فروش و بازاریابی دو روی یک سکه

Image for post
Image for post


چند مرتبه از اختلاف میان شرکت‌های بازاریابی و فروش شنیده اید؟ این اختلاف بر اساس اینکه محیط کاری آنها با فرهنگ بازاریابی یا فروش پیش می رود، افزایش می یابد. اخیرا مدیری سوالی را مطرح کرد که چرا این دو سازمان نمی توانند به خوبی با یکدیگر همکاری نمایند؟ و چگونه می توان روابط کلی آنها را بهبود بخشیده و مهمتر از همه تاثیرگذاری مشترک آنها را افزایش داد؟ 

بهترین پاسخ به سوالات وی این است که همه ی آنها برای هدفی مشترک تلاش می کنند که رضایت مشتری می باشد. بنابراین سازمان نباید اجازه دهد که دیالوگ هایی مانند "ما و آنها" میان این دو گروه رد و بدل شود.بلکه می بایست به برقراری روابط سالم میان گروه فروش و بازاریابی کمک کرد. اکثر این اختلافات بخاطر عدم تعیین درست نقش ها در طول این روند می باشد.

 

Image for post
Image for post

فرصت های بازار:

 این مسئولیت گروه فروش است که بر افزایش روزافرون سهام بازار سرمایه گذاری کرده و تا جایی کسب و کارها را جذب کند که برای سازمان و مشتریان منطقی باشد. همچنین آنها باید از مسائل موجود میان مشتریان آگاه باشند تا بدانند محصولات چگونه می توانند مشکلات آنها را حل کند و همینطور می بایست قیمت گذاری های خود را براساس استراتژی قیمت های بازار تعیین نمایند. گروه بازاریابی نیز مسئول رشد سهام بازار، شناسایی فرصت ها، تهدیدهای رقابتی، آنچه میان مشتریان مورد استقبال قرار می گیرد و غیره می باشد.نتایج این تحلیل ها و گروه مشتریان، محصولات و برنامه های جدید، استراتژی‌های بازبینی شده ی قیمت گذاری، فرصت های جدید یا حتی تغییراتی که در جایگاه فعلی ایجاد می شود، موجب تملیز یافتن شرکت مذکور از دیگر شرکت ها می شود.

 

Image for post
Image for post

حق مشتری:

 این مورد به میزان فروش، بازاریابی یا تعداد مشتریان مورد نظر بستگی دارد. البته در ادامه باید یک قدم به عقب برگردیم جاییکه انتظارات شناسایی می شوند.

 -         فروش و بازاریابی همراه یکدیگر عمل می کنند تا مجموعه ای از معیار های مورد نظر را بسنجند.

-         بازاریابی ابتکاراتی را در بر دارد که موجب آگاهی از برند شرکت و جایگاه آن می گردد.

-         فروش از بررسی ها استفاده کرده تا خدمات و محصولات شرکت را به فروش برساند.

-         بازاریابی تحقیقات و تحلبل های لازم را انجام می دهد تا بخش های قابل ارتقاء و در معرض خطر شناسایی گردد.

Image for post
Image for post

 ارائه خدمات/ محصولات:

 فروش نیازهای امروز مشتریان را بررسی کرده و مسئول فروش محصولاتی هستند که مورد نیاز مشتریان باشد. همچنین باید بازخوردها را به بازاریابان ارائه دهند تا تغییرات مورد نیاز جهت ارتقاء محصولات جدید اعمال گردد. از طرفی بازاریابان مشکلات مشتریان را ارزیابی می کنند تا در صدد حل آنها برآیند.


 

Image for post
Image for post


وفادارسازی مشتری:

 فروش مسئولیت این قسمت را بر عهده دارد تا وفاداری، رضایت و بازگشت مشتریان را کنترل کند. بازاریابی باید به ارائه محتوایی در قالب هوشمندی کسب و کار مانند برنامه ها، اطلاعات و خدمات بپردازد. به این ترتیب تنها دلیل اختلا ف این دو گروه عدم اطلاع از نقش هایشان می باشد. بنابراین با یک برنامه ریزی صحیح و تعیین نقش های افراد می توانید این دو گروه را هماهنگ نمایید.