اینستاگرام از کلابهاوس پیشی میگیرد!
کلابهاوس در حال تبدیل شدن به یک موضوع بسیار جالب و جدید برای اعضای شبکههای اجتماعی است. به نظر میرسد که همه پدیدآورندگان شبکههای اجتماعی از جمله توییتر، شیائومی، تیکتاک و ... به دنبال نسخهی اختصاصی خود از این برنامه هستند یا دارند روی آن کار میکنند. آخرین اخبار اما نشان از چالش بزرگی بر سر پدیدآورندگان کلابهاوس است.
فیسبوک با اینستاگرام به جنگ کلابهاوس میرود!
طبق گفته الساندرو پالوزی، فیسبوک در حال کار بر روی کلونی از این برنامه برای افزودن به اینستاگرام است. فیس بوک در حالی بر روی این برنامه کار میکند که در اینستاگرام دسترسی مستقیم و زیادی به افراد مشهور و تأثیرگذار بر دنیای مجازی دارد. در حال حاضر دسترسی به سرویس کلابهاوس تنها با دعوتنامه امکانپذیر است و کاربران در آن می توانند به مکالمات، مصاحبهها و گفتگوهای افراد گوش دهند. طبق گفته الساندرو، اینستاگرام همچنین در حال کار بر روی رمزگذاری End to End برای سرویس چت خود است. در چند وقت اخیر، فیسبوک دارای مسائل خصوصی زیادی بوده است و این اقدام کمک می کند تا برخی از این مسائل حل شود.


چینیهای موذی با دیکتاتوری رسانهای خود میآیند!
اگر به یاد داشته باشید، برنامه اصلی کلابهاوس در چین در اوایل فوریه امسال (بهمن ماه) ممنوع شد و پس از آن بسیاری از شرکتهای چینی تصمیم گرفتند که این گزینهی تجاری را برای خودشان ایجاد کنند. پیش از این، شیائومی چنین تصمیمی را با برنامهای با عنوان Mi Talk اعلام کرده بود و اکنون نیز بایتدنس (خالق تیکتاک) در حال توسعه برنامهای مشابه آن است. مطابق با آن چه که گزارش شده است، این پروژه هنوز در مراحل اولیه اجرا قرار دارد، اما با توجه به تجربهی بالای توسعهدهندگان، این شرکت قادر خواهد بود که برنامه را با سرعت کافی آماده بهرهبرداری کند.


فضاهای توییتر (Twitter spaces) به اندروید میآید!
تاکنون Twitter Spaces همراه با تعداد زیادی از ویژگیهای اختصاصی دیگر که تنها برای iOS ایجاد شده بود، مانند توییتهای صوتی فقط در iOS قابل دسترس بود. اما اکنون به نظر میرسد این ویژگی برای برخی از کاربران اندروید به طور تصادفی آزاد شده است. به نظر میرسد که توییتر، علی رغم آزمایشی بودن نسخهی اندروید این ویژگی (نسخه بتا)، برای ارسال آن به کاربران عجله دارد تا از قافله عقب نماند.


چه کسی فاتح این گوشهی جدید از بازار دیجیتال است؟
واضح است که هر کسی زودتر به مقصد برسد، برنده مسابقه است؛ اما درباره بازار و کسبوکار هم همین طور است؟ حقیقت این است با آن که کلابهاوس پیش از دیگران شروع کرده است اما برخی تصمیمات منجر به آن شده است که در لبهی پرتگاه از دست دادن کامل همه چیز قرار بگیرد. کلابهاوس کار خود را بر روی کاربران iOS و ارائهی خدمات به اینفلوئنسرهای سرمایهدار دنیای فناوری شروع کرد؛ آن هم به صورت دعوتنامهای. بهانهی اصلی آنها این بود که برای ارائه سرویس به کاربران عمومی اندروید، زیرساخت لازم را ندارند. حال که بازار بزرگ کاربران رفاهزده و کمتر آسیب دیده از کرونای چین به روی آنان بسته شده و غولهای فناوری درصدد استفاده از عطش کاربران برای دسترسی به این امکان جالب هستند، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که اگر نسخه اندرویدی کلابهاوس در وضعیت آماده به انتشار نباشد، کل بازار را تسلیم کپیکارهای چینی و غولهای اجتماعی کنند یا مجبور شوند تا با قیمت پایینی، شرکت خود را با آنان ادغام نمایند.