لینک سازی داخلی و تاثیر آن بر سئو
زمانی که پای تاکتیکهای حرفهای سئو به میان میآید بسیاری از متخصصان سئو هیجان زده میشوند و میخواهند تمام زیر و بم آنها را بدانند. اما همیشه یک نقطه تاریک وجود دارد که بنظر میرسد هیچ تکنیکی بر روی آن اثربخش نیست. لینکسازی داخلی! نیل پاتل درباره لینکسازی داخلی این چنین میگوید:
اولین باری که ارزش Internal linking را درک کردم پنج سال بود که بلاگ مینوشتم. هر روز پای کامپیوتر مینشستم و مقالهای منتشر میکردم. بعد از گذشت زمان به جایی رسیدم که صدها پست در بلاگم داشتم. از یک جایی تصمیم گرفتم شروع کنم به لینک دادن به مطلبهای قدیمیتر تا به این طریق ارزش بیشتری به مخاطبینم ارائه بدهم. این پروسه خیلی ساده شروع شد. در هر مطلب جدیدی که مینوشتم یک یا دو لینک داخلی هم به سایر پست هایم میدادم. و بعد، طی یک مدت زمان کوتاه، متوجه شدم ورق برگشته است!
تمام پارامترهای سئو سایت در بهترین حالت خود به سر میبرد. در رنکینگ موتورهای جستجو رتبه خوبی کسب کردم، Bounce rate پایینی داشتم و تعامل کاربران با صفحات سایتم بیشتر میشد. لینک سازی داخلی جواب داده بود! از همان جا بود که شروع به ایجاد یک راهنمای گام به گام برای استفاده از Internal linking در جهت بهبود سئو سایت کردم.
لینک سازی داخلی یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین استراتژیهایی است که در سئو وجود دارد و با رعایت آن میتوانید تا حد زیادی سایت خود را بهبود ببخشید. لینک سازی داخلی هم مثل بسیاری از کارهای دیگر، اگر با برنامهریزی درست و اصولی انجام نشود، با نتیجهای همراه نخواهد بود.
تفاوت لینک داخلی و لینک درون صفحه
یکی از مفاهیمی که ممکن است خیلی از وبمستران آن را با مفهوم لینک سازی داخلی سایت اشتباه بگیرند، لینک های درون صفحه هستند. منظور از لینک درون صفحه، لینکی است که شما با کلیک کردن روی آن، نه به یک صفحه دیگر از سایت، بلکه فقط به قسمت دیگری از خود همان صفحه منتقل میشوید. نمونه این نوع لینک را در ابتدای این مقاله دیدید که از آنها به عنوان فهرست استفاده کردیم.
انواع مختلف لینک داخلی کدامند؟
رایجترین لینک های داخلی عبارتاند از لینک های ناوبری و زمینه ای. البته لینک های داخلی بیشتری از این دو حالت وجود دارد. برای مثال برخی سایتها به جای هایپرلینک کردن متن، عکسها را هایپرلینک میکنند. یعنی با کلیک بر روی عکس، به صفحه دیگر هدایت میشویم. یکی از موارد مهمی که در لینک دادن تصاویر باید رعایت کنیم، ویژگی آلت (Alt Attribute) است. ویژگی آلت برای تصویر، حکم انکرتکست برای متن را دارد و هدف و همچنین مفهوم عکس را مشخص میکند.
نوع دیگری از لینکها، انکرلینکها هستند که نباید آنها را با انکرتکستها اشتباه بگیریم. انکرلینکها ترکیبی از لینکهای ناوبری و زمینه ای هستند که معمولاً در فهرست مطالب از آنها استفاده میکنیم. در واقع از این لینکها در محتواهای طولانی استفاده میکنیم تا کاربر با کلیک بر روی فهرستی که در ابتدای مقاله است، دقیقاً به بخش مورد نظر برود. پس با کلیک روی انکرلینکها دیگر نیازی به اسکرول صفحه نداریم.
لینک های داخلی ناوبری (Navigational)
اینگونه لینکها جزوی از ساختار سایت ما هستند و به ناوبری سایت را بهبود میدهند. هدف اصلی این گونه لینکها این است که به کاربران در پیدا کردن چیزی به دنبال هستند، کمک کند و مسیر حرکت آنها را تا حد امکان سرراست کنند. برای مثال لینکهایی که در منوهای اصلی، دستهبندیها، هدر، فوتر، بردکرامب و سایدبار هستند از جمله این لینکها هستند.
لینک های داخلی زمینه ای (Contextual)
این نوع از لینک داخلی در داخل بدنه اصلی محتوای ما استفاده میشوند. هدف لینک های زمینه ای، کمک کردن به کاربران و موتورهای جستجو برای پیدا کردن محتواهای مرتبط است
انواع لینکهای داخلی
لینکهای داخلی را میتوان به چند دستهبندی تقسیم کرد. در ادامه این موارد را بیشتر توضیح خواهیم داد.
لینک داخلی فالو
لینک فالو ، در واقع لینکی ست که رباتهای گوگل قادر به ردیابی آنها هستند و از همین طریق گوگل متوجه هدایت کاربران از صفحات دیگر به صفحه مقصد میشود. موتورهای جستجو هر لینک فالویی را یک امتیاز برای سایت شما درنظر میگیرند و به صفحه مقصد اعتبار میدهند.
لینک داخلی نوفالو
لینکهای داخلی که نوفالو هستند، دقیقا برعکس لینکهای فالو عمل میکنند؛ به این صورت که شما با قراردادن این لینک به موتورهای جستجو اطلاع میدهید که برای صفحه مقصد اعتبار صفحه مبدا را لحاظ نکند.
این نوع لینکسازی در مواقعی که مطالب نامرتبط در سایت شما منتشر میشود یا لینکهای تبلیغاتی که در سایت خود قرار میدهید یا بخش نظرات کاربرد دارد.
وبت شماست که اصول و قواعد لینکسازی داخلی را اجرا کنید
تا اینجا یاد گرفتیم که لینک سازی داخلی چیست و چرا در فرایندهای سئو اهمیت دارد. با اشتباهات رایج و نحوه لینک سازی داخلی آشنا شدیم و فهمیدیم برای اجرای درست لینک سازی داخلی، باید ابتدا محتواهای کافی داشته باشیم. ضمن اینکه نباید در محتوا از لینک های داخلی بسیاری استفاده کنیم و دچار کیورد استافینگ شویم. اجرای درست موارد ذکر شده و دوری از اشتباهات رایج، تأثیر بسیار مثبتی بر سئو و عملکرد سایت در نتایج گوگل میگذارد.