هیچ کس از فناوری جدید گوگل به نام FLoC استفاده نمی‌کند!

ظاهراً گوگل با تکنولوژی جدید تبلیغاتی خود برای جایگزینی کوکی‌های شخص ثالث (third-party cookies) تنها مانده است. تقریباً تمامی مرورگرهای وب مشهور که از پروژه منبع باز کرومیوم استفاده می‌کنند، از قبول استفاده از این تکنولوژی جدید سرباز زده‌اند و این مسئله تا حدی آینده تبلیغات در وب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 حدود چند هفته پیش، گوگل اعلام کرد که در حال کار بر روی یک تکنولوژی جدید برای تبلیغ در مرورگر کروم خود است. این تکنولوژی به طور اختصار فلاک (Federated Learning of Cohorts, FLoC) نامیده می‌شود. این تکنولوژی از الگوریتمی استفاده می‌کند به تاریخچه مرورگر شما دسترسی پیدا کرده با توجه به آن شما را در گروهی از افراد با تاریخچه‌ی مرورگر مشابه قرار داده تا تبلیغ‌کنندگان بتوانند شما را به صورت هدفمنتر  مخاطب تبلیغات خود قرار دهند. این تکنولوژی‌ از کوکی خصوصی‌تر است؛ اما، احتمالاً دارای نقایص حریم شخصی منحصر به خود است، اگر که به درستی پیاده سازی نشود.

آیا فلاک فقط روی گوگل کروم است؟

 مرورگر گوگل کروم براساس یک پروژه منبع‌‎باز به نام کرومیوم توسعه یافت و فلاک به عنوان بخشی از این پروژه توسعه یافته و بنابراین دیگر مرورگرهای ساخته شده بر پایه این پروژه هم می‌توانند از آن استفاده کنند. در حال حاضر هیچ مرورگر شناخته شده‌ای حاضر نشده است تا این فناوری را در خود فعال کند. آن‌چه باعث نگرانی در مورد فلاک می‌شود آن است که مسئولیت بزرگی برعهده سازندگان و توسعه‌دهندگان مرورگرها می‌گذارد. اگر فلاک به خوبی پیاده‌سازی نشود، می‌تواند اطلاعات بسیار حساسی را نشت دهد. مشکل آن‌جاست که این تکنولوژی پیچیده همیشه شما را به صورت نیمه‌ناشناس نگه داشته اما به سوءاستفاده کنندگان از اطلاعات قابلیت مانور بالایی می‌دهد.

هشتگی از سوی ویوالدی در حال ترند شدن است که دیگران را به عدم استفاده از فلاک فرا می‌خواند.
هشتگی از سوی ویوالدی در حال ترند شدن است که دیگران را به عدم استفاده از فلاک فرا می‌خواند.
هشتگی از سوی ویوالدی در حال ترند شدن است که دیگران را به عدم استفاده از فلاک فرا می‌خواند.

به گفته مرورگر بریو «بدترین وجه فلاک این است که تحت پوشش حفاظت از حریم شخصی، به حریم کاربر صدمه میزند». ویوالدی نیز می‌گوید از API فلاک استفاده نخواهد کرد و در نظر دارد تا آن را غیرفعال کند، صرف نظر از اینکه چگونه پیاده‌سازی شده است. زیرا از حریم شخصی حمایت می‌کنند و مطمئناً تسلیم اطلاعات برای کسب منافع گوگل بدون آن که کاربران بدانند، سودی برای کاربران ندارد.

مرورگر اپرا نیز بیانیه‌ای داده است مبنی بر این‌که در حال حاضر برنامه‌ای برای فعال‌سازی این ویژگی جدید ندارد و به طور کلی، منتظر خواهند بود تا وضعیت دیگر مرورگران را رصد 2کند. داک‌داک‌گو، که مرورگر‌های بسیاری را برای iOS و اندروید توسعه داده است، افزونه‌ای برای  دیگر مرورگرها ساخته است تا دسترسی به این تکنولوژی را بلوکه کنند. هم‌چنین بنیاد مرز الکترونیک که به شدت مخالف فلاک است،  وب سایتی تهیه دیده  تا کاربران کم بدانند کدام یک از آن ها در تست‌های اولیه گوگل  برای این فناوری حضور دارند:

 با این حال شاید مهمترین مرورگر کرومیوم‌محور مرورگر مایکروسافت‌اج باشد. اگر مایکروسافت از این تکنولوژی پشتیبانی نکند به این معنی خواهد بود که تنها برای مرورگر کروم ارائه خواهد شد. از مایکروسافت درباره‌ی این تکنولوژی سؤال شده است و آن‌ها در این باره پاسخ دادند که موافق توسعه‌ی تکنولوژی‌های جدید هستند؛ مشروط به آن‌که حق انتخاب مصرف‌کنندگان را دور نزند. بنیاد موزیلا نیز چنین نگرانی را ابراز کرده است؛ به این صورت که: «چنین اقدامی نیاز به میلیاردها داده از مردم دارد، بدون آن‌که آن‌ها بدانند که چنین اطلاعاتی را در دسترس قرار داده‌اند تا برای آنان تبلیغات مرتبط نمایش داده شود.» اپل نیز چنین رویه‌ای را برای مرورگر سافاری خود پی گرفته است و اظهار داشته که به استانداردهای وب و آن‌چه که وب را به یک محیط باز و امن برای فعالیت تبدیل می‌نماید، پایبند است. 

مرورگرهای بسیاری در بازار وجود دارند که هسته‌ی اصلی آن‌ها را کرومیوم تشکیل می‌دهد.
مرورگرهای بسیاری در بازار وجود دارند که هسته‌ی اصلی آن‌ها را کرومیوم تشکیل می‌دهد.
مرورگرهای بسیاری در بازار وجود دارند که هسته‌ی اصلی آن‌ها را کرومیوم تشکیل می‌دهد.

مشکل اصلی کجاست؟

مشکل اصلی اینجاست که نابودی کوکی‌ها هم‌اکنون نیز در حال رخ دادن است. بسیار از مرورگرها کوکی‌های شخص ثالث را بلوکه می‌کنند و در رأس آن‌ها گوگل کروم قرار دارد که البته بیشترین سهم از بازار مرورگرها را نیز به خود اختصاص داده است. گوگل پیش از این اعلام کرده بود که به قول خود مبنی بر حذف‌کردن کوکی‌های شخص ثالث تا سال ۲۰۲۲ مقید است؛ اما با استانداردهای فعلی وب بعید است این اتفاق بیفتد. در حقیقت، مهم‌ترین جایگزین گوگل برای این مورد که همان فلاک است، حداقل تا آخر امسال آماده‌ی تست نمی‌شود و قاعدتاً هنوز فاصله بسیار زیادی تا پیاده‌سازی حتی روی خود کروم دارد. تکنولوژی مورد استفاده‌ی گوگل بسیار پیچیده، فرآیندهای کاری بسیار کُند و خروجی تمام این اتفاقات غیرشفاف است. بعید نیست که این فناوری تا زمانی که کاملاً عملیاتی شود به اندازه کافی صیقل بخورد؛ اما، آن‌چه که ما نگران آن هستیم آن است که حریم شخصی کاربران، تبادلات مالی بسیار سنگین بازار تبلیغ و پیچیدگی‌های دنیای وب فاکتورهایی هستند که سبب سردرگمی بسیاری از فعالان و توسعه دهندگان مرورگرهای وب و گره خوردن مسائل گوناگون با حقوق و حریم کاربران اینترنت می‌شود.