کالیپر ترمز چه نقشی در سیستم ترمز دارد؟

اگر خودروی شما مجهز به ترمز دیسکی است، کالیپرهای ترمز برای کاهش سرعت و توقف خودرو بسیار مهم هستند. در اینجا چیزی است که شما باید بدانید.
کالیپر ترمز نقش اصلی را در سیستم ترمز دیسکی ایفا می کند و دو عملکرد دارد. اول، یا به عنوان یک براکت برای پشتیبانی از لنت های ترمز در دو طرف روتور یا برای پشتیبانی از خود براکت کالیپر عمل می کند - طرح های دیگری نیز وجود دارد، اما این دو مورد رایج ترین هستند. دوم، از پیستون برای تبدیل فشار اعمال شده بر روی روغن ترمز توسط سیلندر اصلی به اصطکاک روی روتور استفاده می کند.

به زبان ساده، هدف کالیپر ترمز فشار دادن لنت های ترمز به روتور برای توقف خودرو است. دو نوع اصلی کالیپر وجود دارد، تک پیستونی و دو پیستونی. اکثر کالیپرهای جلو دو پیستونه هستند اما بسیاری از خودروها از کالیپرهای تک پیستونی در عقب استفاده می کنند، جایی که نیروی ترمز کمتری مورد نیاز است.

پا گذاشتن روی پدال ترمز، پیستون سیلندر اصلی را به جلو می برد و مایع ترمز را فشرده می کند. روغن ترمز پیستون های کالیپر را به سمت روتورها فشار می دهد و روتورها را در بین لنت های ترمز فشار می دهد که باعث ایجاد اصطکاک و کاهش سرعت خودرو می شود.

وقتی کالیپرهای ترمز خراب می شوند
به طور کلی، لنت ترمز و روتورها فرسوده شده و به مراتب بیشتر از کالیپرها نیاز به تعویض دارند. با این حال، یکی از دلایل اصلی آسیب دیدن کالیپرها، رانندگی وسیله نقلیه بر روی لنت های فرسوده یا روتورهای تاب برداشته است. هر دوی آنها از دفع گرمای اصطکاک توسط سیستم جلوگیری می کنند، همانطور که برای این کار طراحی شده اند، که می تواند به کالیپرها آسیب برساند.

اگر لنت ها نتوانند کالیپر را در برابر گرمای بیش از حد عایق کنند، ممکن است پیستون آسیب ببیند یا گرما از طریق پیستون به مایع ترمز منتقل شود که می تواند باعث تحلیل رفتن آن شود. مورد دوم می تواند منجر به خرابی ترمز شود.

یک پیستون آسیب دیده یا پیستون که به سادگی خورده شده است، ممکن است در یک موقعیت گیر کند. اگر در حالت جمع شده بچسبد، آن چرخ توانایی ترمزگیری را از دست می دهد. اگر در موقعیت درگیر بچسبد، چرخ به طور مداوم ترمز می کند تا زمانی که آزاد شود.

چگونه تشخیص دهیم که کولیس شکست خورده است
با یک پیستون جمع شده، ماشین ممکن است با ترمزهای فعال در هنگام درگیر شدن به سمت کناری ماشین بکشد. همچنین ممکن است متوجه شوید که فاصله ترمز افزایش می یابد. برعکس، یک پیستون درگیر باعث می شود که ماشین در هنگام رانندگی به سمت ترمز درگیر کشیده شود. (توجه: گیرکردن کالیپر می‌تواند باعث کشیدگی شود، اما دلایل احتمالی بسیار دیگری نیز وجود دارد.) گرمای بیش از حد وجود خواهد داشت و لنت ترمز به سرعت فرسوده می‌شود. هر یک از این علائم نشان دهنده نیاز فوری به خدمات است.

یکی دیگر از نشانه های خرابی کالیپر می تواند نشت مایع ترمز باشد، زیرا ممکن است پیستون آسیب دیده دیگر به طور کامل آب بندی نشود. اگر مایع کافی از سیستم خارج شود، چراغ هشدار روی داشبورد توجه شما را به آن جلب می کند. اگر به طور مرتب سایش پد خود را بررسی کنید، ممکن است متوجه سایش ناهموار لنت ها شوید و یک طرف روتور را با طرف دیگر مقایسه کنید یا حتی چرخ چپ را با چرخ راست مقایسه کنید. اگر لنت ها سایش ناهموار نشان می دهند، عملکرد کولیس را بررسی کنید. و با این حال یکی دیگر از نشانه های کالیپر ضبط شده گرد و غبار بیش از حد ترمز روی یک چرخ نسبت به دیگری است.

در نادرترین شکل خرابی، براکت کالیپر می‌تواند شکسته شود و در هنگام درگیر شدن ترمزها، صدای تق تق ایجاد شود. اگر این را شنیدید، فورا متوقف شوید و خودرو را به کار نگیرید.

نادیده گرفتن هر یک از این علائم می تواند آسیب را تشدید کند. هزینه و تلاش مورد نیاز برای رسیدگی به مشکل به تناسب افزایش می یابد. سعی کنید مشکل را در اسرع وقت بررسی کنید یا آن را توسط یک تکنسین واجد شرایط ارزیابی کنید.

نکات مهم نگهداری
• با سایش لنت های ترمز، کالیپر باید روی روتور در مرکز قرار گیرد تا فشار یکنواخت به دو طرف ایجاد شود. راه‌های مختلفی وجود دارد که سازندگان این کار را انجام می‌دهند، و برخی از طرح‌ها در لغزش نگه داشتن کولیس‌ها برای جبران سایش پد، بهتر از سایرین هستند. هنگامی که سرویس ترمز انجام می شود، همیشه مکانیسم های لغزنده را با یک گریس ترمز با دمای بالا تمیز و چرب کنید تا دامنه کامل حرکت حفظ شود. اگر به درستی روغن کاری نشود، کولیس ها می توانند در یک موقعیت قفل شوند و در نتیجه تنها یک لنت فشار مناسبی روی روتور وارد می کند.

• در صورت امکان، چکمه های گرد و غبار را که از پیستون کالیپر و دو پین کشویی محافظت می کنند، بازرسی کنید. این روکش های انعطاف پذیر از آلودگی و رطوبت از رسوب عملکرد قطعات مرتبط جلوگیری می کند. هر گونه آسیب یا پارگی در چکمه ها باید به سرعت برطرف شود، قبل از اینکه کثیفی و خوردگی باعث گیرکردن قطعات شود. در صورتی که مهارتی در زمینه DIYer دارید، می توانید کولیس را جدا کنید، قطعات را تمیز کنید و چکمه ها را تعویض کنید. با این حال، هزینه های کارگری، این کار را در اکثر موقعیت های مغازه های خودرو غیرعملی می کند، بنابراین رایج ترین وضوح، تعویض کامل کولیس و براکت است.