به برندسازی قوی کمک می‌کند. در حالی‌که داشتن لوگو و تولید محتوا (مانند وبلاگ‌نویسی) هر دو می‌توانند به ایجاد هویت تجاری شما کمک کنند؛ داشتن یک «پیام برند» نیز می‌تواند مزایای زیادی برای کسب‌وکار شما داشته باشد. در ادامه، خواهید فهمید که پیام برند چیست، چرا در تولید محتوا مهم است و چگونه می‌توان متناسب با کسب‌وکار خود آن را توسعه داد.

پیام برند چیست؟

یک پیام برند برای کسب‌وکار کمی شبیه به شعار تبلیغاتی است. این مفهوم ایجاد شده است تا در کل محتوای شما مورد استفاده قرار گیرد و به مخاطبان شما کمک کند تا ارزش‌های شرکتتان را درک کنند. می‌توانید به مثال‌هایی از برندهای معروف نگاهی بیندازید تا متوجه شوید، پیام برند چیست. برخی از معروف‌ترین پیام‌های برند عبارتند از:

  • نایک (Nike): فقط انجامش بده!
  • والمارت (Walmart): پس‌انداز کن، بهتر زندگی کن!
  • ساب‌وی (Subway): تازه بخور!

شما احتمالاً فوراً از روی این پیام‌ها، برند مربوط به آن را می‌شناسید و این همان چیزی است که می‌خواهید مشتریان شما با پیام برندتان به یاد بسپارند: کوتاه، جذاب و نشان‌دهنده‌ی آن‌چه کسب‌وکار شما به دنبال آن است.

یکی از پیام‌های مشهور برند کوکاکولا
یکی از پیام‌های مشهور برند کوکاکولا
یکی از پیام‌های مشهور برند کوکاکولا

مزایای پیام برند قوی

ارایه یک پیام برند قوی، مزایای بسیاری را برای یک تجارت به همراه دارد. در وهله اول، به مخاطبان شما کمک می‌کند تا بفهمند شما دقیقاً چه کاری انجام می‌دهید. آنها فوراً خواهند فهمید که کسب‌وکار شما چه مشكلی از آن‌ها حل می‌کند و این‌که چرا باید شما را انتخاب کنند. همچنین، پیام برند می‌تواند تأثیر مهمی در تصمیم مشتری برای خرید محصول یا خدمت شما داشته باشد. هم‌چنین، می‌تواند به شرکت شما کمک کند تا از رقبای خود برجسته شود و این امر به ویژه برای کسانی که در یک حوزه‌ی رقابتی فعالیت می‌کنند، بسیار مفید است. به علاوه، پیام برند شما می‌تواند به شما در جذب نوعِ مناسب مشتری کمک کند؛ زیرا هویت  کسب‌وکارتان را به نمایش می‌گذارد و واقعاً به اعتمادسازی کمک می‌کند. امروزه اعتمادسازی برای مشتریان بسیار مهم است زیرا بسته به اینکه در کدام صنعت فعالیت می‌کنید، ممکن است در برابر صدها رقیب قرار بگیرید؛ بنابراین، داشتن پیام برند مناسب می‌تواند شما را از دیگران جدا کند و بر انتخاب مشتری یا اعتماد‌به‌نفس رقیب شما تأثیر زیادی بگذارد. این موارد، تنها برخی از مزایای ایجاد پیام برند قوی است.

چگونه یک پیام برند قوی متناسب با برند خود ایجاد کنیم

اکنون شما از مزایای اصلی داشتن پیام برند مطلع هستید، سؤال این است که، چگونه می‌توانید یک پیام تجاری قوی ایجاد کنید و آیا آماده ایجاد یک پیام برند قدرتمند و متناسب با برند خود هستید؟ در انتخاب اصطلاحات درست برای پیامتان، چند فاکتور مهم باید در نظر گرفته شود. اولاً، به یاد داشته باشید که شما می‌خواهید پیام برند را از دید مشتری ایجاد کنید. سپس، با نظرسنجی از مشتریان و بررسی عادت‌های آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی، باید بدانید که چه مواردی دارای بیشترین اهمیت برای مشتریان شماست. روی آن دسته از کلمات کلیدی متمرکز شوید که مرتباً ظاهر می‌شوند و به مهم‌ترین مفاهیم پیرامون آن‌ها فکر کنید. هم‌چنین باید به این فکر کنید که چه چیزی باعث بی‌نظیر بودن تجارت یا محصولات شما می‌شود. هم‌چنین چشم انداز خود را برای شرکت و مکانی که برای مشتریان خود ارزش آفرینی می کنید ، در نظر بگیرید. واقعاً مفید است که به پیام برند رقیبان خود نگاه کنید. صفحات وب و شبکه‌های اجتماعی مربوط به آن‌ها را بررسی کنید تا ببینید چگونه خودشان را بازاریابی می‌کنند. شما می‌توانید از رقبای خود چیزهای زیادی بیاموزید، بنابراین تحقیق در مورد آن‌ها را دست کم نگیرید. در ادامه، گام‌های ایجاد پیام برند آورده شده است:

گام 1: بینش‌هایی را که هنگام تحقیق در مورد عوامل بالا با آن‌ها برخورد کردید، یادداشت کنید.

گام 2: یک نمودار وِن (Venn) برای درک چگونگی هم‌پوشانی چشم‌اندازهای مختلف ایجاد کنید. به عنوان مثال، «آیا عوامل هم‌پوشانی وجود دارد که آن‌چه مشتریان شما می‌خواهند را با ارزشی که شرکت شما ارایه می‌دهد، پیوند دهد؟»

این دو مرحله ساده باید به شما کمک کند تا گزینه‌های پیام برند خود را محدود کنید.

نمونه‌ای از نمودار وِن درباره‌ی چرایی، چگونگی و روند شکل‌گیری هویت برند شما.
نمونه‌ای از نمودار وِن درباره‌ی چرایی، چگونگی و روند شکل‌گیری هویت برند شما.
نمونه‌ای از نمودار وِن درباره‌ی چرایی، چگونگی و روند شکل‌گیری هویت برند شما.

نتیجه‌گیری

بنابر آن چه گفته شد، ایجاد یک پیام برند قوی برای کسب‌وکار شما بسیار ارزشمند است؛ چون به شما کمک می‌کند تا خدمات خود را بهتر بازاریابی کنید، اعتماد مخاطبانتان به خود را افزایش دهید و از آن برای تأثیرگذاری بر تصمیمات آن‌ها استفاده کنید. لذا، برای ایجاد یک پیام برند که واقعاً کسب و کار شما را مورد توجه مخاطبانتان قرار دهد، نکات بالا را دنبال کنید.