علت صدای لنت ترمز

صدای غیرمعمولی که از ترمزهای شما می آید، هشداری است مبنی بر اینکه یکی از حیاتی ترین سیستم های ایمنی خودرو شما در حال کار نکردن است. آن را نادیده نگیرید.

ترمزها یکی از ضروری ترین سیستم های ایمنی خودروی شما هستند. خوشبختانه اکثر صداهای ترمز طبیعی در نظر گرفته می شوند و نشان دهنده مشکلی نیستند. اما اگر هنگام ترمزگیری متوجه ساییدن یا صدای جیر جیر شدید شدید، وقت آن است که به یک مکانیک مورد اعتماد اجازه دهید خودروی شما را بررسی کند. صدای ثابت یا عجیب ترمز می تواند نشانه ای از این باشد که سخت افزار ترمز شما به سادگی نیاز به روغن کاری دارد، یا می تواند هشداری باشد که اجزای سیستم ترمز فرسوده شده اند یا نیاز به تعمیر دارند. در ادامه علت صدای لنت ترمز و ترمز را بررسی می‌کنیم.

 

Image for post
Image for post

انواع صدای ترمز

جیرجیر زدن

صدای جیر جیر ترمز رایج ترین صدای ترمز "بد" است. ترمزهای مدرن از یک دیسک چدنی (روتور) استفاده می کنند که بین دو لنت ترمز با پشتی فلزی که با مواد اصطکاک پوشانده شده اند، فشرده شده و در داخل کالیپر ترمز نصب شده است. مواد اصطکاک هنگام ترمزگیری گرما تولید می کنند. این گرما (اصطکاک) لنت ها که روی روتورها فشار می آورند، ماشین شما را کند کرده و متوقف می کند.

لنت ها یا روتورهای ترمز که در زیر مشخصات تولیدی فرسوده می شوند، لعاب یا تاب خورده اند، نمی توانند گرما را از بین ببرند. آنها بیش از حد گرم می شوند و می لرزند و باعث می شود ترمزها صدای جیر جیر کنند.

در شرایط مناسب، لنت ها، دیسک و کالیپر در فرکانس خاصی به لرزه در می آیند. حجم صدای جیر جیر می تواند با سرعت و نیروی ترمز تغییر کند..

برخی از لنت‌های ترمز دارای نشانگر سایش هستند که هنگام فرسوده شدن مواد اصطکاک صدای جیغ بلندی ایجاد می‌کند که نشان می‌دهد لنت‌ها نیاز به تعویض دارند.

لرزاندن

ترمز فرسوده، شل، معیوب، مفقود یا روغن کاری نشده - به ویژه گیره های ضد زنگ ترمز، پین های کشویی کالیپر یا شیلنگ ها - باعث می شود که لنت های ترمز هنگام فشار دادن یا رها کردن پدال ترمز به صدا در بیایند. ترمز فرسوده همچنین باعث می شود لنت ها روی روتورها کشیده شوند، بیش از حد گرم شوند، ارتعاش کنند و سریعتر و ناهموارتر سایش شوند.

سنگ زنی

دلایل زیادی برای ترمز ترمز وجود دارد. یک شبه یک لایه سبک از زنگ می تواند روی روتور ایجاد شود. هنگامی که لنت ترمز و روتور گرم می شوند، صدا متوقف می شود.

ساییدن با صدای بلند هنگام توقف معمولاً نشان می‌دهد که مواد اصطکاک لنت ترمز تا جایی فرسوده شده است که پشته فلزی لنت در حال فرورفتن به روتور است.

سطح روتور با زنگ زدگی بیش از حد یا حفره های ناشی از گل و لای و نمک جاده باعث سنگ زنی در حین توقف می شود. یاتاقان چرخ (هاب) معیوب می تواند باعث خروج بیش از حد روتور و لرزش شود. با اتصال مکانیکی به روتور ترمز، ارتعاشات یاتاقان به کالیپر و لنت ترمز منتقل می شود. این امر می تواند باعث شود که ترمزها جیغ یا ساییده شوند یا ماشین شما هنگام توقف به یک طرف کشیده شود.

زنگ زدگی یا سنگی که بین روتور و صفحه پشتی ترمز / محافظ گرد و غبار گیر کرده است نیز در هنگام رانندگی یا ترمز کردن، صدای ساییدگی ایجاد می کند.

 

محو شدن ترمز

محو شدن ترمز کاهش قدرت ترمز به دلیل گرم شدن بیش از حد لنت ها و روتورها است که قادر به ایجاد اصطکاک کافی برای کاهش سرعت خودرو نیستند. ترمزهای بیش از حد گرم شده، صدای جیر می کشند و جیغ می زنند.

علاوه بر اینکه کالیپر به طور کامل جمع نمی‌شود، لنت‌ها و روتورهای ترمز می‌توانند در اثر گیر کردن در ترافیک توقف و حرکت در یک روز گرم تابستان، بکسل کردن بارهای بزرگ یا رانندگی از تپه‌های شیب دار بیش از حد گرم شوند.

گرمای لنت ترمز می تواند به مایع ترمز منتقل شود. رطوبت هوای محبوس شده در روغن ترمز که به شدت گرم شده است می تواند بجوشد. رطوبت در حال جوش (آب) حباب های هوا تولید می کند که وقتی روی پدال ترمز می گذارید در مایع ترمز فشرده می شود. این خطرناک است. فشرده شدن هوا در مایع ترمز هنگام تلاش برای توقف باعث می شود که پدال ترمز اسفنجی شود و می تواند باعث شود که پدال روی زمین بیفتد و فاصله توقف را به شدت افزایش دهد. اگر احساس می‌کنید توقف طولانی‌مدت ماشین شما طول می‌کشد، آن را کنار بکشید و اجازه دهید تا کیک‌ها خنک شوند.

در صورت کاهش بیش از حد ترمز، همیشه وسیله نقلیه خود را به متخصصان ببرید. گرمای بیش از حد می تواند باعث خراب شدن مواد اصطکاک لنت ترمز و ترک خوردن یا لعاب شدن روتورها شود. تکنسین شما باید سطح رطوبت روغن ترمز را نیز آزمایش کند.

نادیده گرفتن صداهای ترمز می تواند منجر به تعمیرات گران قیمت شود. وقتی نوبت به ترمزهای خودروی شما می رسد، با شنیدن صدای عجیب و غریب معطل نکنید. همیشه ایمن بودن بهتر از متاسف بودن است.