چرا تکنیکال سئو مهم است؟

هیچ افزونه ای وجود نداره که به سایت شما کمک کنه “SEO کاملاً تکنیکی داشته باشه. همانطور که گفته شد، کارهای مختلفی وجود داره که می تونین انجام بدین تا تکنیکال سئو شما به طور قابل توجهی بهبود پیدا کنه و شما رو در رقابت جلو بندازه. چرا باید تکنیکال سئو رو در اولویت قرار داد؟ خوب، چون تکنیکال سئو همان چیزی است که به موتورهای جستجوگر مانند گوگل اجازه میده تا بدونه شما وب سایتی با ارزش بالا دارین.

این موضوع بسیار مهمی است، زیرا می تونه موتورهای جستجو رو متقاعد کنه سایت شما رو در رتبه بندی بالایی قرار بده. از این گذشته، آنها در درجه اول می خواهند بهترین نتایج ممکن رو برای کلمات کلیدی انتخابی به کاربران ارائه بدن و تکنیکال سئو روشی برای اطمینان از برآورده سازی شرایط لازم برای وب سایت شماست. اگه Google صفحات وب کند، بدون پاسخ و یا گیج کننده رو در اولویت قرار بده، کاربران Google احتمالاً درخواست های جستجوی خود رو به جای دیگه ای می برن.

بنابراین اگر وب سایت شما به سرعت بارگیری میشه، هیچ لینک مرده ای (dead link) نداره و از امنیت بالایی برخورداره، کراولر های Google (عنکبوت های خزنده گوگل) به آن در رتبه بندی جستجو کمک بیشتری می کنن. دلایل این امر مشهود است. ایجاد یک فونداسیون تکنیکی قوی برای وب سایت شما به رضایت و لذت کاربران بسیار کمک خواهد کرد. خزنده های (crawler) موتور جستجو توجه دارن و وب سایت شما رو نسبت به سایرین که کندتر هستن و تجربه کار با آنها دارای اشکال است، در اولویت قرار میدن.

عناصر تکنیکال سئو - آموزش سئو تکنیکال

سرعت سایت

حتی وبسایت های عظیمی مانند آمازون کشف کردن که هر 100 میلی ثانیه از زمان بارگذاری صفحه منجر به کاهش یک درصدی فروش میشه. در اوایل سال جاری، برایان دین اظهار داشت که سرعت بارگذاری صفحه- مدت زمان لازم برای نمایش کامل مطالب در یک صفحه- در ده فاکتور رتبه بندی برتر SEO قرار داره. وی در مطالعه خود که شامل تجزیه و تحلیل بیش از یک میلیون نتیجه جستجوی گوگل است، این نتیجه رو توصیف کرد.

موبایل فرندلی یا موبایل پسند بودن (mobile friendliness)

موبایل فرندلی دومین عنصر SEO technical و به همان اندازه سرعت وب سایت مهم است. آوریل 2015 بود که گوگل به روزرسانی الگوریتمی رو که توسط بسیاری از کارشناسان “”Mobilegeddon نامیده میشه، ارائه داد. Mobilegeddon، مشتق شده ازArmageddon ، تأثیر بسزایی در نحوه رتبه بندی وب سایت ها در نتایج جستجو توسط Google داره.

معماری سایت

عنصر فوق العاده مهم تکنیکال سئو شکل دادن به یک معماری سایت باهوش است که برای SEO هم مناسب باشه. آموزش ایجاد این معماری بی نظیر رو در پست های بعدی در سئو روز آکادمی را ارائه میدم.

 

نشانه گذاری داده ساختاری

یکی دیگر از عناصر تکنیکال سئو برای گفتگو در مورد داده های ساختاری- ریچ اسنیپت (rich snippets) است. بدیهی است که Google با مشاهده محتوای آن و بهینه سازی صفحه، می تونه نوع منبع شما رو شناسایی کنه، اما ریچ اسنیپت ها آن رو به سطح بالاتری می رسونن و کمک بزرگی به موتورهای جستجو می کنن!

ریچ اسنیپت چیست؟ وقتی یک درخواست خاص رو تایپ می کنین، می تونین ریچ اسنیپت ها رو در نتایج جستجو مشاهده کنین. به عنوان مثال، از موتور جستجوی خود بپرسین: چگونه کیک پنیر ریکوتا درست کنم؟ یا فقط کیک پنیر ریکوتا رو تایپ کنین.

سپس نتایج جستجو رو به همراه ریچ اسنیپت های زیبا مشاهده خواهید کرد. ریچ اسنیپت ها اطلاعاتی از رتبه بندی ستاره تا تعداد بررسی ها رو در اختیار شما قرار میدن.

 

محتوای تکراری

تکنیکال سئو به خطاهای وب سایت و نحوه جلوگیری از آنها نیز اشاره داره. محتوای تکراری یک مسئله جدی در زمینه SEO است که می تونه برای شما دردسر زیادی ایجاد کنه. مراقب آن باشید! برای داشتن پیش زمینه بیشتر، می خواهم اولین بروزرسانی الگوریتم پاندا رو در سال 2011 به شما یادآوری کنم.

اولین به روزرسانی پاندا محتوای بی کیفیت و موارد تکراری رو هدف قرار داد. Google به طور مداوم کیفیت منابع موجود در وب رو کنترل می کنه و از مجازات وب سایت های نامعتبر (spammy) دریغ نمی کنه. از این رو، وب سایت خود رو بررسی کرده تا با استفاده از Google Search Console مشکلات رو شناسایی کنین.

دوباره به داشبورد کنسول جستجوی Google برین. ظاهر جستجو، بهبود HTML و فرایند پیدا کردن مشکلات رو ادامه بدین. اگر محتوای تکراری شناسایی شد، از شر آن خلاص بشین. این کار رو می تونین با حذف کامل محتوای تکراری انجام بدین، یا اینکه آن رو دوباره تعریف کنین.

این کار وقت گیرتر خواهد بود، اما بهتره تلاش کنین و ارزش محتوا رو از دست ندین. ایده دیگه برای رفع مشکل صفحات دارای محتوای تکراری، URL کنونیکال (canonical) است. لینک کنونیکال به موتورهای جستجو نشان میده که منبع محتوای منتشر شده چیست و به طور کامل مشکل رو برطرف می کنه.