ارزشها و اصول DevOps
صنعت توسعه نرم افزار طی چند سال گذشته دچار تغییر در ذهنیت و فرهنگ شده است. این پاسخی به انتظارات متغیر مشتریان در بخشهای IT است. تغییر به سمت نرم افزار به عنوان یک مدل تجاری کسب و کار (SaaS) تغییری در نحوه توسعه نرم افزار امروز ایجاد کرده است. DevOps بارها و بارها توانایی خود را برای کمک به سازمانهای IT ثابت کرده است که میتوانند با پیشرفت سریع پیشرفت مورد نیاز فضای رقابتی بخش فناوری مدرن همراه شوند.


روش قدیمی توسعه شامل کدگذاری پروژه توسط توسعه دهندگان بود که سپس برای تست به QA تحویل داده میشود و پس از آن در نهایت عملیات و برنامه ریزی نسخهها و مدیریت نسخه انجام میشود. این ساختار باعث قطع ارتباط بین هر مرحله از فرآیند و منجر به این شد که پروژهها اغلب به هنگام بروز مشکلات، به مراحل اولیه چرخه عمر توسعه نرم افزار (SDLC) برگردانده شوند.
هدف DevOps پیاده سازی، ادغام مداوم و تحویل مداوم (CI/CD) به SDLC است. دستیابی به CI/CD مستلزم تغییر در ساختار و فرهنگ شرکت است. DevOps تحولی از تیمهای توسعه نرم افزار سنتی از توسعه دهندگان siled QA، و عملیات به تیمهای منفصل نظم و انضباطی همه اعضای زنجیره SDLC است.
به تیمهای تازه تأسیس DevOps پروژههایی با دامنه بسیار کوچکتر داده میشود که آنها با برنامههای استقرار منظمتری برطرف میشوند. ایده اصلی استفاده از اعضای تیم با زمینههای متنوع مخصوص خود است که توانایی افزودن تخصص آنها به هر مرحله از روند را دارند. DevOps به تیمهای میان رشتهای این قدرت را میدهد تا بینش خود را در مورد هر مرحله از فرآیند هنگام کار روی پروژههای کوچکتر به اندازه یک تغییر کوچک به طور همزمان، ارائه دهند.
تغییر رویههای DevOps برای بسیاری از سازمانهای نرم افزاری مزیت بزرگی محسوب میشود اما سوال این است که داشتن فرهنگ یا ساختار DevOps دقیقاً به چه معناست؟
هسته اساسی DevOps فرهنگ ارتباطات و مجموعه ابزارهایی است که همکاری را تقویت میکند. تغییر به DevOps چیزی فراتر از سرمایه گذاری در چند نرم افزار سازمانی و تشکیل تیمهای بین رشتهای است. قدرت DevOps فقط زمانی قابل تحقق است که سازمان ارزشها و اصول DevOps را بپذیرد.
ارزشهای اصلی DevOps
ما به اهمیت ارتباطات در DevOps اشاره کردیم، اما عملکرد DevOps در یک استراتژی آنقدر مهم است که تکرار میشود. فراتر از افتتاح خطوط ارتباطی، ضروری است که تیمهای DevOps همکاری را در هر مرحله از فرآیند توسعه دهند و از نقاط قوت شفافیت استفاده کنند. در دسترس بودن اطلاعات و پیگیری دقیق تغییرات ایجاد شده و استدلال در مورد آنها، درک همه افراد از تأثیر کار آنها بر کار سایر اعضای تیم را آسان میکند. دانستن اینکه دیگران چه کاری انجام میدهند و چرا به روند تصمیم گیری در هنگام هدایت پروژه و همچنین تصمیمات خاص توسعه کمک میکند.


شفافیت و ارتباطات چیزی است که باید از پایین به کل سازمان فیلتر شود. ایجاد فرهنگ ارتباط آزاد و ترویج بحثهای متفکرانه در تضمین موفقیت روشهای DevOps بسیار کمک میکند. شفافیت نه تنها به همه کمک میکند تا نقش خود را درک کنند بلکه باعث افزایش روحیه و احساس مالکیت و کنترل میشود. وقتی کارمندان احساس میکنند ورودی قابل شناسایی و ارزشیابی دارند، این قدرت را دارند که خود را در انجام وظایف محوله به کار گیرند.
تشویق به آزمایش و یادگیری نیز سهم زیادی در موفقیت DevOps دارد و به تیمها اجازه می دهد تا روشها و سیستمهای مختلف را امتحان کنند تا ببینند چه چیزی برای آنها بهتر است و در طولانی مدت نتیجه می دهد حتی اگر گاهی اوقات منجر به افت عملکردی موقت شود. تیمهای DevOps وقتی آزادی کافی برای آزمایش روشها یا برنامههای جدید و تنظیم دقیق سیستم خود را داشته باشند، بهترین عملکرد را دارند. به آنها فرصت دهید تا تنظیمات انجام دهند اما مطمئن شوید که برای اندازه گیری تأثیر سیستمها و ابزارهای جدید، معیارهای اندازه گیری را نگه داشتهاید.
مقادیری که DevOps باعث موفقیت شده است همه در مورد توانمندسازی اعضای تیم برای درک نقش آنها در حالی که به روند خود علاقه مند هستند، است. این مقادیر درک کلانی از نحوه برخورد با DevOps را به طور کلی فراهم میکنند.
راهنمای اصول DevOps
اصول راهنمای DevOps مشاوره ویژهتری را ارائه میدهد که به شما در اطلاع رسانی جنبههای خرد DevOps کمک میکند. در اینجا برخی از اصول اصلی برای یک سیستم موفق DevOps آورده شده است.
مشتری اول
مهمترین اصل رویکرد اولین مشتری به DevOps است. به هر حال، تیمهای DevOps روشی برای بهبود کیفیت محصول هستند اما محصول خود باید برای مشتری طراحی شود. بازخورد یک قسمت اساسی در سیستم DevOps است و گوش دادن به مشتریان در عین ردیابی معیارهای اصلی آنها به اطلاع تصمیمات طراحی و همچنین بهترین زمان برای استقرار کمک میکند.
چه ویژگی هایی بیشترین تأثیر را در رضایت مشتری دارند. همیشه به یاد داشته باشید که ابتدا نیازهای مشتریان خود را مطرح کنید تا تیمهای DevOps موفقیت بیشتری کسب کنند.
در صورت امکان فرایند را خودکار کنید
اتوماسیون کمک میکند تا تیمهای DevOps به سمت تکرار سریعتر و ساختهای پایدارتر حرکت کنند. گرفتن هرچه بیشتر امتیازات از عهده تیم شما بر میآید و قرار دادن آن در خطاهای کمتر و خستگی در 0 و 1 رایانهها بسیار طولانی خواهد بود. کاهش کار شلوغ برای تیم شما آنها را آزاد میکند تا بیشتر وقت خود را صرف مشکلات خلاقانه و نیاز به لمس انسانی کنند. اتوماسیون ضمن بهبود روحیه و رضایت شغلی، تعداد خطاها را کاهش میدهد. اطمینان حاصل کنید که وظایفی که خودکار میکنید کاندیداهای قابل قبولی برای اتوماسیون هستند و منجر به صرف زمان بیشتری در طراحی اتوماسیون نسبت به زمانی که با اتوماسیون کار صرفه جویی می شود، نخواهند شد.


بر روی نتایج تمرکز کنید
بنگاههای اقتصادی فقط تا زمانی که حلال باشند میتوانند به کار خود ادامه دهند. گرفتار شدن در جزئیات در حالی که نادیده گرفتن آنچه در واقع کار میکند منجر به شکست می شود. نتایج را پیگیری کنید و همیشه بر روی محصول نهایی تمرکز کنید. این برای اعضای تیم DevOps نیز صدق میکند. آنها باید نسبت به پروژههای خود احساس مالکیت داشته باشند و همچنین نقشی را که در تصویر بزرگتر بازی می کنند درک کنند.
به همین دلیل ارتباطات و شفافیت برای سیستمهای DevOps بسیار مهم است. ارائه جزئیات اعضای تیم برای درک کامل روند کار به آنها امکان میدهد تا ببینند در کجا قرار میگیرند و میفهمند که این موارد بیشتر از آنها است. احساس مسئولیت در قبال کار آنها و همچنین افتخار به موفقیتهای شرکت، اعضای تیم را به استفاده از هر ابزاری که در اختیار دارند ترغیب میکند تا پتانسیل بالقوه محصول را به حداکثر برسانند.