MMOG چیست؟ به همراه معرفی دو عنوان جدید از این سبک از بازی

MMOG یا بازی چند نفره‌ی انبوه آنلاین (کوتاه شده‌ی عبارت Massive Multiplayer Online Game یا به طور معمول MMO) به بازی آنلاین با تعداد زیادی بازیکن که اغلب صدها یا هزاران نفر هستند؛ گفته شده که معمولاً همه‌ی دنیای بازی روی یک خوشه سروری است. MMOها معمولاً دارای دنیای بازی عظیم و به طور مداوم در حال تغییر هستند. این نوع بازی‌ها را می‌توان برای اکثر سیستم عامل‌های تحت شبکه، از جمله رایانه شخصی، کنسول بازی ویدیویی، گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های تلفن همراه پیدا کرد.

MMOها همکاری، رقابت و گاهی تعامل معنادار بازیکنان سراسر جهان با یکدیگر را در مقیاس وسیع ممکن می‌کنند. MMOها شامل انواع مختلفی از گیم‌پلی هستند که نمایانگر بسیاری از ژانرهای بازی‌های ویدیویی هستند. با وجود تمرکز این ژانر بر روی بازی‌های چند نفره، هنوز هم شخصیت‌های کنترل شده توسط هوش مصنوعی در آن متداول هستند؛ از این موارد می‌توان NPCها (شخصیت ها غیرقابل‌بازی) و Mobها (دشمن‌ها و شخصیت‌های بی‌طرف) را نام برد، که در MMORPGها دیده می‌شوند که یکی از انواع MMOها است. اکثر MMOGها از ویژگی‌های دیگری نیز برخوردارند که آن‌ها را از سایر بازی های آنلاین چند نفره متفاوت می‌کند. MMOGها میزبان بازیکنان زیادی در یک دنیای بازی هستند و همه این بازیکنان می‌توانند در هر زمان با یکدیگر تعامل داشته باشند. MMOGهای محبوب ممکن است در هر زمان‌، معمولاً در سرورهای متعلق به شرکت‌، هزاران بازیکن آنلاین داشته باشند. دیگر عناوین آنلاینِ غیرMMOG مانند Battlefield 1942 یا Half-Life معمولاً کمتر از 50 بازیکن آنلاین در هر سرور دارند و معمولاً در سرورهای خصوصی بازی می‌شوند. هم‌چنین، MMOGها معمولاً هیچ مود (Mod، نسخه‌ی تغییریافته یا سفارشی‌سازی شده بخشی یا تمام بازی است) قابل توجهی ندارند؛ زیرا بازی باید روی سرورهای شرکت کار کند و اعمال تغییرات در هسته‌ی بازی ناممکن بوده یا نشان از تقلب است. برای پشتیبانی از همه‌ی این بازیکنان، MMOG‌ها به دنیای‌های بزرگ بازی و سرورهایی برای اتصال بازیکنان به آن دنیاها نیاز دارند. البته، بعضی از بازی‌ها همه سرورهای خود را به هم متصل می‌کنند؛ بنابراین، همه بازیکنان در یک جهان مشترک متصل هستند.

اقتصاد MMOGها

MMOGها در دسامبر سال 2003 با تجزیه‌و‌تحلیل نشریه‌ی فایننشال تایمز (Financial Times) که ارزش مالکیت مجازی آن‌ها را با بررسی بزرگترین MMOG آن زمان، یعنی اِورکوئِست (EverQuest) اندازه گیری کرد، مشخص شد که این بازی‌ها منجر به سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی 2,266 دلار شده‌اند! این مقدار، در آن زمان می‌توانست دنیای مجازی EverQuest را به عنوان هفتاد و هفتمین کشور ثروتمند جهان، هم تراز با کرواسی، اکوادور، تونس یا ویتنام قرار دهد.

اِوِرکوئست یکی از عناوین قدیمی دنیای MMOGهاست.
اِوِرکوئست یکی از عناوین قدیمی دنیای MMOGهاست.
اِوِرکوئست یکی از عناوین قدیمی دنیای MMOGهاست.

مشهورترین MMOG جهان، دنیای وارکرفت (World of Warcraft)، با رکورد 8 الی 9 میلیون مشترک ماهانه در سراسر جهانِ MMOGها عنوانی غالب و عظیم در دنیای بازی‌هاست. تعداد مشترکان این عنوان پس از انتشار پکیج «خشم لیچ کینگ» 1 میلیون نفر کاهش یافت و سپس، در سال 2010 دوباره به 9 میلیون مشترک رسید. این عنوان از سال 2005 تا 2009 توانسته است بیش از 2.2 میلیارد دلار از اشتراک بازیکنان برای خود سود انباشته ایجاد کند.

وارکرافت یکی از محبوبترین عناوین آنلاین جهان است که در ایران هم از اولین انتشار رسمی آن تا کنون بازی شده است و طرفداران بسیاری دارد.
وارکرافت یکی از محبوبترین عناوین آنلاین جهان است که در ایران هم از اولین انتشار رسمی آن تا کنون بازی شده است و طرفداران بسیاری دارد.
وارکرافت یکی از محبوبترین عناوین آنلاین جهان است که در ایران هم از اولین انتشار رسمی آن تا کنون بازی شده است و طرفداران بسیاری دارد.

انواع بازی‌های MMOG

انواع مختلفی از بازی‌های چند نفره‌ی آنلاین انبوه وجود دارد:

نقش‌آفرینی (Role-Playing Game)

نقش‌آفرینی آنلاین چندنفره‌ی انبوه، معروف به MMORPG، رایج ترین نوع MMOG هستند.

نقش‌آفرینی کارتی (Massively Multiplayer Online Bulletin Games Board)

امروزه، بسیاری از بازی‌ها به عنوان MMOBBG دسته‌بندی می‌شوند؛ این نوع خاص از بازی‌ها عمدتاً از متن و توضیحات تشکیل شده‌اند، اگرچه اغلب تصاویری برای بهبود بازی استفاده می‌شود.

تیرانداز اول شخص (Massively Multiplayer Online First Person Shooter)

MMOFPS ژانری از بازی آنلاین است که در آن تعداد بسیاری از بازیکنان به صورت همزمان به بازی با قالب تیراندازی اول شخص مشغولند. این بازی‌ها، نبردهای گسترده و گاه تیمی را ارایه می‌دهند. در این بازی‌ها عناصری که معمولاً در RPGها یافت می‌شوند، مانند امتیاز مربوط به تجربه را در جریان بازی دخالت می‌دهند. با این حال، هنوز هم بازی‌های MMOFPS مهارت بازیکن را بیش از آمار و امتیازات او، مورد تأکید قرار می‌دهند؛ زیرا هیچ میزانی از امتیازات و پاداش‌ها در بازی، عدم توانایی بازیکن در هدف‌گیری و تفکر تاکتیکی را جبران نمی‌کند.

استراتژی بلادرنگ (Massively Multiplayer Online Real-Time Strategy)

MMORTS بازی‌های استراتژی آنلاین هستند که بازیکنان به صورت همزمان و غیرنوبتی در جهانی پایدار مشغول به بازی هستند. بازیکنان غالباً نقش یک ژنرال، یک پادشاه یا انواع دیگری از چهره‌های قهرمانی را دارند که ارتش خود را به صحنه‌ی جنگ می‌کشند و منابع لازم برای چنین جنگ‌هایی را تهیه می‌کنند. این عناوین غالباً در یک دنیای علمی-تخیلی یا فانتزی ساخته می‌شوند.

استراتژی نوبتی (Massively Multiplayer Online Turn-Based Strategy)

در این مدل از بازی استراتژی، چرخش نوبت‌ها معمولاً براساس زمان انجام می‌شوند و برنامه روزانه هر بازیکنی یک تایمر دارد که نوبت او را نشان می‌دهد. همه‌ی دستورات در هنگام فرا رسیدن نوبت بازیکن پردازش می‌شوند و نبردها در همان زمان صورت می‌پذیرند.

عناوین MMOG که در امسال دنیای گیمرها را تسخیر خواهد کرد!

در ادامه می‌خواهیم به طور خلاصه به دو گزینه از امیدوار کننده‌ترین MMO‌های سال نگاهی بیندازیم.

دنیای نو (New World)

عنوان تازه‌وارد شرکت آمازون که نیاز به اشتراک ماهیانه ندارد، در چند سال گذشته توسعه‌ی پرتلاطمی داشته و بسیار تغییر کرده است و با این که هنوز امیدوار‌کننده به نظر می‌رسد اما چندین بار به تأخیر افتاده است و در حال حاضر، قرار است بهار 2021 عرضه شود. پس از شکست عظیم بازی دیگر آمازون، یعنی عنوان Crucible، به نظر می‌رسد که آمازون هنوز درک نکرده است که دنیای نو در نهایت باید به چه شکل باشد. آن چه که هرگز تغییر نکرده و قطعیت دارد، تأکید توسعه‌دهندگان بر نبردهای عظیم PVP (بازیکن با بازیکن، Player Vs Player) با 50 بازیکن در هر طرف است که برای کنترل قلعه‌ها و شهرک‌های مختلف نقشه‌های بازی با یکدیگر مبارزه می‌کنند.

دنیای دوگانه (Dual Universe)

این عنوان یک عنوان سندباکس بسیار جاه‌طلبانه از نوع MMO است که ترکیبی از Minecraft با No Man's Sky است؛ اما همه چیز در یک جهان مشترک رخ می‌دهند. این عنوان سالهاست که در دست توسعه است، اما مدعی یک MMO هوافضایی با نحوه مدیریت شگفت‌انگیز هم‌زمان هزاران بازیکن در یک منطقه کوچک است. در دنیای بازی این عنوان، همه چیز تخریب‌پذیر است و شما می‌توانید وسایل نقلیه و سفینه‌های فضایی را طراحی کنید و چگونگی آن کاملاً به منابع و مهارت شما بستگی دارد. جالب این است که در دنیای دوگانه شما می‌توانید ناوهایی را طراحی کنید و سپس آن‌ها را به دیگران بفروشید و حتی یک زبان برنامه‌نویسی در بازی وجود دارد که می‌توانید با آن اتوماسیونی درون بازی برای ماشین‌هایتان مانند پروتکل‌های خلبان اتوماتیک یا سیستم‌های امنیتی پیشرفته ایجاد کنید که می‌توانند به سایر بازیکنان نیز فروخته شوند! جاه‌طلبی‌های دنیای دوگانه بسیار زیاد است اما اگر موفق شود، می‌تواند جهش بزرگی برای این ژانر باشد که مدت‌هاست که بازیکنان انتظار آن را می‌کشند.