چرا پژو پارس نخریم !!!

شاید شنیدن این جمله " چرا پژو پارس نخریم " برای شما عجیب باشد پژو پارس را می‌توان یکی از موفق‌ترین محصولات خودروسازی ایران طی دهه‌های اخیر دانست. این خودرو که درواقع حاصل تلفیق قوای فنی پژو 405 و بدنه پژو 406 محسوب می‌شود، از سال 1379 تا به حال روی خط تولید ایران خودرو قرار دارد و در تیپ‌های مختلفی به تولید رسیده است.

این خودرو در ابتدا سفیر نام داشت و سپس به پژو پرشیا تغییر نام داد؛ درنهایت نیز مدیران ایران ‌خودرو تصمیم گرفتند تا محصول جدید خود را با نام پژو پارس به بازار عرضه کنند که این نام از دهه هشتاد تاکنون روی این محصول باقی مانده است.

طی دو دهه حضور پژو پارس در بازار، نمونه‌های مختلفی از این خودرو با پیشرانه‌های متفاوت و جعبه‌دنده‌های اتوماتیک و دستی به بازار عرضه شده‌است. پژو پارس سال، پارس LX، پارس ELX و پارس اتوماتیک از جمله نمونه‌های مختلف پارس در سال‌های اخیر هستند که هرکدام برای جذب بخشی از مخاطبان به بازار عرضه شده‌اند.

خودروهای خانواده پژو پارس در حال حاضر یکی از پرتیراژترین محصولات ایران خودرو هستند و در کنار خانواده پژو 206، بازار خودروی کشور را تحت سلطه خود درآورده‌اند. 

مزایای پژو پارس به‌عنوان یک سدان خانوادگی خوش‌چهره، موجب شده‌است تا در بازار داخلی استقبال خوبی از این خودرو صورت بگیرد، هرچند که این محصول معایبی نیز دارد که موجب شده تا برخی مشتریان خرید رقبای پارس را به آن ترجیح دهند. در ادامه مقاله «چرا پژو پارس نخریم؟» قصد داریم شما شما را با معایب و مشکلات عمده پژو پارس آشنا کنیم؛ لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

5 دلیل عمده برای نخریدن پژو پارس

پلاستیک خشک، بلای جان خودرو‌های ایرانی

با وجود اینکه پژو پارس با داشبورد جدید زیباتر شده است اما در واقع پلاستیک مورد استفاده در این داشبورد اصلا جالب نیست و اصطلاحا ایران خودرو دست به دامان پلاستیک خشک شده است که در کنار حس ارزان قیمت بودن، مدتی بعد از رانندگی نیز شروع به سر و صدا خواهد کرد. رودری‌های این خودرو نیز اصلا جالب نیستند و دسته بازکن در به حدی بی‌کیفیت است که شاید در هر بار استفاده از آن منتظر شکستنش باشید. نکته‌ای هم که در اغلب پژو پارس‌ها به چشم می‌خورد به داشبورد آن باز می‌گردد که حتی در زمان بسته بودن داشبورد نیز همچنان چراغ آن روشن می‌ماند و این نشان از چفت نشدن درب داشبورد با بدنه سینه دارد که به مشکلات در حین مونتاژ مربوط می‌شود.

 

مصرف سوخت بالا

عمده نسخه‌های عرضه شده از پژو پارس در بازار ایران، از نوع «پژو پارس سال» هستند که پیشرانه مشترکی با پژو 405 دارند. موتور 4 سیلندر 1.8 لیتری L3 درون سینه این خودرو قرار دارد که می‌تواند حداکثر 100 اسب‌بخار قدرت و 153 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. قدرت و گشتاور تولیدی این پیشرانه با وزن پژو پارس هماهنگی دارد و به‌واسطه حضور طولانی‌مدت این پیشرانه در محصولات ایران خودرو، تعمیرکاران به‌طور کامل با آن آشنایی دارند.

با این حال پیشرانه L3 از معایبی نیز برخوردار است. فناوری ساخت این موتور به دهه‌ها قبل بازمی‌گردد و تنها از 8 سوپاپ بهره می‌برد. به همین خاطر پژو پارس سال مصرف سوخت بالایی دارد که باعث می‌شود این خودرو برای استفاده‌های درون‌شهری ناکارآمد جلوه کند.

به‌منظور رفع این مشکل، ایران خودرو تصمیم گرفت تا پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر TU5 را بر روی پژو پارس قرار دهد. 

این موتور که خاستگاه آن پژو 206 تیپ 5 است، از فناوری پیشرفته‌تری بهره می‌برد و از مصرف سوخت کمتری نیز برخوردار است. این برنامه روی کاغذ بسیار خوب به‌نظر می‌رسید و فروش موفقیت‌آمیز پارس را برای مدت بیشتری تضمین می‌کرد.

مصرف بالای سوخت پژو پارس
مصرف بالای سوخت پژو پارس
مصرف بالای سوخت پژو پارس

هزینه نگهداری بالا

با وجود اینکه پژو پارس تقریبا مقبولیت عمومی در کشور یافته است اما مشکلات بسیاری در زمینه فنی دارد. شاید حتی نسخه صفر این خودرو نیز بعد از یک ماه نیاز داشته باشد که به یک چک کامل در نمایندگی‌های ایساکو برود و این باعث خواهد شد که با وجود گارانتی برخی هزینه‌ها را نیز از جیب خود پرداخت کنید. زیرا حتی خود تعمیرکاران ایساکو نیز بر این باور هستند که قطعات فابریک نصب شده و لوازم جانبی پژو پارس به هیچ وجه باکیفیت نیستند و البته تنها این قطعات شامل گارانتی می‌شوند و اگر بخواهید یک نسخه باکیفیت‌تر را استفاده نمایید باید مبلغی اضافی بابت این موضوع پرداخت کنید. البته این موضوع در تمام بخش‌های خودرو به چشم خواهد خورد و شاید از لحاظ فنی، پژو پارس شما را در همان روز‌های اول پشیمان کند.

کابین کم کیفیت

حدود دو دهه است که پژو پارس در ایران‌ خودرو به تولید می‌رسد و در این مدت شاهد ارائه طرح‌های مختلفی برای کابین این خودرو بوده‌ایم. کابین نمونه‌های نخستین پارس هیچ تفاوتی با داشبورد پژو 405 نداشت و تنها تریم قطعات رنگ چوب به آن اضافه شده بود. ارائه چنین طرحی برای مشتریانی که با پرداخت مبالغ بیشتر، پارس را به 405 ترجیح می‌دادند، چندان رضایت‌بخش نبود. استفاده از این طرح کابین تا ابتدای دهه نود خورشیدی ادامه یافت و کیفیت مواد به‌کار رفته در آن نیز روزبه‌روز کاهش پیدا کرد.

Image for post
Image for post

 

ظاهر قدیمی

پژو پارس یک فیس‌لیفت موفق از پژو 405 است که هنگام عرضه به بازار سروصدای زیادی به پا کرد. با این‌وجود حدود بیست سال از طراحی آن می‌گذرد و حال به‌نظر می‌رسد غبار کهنگی بر چهره پژو پارس نشسته است. این طراحی قدیمی هنگامی‌که با خودروهای رنگارنگ چینی مقایسه می‌شود، قدیمی‌تر هم به‌نظر می‌آید.

در طی این سال‌ها خودروهای مختلفی به بازار آمدند و با پژو پارس رقابت کردند، اما ایران خودرو هیچ‌گونه تغییری در ظاهر پارس ایجاد نکرد و هیچ محصولی جایگزین آن نشد؛ درنتیجه پژو پارس با همان ظاهر ابتدایی و بدون کوچک‌ترین تغییری همچنان روی خط تولید ایران خودرو قرار دارد.

تجربه ناموفق ایران خودرو در عرضه نسل سوم سمند که به سورن معروف بود، باعث شد تا ایران خودرو ترجیح دهد پژو پارس را با همان ظاهر ساده و قدیمی به بازار عرضه کند و ریسک تغییر ظاهر این خودرو را به جان نخرد، مبادا که به فروش بالای این خودرو آسیب وارد شود. با این‌وجود بازار خودرو ایران تا همیشه بسته نخواهد ماند و در صورت هجوم دوباره سدان‌های رنگارنگ چینی همانند آنچه در سال‌های میانی دهه نود شاهد بودیم، محصولات از مد افتاده وطنی به‌سرعت حاشیه‌نشین بازار خواهند شد.

Image for post
Image for post

 

جمع بندی 

شکی نیست که امروزه معایب پژو پارس بر مزایای این خودرو برتری دارد و اگر بازار خودروی ایران تا این حد غرق در انحصار نبود، خرید پژو پارس به‌هیچ‌عنوان منطقی به‌نظر نمی‌رسید. با این‌حال شرایط بازار به‌گونه‌ای پیش رفته‌است که در تملک داشتن یک پژو پارس سالم برای مصرف‌کنندگان امتیاز به‌حساب می‌آید، چرا که پژو پارس طراحی ظاهری بهتر و امکانات بیشتری نسبت به پژو 405 دارد و نسبت به رقیبی همچون سمند از بازار خریدوفروش پررونق‌تری برخوردار است؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد تا زمان گشایش نسبی فضای تولید و افزایش تنوع در بازار خودرو‍، پژو پارس به یکه‌تازی خود در بازار ادامه خواهد داد.