عادتهای غلط در مطالعه چه چیزی هستند؟

طرح مساله

خیلی از دانش‌آموزان درس می‌خوانند ولی به نتیجه خوبی نمی‌رسند به این علت که درس را با کیفیت نمی‌خوانند.

برای اینکه بتوانیم کیفیت مطالعه خودمان را بالا ببریم باید بر روی تمرکز خودمان کار کنیم.

برای تمرکز کردن باید شبیه بقیه کارها تمرین و تکرار انجام دهیم تا به نتیجه عالی دست پیدا کنیم.

چند مورد اصلی که باعث از بین رفتن تمرکز می‌شود:

- آهنگ گوش دادن در موقع مطالعه: بعضی از دانش‌آموزان در زمان مطالعه یک آهنگی هم گوش می‌دهند و فکر می‌کنند که این آهنگ تاثیری روی مطالعه آنها ندارد، ولی این طوری نیست. هر صدای اضافه در محیط می‌تواند باعث حواس پرتی شما شود. پس هیچوقت در دام این نیفتید.

- موبایل و شبکه‌های اجتماعی: یکی از مواردی که خیلی از دانش‌آموزان با آن مساله دارند استفاده از شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و ... است. این اپلیکیشنها طوری طراحی شدند و میلیاردها دلار پول برای تولید و توسعه آنها هزینه شده که شما زمان بیشتری را در آن بگذرانید. پیشنهاد من به شما این است که نخواهید خودتان را امتحان کنید که بتوانید جلوی این اپلیکیشنها پیروز شوید و فعلا آن را ندید بگیرید تا بعدا اپلیکیشنی برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی به شما معرفی کنم.

- راه رفتن و مطالعه: هر کاری که یکی دیگر از حواس شما را درگیر کند سبب عدم تمرکز می‌شود. شما وقتی راه می‌روید عملا انرژی زیادی را برای این کار مصرف می‌کنید و همین هم باعث می‌شود انرژی شما پخش شود و به نتیجه عالی دست پیدا نکنید.

- بد نشستن: دراز کشیدن یا بد نشستن باعث می‌شود نتوانید سیستم تنفس خودتان را مرتب کنید و همین موضوع باعث می‌شود انرژی شما کاهش پیدا کند و کم‌کم تمرکز خودتان را هم از دست می‌دهید.

عادتهای غلط در مطالعه
عادتهای غلط در مطالعه
عادتهای غلط در مطالعه

توصیه و راهکار اجرایی

- استراحت درست و اصولی جزئی از روند تمرکز است. پیشنهاد من دو مدل است:
1- 75 دقیقه مطالعه کنید و 15 دقیقه استراحت کنید.

2- 25 دقیقه با تمرکز بالا مطالعه کنید و 5 دقیقه استراحت کنید.

معمولا گزینه اول برای دانش‌آموزان دهم به بالا موثر است و روش دوم برای دانش‌آموزان نهم و کمتر موثر است.

- خلاصه‌نویس یکی از چیزهایی است که وقت زیادی می‌گیرد. برای خلاصه نویسی درست و اصولی حتما از روش نقشه ذهنی استفاده کنید.

- به هیچ عنوان سراغ گوش دادن به آهنگ در حین مطالعه نروید و سعی کنید این عادت بد را به طور کامل جایگزین کنید.

- یکی از روشهای مدیریت بهینه موبایل این است که خودتان را ملزم به 3 بار استفاده از موبایل کنید. همچنین موبایل خودتان را در حالت سایلنت قرار دهید تا کسی مزاحم شما نشود.

تمرکزتان بر روی همین چند مورد باشد تا بتوانید به نتیجه مطلوب برسید.

جمعبندی

یادتان باشد که چیزی به اسم ترک عادت نداریم بلکه می‌توانیم عادت جدیدی را با عادت قدیم جایگزین کنیم. به همین علت باید یک سری عادت خوب بنویسید و هر کدام را با عادت قبلی جایگزین کنید.

برای اینکه یک عادت جدید به صورت پایدار در شما شکل بگیرد و تقریبا آن عادت همیشگی شود نیاز به انجام آن در طی 66 روز دارید.

با تغییر چند عادت همزمان شروع نکنید. از خودتان بپرسید مهمترین تغییری که می‌خواهید در خودتان و نتایجتان به وجود بیاورید چه چیزی است و تمام تمرکزتان بر روی همان یک عادت سرنوشت‌ساز باشد. این‌طوری احتمال نتیجه گرفتنش برای ما بیشتر می‌شود. اگر هر 66 روز فقط یک عادت جدید در خودتان به وجود بیاورید در یک سال می‌توانید حدود 6 عادت جدید برای خودتان بسازید که این عالی هست. به نظر من اولین عادت می‌تواند بیدار شدن صبح زود(ساعت 5 تا 6 صبح) باشد چون در نتایج شما فوق‌العاده موثر است.