مرگ صنعت سالن سینما

چه کسی راحتی تماشای فیلم در فضای خانه خود را دوست ندارد؟ خوب، جای تعجب نیست که چرا شرکت‌های بزرگ پخش جریانی (Streaming) مانند دیزنی پلاس (Disney Plus)، نتفلیکس (Netflix) و غیره، طی سال‌های اخیر و به ویژه، از زمان شیوع کرونا در سال 2019، افزایش اشتراک داشته‌اند. آن‌ها توانستند که کلیه تقاضا را با پاسخ‌گویی از طریق خدمات پخش جریانی بر عهده بگیرند؛ زیرا به دلیل همه‌گیری کرونا، مردم مجبور به ماندن در خانه بودند.

صنعت سالن‌های سینما رو به زوال است و باید راهی برای تکامل نحوه تماشای فیلم وجود داشته باشد.
صنعت سالن‌های سینما رو به زوال است و باید راهی برای تکامل نحوه تماشای فیلم وجود داشته باشد.
صنعت سالن‌های سینما رو به زوال است و باید راهی برای تکامل نحوه تماشای فیلم وجود داشته باشد.

قبل از قرنطینه‌های سراسری، یک فرد عادی عمدتاً برای تماشای فیلم‌های جدید به سینمای محل خود سر می‌زد و بسته به فیلم و خدمات سالن، مبلغی برای بلیط و هم‌چنین خرید تنقلات پرداخت می کرد. یکی از معروف ترین سرویس‌های پخشِ جریانی نتفلیکس است که از سال 2021 در کل 203،66 میلیون مشترک در سراسر جهان دارد. این شمار از مخاطبان حاکی از قابلیت اطمینان سرویس پخش جریانی یادشده است و به علاوه، به دلیل این که این سرویس مخاطبان زیادی دارد، قاعدتاً میزان پشتیبانی بیرونی از این سرویس نیز افزایش می‌یابد.
داده‌های جمع‌آوری شده در مرداد سال 98 (2020 میلادی)، نشان داد که 3 ماه پس از شروع کرونا، تعداد بینندگان برای همه صنایع عمده پخش جریانی افزایش یافته است. نتفلیکس 1,078,000 افزایش کاربر داشته است؛ هم‌چنین فاکستل (FoxTel) به میزان 658،000، استن (Stan) به میزان 729،000، دیزنی پلاس (Disney Plus) به میزان 689،000 و در آخر آمازون پرایم نیز به میزان 678،000 نفر افزایش مخاطب داشته و تعداد اشتراک‌ها کماکان در حال افزایش است.

تماشای فیلم‌های جدید در سالن در مقابل خدمات پخش جریانی در ایالات متحده آمریکا
تماشای فیلم‌های جدید در سالن در مقابل خدمات پخش جریانی در ایالات متحده آمریکا
تماشای فیلم‌های جدید در سالن در مقابل خدمات پخش جریانی در ایالات متحده آمریکا

برای اکثر افراد، سال اخیر به واسطه زندگی تحت سایه ویروس کرونا چالش برانگیز بوده است؛ چون باعث وحشت گسترده، ناامنی اقتصادی و محدودیت‌های زیادی شده است که زندگی روزمره مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بسیاری از افراد مجبور شدند هفته‌ها در خانه خود بمانند و با برقراری قرنطینه ها زمان و عمر زیادی از همه در انزوا سپری شد.در چنین شرایطی خسته شدن کاری بسیار آسان است. به لطف سرویس‌های پخش جریانی، مدیریت کسالت با نمایش‌های تلویزیونی و تماشای بسیاری از فیلم های رایج، برای مخاطبان آن‌ها کمی راحت تر شد.
در مرداد سال گذشته (سال 2020 میلادی)، یک مطالعه در ایالات متحده نشان داد که تنها 14 درصد از بزرگسالان تماشای فیلم های جدید در سالن را نسبت به پخش جریانی ترجیح می دهند؛ در حالی که 36 درصد بزرگسالان ترجیح می دهند، نسخه‌های جدید را آنلاین تماشا کنند. مقایسه داده های جمع آوری شده قبل از کرونا، نشان داد که در حال حاضر درصد پایینتری از جوانان ترجیح می‌دهند تا اکران های جدید را در سینماها تماشا کنند. این مثالی میدانی است از دلیل آن که پخش جریانی بهتر از سینما رفتن است، زیرا به شما امکان می‌دهد در راحتی خانه خود و جدا از هیاهوی دنیای خارج و با احساس امنیت برنامه مورد علاقه خود را تماشا کنید.
صنعت سالن‌های سینما رو به زوال است و باید راهی برای تکامل نحوه تماشای فیلم وجود داشته باشد. هم‌اکنون، پخش جریانی ویدیوها گزینه‌ای بسیار عالی است؛ زیرا انتخاب‌های متنوعی را به فرد برای تماشا ارایه می‌دهد. سرویس‌هایی مانند نتفلیکس و دیزنی پلاس صدها نمایش تلویزیونی برای بینندگان ارائه می‌دهند و با وجود تعداد زیادی از آن‌ها، پیدا کردن چیزی که علاقه شما را جلب کند، دشوار نیست. توجه به این نکته مهم است که تقریباً با توسعه صنعت پخش جریانی، امکان گسترش و دائمی کردن تولید محتوای جدید مانند فیلم ها و برنامه های تلویزیونیِ روزانه وجود دارد.
با این حساب، چرا شخصی باید برای تماشای فیلم مبلغ زیادی پرداخت کند؟ آن هم در حالی که می‌تواند با هزینه مشابه، به  انتخاب و تماشای صدها نمایش تلویزیونی یا فیلم بپردازد. تماشای فیلم در سینما چیز بدی نیست، اما تجربه کلی تماشای فیلم در خانه می‌تواند به چند دلیل بهتر باشد: «در پایان روز، فیلم مناسبی را به تنهایی یا با خانواده انتخاب و تماشا می کنید»، «جای نگرانی برای بیرون رفتن از خانه ندارید» و «در نهایت، می‌توانید بدون مشکل و در کمال راحتی لم بدهید، تنقلات بخورید و نگران رعایت هیچ آداب خاصی حین تماشای برنامه نباشید».

لزوم تکامل

سالن‌های تئاتر برای اولین بار، در ژوئن 1905 معرفی شدند و از آن زمان، هیچ تغییر عمده‌ای در آن ها رخ نداده است. تئاتر در سال‌های اولیه جایگاه یکتای خود را داشت؛ اما با گذشت زمان، تلویزیون، سینما و خدمات پخش جریانی معرفی شد. با گذشت زمان، محبوبیت سینما نیز کاهش یافته است؛ این امر به دلیل ظهور اینترنت و به ویژه پخش غیرقانونی فیلم‌ها بوده است. امروزه دشوار است کسی را پیدا کنید که دستگاه پخش شخصی خود را نداشته باشد تا بتواند برنامه‌های مختلف ویدیویی را پخش کند؛ بسیاری از این دستگاه‌ها می‌توانند به اینترنت نیز متصل شده و با ورود اطلاعات اشتراک سرویس‌های جریان-محور، پخش جریانی نیز انجام دهند. این یک حقیقت است که آن‌چه که ما امروزه به عنوان مخاطب رسانه می‌بینیم، تکامل یافته است و مردم نیز این روزها به همان اندازه‌ی گذشته اوقات فراغت برای سرگرمی و تماشای فیلم ندارند. 

حرف آخر

اگر کسی هستید که طرفدار تماشای فوری فیلم‌های جدید یا علاقمند به تماشای سینمای قدیم دنیا هستید؛ اکیداً توصیه می‌کنم اشتراک یکی از سرویس پخش جریانی را بخرید. چون مزایای زیادی در مقایسه با روش سنتی تماشای فیلم در سینماها فراهم می‌کند و برای دیدن فیلم‌های روز نیز نیاز به صبر کردن برای دانلود کیفیت مطلوب آن‌ها به صورت غیرقانونی و با شش ماه فاصله از اکران نیستید؛ البته برنامه‌های اختصاصی مانند آن‌چه نتفلیکس تهیه می‌کند که جای خود را دارد.