چطور برای پست وبلاگمان تیتر مناسب بنویسیم؟

 نوشتن عنوان مناسب یا همان تیتر مناسب برای پست‌های وبلاگ اهمیت بسیار زیادی دارد. برای همین هم بهتر است که در زدن تیترهای پست‌هایمان بیشتر دقت کنیم.

Image for post
Image for post

در این پست قصد دارم بر اساس داده‌های آماری و بازخوردهایی که از نوشتن مطالب در یک سال گذشته برای پرسپت، امیگو ویرگول دریافت کردم، مواردی را به عنوان توصیه در تیترزنی بگویم. بنابراین به شما توصیه می‌کنم در ادامه این مطلب با من همراه باشید تا مطالب مهمی که گفته می‌شود را از دست ندهید.

چه تیتری خوب است؟

قبل از پرداختن به معرفی تیترهای به قول خودم«خوش کلیک» بهتر است ویژگی‌های یک تیتر خوب را بررسی کنیم. تیتر خوب از دو جنبه اهمیت دارد. اول سئوی مطلب و دوم جذب مخاطب. تیترهایی که در گوگل رتبه می‌آورند معمولا بین 10 تا 60 کاراکتر هستند و توی همون حد کل مطلب رو خلاصه کرده‌اند. پس ویژگی‌های تیترهای سئو شده را به طور خلاصه متوجه شدیم:

1.بین 10 تا 60 کاراکتر هستند.

2. خلاصه یا موجز شده مطلب هستند.

3 نتیجه اول گوگل در عبارت: چطور برای مطالبمان عنوان بنویسیم؟
3 نتیجه اول گوگل در عبارت: چطور برای مطالبمان عنوان بنویسیم؟
3 نتیجه اول گوگل در عبارت: چطور برای مطالبمان عنوان بنویسیم؟

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، همه عناوین بالا دو مورد گفته شده را دارند.

اما تیترهایی که برای مخاطب جذاب هستند چه ویژگی‌هایی دارند؟

به طور کلی نمی شود گفت چه تیترهایی جذابیت بیشتری دارند. اما می توانیم یک سری تیتر را به عنوان نمونه تیتر جذاب معرفی کنم که اگر تیترهای شبیه به آنها‌ را حالا با رعایت موارد مربوط به سئو بنویسید، تیترهای خوبی می‌شوند. در زیر برخی از آنها را گفته‌ام:

تیترهای سوالی

تیترهای سوالی معمولا برای مخاطبان جذاب‌تر هستند. این تیترها نشان دهنده یک راهنمای کامل و جامع برای یک موضوع محتوایی هستند و باید در انتخاب این تیترها به نوع محتوای خودتان هم توجه کنید. آیا محتوای شما یک راهنمای کامل برای مخاطب هست یا مخاطب باز هم باید سراغ مطالب دیگر برود؟( اگر محتوای شما کامل نیست باز هم می‌توانید با اعمال ویرایشاتی آن را بهتر کنید؛ البته اگر پست شما قابلیت این مورد را داشته باشد. یعنی موضوعش به شکلی باشد که بتوانید بعدا آن را کامل‌تر توضیح دهید)

من شخصا وقتی از این تیترها استفاده می‌کنم، تلاش می‌کنم که مطلب کامل باشد. اگر کامل هم نبود، طوری نیست. در آینده با ویرایشات مداوم مطلب را کامل‌تر می‌کنم.

این تیترها معمولا با کلماتی مثل:«آیا،چطور، چگونه و...» شروع می شوند.

تیترهای برترین‌ها

این تیترها معمولا برای پست‌های معرفی نرم‌افزار، گوشی، مکان گردشگری ، فیلم و ... استفاده می‌شوند. مثلا:«معرفی برترین فیلم‌های عاشقانهٔ سال ۲۰۲۱» یا «۲۰ سریال برتر سال ۲۰۲۰ از نظرم imdb»

این‌ تیترها معمولا همراه با اعداد و سال انتشار پست هستند و نشان از معرفی برترین‌ها دارند. برای همین هم معمولا مخاطبین واکنش مثبتی به این عنوان‌ها نشان می‌دهند و وارد پست می‌شوند.

تیترهای آموزشی

این تیترها معمولا با کلماتی مثل:«آموزش،چگونه و ...» شروع می‌شوند و برای پست‌های آموزشی استفاده می‌شوند. مثلا:

آموزش نصب افزونه فونت آرا بر روی مرورگر kiwi browser

تیتر‌های"بیشتر بدانید"

این تیترها معمولا برای مطالبی به کار می‌روند که اشخاص اطلاعات کمتری از آنها دارند. مثلا من اگر بخواهم در مورد نحوه رتبه آوردن مطالب در گوگل مطلب بنویسیم، عنوان پستم این خواهد بود:

در مورد رتبه آوردن در گوگل بیشتر بدانید

جمع بندی

در این پست به صورت خلاصه و مفید سعی کردم در مورد تیترزنی و عنوان‌نویسی چه برای مطالب وبلاگ و چه ویدیوها و پست‌های اینستاگرامی، اطلاعات بیشتری به شما بدهم. امیدوارم که این پست برایتان مفید بوده باشد. با این حال این پست در آینده ویرایشاتی خواهد داشت که بعد از ویرایش در آخرین پستم پس از ویرایش نوشته اطلاع رسانی خواهم کرد.

در این پست از تیترهای زیر استفاده شد:

۱. چه تیتری خوب است؟

۲.تیترهای سوالی

۳.تیترهای برترین‌ها

۴:تیترهای آموزشی

۵:تیترهای بیشتر بدانید.

برای اطلاع از زمان ارسال پست‌ها جدید و مطالعه مطالب قبلی من می‌توانید در پرسپت مرا دنبال کنید.