فیسبوک بالاخره سیستم تشخیص چهره خود را متوقف کرد

Image for post
Image for post

شرکت متا (فیسبوک سابق) اعلام کرده که قرار هست بالاخره سیستم تشخیص چهره جنجالی خودش رو بعد از یک دهه تعطیل کنه. فیسبوک این سیستم در سال 2010 عرضه کرد که به کاربران این امکان رو به میداد که در عکسها و ویدیوهایی که صورتشون وجود داره، به صورت خودکار تگ بشن تا نیازی نباشه کاربر اونهارو به صورت دستی تگ کنه.

اما این سیستم در وهله اول برای همه کاربران فعال شد که مورد انتقاد شدید فعالان حریم شخصی و اتحادیه اروپا قرار گرفت که باعث شد این قابلیت برای کاربران اتحادیه اروپا غیرفعال بشه. اما تازه در سال 2019 بود که فیسبوک این قابلیت رو به صورت پیش فرض غیرفعال کرد و کاربران باید به صورت دستی اون رو فعال میکردن.

چنین قابلیتی باعث شد که فیسبوک بتونه یکی از بزرگترین پایگاه داده صورت در جهان رو بسازه و از اون برای تمرین دادن هوش مصنوعی های خودش و افزایش دقت اونها استفاده کنه. حالا فیسبوک گفته به دلیل نگرانی ها از این تکنولوژی، سیستم تشخیص چهره خودش رو برای کاربران تعطیل میکنه و اطلاعات چهره بیش از یک میلیارد کاربر رو پاک میکنه.

اما این شرکت تمام استفاده های خودش از سیستم تشخص چهره رو تعطیل نمیکنه بلکه گفته این سیستم کاربردهای مفیدی هم داره و برای تایید هویت اکانت کاربران و همچنین جلوگیری از جعل هویت کاربران از اون کماکان استفاده خواهد کرد.

تکنولوژی تشخیص چهره به خاطر مشکلات حریم شخصی که امکان سوء استفاده از اون به خصوص در حکومت‌های توتالیتر زیاد هست، مورد انتقاد شدید قرار گرفته. علاوه بر این دقت اون هم به خصوص برای اقلیت هایی نظیر رنگین پوستان هم ضعف های بزرگی داره و حتی باعث دستگیر شدن بعضی از این افراد به صورت ناحق شده.

این دلایل باعث شده که دولتهای مختلف قوانین محدودکننده ای برای استفاده از این تکنولوژی بزارن که یکی از اونها ایالت ایلینوی امریکا هست که یکی از محدودترین قوانین استفاده از این تکنولوژی رو در امریکا داره.

به لطف این قانون شهروندان این ایالت در سال 2015 در یک شکایت جمعی از فیسبوک به خاطر ذخیره کردن اطلاعات صورت بدون رضایت اونها، شکایت کردن که چند ماه پیش در بیرون از دادگاه خاتمه یافت و فیسبوک قبول کرد که بیش از 650 میلیون دلار به عنوان جریمه پرداخت کنه که نتیجه اون دریافت 340 دلار غرامت به همه شهروندان این ایالت بوده.

فیسبوک که چند روز پیش اسم شرکت رو به متا تغییر داد سعی در بهتر کردن چهره عمومی و قابل اطمینان جلوه دادن خودش در بین مردم داره و چنین تصمیمی یکی از گام های این شرکت برای این منظور هم میتونه باشه.