در ماه رمضان چطوری درس بخوانیم؟

طرح مساله

یکی از مهمترین سوالهایی که الان از من می‌پرسند این است که "در ماه رمضان چطوری باید درس بخونم؟"

چالش اصلی که دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور با آن مواجه می‌شوند این است که در این ماه نمی‌توانند مدیریت انرژی داشته باشند.

منظورم از مدیریت انرژی این است که معمولا بدنشان بعد از مدتی مطالعه کشش لازم را ندارد و دیگر نمی‌توانند ادامه دهند.

اگر در ماه رمضان بتوانید انرژی خودتان را درست مدیریت کنید قطعا می‌توانید بازدهی خیلی خوبی داشته باشید. در این مقاله راهکارهایی اجرایی برای این کار به شما ارائه میدم.

یکی از موارد اصلی و پایه‌ای این است که انرژی بدنتان را در کل روز پخش کنید و فعالیتهایی که انرژی زیادی از شما می‌گیرد مثل ورزشهای سنگین و مطالعه تک موضوعی را انجام ندهید یا بعد از افطار سراغ این موارد بروید.

در ماه رمضان چطوری درس بخوانم؟
در ماه رمضان چطوری درس بخوانم؟
در ماه رمضان چطوری درس بخوانم؟

ماه رمضان چطوری درس بخوانیم؟

 

توصیه و راهکار اجرایی

- از خوردن غذاهای زود هضم مثل برنج دوری کنید یا کمتر استفاده کنید.

- غذاهای دیر هضم مثل حبوبات(عدس،نخود و ...) را وعده سحر خود قرار دهید تا به مرور هضم اتفاق بیفتد و انرژی بیشتری داشته باشد.

- از قندهای طبیعی مثل خرما بیشتر استفاده کنید و مواردی که در آن از قندهای مصنوعی و شکر استفاده شده(زولبیا و بامیه) کمتر استفاده کنید.

- از مغزهای خوراکی(بادام،گردو و ...) در وعده افطار یا سحر حتما استفاده کنید.

- ساعت خوابیدن خودتان را تغییر زیادی ندهید. چون اگر تغییر دهید بعد از ماه رمضان دوباره دچار مشکل می‌شوید.

- اگر می‌بینید درس خواندن به شما فشار زیادی می‌آورد سعی کنید بازه زمانی مطالعه خودتان را کوتاه کنید. در حالت عادی ساعت مطالعه 75 دقیقه است. می‌توانید آن را به بازه 45 یا 60 دقیقه‌ای تغییر دهید. البته اگر بازه زمانی را به 45 دقیقه تغییر دادید باید حواستان باشد که تعداد بازه‌های مطالعه خیلی زیاد می‌شود و سعی کنید آن را مدیریت کنید.

- سعی کنید بعد از سحری شروع به مطالعه کنید. این زمان انرژی بدنی و روحی خیلی بالایی دارید و معمولا گیرایی در یادگیری خیلی بالا است.

- به شما اصلا پیشنهاد نمی‌دهم که زمان بعد از افطار تا سحر کامل بیدار باشید. چون ریتم بدن بهم می‌ریزد و بازدهی نهایی شما کم می‌شود.

- سعی کنید دروس ساده و سخت را یکی در میان مطالعه کنید تا دچار خستگی نشوید.

- دوش گرفتن با آب سرد در سحر می‌تواند در راندمان مغز شما خیلی موثر باشد و معمولا با انرژی بیشتری می‌توانید شروع به مطالعه کنید.

- 4 تا 6 ساعت طلایی بعد از سحر را از دست ندهید. این بازه زمانی بهترین موقع برای مطالعه شما است و اگر از این زمان استفاده کنید تقربیا 50 تا 70 درصد کار اصلی در یک روز خودتان را انجام داده‌ابد.

- تمرکزتان فقط روی ساعت مطالعه زیاد نباشد بلکه روی کیفیت مطالعه بالاتر تمرکز کنید. شاید لازم باشد از حجم ساعت مطالعه خودتان کم کنید و به جای آن بر روی کیفیت بیشتر تمرکز کنید.

- حتما با برنامه درست و اصولی جلو بروید و ماه رمضان را یک ماه جداگانه نبینید و سعی کنید حتما از از مشاور یا کوچ آموزشی استفاده کنید تا بتوانید بازدهی خودتان را افزایش دهید.

 

جمعبندی

احساس گناه نداشته باشید.

دانش‌آموزانی هستند که روزه می‌گیرند و فکرشان سراغ این می‌رود که چون روزی یک یا دو ساعت حجم مطالعه من کم شده، پس از بقیه بچه‌هایی که روزه نمی‌گیرند عقب افتادند.

تجربه من در این سالها به من نشان داده افرادی که روزه می‌گیرند شاید ساعت مطالعه کمتری داشته باشند ولی این ربطی به نتیجه نهایی آنها ندارد و معمولا این افراد نتیجه بهتری در انتها به دست می‌آورند.

البته این به معنی تلاش نکردن نیست. اگر تفاوت در حد 10 تا 15 درصد مطالعه است، نگران نباشید چون خدا برای شما جبران می‌کند.