نحوه نوشتن توضیحات متا

نحوه نوشتن توضیحات متا

دیسکریپشن چیست ؟ با اینکه توضیحات دیسکریپشن یک متن کوچک و نه چندان مهم به نظر میرسد، نوشتن آن قواعد مربوط به خودش را دارد. بعد از اینکه نحوه نوشتن توضیحات متا را آموزش دادم، در مورد علت اهمیت آن هم صحبت میکنم. به سراغ اولین نکته مهم برویم:

1. طول توضیحات متا

توضیحات متای هر صفحه سایت شما مثل عنوان آن، دارای محدودیت تعداد کاراکتر برای نوشتن است. این یعنی نمیتوانید هر تعداد کلمه که دلخواهتان بود را در آن قرار بدهید، بلکه طبق قوانین گوگل در حال حاضر شما مجاز به نوشتن چیزی در حدود 160 کاراکتر متن در آن هستید. البته طول توضیحات متا در طی سالهای گذشته بارها تغییر کرده و ممکن است باز هم شاهد این تغییرات باشیم.

دقت کنید؛ در صورتی که توضیحات متای صفحه شما از طول کاراکتر تعیین شده تجاوز کند، قسمتی از متن آن حذف شده و به صورت 3 نقطه (…) در نتایج نمایش داده میشود.

2. نوشتن توضیحات متای تکراری برای صفحات

یکی از اشتباهات رایج در سطح وب، نوشتن توضیحات متای تکراری برای همه صفحات وب سایت است. مثلا بعضی از وبمستران یک جمله ثابت مثل ((برای مطالعه این مقاله جذاب کلیک کنید)) را در بخش متای همه صفحات بارگذاری میکنند. این موضوع از نظر گوگل یک رفتار نامناسب در سئو سایت است.

نکته: گاها ممکن است شما محصولات به شدت مشابهی در وب سایت خودتان داشته باشید. مثلا تخته فرش هایی که تفاوت همه آنها با یکدیگر صرفا در نقش روی آن است. در اینجا شما مجازید همه توضیحات متا و حتی توضیحات خود محصول را به صورت کپی و تکراری بنویسید اما به شرطی که از تگ کنونیکال در صفحه استفاده کنید.

استفاده از این تگ باعث میشود گوگل صفحات سایت شما را به عنوان صفحات کپی با یکدیگر محسوب نکند. اگر در مورد کنونیکال اطلاعات کافی ندارید، به مقاله آن در فرین آکادمی سر بزنید تا با مثال، همه جزئیاتش را یاد بگیرید.

خب، قبل از اینکه سراغ آموزش سئو meta description برویم، بهتر است با اهمیت استفاده از آن آشنا شویم:

اهمیت توضیحات متا

تا چند سال پیش، گوگل برای اینکه بتواند اعتبار صفحه سئو شده سایت شما را تشخیص دهد، به بررسی جزئیات آن مشغول میشد. مثلا بررسی میکرد که چگالی کلمات کلیدی صفحه شما چقدر است، آیا کلمه کلیدی در عنوان آن قرار دارد؟ متن متای آن چطور نوشته شده و…

اما با توجه به تکنیک هایی که وبمستران برای دور زدن گوگل استفاده کردند و مدتی این موتور جستجو و مخاطبانش را به دردسر انداختند (تکنیک های سئو کلاه سیاه که در مقاله مربوط توضیح داده شد) گوگل تصمیم گرفت برای بررسی اعتبار یک صفحه، به خود مخاطبان اعتماد کند! چطور؟

با بررسی 3 فاکتور:

  • نرخ کلیک: اینکه از هر صد یا هزار کاربری که در نتایج جستجو، سایتِ شما را در کنار وب سایت های دیگر میبینند، چه تعدادشان روی سایتتان کلیک میکنند.
  • نرخ پرش: اینکه چه تعداد از کاربران به محض ورود به سایت شما، به دلیل مشاهده محتوای بی کیفیت، سرعت پایین سایت و… سریعا از آن خارج میشوند.
  • زمان ماندگاری: اینکه کاربران بعد از ورود به سایت، چه مدت زمانی را در آن باقی می مانند و سایتتان چقدر برای آنها جذابیت دارد؟

اگر علاقه دارید در مورد مفاهیم بالا اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، مقاله نرخ پرش منبع مناسبی است. در هر حال، با توجه به این موضوعات، اولین نکته تاثیرگزار روی سئو هر صفحه از سایت شما، نرخ کلیک کاربر است. اما چه چیزی در نتایج جستجو باعث میشود کاربر روی وب سایتتان کلیک کند؟ 3 عامل:

  • اعتبار برند سایت شما، (این از مفاهیم سئو خارجی است)
  • عنوان صفحه،
  • متن توضیحات متا!

بنابراین توضیحات متای شما با ترغیب کاربر برای کلیک روی سایت، تاثیر غیرمستقیم اما مهمی در سئو وب سایت دارد.