ابزار یافتن کلمات کلیدی

سال‌ها بود که ما توی از ابزارهای خارجکی برای پروژه‌های سئو استفاده می‌کردیم. اما از خدا که پنهون نیست، از شما چه پنهون، اینقدر دلار گرون شد که دیدیم اگه بخوایم همچنان به استفاده از این ابزارهای کیورد ریسرچ اجنبی ادامه بدیم باید قیمت پروژه سئو رو خیلی بالاتر ببریم. پس شروع کردیم به طراحی نمونه داخلی این ابزارها. و حالا با گذشت حدود ۲ سال، تولز تمام امکانات اون ابزارها رو داره و حتی نسبت به بعضی ابزارهای خارجی، امکانات بیشتری هم داره.

همونطور که در تصویر بالا می‌بینید، این ابزار آنلاین سئو شامل چند ابزار کوچک‌تر مثل ردیاب کلمات، تحقیق کلمات، ابزار محتوا، ابزار رتبه و… هست و ابزار یافتن کلمات کلیدی یکی از اون‌هاست.

ویژگی خوب و کاربردی تولز اینه که ابزار تحقیق کلمات کلیدی به چند بخش مجزا تقسیم شده که در تصویر مشاهده می‌کنید. این بخش‌های کوچک‌تر شامل کلمات مرتبط، کلمات انبوه، جستجوی کلمات، کلمات کار نشده، کلمات طولانی، کلمات پیشنهادی و ترکیب کلمات هستند که هر کدوم کارکرد مشخصی دارند. به کمک هر کدوم از این‌ها می‌تونید انواع کلمات کلیدی رو پیدا کنید.برای آموزش ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی کلیک کنید.

مثلا کلمات مرتبط، کیوردهایی هستند که با توجه به کلمات کلیدی‌ای که برای کسب‌وکار شما مهم‌تره و اون‌ها رو وارد ابزار کردید، از جستجوهای مرتبط در گوگل پیدا میشن.
همچنین در قسمت جستجوی کلمات، می‌تونید یه کیورد وارد کنید و سپس ابزار کلمات مرتبط با اون که بیشتر جستجو شده‌اند به همراه وضعیت رقبا از سهم بازار رو به شما نمایش میده.

مثلا من برای یکی از پروژه‌هامون، کلمه کلیدی خرید عطر مردانه رو وارد کردم و در کمتر از ۱ دقیقه، ۵۰ کلمه کلیدی مرتبط و مهم دیگه رو پیدا کردم.

تحقیق کلمه کلیدی به کمک ابزار 

به همین ترتیب، هر کدوم از بخش‌ها به شما در پیدا کردن کلمه کلیدی های بیشتر و متنوع‌تر کمک می‌کنند.

برای اینکه بتونید بیشتر و بهتر با سایر امکانات تولز آشنا بشید، شرایطی رو فراهم کردیم که بتونید ۷ روز رایگان از ابزار استفاده کنید و سایتتون رو باهاش آنالیز کنید. برای استفاده از این فرصت، اینجا کلیک کنید و همین الآن شروع کنید.

۲. ابزار سئو Ahrefs

خب از اینجا به بعد می‌ریم سراغ ابزارهای خارجی که برخی رایگان و برخی پولی هستند. با ابزار سئو Ahrefs شروع می‌کنیم.
Ahrefs یک ابزار کاربردی و آسون برای یافتن کلمات کلیدی هست که می‌تونه در بهبود رتبه سایت شما خیلی موثر باشه. این ابزار علاوه‌بر پیدا کردن انواع کلمات کلیدی سئو، در زمینه بک‌لینک‌ها نیز سرآمد و معروفه. به همین دلیل از این ابزار بیشتر به‌عنوان ابزار تجزیه‌وتحلیل بک‌لینک یاد می‌کنند.

این ابزار داده‌های اولیه مثل سختی کلمه کلیدی، حجم جستجوی کلمه کلیدی و CPC رو مشخص می‌کنه. به کمک این ابزار می‌تونید کلماتی که رقبای شما در اون‌ها رتبه دارند و شما رتبه ندارید رو پیدا کنید.

۳. ابزار Google Keyword Planner

Google Keyword Planner یک ابزار رایگان یافتن کلمات کلیدی برای سئو هست که داده‌هاش مستقیما از طریق گوگل تامین میشه. این ابزار کاملا رایگانه، اما برای استفاده ازش باید از طریق Google Ads برای خودتون یک دسترسی ایجاد کنید تا به امکاناتش دسترسی داشته باشید. البته بعد از ساخت اکانت، نیازی نیست حتما یه کمپین تبلیغ رو شروع کنید یا هزینه‌ای پرداخت کنید. داده‌هایی مثل میزان جستجوی کلمات کلیدی که این ابزار ارائه میده خیلی دقیق و قابل اتکا هست.

۴. ابزار جستجوی کلمات کلیدی Ubersuggest

Ubersuggest نام یکی از ابزارهای کیورد ریسرچ از Neil Patel (متخصص سو و بازاریابی دیجیتال) هست که در استخراج حجم جستجو، پیشنهاد کلمات کلیدی، رتبه بندی کلمات کلیدی و… می‌تونه بسیار کمک‌کننده باشه. در این نرم افزار می‌تونید اطلاعات خوبی درباره ۱۰۰ نتیجه برتر گوگل، تعداد بازدیدهای تخمینی، بک‌لینک‌ها، امتیاز دامنه و تعداد کل اشتراک‌های اجتماعی برای یک کلمه کلیدی به‌دست بیارید.

از معایب این ابزار میشه به عدم ارائه لوکیشن ایران و در نتیجه ضعفش در آنالیز کیوردهای فارسی اشاره کرد. مثلا من کلمه کلیدی «خرید عطر» رو به ابزار دادم و سختی این کیورد رو آسون تخمین زد. 😦 در حالیکه می‌دونیم یک کیورد کوتاه و سخت محسوب میشه. یا مثلا میزان جستجوی ماهانه‌اش رو ۱۰ تخمین زده. البته ممکنه بخاطر این باشه که لوکیشن ایران رو نداره و من مجبور شدم برای زبان فارسی، لوکیشن افغانستان رو انتخاب کنم.

نمونه کلمه کلیدی در ابزار Ubersuggest

۵. ابزار Answer The Public

ابزار Answer The Public هم مربوط میشه به آقای Neil Patel و البته با موارد قبلی کمی تفاوت داره. این ابزار کیورد ریسرچ به این صورته که کلمه کلیدی رو از کاربر دریافت می‌کنه و سپس اون رو در قالب ساختارهای مشخصی می‌بره و نتایج رو به‌صورت نمودارهای خوشه‌ای نمایش میده.

مثلا من عبارت Chocolate رو وارد کردم و نتایج زیر رو دریافت کردم.

نمودار خروجی ابزار Answer The Public

در واقع این ابزار کلمات پرسشی انگلیسی (مثل Who, Where, When, Why) رو به ابتدای کیورد اضافه می‌کنه و رایج‌ترین پرسش‌های مردم در گوگل رو لیست می‌کنه و در قالب تصویر نمایش میده. البته امکانات دیگه‌ای هم داره. مثلا متداول‌ترین جستجوهای انجام شده بعد از کلمه مورد نظر (در اینجا Chocolate) رو براساس حروف الفبای انگلیسی مرتب می‌کنه و نمایش میده.

مشکل اساسی این ابزار در زبون فارسی هست که پشتیبانی خوبی نداره. مثلا من شکلات رو به فارسی جستجو کردم و نتایج اصلا جالب نبود. اما علتی که این ابزار رو معرفی کردیم اینه که اگه آشنایی متوسط به بالا با زبان انگلیسی دارید، می‌تونید کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتون رو به انگلیسی وارد کنید و از این ابزار برای تولید محتوا و همینطور برای پیدا کردن کیورد ایده بگیرید. البته اگه اشتراک تهیه نکرده باشید، روزانه نهایتا ۲تا کلمه کلیدی می‌تونید به این ابزار بدید.