5 بهترین ویتامین برای رشد مو + 3 ماده معدنی دیگر

5 بهترین ویتامین برای رشد مو + 3 ماده معدنی دیگر
5 بهترین ویتامین برای رشد مو + 3 ماده معدنی دیگر
5 بهترین ویتامین برای رشد مو + 3 ماده معدنی دیگر

بسیاری از مردم داشتن موهای سالم را نشانه سلامت یا زیبایی می دانند. مانند هر قسمت دیگری از بدن شما، موها نیز برای سلامت و رشد به مواد مغذی مختلفی نیاز دارند.

در واقع، بسیاری از کمبودهای تغذیه ای با ریزش مو مرتبط هستند. در حالی که عواملی مانند سن، ژنتیک و هورمون ها نیز بر رشد مو تأثیر می گذارند، مصرف بهینه مواد مغذی اهمیت ویژه ای دارد. در این مقاله 5 ویتامین و 3 ماده مغذی مفید برای رشد مو کمک می کنند، آورده شده است.

1. ویتامین A

همه سلول ها برای رشد به ویتامین A نیاز دارند. مو نیز به عنوان سریع ترین بافت در حال رشد در بدن انسان از این قاعده مستثنی نیست.

ویتامین A به غدد پوست کمک می کند تا ماده ای روغنی به نام سبوم بسازند. سبوم پوست سر را مرطوب می کند و به حفظ سلامت مو کمک می کند. رژیم های غذایی با کمبود ویتامین A ممکن است منجر به مشکلات متعددی از جمله ریزش مو شود. در حالی که دریافت مقدار کافی ویتامین A مهم است، مصرف بیش از حد آن نیز مضر است. مطالعات نشان می دهد که ویتامین A بیش از حد نیز می تواند به تشدید ریزش مو منجر شود.

سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج و کلم پیچ سرشار از بتاکاروتن هستند که به ویتامین A تبدیل می شود. همچنین این ویتامین را می توان در محصولات حیوانی مانند شیر، تخم مرغ و ماست نیز پیدا کرد. روغن کبد ماهی نیز منبع خوب دیگری برای آن است.

2. ویتامین های گروه B

مولتی ویتامین دیلی فوراور برای تامین انواع ویتامین ها در بدن
مولتی ویتامین دیلی فوراور برای تامین انواع ویتامین ها در بدن
مولتی ویتامین دیلی فوراور برای تامین انواع ویتامین ها در بدن

یکی از شناخته شده ترین ویتامین ها برای رشد مو، ویتامین B یا همان بیوتین است. مطالعات کمبود بیوتین را با ریزش مو در انسان مرتبط می کند. در واقع با تقویت و ایجاد گلبول های قرمز خون، اکسیژن و مواد مغذی را به پوست سر و فولیکول های مو منتقل می کنند که این فرآیندها برای رشد مو مهم هستند.

شما می توانید ویتامین های B را از بسیاری از غذاها دریافت کنید، از جمله:

· غلات کامل

· بادام ها

· گوشت

· ماهی

· غذای دریایی

· سبزی های تیره و برگ دار

علاوه بر این، غذاهای حیوانی تنها منابع خوب ویتامین B12 هستند. بنابراین اگر از یک رژیم گیاهخواری یا وگان پیروی می کنید، مصرف مکمل را در نظر بگیرید. مولتی ویتامین دیلی فوراور یک انتخاب مناسب برای تامین انواع ویتامین ها در بدن شما است.

3. ویتامین C

آسیب رادیکال های آزاد می تواند رشد را متوقف کند و باعث پیری موهای شما شود. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند.

علاوه بر این، بدن شما برای ایجاد پروتئینی به نام کلاژن، که بخش مهمی از ساختار مو است، به ویتامین C نیاز دارد.

ویتامین C همچنین به بدن شما کمک می کند آهن را جذب کند؛ ماده معدنی لازم برای رشد مو.

توت فرنگی، فلفل، گواوا و مرکبات همگی منابع خوب ویتامین C هستند. همچنین می توانید از بهترین قرص ویتامین سی موجود در بازار برای تامین این ویتامین در بدن خود استفاده کنید.

4. ویتامین D

سطوح پایین ویتامین D با آلوپسی، یک اصطلاح فنی برای ریزش مو، مرتبط است. تصور می شود که ویتامین D در رشد و تولید مو نقش دارد، اما بیشتر تحقیقات روی گیرنده های ویتامین D متمرکز است. نقش واقعی ویتامین D در رشد مو ناشناخته است. گفته می‌شود، اکثر مردم ویتامین D کافی دریافت نمی‌کنند. بنابراین ممکن است ایده خوبی باشد که میزان مصرف خود را افزایش دهید.

بدن شما ویتامین D را از طریق تماس مستقیم با اشعه خورشید تولید می کند. منابع غذایی خوب ویتامین D عبارتند از:

· ماهی چرب

· روغن کبد ماهی کاد

· قارچ

· غذاهای غنی شده

5. ویتامین E

مانند ویتامین C، ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که می تواند به جلوگیری از استرس اکسیداتیو کمک کند.

در یک مطالعه، افراد مبتلا به ریزش مو پس از مصرف مکمل ویتامین E به مدت 8 ماه، 34.5 درصد افزایش رشد مو را تجربه کردند؛ در حالی که گروه دارونما تنها 0.1 درصد افزایش داشتند.

دانه های آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو همگی منابع خوبی از ویتامین E هستند.

6. آهن

آهن به گلبول های قرمز کمک می کند تا اکسیژن را به سلول های شما منتقل کنند. این ماده معدنی نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای بدن از جمله رشد مو ایفا می کند.

کمبود آهن که باعث کم خونی می شود، یکی از دلایل اصلی ریزش مو است که اغلب بانوان به آن دچار هستند.

غذاهای سرشار از آهن عبارتند از صدف، صدف، تخم مرغ، گوشت قرمز، اسفناج و عدس.

7. روی

روی نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت مو دارد. همچنین به عملکرد صحیح غدد چربی اطراف فولیکول ها کمک می کند.

ریزش مو یکی از علائم شایع کمبود روی است. مطالعات نشان می دهد که رفع کمبود روی با مکمل ممکن است ریزش موی ناشی از کمبود را کاهش دهد.

با این حال، گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف مکمل با دوز بیش از حد نیز می‌تواند ریزش مو را تشدید کند.

به همین دلیل، شاید بهتر باشد روی را از غذاهای کامل دریافت کنید. غذاهای سرشار از روی عبارتند از صدف، گوشت گاو، اسفناج، جوانه گندم، دانه کدو تنبل و عدس.

8. پروتئین

مو تقریباً به طور کامل از پروتئینی به نام کلاژن ساخته شده است. از این رو مصرف آن به مقدار کافی برای رشد مو مهم است.

مطالعات حیوانی نشان می دهد که کمبود پروتئین ممکن است رشد مو را کاهش دهد و حتی منجر به ریزش مو شود.

با این حال، کمبود پروتئین در اغلب افراد بسیار نادر است.

معرفی بهترین ویتامین ها و مواد معدنی برای رشد مو

تامین مواد معدنی و ویتامین ها برای رشد مو
تامین مواد معدنی و ویتامین ها برای رشد مو
تامین مواد معدنی و ویتامین ها برای رشد مو

در پایان لازم به ذکر است که بهترین راه برای دریافت این مواد مغذی، رعایت یک رژیم غذایی متعادل و مبتنی بر غذای واقعی است که شامل مقدار زیادی مواد مغذی است. در واقع می توان گفت که مواد غذایی بهترین منبع ویتامین های مورد نیاز برای رشد مو هستند. با این حال، اگر از این طریق تامین نشود، مکمل ها می توانند مفید باشند.

توجه داشته باشید که مقادیر زیاد ویتامین ها و مواد معدنی در صورت عدم کمبود می تواند مضر باشد. بنابراین با یک پزشک مشورت کنید تا مشخص شود که آیا کمبود دارید یا خیر.