لنت ترمز و انواع آن

سیستم ترمز خودرو نقش مهمی در ایمنی خودرو ایفا می کند. در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی خودرو و افزایش سرعت خودروها، اهمیت سیستم ترمز در خودروها بیش از پیش آشکار شده است. اهمیت اصلی سیستم ترمز این است که هر وسیله نقلیه ای با یک سیستم ترمز کارآمد نصب شود تا خودرو در یک فاصله معقول تحت نامساعدترین شرایط استراحت کند. ترمز به سادگی سیستم ترمز وسیله نقلیه است که بر ایمنی رانندگی وسیله نقلیه تأثیر می گذارد. لنت ترمز  قلب سیستم ترمز خودرو شما هستند.

لنت ترمز بخشی از مجموعه اصلی ترمز است که مواد اصطکاک آستر را نگه می دارد که در مقابل روتور قرار می گیرد تا اصطکاک ایجاد کند تا خودرو متوقف شود. آزبست برای سال‌ها کارآمدترین و محبوب‌ترین ماده پوشش ترمز بوده است، تا زمانی که خطرات سلامتی احتمالی آزبست منجر به حذف آن از سیستم‌های ترمز شده است. دیگر مواد متداول پوشش که امروزه مورد استفاده گسترده قرار می گیرند، آسترهای سرامیکی، نیمه فلزی و تمام فلزی هستند. ما نگاهی به لنت‌های ترمز سرامیکی و فلزی، به‌ویژه تفاوت بین این دو می‌اندازیم تا به شما کمک کند بهتر بفهمید کدام یک انتخاب بهتر است.

لنت ترمز سرامیکی چیست؟

سرامیک یکی از گزینه های محبوب به عنوان لنت ترمز انتخابی امروزه است. تقریباً نیمی از خودروها از آسترهای سرامیکی به عنوان تجهیزات اصلی استفاده می کنند و لنت ترمز سرامیکی پس از فروش نیز در آنجا موجود است. این لنت‌های ترمز از سرامیک و مس یا الیاف فلزی دیگر به جای پشم فولادی برای کنترل گرما ساخته شده‌اند. فولاد موجود در لنت ترمز نیمه فلزی تمایل به ایجاد صدا، سایش روتورها دارد که گرد و غبار زیادی روی عملکرد چرخ ها انباشته می شود. مواد سرامیکی و پوشش های کامپوزیت مسی صدای بسیار کمتری ایجاد می کنند و به روتورها آسیب نمی رسانند و عملا گرد و غبار کمتری ایجاد می کنند. علاوه بر این، اصطکاک پایدارتری نسبت به لنت های نیمه فلزی دارند. این مواد برای روتور در خودروهای پیشرفته استفاده می شود.

لنت ترمز فلزی چیست؟

آسترهای فلزی از فلز پودری ساخته می شوند که در اثر حرارت و فشار به شکل بلوک در می آیند. آنها در وسایل نقلیه ای که در شرایط سنگین کار می کنند و در مسابقات اتومبیل رانی استفاده می شوند. این مواد که از آهن، مس، فولاد و گرافیت ساخته شده اند، با هم مخلوط شده و به هم چسبیده و لنت ترمز را تشکیل می دهند. آسترهای فلزی با استفاده از فرآیندی به نام تف جوشی با یکدیگر ذوب می شوند که بدون ذوب شدن فلز پودری را تشکیل می دهد. آنها تعادل خوبی بین عملکرد و دوام ایجاد می کنند و برای کاربردهای با حرارت بسیار بالا بسیار موثر هستند. آسترهای نیمه فلزی از محتوای بالایی از فلزات استفاده می کنند که معمولاً بیش از 50 درصد وزن دارند. الیاف فولادی به وفور همراه با مس، آلیاژهای مس و در برخی موارد قلع و روی استفاده می شود.

تفاوت بین لنت ترمز سرامیکی و فلزی

مواد پوشش

- آسترهای فلزی از فلزات متخلخل، اغلب فولاد و پشم مس ساخته می شوند که با استفاده از مس، برنز یا فولاد با سایر ترکیبات فلزی مانند آهن و گرافیت به صورت بلوک ذوب می شوند. به این فرآیند زینترینگ می گویند که بدون ذوب شدن فلز پودری ایجاد می کند. از طرف دیگر لنت های ترمز سرامیکی از سرامیک و مس یا برخی الیاف فلزی دیگر به جای پشم فولادی برای کنترل گرما ساخته می شوند. آسترهای نیمه فلزی از محتوای بالایی از فلزات استفاده می کنند که معمولاً بیش از 50 درصد وزن دارند. الیاف فولادی به وفور همراه با مس، آلیاژهای مس و در برخی موارد قلع و روی استفاده می شود.

کارایی

– لنت های ترمز سرامیکی نسبت به لنت های نیمه فلزی ویژگی های اصطکاک پایدارتری دارند و در برابر حرارت با ضریب اصطکاک بسیار خوب 0.37 -.38 مقاومت بالایی دارند و بسیار خوب سایش می شوند. و ضریب اصطکاک آنها به همان سرعتی که گرم می شوند کاهش نمی یابد. آسترهای فلزی معمولاً بسته به فلز مورد استفاده ضرایب اصطکاک در حدود 0.37 -.40 دارند. آهن به وفور از آن وجود دارد. آسترهای نیمه فلزی اساساً در دسته کامپوزیت قرار می گیرند اما دارای محتوای فلزی بالا هستند. آسترهای فلزی مقاومت بسیار خوبی در برابر محو شدن ترمز دارند اما به فشار پدال بالایی نیاز دارند و عملکرد ترمزگیری را در شدیدترین شرایط و دماها بهبود می بخشند.

 سر و صدا و گرد و غبار

- آسترهای سرامیکی بسیار بی صدا هستند که منجر به واکنش خود به خود و کاهش نیروهای پدال می شود. پایداری حرارتی بالا که با ضریب اصطکاک بالا و به طور گسترده ای ثابت مشخص می شود، رفتار ترمز و صدای خوب را حتی در شرایط سخت جاده تضمین می کند. از طرف دیگر، آسترهای فلزی مستعد تولید صدای بیشتری هستند زیرا فولاد موجود در لنت به روتور ساییده می شود و صدای سنگ زنی فلزی ایجاد می کند. مواد سرامیکی و پوشش های کامپوزیت مسی صدای بسیار کمتری ایجاد می کنند و به روتورها آسیب نمی رسانند و تقریبا گرد و غبار کمتری نسبت به پوشش های فلزی ایجاد می کنند.

قیمت

- تا آنجا که قیمت پیش می رود، لنت های ترمز سرامیکی در سمت بالاتر قرار دارند، بنابراین دیسک های ترمز سرامیکی در بسیاری از خودروهای اسپورت، سدان های پریمیوم با کارایی بالا و خودروهای کاربردی اسپرت استفاده می شوند. دیسک های ترمز سرامیکی در خودروهای مختلفی مانند پورشه، آئودی، بی ام و و فراری استفاده می شود. از طرف دیگر، آسترهای فلزی یا نیمه فلزی، جایی بین محدوده ارگانیک و سرامیکی قرار می گیرند، بنابراین نسبتاً ارزان تر از همتایان سرامیکی خود هستند. آسترهای سرامیکی همچنین روغن ترمز را خنک تر از لنت های فلزی نگه می دارند که معمولاً باعث افزایش هزینه می شود.

راهنمای خرید لنت ترمز 

اگر برای خودروی خود به دنبال لنت ترمز باکیفیت هستید و یا برای خرید به مشاوره نیاز دارید، می‌توانید به فروشگاه اینترنتی lent.ir مراجعه کنید. این فروشگاه علاوه بر فروش لنت ترمز باکیفیت برای انواع خودروهای داخلی و خارجی، به کسانی که قصد خرید لنت ترمز دارند و با سوالاتی مواجه شده‌اند، کمک می‌کند. برای مشاوره رایگان کافیست با پشتیبان فنی تماس بگیرید.