روز عاشورا

 پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: امیدوارم  روز عرفه و روز عاشورا را روزه بدارم و امیدوارم خداوند آن را برای آن سالی که قبل از آن آمده بود، تمام کند. روایت مسلم ، 1162. این نعمتی است که خداوند به ما عطا می‌کند، بدین وسیله روزه گرفتن یک روز برای گناهان یک سال تمام می شود. و خداوند صاحب فضل بزرگ است.

روز عاشورا
روز عاشورا
روز عاشورا

پیامبر (ص) بسیار مشتاق بود تا مطمئن شود که روز عاشورا را با وضعیت عالی روزه می گیرد. روایت شده است که ابن عباس (رضی الله عنه) می گوید: "من هرگز پیامبر را ندیدم - آنقدر مشتاق بود که مطمئن شود هر روز روزه می گیرد و آن را بر دیگری ترجیح می دهد به جز این روز ، روز عاشورا ، و این ماه - به معنای رمضان »، روایت بخاری ، 1867. منظور از اشتیاق برای اطمینان از روزه گرفتن ، دریافت پاداش است.

اهمیت روز عاشورا

با توجه به اینکه چرا پیامبر (ص) در روز عاشورا روزه می گرفت و مردم را به انجام چنین کاری دعوت می کرد ، در حدیثی که بخاری (شماره 1865) از ابن عباس (رضی الله عنه) نقل کرده است ، ذکر شده است. ) ، که گفت: پیامبر (ص) به مدینه آمد و دید یهودیان در روز عاشورا روزه می گیرند. گفت: این چیست؟ آنها گفتند: "این روز خوبی است ، این روزی است که خداوند بنی اسرائیل را از دست دشمنانشان نجات داد و موسی در این روز روزه گرفت." او گفت: "ما از شما به موسی نزدیکتر هستیم." بنابراین ، او در این روز روزه گرفت و به مردم گفت روزه بگیرند.

کلمات "این روز خوب است" - طبق نسخه ای که مسلم نقل کرده است ، "این یک روز عالی است که خداوند موسی و قومش را نجات داد و فرعون و قومش را غرق کرد." کلمات "پس موسی در این روز روزه گرفت" - امام مسلم در گزارش خود می افزاید: "در شکرگزاری از خداوند ، بنابراین ما در این روز روزه می گیریم." طبق نسخه دیگری که بخاری نقل کرده است ، "بنابراین ما به احترام آن روزه می گیریم."

کلمات "و به مردم گفتند روزه بگیرند"-طبق نسخه دیگری که بخاری نقل می کند ، "او به همراهان خود گفت:" شما از آنها به موسی نزدیکتر هستید ، بنابراین امروز سریع باشید. "

چه چیزی در آن برای شما وجود دارد؟

کفاره گناهان که با روزه عاشورا حاصل می شود ، اشاره به گناهان صغیره دارد. در مورد گناهان بزرگ ، آنها نیاز به توبه جداگانه دارند.

نووی (رحمه الله) می گوید: "روزه گرفتن روز عرفه تمام گناهان کوچک را به پایان می رساند ، به عبارت دیگر این امر موجب آمرزش همه گناهان به جز گناهان کبیره می شود"

 

سپس فرمود:

روزه گرفتن روز عرفه دو سال کفاره است ، و روز عاشورا یک سال کفاره است ، و اگر آمین شخصی با آمین فرشتگان همزمان شود ، گناهان قبلی او بخشیده می شود ... هر یک از چیزها ذکر شده ممکن است کفاره به همراه داشته باشد. اگر کاری را انجام دهد که برای گناهان کوچک کفاره دهد ، کفاره می شود ، و اگر گناهان صغیره یا کبیره وجود نداشته باشد ، برای او به عنوان اعمال نیک ثبت می شود و با این کار به مقام خود می رسد ... اگر یک یا چند گناه کبیره و بدون گناه کوچک ، ما امیدواریم که از گناهان بزرگ او بکاهد »، المجموع شرح المحذب ، قسمت 6.

شیخ الاسلام ابن تیمیه رحمه الله می گوید: «کفاره طهارت ، نماز و روزه ماه رمضان ، عرفه و عاشورا فقط در مورد گناهان صغیره صدق می کند» ، الفتاوال کبری ، قسمت 5.

آیا باید تاسوعا (نهم محرم) را روزه بگیریم؟

الحمدلله بن عباس رضی الله عنه فرمود: وقتی رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز عاشورا روزه گرفت و به مردم گفت روزه بگیرند ، گفتند: ای رسول خدا! این روزی است که مورد احترام یهودیان و مسیحیان است. " رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: سال آینده ، اگر خدا بخواهد ، ما روز نهم را روزه می گیریم. اما وقتی سال بعد فرا رسید ، رسول خدا از دنیا رفت.

روایت مسلم ، 1916.

شفاعی و همراهانش ، احمد ، اسحاق و دیگران می گویند: مستحب است [که توصیه شود] هم روز نهم و هم دهم روزه بگیرند ، زیرا پیامبر صلی الله علیه وآله روز دهم را روزه داشت و قصد داشت روز نهم را روزه بگیرد.

بر این اساس ، روشهای مختلفی برای روزه گرفتن "عاشورا" وجود دارد که حداقل آنها روزه گرفتن دهم است ، اما بهتر است روز نهم نیز روزه بگیریم. هر کس در ماه محرم بیشتر روزه بگیرد ، بهتر است.

حکمت پشت روزه نهم و دهم چیست؟

پاسخ این است:

نووی (رحمه الله) می گوید: علمای اصحاب ما و دیگران می گویند دلایل متعددی برای توصیه به روزه داری در روز نهم (تاسوعا) وجود دارد:

1. قصد پشت آن تفاوت با یهودیانی است که روزه خود را به روز دهم محدود می کنند. این مطلب از ابن عباس نقل شده است.

2. قصد این بود که روزه عاشورا را به روز دیگری بپیوندیم ، همانطور که روز جمعه به تنهایی مجاز نیست [اما اگر روز قبل یا روز بعد از آن روزه بگیرد مجاز است].

3. ایده این است که در حالت ایمن باشید و مطمئن شوید که فرد در روز دهم روزه می گیرد ، در صورتی که مشاهده ماه دقیق نبوده و آنچه مردم فکر می کنند نهم است در واقع باشد.

قوی ترین این دلایل ، تفاوت با اهل کتاب است. شیخ الاسلام ابن تیمیه می گوید: پیامبر (ص) در بسیاری از احادیث شباهت به اهل کتاب را حرام کرد. به عنوان مثال ، او در مورد عاشورا گفت: "اگر تا سال آینده زنده بمانم ، مطمئناً نهم را روزه خواهم گرفت." الفتاوا الکبری ، قسمت ششم.

ابن حجر (رحمه الله) در مورد حدیث "اگر تا سال آینده زنده بمانم ، مطمئناً نهم را روزه می گیرم" می گوید:

ممکن است نگرانی او از روزه نهم به این معنا باشد که او خود را به این امر اکتفا نمی کند ، بلکه آن را به دهم اضافه می کند ، یا در امنیت باشد یا از یهودیان و مسیحیان متفاوت باشد. به احتمال زیاد درست است ؛ این همان چیزی است که ممکن است از برخی از گزارشات نقل شده توسط مسلم فهمیده شود.