تأثیر برچسب ها در رتبه بندی از زبان گوگل 

جان مولر مدیر آنالیزهای وبمسترهای گوگل به این سوال که آیا استفاده از "برچسب" در مقالات دارای مزیت رتبه بندی است یا خیر، در یک مصاحبه‌ی ویدئویی در یوتیوب پاسخ داده است.

جان مولر، مدیر آنالیزهای وبمسترهای گوگل
جان مولر، مدیر آنالیزهای وبمسترهای گوگل
جان مولر، مدیر آنالیزهای وبمسترهای گوگل

برچسب مقالات

یک وب سایت به طور معمول محتوا را از طریق دسته‌بندی موضوعات محتوا به گونه‌ای سازمان می‌دهد که کاربران بتوانند از طریق سیستم خود به سمت موضوعات مورد علاقه حرکت کنند. برچسب‌ها راهی برای حرکت کاربران به محتوای مشابه است. اما برچسب‌ها به طور کلی بخشی از پیمایش سایت نیستند. هنگامی که کاربر خواندن یک صفحه وب را به پایان می‌رساند، ممکن است پیوندهایی (به نام برچسب) با کلمات کلیدی که به محتوای مشابه پیوند دارند را پیدا کند و بر آنها کلیک کند.

Image for post
Image for post

تفاوت بین دسته‌ها و برچسب‌ها

دسته ها به طور کلی بخشهایی از یک وب سایت هستند که می‌توانند از منوی واقع در بالای یک صفحه وب پیمایش شوند. هدف از دسته بندی‌ها، سازماندهی مطالب در طبقه‌بندی منطقی است. هدف از برچسب‌ها کمک به بازدیدکنندگان سایت در جستجوی موضوعات مشابه است. برچسب‌ها معمولاً در ابتدا و یا پایان مقاله نمایش داده می‌شوند و گاهی اوقات در جای دیگر در امتداد سمت راست یا چپ صفحه نمایش داده می‌شوند.

Image for post
Image for post

تاریخچه استفاده از برچسب

وبلاگ نویسان در گذشته با استفاده از کلمات کلیدی در برچسب ها به طور گسترده ای به سایر مقالات در یک سایت پیوند می‌دادند. دلیل این کار این اعتقاد بود که کلمات کلیدی مورد استفاده در برچسب‌ها ممکن است موتورهای جستجو را تحت تأثیر قرار دهند تا مقالات را برای کلمات کلیدی مورد استفاده در برچسب‌ها رتبه بندی کنند.

اتفاقی که در نهایت رخ داد این بود که سایتی با نمرات یا صدها صفحه بایگانی برچسب که به مقالات پیوند دارند ، متورم می‌شود، در بسیاری از صفحات بایگانی برچسب، بیشتر آنها مقاله‌های مشابه را ذکر می کنند. این صفحات برچسب اساساً به محتوای تکراری، صفحات کم حجم تر تبدیل شدند. بنابراین استفاده از برچسب‌ها برای پیوند دادن محتوا محبوبیت خود را از دست داد. اما همچنان استفاده از برچسب برای کمک به کاربران در یافتن محتوای مشابه مشکلی ندارد.

 استفاده بیش از حد از برچسب ها می تواند به دلیل صفحات ایجاد شده، مشکل ساز شود و نیاز به راه‎‌حل‌های فنی SEO برای مشکلات اساسی ناشی از خود دارد.

آیا دسته‌بندی مقالات و برچسب ها آن  به رتبه بندی کمک می کنند؟

 جان مولر هنگام برقراری ارتباط با سایر مزایای استفاده از برچسب ها ، هرگونه مزیت SEO را نادیده گرفت. مولر پاسخ داد:

"هیچ کمکی به رتبه بندی نمی‌کند. 

لازم  نیست که سعی کنیم برچسب های یک صفحه را تشخیص دهیم.

 اما اینها پیوندهایی هستند که به طور بالقوه به صفحه دسته… ، صفحه برچسب شما می روند و این می تواند صفحه دیگری باشد تا ما بتوانیم آن را ایندکس کنیم یا از آن برای گرفتن پیوند به مقالات شما استفاده کنیم. "

مولر می گوید که استفاده از برچسب ها می تواند راهی برای کمک به Google در کشف صفحات بیشتر وب در مورد موضوعات مشابه باشد. اولویت من پیوند دادن به مقالاتی است که بطور خاص در مورد یک موضوع مشخص هستند. 

هیچ سحر و جادویی در برچسب های مقاله وجود ندارد
مولر در ادامه این ایده را رد کرد که "برچسب ها" یک امتیاز "ذاتی" دارند.

توضیحات مولر:

"بنابراین این نیست که هیچ جادوی ذاتی در اطراف برچسب ها وجود دارد. این مزیت فقط لینک های بیشتر و صفحات بیشتری را در سایت شما ایجاد می کند. "

آیا باید از برچسب های ارسال استفاده کنید؟

برچسب ها طی چند سال گذشته  به دلایلی عمدتاً مورد پسند واقع شده اند. اعتماد بیش از حد به برچسب ها می تواند صفحات کم حجم تر زیادی ایجاد کند. با این وجود برچسب ها می توانند برای ظاهر محتوایی که ممکن است در عمق ساختار منوی دسته بندی منظم دفن شود ، مفید باشند. شاید بهترین روش برای برچسب ها ادغام آن در یک برنامه سئو کاملاً در نظر گرفته شده باشد. ایجاد برچسب ها به صورت فی البداهه ممکن است رویکرد کم اهمیتی باشد.

در ویدئو زیر مصاحبه مولر با شخص پرسش کننده آمده است که از دقیقه 8 به بعد مربوط به این بحث است.