هوا در سیستم ترمز
آیا اخیراً پدال ترمز شما کمی اسفنجی شده است؟ آیا هنگام نشستن پشت چراغ قرمز یا زمانی که با سرعت کم ترمز می کنید، پدال ترمز شما روی زمین می رود؟ اگر چنین است، به احتمال زیاد هوا در خطوط ترمز شما وجود دارد.
یک سیستم ترمز هیدرولیک، مانند آنچه در اکثر خودروها و کامیون ها یافت می شود، برای فشار به روغن ترمز متکی است. کل سیستم از لحظه ای که روی پدال ترمز قدم می گذارید وارد عمل می شود. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا سطح روغن ترمز شما به مرور زمان به تدریج کاهش می یابد؟ مایع به طور جادویی ناپدید نمی شود. در واقع، در واقع یک توضیح کاملاً عملی برای این پدیده وجود دارد. همانطور که لنت ترمز شما در طی چندین هزار مایل استفاده نازک و نازک تر می شود، مسافتی که لنت ترمز شما برای تماس با روتورها باید طی کند افزایش می یابد.
پیستون های هیدرولیک داخل کالیپرهای ترمز به آرامی گسترش می یابند تا لنت های ترمز را در فاصله یکنواختی از روتورهای ترمز با سایش لنت ها حفظ کنند. این فقط یک فاصله بسیار کوچک است، اما اگر در نظر بگیرید که چهار مجموعه لنت ترمز وجود دارد - هر مجموعه ای که هر بار که پدال ترمز را لمس می کنید کمی بیشتر از بین می رود - به راحتی می توانید ببینید که چگونه سیستم به روغن ترمز بیشتری نیاز دارد. زمان میگذرد. همانطور که احتمالا قبلاً می دانید، با فرسودگی لنت ترمز سطح روغن ترمز شما کاهش می یابد. منطقی است، درست است؟ اما اینجا جایی است که یک مشکل ترمز تا حدی رایج شروع می شود.
روغن ترمز در یک مخزن مهر و موم شده و بدون هوا در بالای سیلندر اصلی قرار دارد. با کاهش سطح روغن ترمز، هوا به سمت داخل حرکت می کند تا فضای خالی را پر کند. یک دقیقه صبر کنید -- آیا ما فقط نگفتیم که سیستم هوا بسته است؟ خوب، متأسفانه، هوا به مرور زمان وارد مخزن می شود و در نهایت راه خود را به بقیه سیستم ترمز - از جمله خطوط ترمز شما باز می کند. هر بار که درپوش را باز می کنید تا سطح روغن ترمز خود را بررسی کنید، هوا را وارد سیستم می کنید. هنگامی که سیال در سطح صحیحی قرار دارد، هوا خیلی عامل مهمی نیست. با این حال، هر چه لنت ترمز شما فرسوده تر باشد، فضای خالی بزرگتر می شود. این یکی از دلایلی است که چرا حفظ مایعات در سطح مناسب بسیار مهم است.
آب یکی دیگر از عواملی است که می تواند باعث مشکلات ترمز شود. آب در واقع می تواند باعث تجمع هوا در خطوط ترمز شما شود. میپرسی چطوری؟ خوب، روغن ترمز رطوبت سنجی است -- آب را جذب و حفظ می کند. مشکل زمانی به وجود می آید که مایع تا جایی که ممکن است آب جذب کرده باشد -- اشباع می شود. روغن ترمز طوری طراحی شده است که نقطه جوش بسیار بالایی داشته باشد. با این حال، اگر وسیله نقلیه خود را در معرض ترمز بیش از حد قرار دهید، مانند سفر در کوهستان، می توانید به راحتی باعث گرم شدن روغن ترمز تا این دما یا بالاتر از آن شوید. هنگامی که روغن ترمز به جوش می آید - به ویژه هنگامی که آب بیش از حد در سیستم وجود دارد - بخار یک محصول جانبی است. سیستم ترمز در نهایت این بخار را فشرده و به آب تبدیل می کند. هوا از آب جدا می شود و قبل از اینکه متوجه شوید، حفره های بزرگی از هوا در خطوط ترمز خود دارید.
پدال ترمز اسفنجی خبر بدی است، اما نیازی به خوابیدن نیست. احتمالاً نیازی به تعمیر کامل ترمز ندارید. کاری که باید انجام دهید، مانند سایر مشکلات ترمز، رسیدگی فوری به وضعیت است. ترمزها یکی از مهم ترین اجزای ایمنی خودرو شما هستند. بدیهی است که با یک سیستم ترمز نامرغوب، ایمنی خود و سایر رانندگان را به خطر می اندازید. بنابراین، چه کاری می توانید انجام دهید؟ این یک شرط مطمئن است که سیستم ترمز شما پس از تخلیه ترمز خوب است. این روش ساده هرگونه هوای ناخواسته را از خطوط خارج می کند و فشار پدال ترمز شما را بازیابی می کند. شما می توانید این کار را در خانه در گاراژ خود انجام دهید یا وسیله نقلیه خود را به مغازه اتومبیل فروشی محلی ببرید تا برای شما انجام شود. در حالی که در حال انجام آن هستید، احتمالاً باید مایع خود را نیز تغییر دهید. روغن ترمز، همانطور که اشاره کردیم، اشباع می شود و به مرور زمان خراب می شود، بنابراین تا زمانی که فرصت دارید، برای تعویض روغن ترمز اقدام نمایید. با لنت های ترمز تازه، روغن ترمز جدید و سیستم هیدرولیک مناسب، ترمزهای شما باید سفت و به همان اندازه نو باشند.