همه چیز درباره کالیپر ترمز

کالیپر ترمز جزء مهمی از سیستم ترمز دیسکی خودرو شما است زیرا لنت و پیستون ترمز را در خود جای داده است.

کالیپر ترمز چگونه کار می کند؟

هنگامی که ترمز می گیرید، معمولاً موارد زیر رخ می دهد:

یک پیستون کوچک در داخل سیلندر اصلی خودرو به روغن ترمز فشار وارد می کند.

خطوط ترمز این روغن ترمز تحت فشار را به کالیپرهای ترمز شما منتقل می کنند.

یک پیستون بزرگ که در داخل کالیپر ترمز قرار دارد این فشار هیدرولیک را چند برابر می کند. لنت های ترمز را به روتور ترمز فشار می دهد. لنت های ترمز روی روتورها فشرده می شوند تا باعث اصطکاک و کاهش سرعت خودرو شما شوند.

اساسا، کار کالیپر ترمز کمک به ایجاد اصطکاک است که ماشین شما را متوقف می کند.

اما، اگر کالیپرهای ترمز شما کار نکنند، یا اگر آسیب ببینند چه؟

سپس، کالیپرهای شما قادر به اعمال فشار لازم برای ایجاد اصطکاک کافی نخواهند بود و کاهش سرعت خودرو را به چالش می‌کشد. این امنیت جاده شما را به خطر می اندازد.

چه زمانی به تعویض کالیپر ترمز نیاز دارید؟

در اینجا برخی از علائم نشان می دهد که به زودی نیاز به تعویض کالیپر ترمز دارید.

اگر با هر یک از این مشکلات کالیپر ترمز مواجه شدید، آنها را تعویض کنید:

1. نشتی کالیپرهای ترمز

هنگامی که مهر و موم پیستون کالیپر فرسوده یا آسیب می بیند، مایع ترمز شروع به نشت روی کالیپر می کند.

این امر بر عملکرد سیستم ترمز شما تأثیر می گذارد زیرا در حال از دست دادن روغن ترمز هستید - که در نهایت نیروی ترمزی را که پیستون کالیپر ترمز می تواند ایجاد کند کاهش می دهد.

بنابراین، اگر متوجه نشت روغن ترمز شدید، بلافاصله خودرو خود را نزد مکانیک ببرید و پیستون کالیپر ترمز و مهر و موم آن را بررسی کنید.

2. ماشین شما هنگام ترمز به یک طرف منحرف می شود

گاهی اوقات، وقتی ترمز را فشار می دهید، متوجه می شوید که ماشین به یک طرف منحرف می شود.

این معمولاً نشان دهنده سایش ناهموار لنت ترمز در دو طرف وسیله نقلیه شما است. همچنین می تواند به این معنی باشد که شما کالیپرهای ترمز بدی دارید که نمی توانند فشار ترمز یکسانی را در هر دو طرف اعمال کنند.

برای ایمن بودن، ماشین خود را نزد مکانیک ببرید تا لنت ترمز و کالیپر ترمز شما را بررسی کند تا مشخص شود کدام قطعه ممکن است ضمانت تعویض داشته باشد.

3. هنگام ترمزگیری صداها را می شنوید

اگر هر زمان که ترمز می زنید متوجه صدای جیغ یا ناله شدید شدید، معمولاً به این معنی است که لنت های ترمز داخل کالیپر فرسوده شده اند.

هنگامی که لنت ترمز به طور کامل فرسوده می شود، صفحات پشتی پشت آنها شروع به ساییدن روی دیسک ها می کنند و گرد و غبار ترمز تولید می کنند که به چرخ های ماشین شما می چسبد. در نهایت، این می تواند به هر دو کالیپر ترمز و روتور ترمز شما آسیب برساند.

 

سیستم ترمز خود را بررسی کنید تا بررسی شود که آیا فقط به تعویض لنت ترمز نیاز دارید یا باید کالیپرهای ترمز را نیز تعویض کنید.

4. پدال ترمز نرم است

وقتی پدال ترمز شما با فشار دادن آن نرم می شود، می تواند به این معنی باشد که هوا به داخل روغن ترمز نفوذ کرده است.

از آنجایی که هوا قابل تراکم است، فشاری را که خط ترمز شما می تواند منتقل کند کاهش می دهد. و کاهش فشار منجر به کاهش قدرت توقف می شود.

اگر احساس می کنید که یک پدال ترمز اسفنجی دارید، به احتمال زیاد با خرابی کالیپرهای ترمز روبرو هستید. حتماً در اسرع وقت با یک مکانیک تماس بگیرید تا مجموعه ترمز شما را بررسی کند و ببیند آیا کالیپر آسیب دیده است یا خیر.

5. چراغ های هشدار ترمز شما روشن هستند

برخی از خودروها دارای چراغ هشدار داخلی هستند که اگر سیستم ترمز شما مطابق انتظار کار نمی کند به شما هشدار می دهد.

با این حال، چراغ هشدار معمولاً نمایانگر کل سیستم ترمز شما است. بنابراین زمانی که هر یک از اجزای ترمز به درستی کار نمی کند می تواند روشن شود.

اگر چراغ های هشدار ترمز شما روشن است، ماشین خود را برای بازرسی کامل ببرید تا مکانیک شما تشخیص دهد که آیا کالیپر ترمز شما خراب است یا مشکل دیگری دارید.

هر چند وقت یکبار باید کالیپر ترمز را تعویض کنید؟

کالیپرهای ترمز معمولاً کاملاً انعطاف پذیر هستند و نیازی به تعویض مکرر ندارند.

کالیپرهای ترمز به گونه ای طراحی شده اند که اگر به درستی از آنها مراقبت شود، طول عمر خودرو را دوام می آورد. با این حال، به دلیل شرایط جاده، عوامل محیطی و عادات رانندگی، آنها ناگزیر سهم خود را در فرسودگی خواهند دید. اگر وسیله نقلیه مدرنی دارید، کالیپر ترمز شما احتمالا حداقل 100000 مایل یا 10 سال دوام می آورد.

علاوه بر این، ضخامت لنت ترمز و سطح روغن ترمز شما به طور مستقیم بر عملکرد کالیپر ترمز شما تأثیر می گذارد.

چگونه؟

با گذشت زمان، خوردگی و زباله می‌تواند روی لنت‌های ترمز شما جمع شود و این باعث می‌شود که هنگام رها کردن پدال ترمز از شیارهای ترمز خارج نشوند. این می تواند منجر به گیرکردن کالیپر شود که از ترمزگیری یکنواخت جلوگیری می کند و باعث می شود ماشین شما به یک سمت کشیده شود.

اگر سطح روغن ترمز پایین باشد یا هوا به داخل خط ترمز نفوذ کرده باشد، کالیپرهای ترمز خودروی شما به اندازه قبل موثر نیستند و می توانند به سرعت آسیب ببینند.