لنت ترمز سرامیکی

سیستم ترمز خودرو یکی از مهم ترین اجزای آن است. ترمزهای با کیفیت خوب نه تنها برای عملکرد ضروری هستند، بلکه برای رانندگی ایمن نیز ضروری هستند. ترمزها به تعمیر و نگهداری گاه به گاه نیاز دارند، از جمله تعویض لنت های ترمز، که به گونه ای طراحی شده اند که با استفاده از بین بروند. لنت‌های ترمز سرامیکی جایگزین خوبی برای لنت ترمز اصلی یا OEM هستند. شما می‌توانید لنت ترمز خودروهای مختلف، از جمله لنت ترمز هوندا، لنت ترمز رنو و سایر خودروها خریداری نمایید. در ادامه مزایای لنت ترمز سرامیکی را بیان می‌کنیم.

 

Image for post
Image for post

تاریخ لنت ترمز سرامیکی

استفاده از لنت ترمز سرامیکی پدیده نسبتا جدیدی است. برای سال‌های متمادی خودروسازان خودروهای جدیدی با لنت ترمز ارائه می‌کردند که یا نیمه فلزی بودند یا از ترکیبی بر پایه آزبست تشکیل شده بودند. با افزایش نگرانی های بهداشتی در مورد استفاده از آزبست، لنت های نیمه فلزی یا کم فلز به استاندارد اکثر خودروسازان تبدیل شد. سرامیک و مواد دیگر توسط تولیدکنندگان قطعات خودرو پس از فروش تولید شدند. لنت های ترمز سرامیکی برای اولین بار در دهه 1990 برای خودروهای ژاپنی ارائه شد و امروزه برای اکثر مدل ها و مدل های خودروها، کامیون ها و SUV ها موجود است.

ساخت و ساز

لنت ترمز سرامیکی بیشتر از الیاف سرامیکی تشکیل شده است. این الیاف، همراه با مقدار کمی فلز، با یک عامل اتصال که به پدها ساختار آنها را می دهد، نگه داشته می شوند. ترمزهای OEM معمولاً نیمه فلزی هستند و حاوی فلزات مختلفی مانند پشم فولادی، سیم فلزی خرد شده و پودر آهن هستند. فلزات دیگر نیز به همراه پرکننده ای که اجزای فلزی را به یکدیگر متصل می کند، استفاده می شود. لنت‌های ترمز سرامیکی نرم‌تر و یکدست‌تر هستند در حالی که لنت‌های نیمه فلزی سخت‌تر هستند و دارای تغییرات بیشتری هستند.

عملکرد

با وجود ترکیبات مختلف، لنت های ترمز سرامیکی و OEM تقریباً یکسان عمل می کنند. لنت ترمز در ترمزهای دیسکی استفاده می شود که با فشار دادن یک روتور فلزی در حال چرخش بین دو لنت متصل به یک کالیپر کار می کنند. با فشار دادن پدال ترمز، کالیپر بسته می شود و باعث اصطکاک (و گرما) بین لنت و روتور می شود که خودرو را کند یا متوقف می کند. اکثر خودروهای مدرن از ترمزهای دیسکی در چرخ‌های جلو استفاده می‌کنند، جایی که به قدرت توقف بیشتری نیاز است، در حالی که از ترمزهای طبلی ارزان‌تر در عقب استفاده می‌کنند. خودروسازان به طور فزاینده ای خودروهایی با ترمزهای دیسکی چهار چرخ عرضه می کنند.

 

معایب

لنت ترمز سرامیکی و نیمه فلزی هر کدام دارای معایبی هستند که رانندگان باید از آن آگاه باشند. لنت‌های سرامیکی نرم‌تر هستند و بنابراین سریع‌تر فرسوده می‌شوند. همچنین هزینه تعویض آنها بیشتر است. لنت های ترمز نیمه فلزی سخت تر هستند و بنابراین می توانند باعث فرسودگی سریع تر روتور شوند. آنها همچنین صدای بیشتری تولید می کنند، زیرا خرده های فلزی موجود در آنها در نهایت به سطح پد می آیند و با روتور چرخان تماس می گیرند. این صدا تا زمانی ادامه خواهد داشت که تکه های لنت یا خود روتور به اندازه کافی فرسوده شوند.

فواید

هر دو لنت ترمز سرامیکی و نیمه فلزی OEM مزایای خاصی نسبت به انواع دیگر دارند. از آنجایی که لنت های سرامیکی نرم هستند، به روتورها آسیب نمی رسانند و اصطکاک صاف و یکنواختی را در هنگام ترمز ایجاد می کنند. لنت های سرامیکی نیز تمیز هستند و با فرسودگی گرد و غبار کمتری تولید می کنند. لنت های نیمه فلزی مزیت کم هزینه بودن را دارند که یکی از دلایل اصلی استفاده از آن ها در اکثر وسایل نقلیه جدید است. آنها همچنین به آرامی فرسوده می شوند و انتقال حرارت خوبی را از روتور ارائه می دهند. این امر به جلوگیری از تاب خوردگی کمک می کند، که می تواند زمانی رخ دهد که روتور در معرض گرمای بیش از حد قرار گیرد.

برندهای معتبر لنت ترمز سرامیکی

لنت ترمز سرامیکی جزء لنت ترمزهای جدید در بازار است که به دلیل داشتن تکنولوژی های جدید در ساخت آن، از کیفیت بالایی برخوردار می‌باشد. اما اگر می‌خواهید لنت ترمز سرامیکی خریداری نمایید، باید حتما لنت ترمز خودروی خود را از برندهای معتبر تهیه کنید. خرید لنت ترمز سرامیکی، از هر برند بی نام و نشانی می تواند سلامت سیستم ترمز و سرنشینان را تهدید کند. از برندهای معروف و معتبر لنت ترمز سرامیکی که در ایران وجود دارد، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

·        لنت ترمز NHC

·        لنت ترمز تایومی

·        لنت ترمز اینتیما

شما می‌توانید با مراجعه به سایت و فروشگاه های مختلف، قیمت لنت ترمز NHC، تایومی و اینتیما را مشاهده کرده و برای خرید لنت ترمز سرامیکی برای خودروی خود، اقدام نمایید.