فتوحات عرب و ایران ساسانی

ایران علی رغم تسخیر ارتش‌های اسلام، زبان فارسی و بسیاری از فرهنگ خود را حفظ کرد. در این مقاله فرایندی را بررسی می‌کنیم که طی آن یک امپراتوری زرتشتی به بخشی از جهان اسلام تبدیل شده است.

جزئیات به تصویر کشیده شده از بشقاب پادشاه ساسانی پیروز اول در یک سفر شکار.
جزئیات به تصویر کشیده شده از بشقاب پادشاه ساسانی پیروز اول در یک سفر شکار.
جزئیات به تصویر کشیده شده از بشقاب پادشاه ساسانی پیروز اول در یک سفر شکار. 

امپراطوری ساسانیان که از سال 223 تا 651 میلادی بر منطقه وسیع بین رودهای آمودریا و فرات حاکم بود، شاید از همه امپراطوری‌های ایران باستان تأثیرگذارتر باشد. در همسایگی رم در غرب، امپراتوری چین در شرق و در ارتباط مستقیم با کشورهای کوچ نشین استپ اوراسیا یکی از "دو چشم جهان" نامیده می‌شد. سرزمین‌های آن شامل مراکز تمدن باستان، مانند سومر، بابل، ایلام و ایران بود. امپراطوری ای که پیشرفت‌های روم را در خاور نزدیک متوقف کرد، گذرگاه قفقاز را کنترل کرد و آسیای میانه را ایمن و تحت فشار قرار داد.  این مرکز همچنین یک مرکز فرهنگی بود از معماری باشکوه آن گرفته تا فلز و شیشه سازی و منسوجات ظریف که میراث آنها در قرون وسطی آشکار بود جهان اروپا و درون تمدن اسلامی که بر مناطق خود تسلط یافت.

در دین و یادگیری نیز فرهنگ ادبیات فارسی میانه، ستون فقرات فرهنگ قرون وسطایی ایرانی را فراهم آورد که در منطقه بین هند و بالکان به برتری رسید. آیین زرتشت، دینی باستانی که هم در مسیحیت و یهودیت تأثیر داشت و هم بر آیین مانو، آیین عرفانی که در برهه ای ایمان آگوستین بود، در قلمروهای ساسانیان پدید آمد و شکوفا شد. بنابراین چگونه اعرابی که در قرن هفتم از اعماق عربستان سعودی گسترش یافتند با غلبه بر امپراطوری ساسانی جمعیت خود را به اسلام پذیرفتند، منابع آن را کنترل کردند و فرهنگ و زبان آن را دگرگون کردند؟ 

برخی از مورخان آن را به سادگی و شفافیت ناشی از یک دین توحیدی مانند اسلام نسبت می‌دهند. یک اردوگاه دیگر با خصومت بیشتر نسبت به اسلام و نوستالژیک آنچه که آنها را به عنوان روزهای شکوه ایران تلقی می‌کنند، فروپاشی ساسانیان را ناشی از ورود عشایر نامناسب است که تمدن با شکوهی را نابود کردند. خرد متعارف می گوید که سو مدیریت فاجعه بار و عدم محبوبیت حکومت دینی زرتشتیان در اواخر دوره ساسانیان، پیروزی را به اعراب متجاوز، که مقاومت کمی در برابر مردم ناراضی داشتند بخشید.

هر دو روایت که عمدتاً بر اساس تاریخچه معیارهای اسلامی مربوط به وقایع نگاران معاصر است، مانند بالاهدوری مستقر در بغداد و مورخ الطبری، سقوط ساسانیان را نتیجه لشکرکشی‌های ارتش های عربی می دانند. اما سقوط امپراطوری ساسانیان هنوز هم به عنوان یک شکست ملی، آغاز تابع شدن ایران از اسلام و اعراب یادآوری می‌شود. این در حالی است که نمی توان ایرانشهر ساسانی ("قلمرو ایرانیان") را با دولت مدرن ایران یکی دانست.

به غیر از سرعت و اثربخشی فتوحات اسلامی، دو فرض فرهنگی به طور معمول توسط دانشمندان وجود دارد. اولین مورد این است که فتوحات اسلامی بدان معناست که اسلام به عنوان یک دین یا به کل جمعیت ساسانیان پذیرفته شده یا تحمیل شده است. هرگونه بقای ادیان پیش از اسلام، که عموماً آن را آیین زرتشت می شناسند، عملی مقاومت و سرکشی محسوب می شود که مستلزم تلاش عظیم است. بنابراین فرض بر این است که توسط "اربابان" جدید، مسلمانان عرب، به شدت سرکوب شده است. فرض دوم این است که زبان عربی بلافاصله به عنوان بخشی از روند اسلامی سازی به مردم فتح شده تحمیل شد. در نتیج، بقای زبان فارسی یک واقعه معجزه آسا تلقی می شود، پدیده ای بی نظیر در جهان اسلام که در آن بقیه زبان عربی را پذیرفتند. این معجزه یا به طبیعت مقاوم ایرانیان نسبت داده می شود و یا به شاعر حماسی فردوسی نسبت داده می شود که برخلاف هرگونه تصور، شاهنامه (کتاب پادشاهان) را بین سالهای 977 تا 1010 با هدف آگاهانه حفظ زبان فارسی و فرهنگ ایرانی سرود. به نظر می رسد هر دو این ادعاها کم عمق و بی اساس هستند.

نقش برجسته ی خسرو دوم در طاق بستان
نقش برجسته ی خسرو دوم در طاق بستان
نقش برجسته ی خسرو دوم در طاق بستان 

پایان امپراطوری ساسانیان و ظهور اسلام در جهانی در حال تغییر اتفاق افتاد، دوره‌ای که مورخان اکنون "اواخر دوران باستان" می‌نامند. این اصطلاح در اواخر دهه 1960 به عنوان اصلاح کننده روایت ادوارد گیبون درباره سقوط رم و صعود "عصر تاریک" به دنبال تبدیل رم کلاسیک به بیزانس مسیحی، به زبان انگلیسی وارد شد. چارچوب اواخر عتیقه استدلال می کند که مسیحیت جایگزین بسیاری از نهادهای جهان کلاسیک شد و آنها را در سیستمی پذیرفت که فراتر از ساختار یک امپراطوری بود. این امپراطوری روم را به یک جامعه مشترک مسیحی تبدیل کرد. مفهوم دوران باستان متاخر مضامین و روشهای مختلفی را ایجاد کرد که مورخان هر دو ایران ساسانی و اسلام از آن استفاده کرده اند تا در مورد تغییر جهانی به همین ترتیب در آسیای غربی و مرکزی بحث کنند. یکی از پیامدهای این امر گرایش به عدم دیدن شکست های اسلامی به عنوان یک گسست بلکه بیشتر نتیجه تغییراتی بود که در طول دوره باستان اتفاق می افتاد و به شکل گیری غرب آسیا برای قرن ها ادامه می یابد.

این جهان در حال تغییر بود. در اواخر دوره عتیق شاهد ظهور "انسان مقدس" (مقدسین محلی یا شخصیتهای معنوی که در اواخر دوران باستان به مناظر اجتماعی مسلط شدند) که همچنین می تواند در چارچوب تغییر ساختارهای اجتماعی در سراسر اوراسیا و شمال آفریقا مورد توجه قرار گیرد. به همین ترتیب تغییرات اقتصادی در غرب آسیا به ویژه در کشاورزی باید در چارچوب تغییر نگرش‌های سیاسی در آسیای میانه درک شود.

مطالعه اواخر ایران ساسانیان اساساً دوره پس از میلاد 484، فرصتی مهم برای کاوش در این دوره از تغییر است. این تاریخ به معنای سالی است که شاهنشاه ساسانیان  پیروز اول، در جایی نزدیک بلخ، در شمال افغانستان کنونی توسط هفتالیان شکست خورده و کشته شده است. هفتالیت‌ها، کنفدراسیون مردمی از آسیای میانه ارباب شرق ایران شدند و غرامت‌ها را به ساسانیان تحمیل کردند. برای تقریباً دو دهه آنها پادشاه شدند و مدعیان تاج و تخت ساسانیان را از بین بردند و نصب کردند. پرداخت خسارات جنگ به هفتالیت‌ها باید خزانه ساسانیان را تخلیه کند، اگرچه هیچ مدرک مستقیمی در این باره وجود ندارد. با این حال مطمئناً ساسانیان به بازیگران درنده در سوریه، سرزمینهای شرقی رومیان تبدیل شدند پادشاه ساسانی کاواد (r.488-531) ، برنده دو دهه صندلی سلطنتی ، به آنها حمله کرد و سعی کرد تا آنجا که ممکن است پول نقد استخراج کند.

مشکلات مالی از یک طرف و شکست و مرگ پیروز دادگاه ساسانیان را به هم ریخت و اشراف آن را ویران کرد. غرامت‌های مورد درخواست هفتالیت‌ها تقریباً مطمئناً نه تنها از خزانه پادشاه بلکه از خزانه اشراف و جیب مردم عادی نیز پرداخت می شد. از دست دادن اعتبار ساسانیان داشتن اشخاص صحیح را در هنگام خطاب قرار دادن پادشاهان عروسکی  مانند والاش و جاماسپ به عنوان "پادشاه پادشاهان" دشوار کرد. وضعیتی که حتی در مورد خود کاواد نیز در سالهای اولیه صادق بود. سلطنت او و عدم اعتماد به نهاد سلطنت منجر به شورشی شد که ماهیت دقیق آن مشخص نیست. برخی از مورخان این مرحله را اولین مرحله در به اصطلاح شورش مزدک می دانند. این جنبش ظاهراً یک جنبش اصلاح اجتماعی - مذهبی بود که به هدایت یک کشیش زرتشتی اصلاح طلب و در ابتدا توسط خود كواد پشتیبانی می شد و هدف آن برهم زدن نظم اجتماعی تجویز شده توسط روحانیون زرتشتی بود. با این حال به نظر می رسد شواهد انگیزه دیگری را نشان می دهد. به نظر می رسد که عدم رضایت اشراف کاواد را مجبور به اعمال تغییرات عجولانه در اداره و دادگاه خود کرده است که غیرمردمی به نظر می رسد. در حدود سال 496 میلادی این امر منجر به برکناری وی از تخت سلطنت توسط ائتلافی از اشراف و کشیشان شد و منجر به عقب نشینی کاواد به دربار هفتالی ها شد. ترمیم وی، دو سال بعد در سال 498 با حمایت ارتش هفتالیت به معنای نه تنها کودتایی علیه اشراف که او را برکنار کرده بود، بلکه همچنین به معنای آغاز یک رژیم جدید بود که باید توافق جزئی برخی از اشراف را بدست آورد زیرا اندکی پس از ترمیم بود که کاواد و اشرافش برای فتح سوریه با هم به راه افتادند.

صفحه ای نقره ای که پادشاه ساسانی را به نام پیروز اول در یک سفر شکار نشان می دهد.
صفحه ای نقره ای که پادشاه ساسانی را به نام پیروز اول در یک سفر شکار نشان می دهد.
صفحه ای نقره ای که پادشاه ساسانی را به نام پیروز اول در یک سفر شکار نشان می دهد.

مبارزات سوریه باقی مانده از سلطنت کاواد و برخی از دوران پسرش خسرو اول انوشیروان (r.531-79) بود. با این وجود كاواد زمان كافی داشت تا با اجرای اصلاحاتی، كه شامل تجدید نظر در سیستم مالیات زمین (خاراگ) و وضع مالیات نظرسنجی بود ، دولت جدید خود را جوان كند. وی همچنین ممکن است اشراف را پاکسازی کرده و ارتش را سازماندهی مجدد کرده و امپراطوری را به چهار قسمت تقسیم کند تا دفاع آن را کارآمدتر کند. اصلاحات كواد و خسرو در همان زمان صورت گرفت كه امپراتور ژوستینیان در حال برقراری مجدد و اصلاح حاكمیت خود در بیزانس بود و دو امپراطوری درگیر نبردهای سنگین در مرزهای خود بودند. هفتالیت ها به تدریج در دربار ساسانیان تأثیر کمتری پیدا کردند اگرچه همچنان حضوری قدرتمند در شرق ایران داشتند.

سلطنت كواد با شورش كامل مزدک، كه توسط خسرو اول تحت ظلم واقع شد پایان یافت و او را به قهرمان متون زرتشتی معاصر تبدیل كرد: شورش مزدک فقط در منابع خصمانه ثبت شده است. خواست آن برای تقسیم دارایی و زنان به آن رنگ و بوی سوسیالیستی می بخشد که توسط مورخان و محققان مارکسیست در اتحاد جماهیر شوروی سابق مورد سو استفاده قرار گرفت. آنچه ما می دانیم این است كه این فقط یك جنبه از یك جنبش بزرگ مذهبی و اجتماعی بود. نسخه های بعدی این جنبش که در دوره اسلامی با نام عمومی Khurramdiniya ("مذهب دلپذیر") ظاهر می شود حکایت از این دارد که در نظر گرفتن جنبش در داخل توسعه نمونه های مربوط به اواخر دوران باستان، ادیان جهانی است که فراتر از جمعیت‌های خاص نهادهای سیاسی یا فرهنگ ها است. مانند جامعه مشترک المنافع مسیحی ، محله مذهبی خرمدینیا و مزدکیت نیز ممکن است در مرحله ایجاد یک جامعه مشترک مذهبی - اجتماعی و در نهایت سیاسی باشد.

آیین زرتشت علاقه کمتری به ایفای چنین نقشی نشان می‌دهد. وجود یک حکومت دینی زرتشتی، به ریاست یک موسسه سلطنتی روحانی  بر اساس شواهد و مدارکی استوار است که برخی از آنها صدها سال به قرن ششم و هفتم برمیگردد. جدا از فقدان هیچ آموزه زرتشتی "ارتدوکس" در جهان ساسانی، هیچ مدرکی از حضور روحانیت مسلط نداریم. پادشاهان متأخر ساسانی به دلیل انجام کارهای عمومی در جوامع مسیحی بومی خود معروف هستند. خسرو دوم آپارویز (r.591-628)، پادشاه کاملاً ساسانیای متأخر با یک یا شاید دو زن مسیحی ازدواج کرد و یک رئیس وزیر مسیحی داشت. به همین ترتیب وی در حین جمع آوری حمایت از مبارزات خود علیه بیزانس، از جامعه مسیحیان نسطوری در قلمرو خود حمایت كرد، نسطوریان سوریه را مورد حمایت قرار داد و با فتح و ورود به اورشلیم صلیب واقعی را به منظور تأمین اعتبار برای مسیحیان امپراتوری خود از اورشلیم به خوزستان در جنوب غربی ایران منتقل كرد.. بعید به نظر می رسد که وجود یک ساختار مذهبی غالب زرتشتی چنین روابطی را با اعضای مذهب دیگری فراهم کرده باشد.

خسرو دوم صلیب واقعی را می دزدد ، نقاشی دیواری توسط Cenni di Francesco ، 1410 کلیسای سنت فرانسیس ، ولترا ، ایتالیا.
خسرو دوم صلیب واقعی را می دزدد ، نقاشی دیواری توسط Cenni di Francesco ، 1410 کلیسای سنت فرانسیس ، ولترا ، ایتالیا.
خسرو دوم صلیب واقعی را می دزدد ، نقاشی دیواری توسط Cenni di Francesco ، 1410 کلیسای سنت فرانسیس ، ولترا ، ایتالیا.

در حقیقت مسیحیان در این زمان جمعیت غالب در مناطق غربی قلمرو ساسانی بودند. بین النهرین قلب امپراتوری ساسانیان عمدتاً توسط مسیحیان و یهودیان آرامی زبان صحبت می کردند. بین النهرین جنوب غربی قلمرو پادشاهی عربی حیره، سرزمین لاخمیدها بود که به نمایندگی از ساسانیان قبایل عرب شمالی را اداره می کردند. عربستان شرقی نیز مملو از مردمان عرب زبان بود که از طریق دولت ساسانیان در بحرین کنترل می شدند. این کشور شامل تمام عربستان شرقی تا کنون عمان می شد. عربستان جنوبی، پادشاهی سابق هیمیار پس از فتح حدود 570 به بخشی از امپراتوری ساسانی تبدیل شده بود.

خسرو دوم در سال 602 به سوریه حمله کرد و ارتش‌های بیزانس را در آنجا شکست داد. به زودی تمام سوریه ، فلسطین و بیشتر آناتولی به دست ساسانیان افتاده بود. مصر نیز تا سال 615 قلمرو ساسانی بود. برای بیش از دو دهه ساسانیان فرمانروای آسیای غربی بودند و با شکست دادن هفتالیت ها با کمک ترکان غربی در دهه 560، کنترل امن بسیاری از مناطق از دست رفته خود در شرق ایران را نیز در دست داشتند.

در این محیط بود که اسلام به عنوان یک جنبش سیاسی و مذهبی در عربستان بوجود آمد. عقاید اسلامی به شدت تحت تأثیر سریانی غیر ارتدکس و سایر فرقه‌های مسیحی در منطقه سیروس-بین النهرین بود. اعراب مکه از درگیری‌های یمن بین ساسانیان و آکسومیت‌ها  امپراطوری حاکم بر اتیوپی آگاه بودند. آنها همچنین از خروج بیزانس از سوریه و مصر اطلاع داشتند. پیامبر اسلام حضرت محمد (ص)، به عنوان رهبر جامعه اسلامی، خود با ظهور انسان مقدس در اواخر باستان متناسب است. او به هیچ وجه تنها پیامبر عرب نبود که نسخه های مختلفی از یک آیین ابراهیمی "خالص" را تبلیغ می‌کرد ، مذهبی که توسط یهودیت یا مسیحیت خاخام آلوده نشده بود. اکثر پیامبران در آن زمان نیز از جنبشهای مختلف درون یهودیت الهام می گرفتند ، آمیخته با جنبشهای خالصانه و فرقه های عرفانی که در غرب آسیا رایج بود. مضمون تکراری انسان پیامبر مقدس در حال ناپدید شدن است

پیامبران عرب که در متون اسلامی ذکر شده اند از ویژگیهای مشترک منطقه و نقطه تمرکز جنبشهای اجتماعی بودند که می‌خواستند خفقان جغرافیایی و سیاسی درگیری ساسانیان با آکسومیتها و بیزانس را بشکنند. سلطه ساسانی برای باز کردن تجارت با سوریه روم و دسترسی آسان به تجارت دریای سرخ و اقیانوس هند مورد استفاده قرار می گرفت و توانایی این بازرگانان عرب را برای عمل خفه می‌کرد. ساسانیان نجران شهر مرزی یمن را که مرکز اصلی تماس مردم مکه و یثرب (مدینه) با ثروت های هیماریای یمن بود، کنترل کردند. با ناپدید شدن پادشاهی هیمیار در اوایل قرن ششم، درگیری‌های داخلی در یمن و قطع تجارت سوریه با جنگ، رونق نسبی بادیه نشین‌ها و شهر تجاری آنها مکه نیز از بین رفت. ساسانیان  با کنترل جده و قطع روابط بیزانس و آکسومیت ممکن است حتی سعی در تحمیل فرمانروایی به مکه داشته باشند، هرچند که این وظیفه فراتر از آنها بود. جای تعجب نیست که اولین اقدام روابط خارجی جامعه جدید مسلمانان با پادشاه آکسومیت نوگوس (نججاشی منابع اسلامی) بود: آنها به دنبال یک اتحاد جدید بودند.

"خسرو از قدرت صلیب واقعی استفاده می کند تا به نیایش مردم خود متوسل شود" ، آگنولو گدی ، c.1380 ، کلیسای سانتا کروچه ، فلورانس.

امپراتوری ساسانی بیش از حد خود را گسترش می داد. هزینه جنگ با بیزانس رو به افزایش بود و وظیفه مدیریت سرزمین های جدید چیزی بود که دستگاه حکومتی قادر به کنار آمدن با آن نبود. در همان زمان، رونق اقتصادی اخیر ناشی از اصلاحات کشاورزی بودجه جنگ و گسترش بود. كواد و خسرو اول به صاحبان زمین‌های كوچك این اجازه را داده بودند كه تولید را به محصولات نقدی مانند پنبه یا نیشكر و فعالیت های باغبانی با اشتیاق كمتر تبدیل كنند كه منجر به افزایش ثروت شد. تصاحب زمین و همچنین استفاده از زمین‌های حاشیه ای برای تولید، از ویژگی‌های بارز اقتصاد اواخر ساسانیان بود. رونق اقتصادی کمک کرد تا فقر ناشی از جبران خسارت هفتفت قبل از آن جبران شود. دولت ساسانیان که به میزان بسیار کندتری از رشد عادت داشت ، توانایی مقابله با گسترش بی سابقه سرمایه ، زمین و نیروی کار را نداشت. بوروکراسی ساسانی قادر به کنترل امپراطوری خود نبود ، که از مدیریت خود بیش از حد رشد کرده بود.

یکی از پیامدهای رشد اقتصادی نیاز به جذب زمین و نیروی کار از آن سوی مرزهای امپراطوری بود. رویه منظم حمله به سوریه و انتقال قسمتهای زیادی از جمعیت این کشور به قلمرو ساسانیان که از قرن سوم تا هفتم مورد پسند پادشاهان از شاپور دوم به خسرو بود دیگر کارآمد نبود. 

مبارزات موفقیت آمیز امپراتور بیزانس هراكلیوس منجر به شکست خسرو دوم در سال 628 شد. پادشاه پادشاهان ساسانی توسط پسرش كاواد و اشراف بركنار شد و به محاكمه سپرده شد. در حقیقت سلسله ساسانیان با اعدام خسرو دوم در سال 628 پایان یافت، شاید یکی از کمترین قتلهای تاریخ بود. سلطنت جانشینان وی  كواد دوم و پسرش اردشیر سوم  كمتر از دو سال به طول انجامید.

پیروزی هراکلیوس عواقب فوری چندی نداشت. بیزانس آناتولی را بازیافت و سوریه و مصر را نیز تحت کنترل اسمی خود درآورد. اما در سال 636 ، تنها هشت سال پس از مرگ خسرو دوم نیروهای بیزانس در یارموک، نزدیک مرزهای مدرن اسرائیل - سوریه - اردن، توسط ارتش پیشرو مسلمان شکست خوردند. نبرد قادیسیا در جنوب غربی بین النهرین همان سال دنبال شد. هر دوی آنها نبردهای کوچکی بود که توسط مورخان بعدی مورد تمجید قرار گرفت، اما اولین گام‌های موفقیت آمیز در لشکر کشی‌های طولانی ارتش‌های مسلمان بود.

مردم محلی از خشونتی که مدتها بود توسط بیزانس و ساسانیان به این منطقه تحمیل شده بود خسته شده بودند و استقبال بیشتری از ارتشها مانند ارتش اسلام داشتند، که حداقل پیشنهاد می کردند پول را به عنوان جایگزینی برای فتح خشونت آمیز بپذیرند. شهرهایی مانند حیره که تسلیم مسالمت آمیز شد. عده ای دیگر که توسط نیروهای شاهنشاهی پادگان شده بودند، مجبور به جنگ شدند ، اما سرانجام بخشی از سیستم جدید شدند. از نظر اقتصادی سرانجام سوریه و بین النهرین متحد شدند و برای قرنهای بعد نیز چنین باقی ماندند. 

نبرد هراکلیوس و خسرو ، پیرو دلا فرانچسکا ، کلیسای سنت فرانسیس ، آریزو ، ایتالیا ، 1447-66.
نبرد هراکلیوس و خسرو ، پیرو دلا فرانچسکا ، کلیسای سنت فرانسیس ، آریزو ، ایتالیا ، 1447-66.
نبرد هراکلیوس و خسرو ، پیرو دلا فرانچسکا ، کلیسای سنت فرانسیس ، آریزو ، ایتالیا ، 1447-66. 

تازه واردان آیین خود را آوردند که شباهت زیادی به عقاید محلی مسیحیان ، یهودیان و گنوسی داشت. مسلمانان اولیه احتمالاً شباهت زیادی به هر کیش مسیحی-یهودی دیگری داشته اند ، به این ترتیب آنها در متون سریانی و ارمنی ظاهر می شوند. در منابع معاصر معدودی به اسلام اشاره نشده است و خلفای آنها و امیرالمومنین (امیرالممنین) در میان ارامنه و مسیحیان سریانی به عنوان "پادشاهان عرب" ظاهر می شوند. اما وعده اولیه آنها هرچه بوده باشد ، وقتی با ثروت قابل توجه بین النهرین و سوریه روبرو می شویم، حرص و آز طمع تازه واردان به مقاومت منجر می‌شود. دیهگان محلی، اعیان زمین دار ساسانیان ، به منظور جلوگیری از تصرف عربها بر سرزمینهایشان بسیار تلاش کردند. آنها موفق بودند زیرا در آنجا اعراب را می یابیم  عمدتاً افراد مرتبط با خاندان بنی امیه - آنها در تلاشند سرزمین حاشیه نشین را در بیابانها یا مردابهای بین النهرین جنوبی و خوزستان بازیابی کنند. شکوفایی اقتصادی سیرو-بین النهرین باستانی دیرینه بوروکراسی دولت جدید را دوست داشت، اما وقت کمتری برای کسانی که به آنجا آمده بودند برای اجرای آن بود.

دولت جدید مسلمانان فهمید که عربستان مکان مناسبی برای اداره یک کشور نیست. آنها به زودی به مناطق جدید خود نقل مکان کردند. در ابتدا اردوگاه خود را در کوفه درست در خارج از دیواره‌های حرا مستقر کردند و سپس به دمشق رفتند. شهرهای پادگانی بصره و کوفه که بسیاری از تازه واردان و همچنین مردم محلی را در خود جای داده است و خواهان دسترسی به قدرت ارائه شده توسط دولت جدید هستند، باید از مکان‌های دور تغذیه شوند. خزانه‌های اداری کوفه با مالیات در منتهی الیه غرب فلات ایران دوباره پر شد. هزینه‌های بصره به نیهاوند همسایه دینار، موکول شد.

دولت جدید متکی به سیستم قدیمی و مستقر شده توسط كواد و خسرو اول بود و حتی سكه هایی را كه به فارسی میانه نوشته شده بود ، صادر می كرد. پس از مرحله ابتدایی فتح و تأمین مرزهای شرقی بین النهرین در برابر ساسانیان یزدگرد سوم ، فاتحان مستقر شدند.

یزدگرد سوم آخرین پادشاه بسیار کمرنگ که در سال 639 توسط مسلمانان شکست خورد، مجبور شد پایتخت ساسانیان تیسفون در نزدیکی بغداد را رها کند. یزدگرد از شاخه نوجوان ساسانیان فقط پس از کشته شدن یا اعدام شدن همه نزدیکان خسرو دوم لقب پادشاه پادشاهان را گرفت. به نظر می رسد وی در سرزمین قدیمی ساسانیان در جنوب فلات ایران زندگی می کرده است. وی در پی فتح بین النهرین در آنجا عقب نشینی کرد و درخواست کمک از رعیت خود را کرد. وی در نبرد دوم، در نیهاوند در سال 642 میلادی لشکری ​​را برای مقابله با مسلمانان به خدمت گرفت. شکست سنگین و سختی که به وی وارد شد موقعیت مسلمانان در بین النهرین ، خوزستان و ماه (ارتفاعات غربی فلات) را تضمین کرد. نه شکست در قادسیه و نه شکست نیهاوند به معنای پایان قطعی حکومت ساسانیان بر بیشتر مناطق خود در شرق بین النهرین و یا گذرگاه امن مسلمانان برای حرکت به سمت شرق به هند بود. بیش از یک دهه دولت ساسانی با دولت مسلمان در بین النهرین و سوریه زندگی مشترک داشت. حتی پس از مرگ یزدگرد سوم در سال 651 به دست متحدان وی 70 سال طول کشید تا مسلمانان بقیه مناطق ساسانیان را فتح کنند. پیروزی آسان به دست نیامد.

هراکلیوس خسرو دوم را می کشد.
هراکلیوس خسرو دوم را می کشد.
هراکلیوس خسرو دوم را می کشد.

تبدیل هم نشد. جمعیت فتح شده، عمدتاً مسیحیان و یهودیان آرامی زبان، هیچ دلیلی برای پذیرش دین تازه واردان که احتمالاً تصور کمی از تفاوت بین دین خود و مذهب فتح شده داشتند، نمی دیدند. هر دو به یک خدا اعتقاد داشتند هر دو تقریباً یکسان دعا می کردند و هر دو مشترک داستانهای عبادی همانند ابراهیم ، یوسف ، موسی ، داوود ، سلیمان ، حتی عیسی بودند.

با بلوغ دولت ایدئولوژی آن نیز بالغ شد. چهار خلیفه راشدین در سال 661 جای خود را به دولت اموی دادند که مانند همه سیستم های موفق شاهنشاهی ضرورت اتخاذ یک ایدئولوژی روشن را ضروری می دانست. عرب گرایی یا قبیله گرایی عربی بارزترین انتخاب بود و بنی امیه آن را با جان و دل پذیرفتند. اما در تعریف دین آنها فوایدی نیز داشت. در اواخر دنیای باستانی ادیان جهانی روشن کردن اعتقادات شما و تبدیل آنها به ایدئولوژی رسمی امپراتوری نوپای شما این توانایی را به دولت می دهد که از جمعیت های متفاوت با آن مالیات دریافت کند.

دستیابی به قدرت به معنای پذیرش اعراب و اسلام بود. در میان نسل های دوم و سوم اعراب فاتح سوار شدن یک اسب و فتح جذابیت کمتری نسبت به ورود به دولت برای اداره آنچه توسط نسل‌های گذشته فتح شده بود، داشت. نخبگان ساسانی ایدئولوژی جدیدی را در پیش گرفتند و با این کار موقعیت‌های اقتدار پیدا کردند. بسیاری مفسران اولیه اعتقادات شرعی دین جدید شدند. آنها انتخاب ایدئولوژی را به عنوان تنها نشانگر عضویت اجتماعی ترویج کردند و در کنار زبان عربی، زبان فارسی به عنوان زبان دوم اسلام پذیرفته شد. برخی از فرزندان نخبگان فتح شده با استفاده از زبان فارسی برای تبدیل بقیه مردم به مقامات مذهبی جامعه جدید تبدیل شدند. آنها در کنار ارتشهای فاتح و به عنوان بخشی از دولت در حال گسترش به جای فارسی میانه باسواد دولت ساسانی، برای انتشار ایدئولوژی جدید از نسخه فارسی خود ، تقریباً شکل ناخوشایند زبان ، استفاده کردند. همانطور که در سوریه ، جایی که صحبت عربی و پذیرش اسلام درها را باز کرد ، در سرزمین های سابق ساسانیان نیز ، فارسی گفتن و پذیرش ایدئولوژی جدید وسیله قدرت شد.

یک دینار عرب- ساسانی ، صادر شده توسط خلافت اموی ، 680-92. کلمه
یک دینار عرب- ساسانی ، صادر شده توسط خلافت اموی ، 680-92. کلمه
یک دینار عرب- ساسانی ، صادر شده توسط خلافت اموی ، 680-92. کلمه "بسم الله" (به نام خدا) در حاشیه مقابل قرار می گیرد. (گروه سکه شناسی کلاسیک / cngcoins.com)

زبانهای محلی پارت، باختریا، سوگدیانا و خوارزمیا کنار گذاشته شد و به زبانهای گفتاری جمعیت روستایی و غیر مسلمان کاهش یافت. با روی آوردن نخبگان شهری به ایدئولوژی جدید و پذیرفتن زبان جدید، زبان فارسی و اسلام به آرامی تحقق یافت. سیستم های نوشتاری گاه برای چندین دهه برای مدیریت اداره محلی حفظ می شدند. از این رو استفاده مداوم از پهلوی فارسی میانه، باختریان و سغدیان برای امور محلی ادامه داشت. زبان عربی برای اطلاع دولت مرکزی در دمشق یا کوفه مورد استفاده قرار گرفت اما به آرامی فارسی نو که ابتدا شانس خود را با خط پهلوی یا عبری امتحان می کرد، خط عربی را انتخاب کرد. دو قرن طول کشید تا اکثریت جمعیت سرزمینهای سابق ساسانیان مسلمان شوند. همچنین دو یا سه قرن طول کشید تا زبان فارسی جدید به عنوان یک زبان نوشتاری ظاهر شود و جایگزین عربی به عنوان زبان اداری بسیاری از سرزمینهای سابق ساسانیان شود. مدت ها قبل از تولد فردوسی شاعر، فارسی جدید به زبان غالب شرق تبدیل شده بود. نثر بالغ و سنگین فردوسی به جای نشان دادن تلاشی ناامیدانه برای نجات زبان یک گروه تحت ستم ، نشان دهنده موفقیت پیروزمندانه طبقه جدیدی از ادبا و اوج زبان جدید بود.

ظهور اسلام در سرزمین‌ای سابق ساسانیان یک روند تدریجی از تغییرات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بود. علاوه بر این، با کنار گذاشتن ایده پایان حکومت سلسله ساسانیان به عنوان یک شکست ملی، ما باید فرایندی را درک کنیم که طی آن دولت ساسانیان، که برای اداره سرزمینهای خود نامناسب شده بود حذف شد و فقط به تدریج جایگزین شد سیستم جدیدی که پس از سالها ثابت شد از اکثر جنبه ها چیزی جز نسخه اصلاح شده دربار ساسانیان نیست. در این صورت بود که سرانجام اواخر باستان سرانجام جای خود را به جهان اسلام قرون وسطایی داد.