آموزش سئوی صفحه اصلی سایت
سئو در صفحه اصلی سایت بسیار مهم است؛ چرا که صفحه اصلی وب سایت شما اولین چیزی است که خزندههای گوگل میبینند و در بسیاری از موارد، مهمترین صفحه نیز به حساب میآید. صفحه اصلی سایت باید برای کاربر جذاب بوده و مدت زمان بیشتری او را در سایت نگه دارد. این صفحه، نه تنها نماینده برند شما برای کاربران جدید به حساب میآید، بلکه صفحهای است که گوگل هنگام خزیدن دامنه شما اول به آن مراجعه میکند.
آموزش سئو صفحه اصلی سایت
شما میتوانید با رعایت نکاتی ساده سئو صفحه اصلی سایت خود را ارتقا دهید. در ادامه به بررسی عواملی میپردازیم که رعایت آنها نقش بسیار تعیین کنندهای در سئو صفحه اصلی سایت دارد:
- عنوان صفحه اصلی سایت
تگ عنوان نقش مهمی در روند بهینهسازی و سئو صفحه اصلی سایت دارد. چرا که کاربران متوجه میشوند با کلیک روی صفحه با چه اطلاعاتی روبهرو میشوند. عنوانی که شما در متا تگ عنوان تعریف کردهاید اولین خطی است که در صفحه نتایج نمایش داده میشود.
همچنین موتورهای جستجوگر از عنوان صفحه اصلی سایت متوجه میشوند که محتوای شما تا چه حد با کوئری مورد نظر هماهنگی دارد. از تمام شصت کاراکتری که در اختیار دارید استفاده کنید تا کلمات کلیدی و اطلاعات کسبوکار را در یک جمله یا عبارت با هم ترکیب کنید. قواعدی که باید برای سئوی عنوان صفحه اصلی سایت رعایت کنید عبارتند از:
- حداکثر از ۶۰ کاراکتر برای نوشتن عنوان استفاده کنید.
- تنها به کلماتی که معرف برند شما هستند، اکتفا نکنید بلکه از کلمات کلیدی استفاده کنید که معرف وبسایت یا کسبوکار شما هستند.
- حتما از کلمات کلیدی هدف در ابتدای عنوان استفاده کنید.
- به کار بردن کلمات کلیدی زیاد در عنوان خزندههای گوگل را سردرگم میکنند. کلمات کلیدی را که میخواهید با آنها شناخته شوید به عنوان اضافه کنید.
- از استفاده غیرطبیعی و زیاد کلمات کلیدی خودداری کنید.
- دامین یا نام تجاری خود را اول عنوان ذکر کنید.
منوی سایت
منوی سایت یکی دیگر از عوامل مهم سئو محسوب میشود. مخاطب باید به صفحات مهم وبسایت شما از طریق منوی سایت حداکثر سه کلیک فاصله داشته باشد. از منوهای پیچیده که بیشتر از سه سطح هستند دوری کنید. از منوی چسبان (sticky menu) استفاده کنید تا حتی وقتی کاربر صفحه را به پائین میکشد منو در مقابل چشمانش باشد.
تاثیر ظاهر صفحه اصلی سایت در سئو (UX)
هدف از سئو بهینه سازی صفحه اصلی وب سایت برای موتورهای جستجو و در UX رضایت کاربران در مرکز توجه قرار دارد. موتورهای جستجو نیز به دنبال پیدا کردن محتوایی هستند که رضایت مخاطب را جلب کند. بنابراین میتوان گفت هدف تجربه کاربری و سئو یکسان است و آن هم رفع نیازی از مخاطب است. سلیقه به خرج دادن، مانند داشتن هدرهای کاملاً مناسب و متن مناسب، میتواند باعث ارتقای سئو شود. اما اگر طراحی UX بتواند با سئو و قالببندی صفحهای در هماهنگی کامل باشد، موفقیت سایت قطعی است.
محتوای صفحه اصلی
صفحه اصلی باید محتوا داشته باشد و منظور از محتوا، محتوای متنی است که موتورهای جستجو میتوانند آن را بخوانند و درک کنند. به طور کلی، یک صفحه اصلی میتواند سه مدل باشد:
- در وبسایتهای شرکتی، جزئیات مربوط به شرکت، تصاویر (به صورت اسلایدشو) و لینک به صفحات داخلی وب سایت وجود خواهد داشت.
- در فروشگاههای تجارت الکترونیکی، صفحه اصلی ممکن است حاوی اطلاعات آخرین محصولات، پیشنهادات، آخرین اخبار و لینک به بخشهای مختلف محصولات باشد.
- در وبلاگ، صفحه اصلی معمولاً آخرین پستهای وبلاگ و مقالات ویژه را نمایش میدهد.
توضیحات متا برای صفحه اصلی
توضیحات صفحه اصلی هم روی سئو صفحه اصلی تاثیر دارد. توضیحات متا همان چیزی است که کاربران در SERP یا نتایج موتورهای جستجو به طور مستقیم مشاهده میکنند، بنابراین بهتر است راجع به آن خوب فکر کنید.
لینکسازی در صفحه اصلی (لینکهای ورودی و خروجی)
یکی دیگر از موارد مهم در سئو صفحه اصلی سایت لینکسازیهای داخلی درست و اصولی است. در این بخش میتوانید در قسمتهای مختلف محتوای صفحه اصلی به صفحات محصولات و خدمات یا هر صفحه دیگری که لازم است لینک دهید. ضمن اینکه لینکسازی در فوتر هم به شما کمک میکند.
بهینهسازی تگ H1
گام بعدی بهینهسازی تگ H1 است. هر صفحه از وب سایت شما (از جمله صفحه اصلی سایت) باید دارای یک برچسب H1 باشد. توجه داشته باشید یه هیچ وجه نباید بیش از یک تگ H1 استفاده کنید.
تصاویر صفحه اصلی
یک صفحه اصلی خوب باید تصویر داشته باشد. تصاویر حالت خستهکننده بودن پیج را کمتر کرده و پیامی را که میخواهید به خوانندگان خود منتقل کنید واضحتر میرساند. همچنین میتوان از تصاویر برای ارائه سیگنال دیگر به خزندههای موتور جستجو در مورد محتوای سایتتان استفاده کنید. این کار برای سئو بسیار مفید است و خزندهها را جذب سایت شما میکند. هنگام استفاده از تصاویر برای صفحه اصلی خود اطمینان حاصل کنید که:
- از ویژگی ALT تصاویر استفاده میکنید تا تصویر را توصیف کند.
- کلمات کلیدی که برای تگ ALT انتخاب میکنید، کلماتی طبیعی باشد همانطور که کاربر آن را جستجو میکند.
- وقتی تصویری شامل متن است، قسمت تصویر را از متن جدا کنید. موتورهای جستجو نمیتوانند متن جاسازی شده در فایل jpg یا png را بخوانند.
- برای سئو بهتر، تصویر را بدون متن نگه دارید و متن را با استفاده از CSS و html اضافه کنید.
سرعت صفحه اصلی
این یک واقعیت است که اگر لود شدن صفحه اصلی بیش از ۳ ثانیه طول بکشد، چهل درصد از کاربران صفحه را ترک میکنند. به عبارت دیگر حتی اگر صفحه اصلی کاملی داشته باشید ولی سرعت آن خیلی کند باشد، بازدید و مشتری خود را از دست خواهید داد.
نسخه موبایل صفحه اصلی سایت
این روزها بیش از ۵۰ درصد جستجوها در گوگل از طریق تلفن همراه انجام میشود و داشتن یک صفحه اصلی سازگار با موبایل بیش از گذشته اهمیت دارد. با رونمایی از الگوریتم mobile first index گوگل از رنکینگ متفاوتتری برای وب سایتهای موبایل استفاده میکند. اما پیکربندی اولیه سئو (عناوین، متا توضیحات، تگ H1 و غیره) برای دسکتاپ و موبایل یکسان است.
سئو صفحه اصلی سایت در واقع ستون سئوی استراتژی کسب و کار شما به حساب میآید و برای انواع وبسایتها مهم است. آموزش سئو صفحه اصلی سایت تکنیکهای بسیار مهمی دارد و ما به مهمترین ابعاد آن پرداختیم.