علل چسبیدن کالیپر ترمز
سیستم ترمز شما از مایع برای اعمال فشار بر روی پیستون در داخل کالیپر ترمز استفاده می کند، به لنت های ترمز فشار می دهد و بین لنت و روتور ترمز اصطکاک ایجاد می کند. اصطکاک باعث تولید گرما می شود، اما در حالت عادی، این گرما به سرعت از بین می رود و ترمزهای شما شما را به طور ایمن متوقف می کند.
اگر متوجه شدید که ترمزهای شما صداهای خراش می دهد، وسیله نقلیه به یک طرف کشیده می شود، یا اگر بوی سوختگی به مشام می رسد، می تواند به این معنی باشد که یک یا چند کالیپر شما گرفته یا چسبیده است.
چه چیزی باعث چسبیدن کالیپر ترمز شما می شود؟ با نحوه تشخیص علائم و نحوه تعمیر کالیپر ترمز گیر کرده با AutoZone آشنا شوید.
چه چیزی باعث می شود که ترمزهای شما گیر کند؟
بی تحرکی. شایع ترین علت گیرکردن ترمزها بی حرکتی است. اگر ماشین شما برای مدت طولانی مینشیند، ممکن است در ابتدای حرکت متوجه ترمزهای کمی گیر کرده باشید، اما معمولاً در اولین لحظات رانندگی این کار خود به خود انجام میشود.
آب و هوای مرطوب. اگر در آب و هوای مرطوب زندگی می کنید، ممکن است در یک دوره غیرفعال، خوردگی به سیستم وارد شود. روتورهای ترمز شما می توانند زنگ بزنند و به لنت ها بچسبند، پین های لغزنده شما گیر کنند یا پیستون های کالیپر شما مسدود شوند. باز هم، در بیشتر موقعیتها، کمی رانندگی محتاطانه با چند چک کردن ترمز میتواند علائم کمتر شدید را برطرف کند.
خوردگی. یکی دیگر از دلایل رایج ترمزهای چسبنده، خوردگی پیستون های کالیپر به دلیل قدیمی بودن روغن ترمز است. روغن ترمز معمولاً بر پایه گلیکول است و از تمام قطعات فلزی سیستم ترمز در برابر خوردگی محافظت می کند، اما اگر مقداری رطوبت در سیستم وجود داشته باشد، این آب می تواند منجر به خوردگی در ترمزها و به ویژه در پیستون کالیپر شود که باعث فعال شدن سیستم ترمز می شود. لنت های ترمز. ایده خوبی است که روغن ترمز خود را هر چند سال یکبار تعویض کنید تا از آسیب ناشی از رطوبتی که به طور اجتناب ناپذیر وارد روغن ترمز می شود جلوگیری کنید.
ترمز دستی. ترمز دستی شما نیز می تواند دلیلی برای چسبیدن به ترمزهای عقب باشد. با روغن کاری گهگاهی سیم و مکانیزم ترمز دستی خود می توانید از این مشکل جلوگیری کنید.
علائم رایج چسبیدن کالیپر ترمز
برخی از علائم، مانند بوی سوزش یا صداهای ساییدن، بسیار واضح هستند، اما برخی از آنها کمتر هستند.
در اینجا چند علامت از چسبندگی کالیپر ترمز آورده شده است:
شما می توانید صدای خراش یا جیغ را بشنوید که فقط از یکی از چرخ های خود می آید. این نشان می دهد که ممکن است لنت ترمز شما فرسوده شده باشد و اگر فقط از یک چرخ خارج شده باشد ممکن است نشان دهنده خرابی کالیپر باشد. اگر همه کالیپرهای شما خوب هستند، ترمزهای شما باید به طور یکنواخت تر فرسوده شوند و در همان زمان نیاز به تعویض دارند.
در همان مسیر، اگر یک بازرسی بصری ترمزها را انجام دهید و متوجه شوید که لنتهای داخلی یا خارجی یک کالیپر خیلی سریعتر فرسوده میشوند، احتمالاً مربوط به پیستون کالیپر چسبنده یا پینهای کشویی کالیپر است.
اگر متوجه شدید که خودرو احساس کندی می کند، یا اگر تمایل به کشیدن به یک سمت دارد، ممکن است کالیپر گرفته شده باشد. اگر این اتفاق افتاد، یک بازرسی بصری برای بررسی سایش پد و علائم واضح کولیس چسبنده انجام دهید.
بوی تند و سوزش آخرین هشداری است که باید آن را جدی بگیرید زیرا اگر ترمزهای شما به اندازه ای گرم شود که بوی سوختن آن را بگیرد، در بدترین حالت ممکن است آتش ایجاد کنید و حداقل به توپی چرخ و سیستم ترمز آسیب وارد کنید. . بکشید و یک بازرسی بصری انجام دهید.
نشانه های بد بودن کالیپر ترمز
انجام کارهای تعمیر و نگهداری منظم بر روی خودروی شخصی خود بسیار مهم است زیرا به شما این فرصت را می دهد که قبل از تبدیل شدن به یک مشکل، اقلام فرسوده را به صورت بصری بررسی کنید. انجام تعویض روغن فرصتی برای بررسی نشتی یا مشکلات جدید در محفظه موتور و زیر خودرو است. هنگامی که لاستیک های زمستانی را به تایرهای تابستانی تغییر می دهید، می توانید ترمزها، سیستم تعلیق و اجزای پیشرانه خود را بررسی کنید.
اگر متوجه شدید که لنتهای ترمز در یک چرخ نسبت به بقیه فرسوده شدهاند، بهخصوص اگر لنتهای داخل یا بیرون بهشدت فرسوده شده یا با زاویه فرسوده شده باشند، نشاندهنده این است که مشکلی در کالیپر شما وجود دارد. شما می خواهید لنت ها و شاید حتی روتور ترمز را تعویض کنید، اما باید به مشکل اساسی کالیپر بد نیز رسیدگی کنید.
چگونه میشود کالیپر ترمز را تعمیر کرد؟
اگر متوجه شدید که یکی از کولیس های شما چسبیده یا کاملاً گرفتار شده است، می توانید کولیس را تعویض کنید یا خودتان آن را بازسازی کنید. در هر صورت، باید روغن ترمز را شسته و دوباره پر کنید.
ساده ترین راه خرید و تعویض کالیپر ترمز است. این ایده خوبی است که کالیپرهای ترمز را به صورت جفت نصب کنید، بنابراین هر دو کالیپر عقب یا هر دو کالیپر جلو را به طور همزمان انجام دهید. قیمت یک کالیپر ترمز جدید یا بازسازی شده بسته به نوع ساخت، متغیر است. اگر پیستون کالیپر شما بسیار خورده شده است، قطعاً می خواهید با یک کولیس نو یا بازسازی شده بروید.
کولیس را جدا کنید و تمام خوردگی هایی را که می بینید یا احساس می کنید پاک کنید، تمام قطعات لاستیکی را جایگزین کنید تا رطوبت نتواند به سیستم ترمز شما نفوذ کند و دوباره سرهم کنید. برای هر یک از قطعات متحرکی که با روغن ترمز تماس ندارند، مانند پین های کشویی کالیپر، از روان کننده ترمز مبتنی بر سیلیکون استفاده کنید.