خواب یک دانش‌آموز کنکوری و دبیرستانی

برای اینکه به حداکثر بهره‌وری برسیم باید خواب مرتب و منظمی داشته باشیم. در این مقاله 8 مورد کاربردی درباره خواب را برایتان توضیح می‌دهم.

هر روز چند ساعت باید بخوابم؟

میزان خواب بستگی به وضعیت فیزیکی و ساعت زیستی شما دارد. ولی نوجوانان معمولا به خوابی بین هفت تا ده ساعت نیاز دارد. عدد هشت ساعت خواب می‌تواند موثر و مفید باشد. پیشنهاد من به شما این است که حداقل هشت ساعت و نهایتا نه ساعت خواب را در برنامه روزانه خودتان داشته باشید.

خواب یک دانش‌آموز کنکوری
خواب یک دانش‌آموز کنکوری
خواب یک دانش‌آموز کنکوری

خواب یک دانش‌آموز کنکوری و دبیرستانی

 

آیا ظهر بخوابیم؟

این یک سوال متداول است که پرسیده می‌شود. خواب ظهر بین ساعت 11:30 تا 12:30 خیلی خوب است. اگر در این زمان حدود 15 تا 25 دقیقه خواب داشته باشید می‌تواند در بهره‌وری شما خیلی موثر باشد.

چیکار کنم شب راحت خوابم ببرد؟

برای اینکه شب خواب راحتی داشته باشید باید صبح در زمان مناسبی بیدار شوید.پس خواب صبح و شب با یکدیگر در ارتباط است.صبح زود بیدار شوید تا شب بتوانید زودتر به رختخواب بروید.

پس بیدار شدن صبح و خوابیدن در شب با یکدیگر در ارتباط است.

قبل از خوابیدن چیکار نکنم؟

قبل از خوابیدن به هیچ عنوان سراغ شبکه‌های اجتماعی نروید. شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود که ذهنتان درگیر شود و نتوانید به راحتی بخوابید.

بهترین کار این است که یک ساعت قبل از خوابیدن از موبایل خودتان فاصله بگیرید.

بعد از بیدار شدن از خواب چیکار کنم؟

زمانی که از خواب بیدار شدید چند تا کار را انجام دهید تا انرژی فوق‌العاده‌ای داشته باشید:

  • نماز و نیایش
  • نوشتن اهداف اصلی زندگی(3 هدف اصلی زندگی)
  • ورزش تند و سریع(5 دقیقه)
  • خوردن صبحانه مقوی و سبک
  • خواندن یک کتاب انگیزشی(5 دقیقه)
  • نوشتن لیست کارهای روزانه

این شش کار را انجام دهید تا به نتبجه برسید.

آیا خواب عصر توصیه می‌شود؟

من کلا خواب عصر را به صورت کلی توصیه نمی‌کنم ولی اگر زمانی خیلی احساس خستگی کردید یک خواب کوتاه داشته باشید. در کل طوری برنامه‌ریزی کنید که شب زود بخوابید و صبح زودتر بخوابید و در این صورت عصر خوابتان نمی‌برد.

آیا قبل از خواب موسیقی گوش کنم؟

بعضی از افراد قبل از خوابیدن عادت کردند که آهنگ گوش کنند.این یک روش اشتباهی است که باعث می‌شود در خوابتان اختلال به وجود بیاید.به هیچ عنوان به شما پیشنهاد نمی‌کنم که آهنگ گوش کنید.

اگر خوابم نمی‌برد چی کار کنم؟

دو تا تکنیک برای خواب سریع به شما پیشنهاد می‌دهم:

  • شروع کنید با چشم بسته از 100 به سمت عدد 1 برگردید و برای این سه تا درمیان شروع به شمارش کنید. به این ترتیب باشد: 100، 97، 94، 91 و ...
  • از تکنیک 1-2-3 استفاده کنید. بلند از یک تا سه بشمارید. این تکنیک باعث می‌شود که ذهنتان شبیه مسابقه عمل کند و تمام تمرکز خودش را بر روی خوابیدن قرار دهد. این تکینک خیلی قوی است و باعض می‌شود پریشانی در ذهن شما کامل از بین برود.