مدل تجاری علی بابا چیست؟

بررسی مدل تجاری Alibaba (BABA) به عنوان یک شرکت چینی همیشه برای غول‌های خرده فروشی آنلاین آمریکایی مانند آمازون و eBay وسوسه انگیز بوده است. اما مدل کسب ودکار Alibaba از برخی جهات به طرز شگفت انگیزی با تجارت الکترونیکی پیشرو در ایالات متحده متفاوت است.  Alibaba از سه تجارت اصلی تشکیل شده است:

Image for post
Image for post

هر سه نام تجاری برای وب سایت‌های تجارت الکترونیکی است که انواع مختلفی از خریداران و فروشندگان را به هم متصل می‌کند و به Alibaba  به عنوان یک واسطه در صنعت در حال ظهور تجارت الکترونیکی چین عمل می‌کند.

گروه علی بابا سه شرکت بزرگ را اداره می کند، که به بازار مصرف انبوه و بازار مصرف کننده خدمت می‌کنند. در همه این مشاغل‌، علی بابا واسطه‌ای است که  خریداران و فروشندگان را میزبانی می‌کند اما کالاها را مدیریت نمی‌کند.سه سایت بزرگ آن، علی بابا، Taobao و Tmall، همه در لیست سایت‌های برتر جهان از نظر دسترسی برای کاربران  قرار دارند.


مدل تجاری علی بابا 

Alibaba (BABA) دارای انواع مختلف مدل تجاری است. طبق گزارشات اعلامی بازار کار، این شرکت 53.3 درصد از کل خرده فروشی‌های آنلاین در چین را در سال 2020 گزارش کرده است. به گفته الکسا، از سال 2020، هر سه تجارت اصلی آن در لیست 10 سایت محبوب در جهان قرار دارد.

از ژوئن سال 2020، این شرکت 758 میلیون کاربر فعال دارد، در حالی که در سه ماه گذشته 742 میلیون نفر بود. که بیش از دو برابر کل جمعیت ایالات متحده است.
علی بابا در تاریخ 11 نوامبر 2020، تاریخ معادل چینی جمعه سیاه به نام روز مجردها، ارزش 74.1 میلیارد دلار سفارش ثبت کرده است. این رقم تقریباً دو برابر رکورد قبلی فروش 38.4 میلیارد دلاری روز قبلی آن در روز مجردهای قبلی در سال 2019 بود.

 

مدل  B2B علی بابا

Alibaba.com در سال 1999 توسط جك ما، معلم سابق زبان انگلیسی، به همراه یك گروه 17 نفره در هانگژو راه اندازی شد. علی بابا یک پلتفرم  تجاری  کسب و کار است که تولیدکنندگان و عمده فروشان را به خریداران از سراسر جهان متصل می کند.

بازرگانان هزینه‌های فروشندگان و کمیسیون های فروش سالانه را به علی بابا پرداخت می‌کنند. آنها می توانند تعداد محدودی از محصولات را به صورت رایگان لیست کنند اما این امکان را دارند که برای طیف وسیعی از مزایا مانند قرار گرفتن بیشتر در سایت و لیست نامحدود محصولات ، هزینه پرداخت کنند.

 

مدل Taobao B2C

در چینی، Taobao به معنی "جستجوی گنج" است. Taobao.com به بزرگترین وب سایت خرید چین تبدیل شده است. Taobao که در سال 2003 راه اندازی شد ، صدها میلیون کالا و خدمات را از میلیونها فروشنده لیست می‌کند.

Taobao کارمزد دریافت نمی کند و سایت برای عضویت فروشندگان رایگان است، سیاستی که به سایت کمک می کند تا کاربران عظیم خود را در چین بدست آورد. منبع اصلی درآمد آن هزینه‌های تبلیغاتی است که توسط بازرگانانی پرداخت می شود كه می‌خواهند در واقع از میلیون ها رقیب در سایت متمایز شوند.

Image for post
Image for post

در حالی که Alibaba.com یک پلتفرم تجاری است، تجارت Taobao متمرکز بین مصرف کننده یا مصرف کننده به مصرف کننده است ، و فروشندگان را قادر می سازد تا فروشگاه‌های اینترنتی را باز کنند.

برای کمک به خریداران در انتخاب تعداد زیادی از فروشنده، این سایت دارای یک سیستم رتبه‌بندی است که بیانگر تعداد معاملات موفق هر فروشنده  است. خریداران می توانند مستقیماً از طریق نرم افزار پیام رسان گروه علی بابا سوالات خود را از فروشنده بپرسند.

فروشنده امکان خرید تبلیغات و سایر خدمات را دارند تا به آنها کمک کند در وب سایت برجسته شوند و فروش را افزایش دهند. تبلیغ کنندگان می‌توانند از طریق بازاریابی در ازای پرداخت به ازای عملکرد و نمایشگر یکی را انتخاب کنند. این تبلیغات ابزاری اولیه ای است که علی بابا از طریق آن از Taobao درآمد کسب می کند.

 

برندهای چند ملیتی Tmall

Tmall.com، که در سال 2008 راه اندازی شد و محصولات برند با هدف رشد طبقه متوسط ​​چین را ارائه می‌دهد. در حالی که Taobao بیشتر به فروشندگان کوچک کمک می‌کند، Tmall معطوف به شرکت‌های بزرگتر، از جمله برندهای چند ملیتی مانند Nike (NKE) و Apple (AAPL) است.

Tmall برای معاملات از فروشنده سپرده، هزینه سالانه و کارمزد می‌گیرد. فروشندگان در Tmall به ابزارهای تحلیلی که تعداد بازدید کنندگان، بازدید از صفحه و رتبه بندی مشتری را نشان می دهد، دسترسی دارند که به راهنمایی تصمیمات تجاری آنها کمک می کند.

Image for post
Image for post

Tmall بخشی از Alibaba است که بیشتر شبیه eBay و Amazon است ، که همچنین هزینه‌های معامله را از بازرگانان شخص ثالث دریافت می کند.

مشاغل آمریکایی علی بابا

تاکنون، علی بابا موفقیت چندانی در ورود به بازار مصرف ایالات متحده نداشته است. در سال 2015، سایت خرده فروشی Main.com مستقر در ایالات متحده، به همراه شرکت‌های تدارکات و پشتیبانی که از آن پشتیبانی می کردند، به Open Sky فروخته شد. Alibaba با این معامله صاحب 37٪ از Open Sky شد. این شرکت در سایر مشاغل ایالات متحده از جملهZulilly ، Snap Chat و Lyft سرمایه گذاری کرده است. Alibaba تنها 11 سال با 11Main کار کرد و باعث ایجاد برخی گمانه زنی ها در مورد سرمایه گذاران مبنی بر علاقه اصلی وی در بالا بردن مشخصات آمریکایی خود قبل از عرضه عرضه اولیه آن در سپتامبر 2014 شد.