متخصص سئو کیست و چگونه به یک کارشناس سئو تبدیل شویم؟

Image for post
Image for post

متخصص سئو کیست؟

متخصص سئو (SEO Expert) کسی است که یک وبسایت را بررسی و تحلیل کرده تا تشخیص دهد بر اساس الگوریتم های گوگل چه تغییراتی باید در آن صورت گیرد که برای موتورهای جست‌وجوی گوگل بهینه شود. بهینه شدن یک وب‌سایت هم با هدف بهبود رتبه‌ی آن سایت در نتایج جست و جوی گوگل و افزایش ترافیک سایت انجام می شود.

مزایای متخصص شدن در سئو

هنگامی که بحث سئو پیش می آید یکی از سؤالاتی که ممکن است به ذهنتان خطور کند، این باشد که اصلا جرا باید سئو کنیم؟ چه فایده و مزیتی دارد؟

1. در پاسخ به این سؤال شاید همین کافی باشد بدانید که با بهره گیری از اصول سئو می توانید رتبه و ترافیک سایت و درنهایت فروش محصول یا خدمات خود را افزایش دهید.

2.اگر دانش سئو کسب کنید و در آن متخصص شوید می توانید بدون وابستگی به شرکت های ارائه دهنده خدمات سئو، سایت خودرا سئوکنید. شاید بیان چنین چیزی در وبلاگ شرکتی که خدمات سایت و سئو ارائه می دهد کمی تعجب برانگیز باشد، اما این یک حقیقت است که شما می توانید تجارت خود را توسعه دهید.

3.اگر شخصی سایت کسب و کارش را خودش سئو کند بدون آنکه هزینه ای را بابت آن به سئوکار دیگری بپردازد.

4.بهره مندی از دانش سئو و درک آن به درستی می تواند یک مزیت برای مدیران بازاریابی نسبت به سایر مدیران بازاریابی باشد.

5.پیش بینی می شود که در آینده سایت هایی که سئو نشده اند نمی توانند در دنیای رقابتی آنلاین و نتایج گوگل باقی بمانند. بهره گیری از دانش سئو می تواند تفاوت بزرگی در آینده سایت شما ایجاد کند.

آیا سئو یک شغل خوب در سال 2022 است؟

بله، سئو شغل خوبی در سال 2022 است زیرا به شما امکان دسترسی به فرصت های متنوع را می دهد. شما می توانید در خانه کار کنید، مشتریان خود را جذب کنید و حتی وب سایت هایی را که مالک آن هستید، راه اندازی و توسعه دهید. به علاوه، سه تا از محبوب ترین وب سایت های Google.com ،YouTube.com و Amazon.com نیز بزرگترین موتورهای جستجو هستند. سئو به عنوان یک مهارت بسیار ارزشمند است زیرا تسلط بر آن چالش برانگیز است و هر کسب و کاری می تواند از آن بهره مند شود.

چگونه تبدیل به یک کارشناس سئو شویم؟

سئو، حرفه ای است که به صورت آکادمیک در مراکز دانشگاهی، آموزش داده نمی شود و صفت متخصص به صورت نسبی به شخص اتلاق می شود. یعنی شما هر چقدر هم درباره سئو بدانید باز کسی هست که بیشتر از شما بلد باشد. بنابراین همواره باید در پی کسب دانش در این زمینه باشید. برای تبدیل شدن به یک متخصص سئوف مراحل زیر را باید طی کنید:

1- درک نحوه کارکرد موتور جست و جو

برای اینکه بفهمید سئو چیست و چگونه کار می کند لازم است ابتدا به پاسخ این سؤال برسید که موتورهای جستجوی گوگل چگونه کارمی کنند؟ موتورهای جستجو 3 کار اصلی را انجام می دهند:

کرال کردن (Crawling) خزنده های موتورهای جستجو در تمام لحظه ها در سطح وب می خزند و محتوا ها را می خواند. ایندکس کردن (Indexing) محتواهای موجود در سایت در فهرست موتورهای جستجو قرار میگیرد.رتبه دهی (Ranking) براساس الگوریتم های مخصوص به خود وب سایت ها را با توجه به جستجوی کاربر رتبه بندی می کنند. یک متخصص سئو باید بداند چگونه صفحات یک سایت را بهینه کند تا موتورهای جستجو آن را در صفحه نتایج بخوانند.

2- آشنایی با مفهوم SEM

قبل از اینکه به این حوزه وارد شوید بهتر است که با مفهوم"بازاریابی موتورهای جستجو" آشنا شوید و دیدگاهی از تمام رشته های آن به دست آورید. شما باید درک کنید که سئو چیست؟ و چه نقشی در دجیتال مارکتینگ دارد؟ سئو چطور کار می کند و با کمک چه ابزارهایی می توانید که در فضای وب حضور خود را تقویت کنید؟

SEO یکی از مولفه های SEM است که تفاوت این دو در این است که ترافیک سئو رایگان است ولی SEM اینطور نیست. در سئو هدف این است که با انتشار محتوایی که مطابق با هدف کاربر است و دادن سیگنال به موتورهای جستجو به نتایج برتر برسید.

SEO و SEM هردو راهی برای رسیدن به نتایج برتر و گرفتن ترافیک است اما با SEO می توانید بدون پرداخت هزینه و با کلمات کلیدی مختص کسب و کار خود رتیه بگیرید. از مزیت های سئو میتوان به آگاهی از برند، جلب اعتماد کاربرو شناخت اشاره کرد که می توانید از آن بهره مند شوید. با SEM میتوانید از طریق سیستم هایی چون گوگل ادورز ( Google Ads ) با پرداخت هزینه تبلیغات در بالای نتایج در صفحه SERPS قرار بگیرید.

3- درک درست از سئو

باید بدانید که سئو فقط کلمات کلیدی و لینک سازی نیست و هدف از سئو، پاسخ به نیاز کاربر است و دقیقا همان چیزی را که میخواهد به او بدهد. به عبارت دیگر هدف از سئو این است که کاربر جستجوکنننده را به بازدیدکننده، بازدیدکننده را به کاربر دائمی و وفادار و مشتری تبدیل شود.

شما به عنوان متخصص سئو وظیفه دارید، بدانید که در چه زمانی، چه قوانین و اصولی را باید پیاده سازی کنید تا وب سایت شما بهینه شود.

4- آموزش سئو

حوزه سئو، یک حوزه فرار است و زمانیکه وارد این حوزه شوید متوجه می شوید که اطلاعات زیادی درباره سئو در اینترنت وجود دارد پس بهتر است برای یادگیری سئو یک دوره آموزشی معتبر گذرانده و مقالاتی در این حوزه را مطالعه کنید.

5- آگاهی از تغییرات و آپدیت های گوگل

به روز باشید! گوگل بیش از 250 بار الگوریتم های خود را آپدیت می کند و یک متخصص سئو باید از تغییرات قوانین آگاه شود و استراتژی های خود را مطابق با آن تنظیم کند. برای همین بهتر است چند سایت خبری که می دانید اپدیت ها را به موقع اطلاع رسانی می کند، دنبال کنید.

6- استفاده از ابزارهای سئو

حقیقت این است که در دنیای سئو اطلاعات فراوانی وجود دارد که شما باید آن ها را تحلیل کنید پس برای تسریع در انجام کارها از ابزارهای مخصوص آن استفاده کنید. درست است که برای بهره‌مندی از ابزارهای سئو باید هزینه ای را به صورت ماهانه پرداخت کنید اما باید بدانید که در ازای پرداخت هزینه ها، بازدهی مطلوبی را در دراز مدت شاهد خواهید بود.

7- سئو را تمرین و تجربه کنید

سئو؛ رشته ای است که "عملگرایی" در آن نتیجه می دهد. یعنی مطالعه و تئوری به تنهایی ثمربخش نخواهد بود. تئوری باید بتواند فهرستی از کارهایی که می توان برای بهینه سازی یک سایت انجام داد را به دست دهد.

التبه این نکته را مدنظر قرار دهید که هر وب سایت منحصر به فرد است یعنی ممکن است مجموعه ای از راه حل ها برای سایت دیگر، راه حل مناسبی نباشد برای مثال سئو سایت پزشکی با سئو سایت شرکتی متفاوت است پس نتیجه می گیریم که سئو تجربه و تمرین است.

بهینه‌سازی محتوا بخشی از هنر است، بخشی علم است و حداقل وقتی صحبت از جنبه علمی می‌شود، باید بتوانید به داده‌های پیش روی خود نگاه کنید و معنی آن را درک کنید. ابزارهای تجزیه و تحلیل می‌توانند به شما کمک کنند تا تست‌های A/B را اجرا کنید یا ببینید ترافیک شما از کجا می‌آید، اما این سوال که با این اطلاعات چه باید کرد، پاسخ قطعی ندارد. شما باید به طور انتقادی در مورد اینکه چه تکنیک هایی مناسب و موثر هستند فکر کنید و به طور استراتژیک در مورد چگونگی استفاده از منابع خود برای به دست آوردن بزرگترین دستاوردها فکر کنید. اما تا زمانی که تلاش نکنید، نمی دانید باید روی چه چیزی تمرکز کنید. تمرین، تمرین و تمرین راز موفقیت در یادگیری سئو است.

8- تخصص خود را به اشتراک بگذارید

قطعا تا به حال شنیده اید که یکی از بهترین راه های یادگیری، توضیح دادن آن به دیگران است. این نکته در مورد سئو نیز صدق می کند. می توانید در یک وبلاگ با محوریت سئو را ایجاد و دانش خودرا به اشتراک بگذارید. به مرور زمان متوجه خواهید شدکه توضیح دادن به دیگران، روشی عالی برای یادگیری مطالب جدید است.

9- صبور و شکیبا باشید

سئو فرآیندی است که به میزان تقریبا زیادی صبر می طلبد و اگر به دنبال این هستید که سریع نتیجه بگیرید بهتر است از روش های مانند گوگل ادز و ... کمک بگیرید. اما سئو روشی است که پایداری دارد و می تواند ترافیک های ارگانیک را در بلندمدت برای شما رقم بزند.

10- از راهنمایی افراد مطرح این حوزه(خانوم سین) کمک بگیرید

در این راه ممکن است بارها به بن بست برسید و ناامید شوید اما این اتفاق بسیار طبیعی است و باید بدانید که جایگاه فعلی این افراد هم حاصل ساعت ها و روزها مطالعه و تست روش های سئو می باشد. پس درباره ی آن ها بخوانید و تحلیل کنید تا دریابید که چه کارهای متفاوتی را انجام داده اند.