سئوی تکنیکال حرفه‌ای

سئوی تکنیکال حرفه‌ای

آنچه در بخش پیش گفتیم، بر خوانایی صفحات متمرکز بود، اما اقداماتی هم هستند که بخشی از سئوی تکنیکال به حساب می‌آیند اما دانش فنی و تخصصی بیشتری نیاز دارند. اگر به فکر بهبود سایتتان از نظر تکنیکال یا فنی هستید، در اولین قدم باید خوانایی آن را بهینه کنید. یعنی باید تمام اقداماتی که در بخش قبل گفته شد انجام دهید تا مطمئن شوید سایت خوانایی لازم را دارد. بعد از آن می‌توانید سراغ فعالیّت‌های فنی‌تر بروید. فعالیّت‌هایی که اکنون به آنها اشاره می‌کنیم.

آموزش سئو تکنیکال

۱- بهینه سازی سرعت سایت

سایت‌هایی که اصول سئوی تکنیکال در آنها رعایت شده، سریع هستند. بیش از 53 درصد از کاربرانی که از گوشی موبایل برای جستجوهای اینترنتی استفاده می‌کنند، سایت‌هایی را که بیش از 3 ثانیه برای بارگذاری احتیاج دارند، ترک می‌کنند. همین کافی است تا شما را متوجه اهمیت سایت سریع کند. کاهش تعداد درخواست‌های HTML، بهینه کردن سایز عکس‌ها و استفاده از هاست سریع می‌تواند در سرعت نهایی سایت شما بسیار تأثیرگذار باشد.

قدرتمندترین و شناخته‌شده‌ترین ابزار برای بهینه‌سازی سرعت و عملکرد سایت اما، شاید جی‌تی‌متریکس باشد. جی‌تی‌متریکس یک سایت تحلیلی قوی است که با آنالیز سایت، راهکارهایی را برای بهبود آن ارائه می‌دهد. این راهکارها می‌کوشند تا با بهینه‌سازی سرعت و عملکرد سایت، تجربه کاربری بهتری را در اختیار مخاطبان و کاربران صفحه شما قرار دهند.

برای آنالیز سایتتان، کافیست به آدرس gtmetrix.com مراجعه و آدرس سایت خود را وارد کنید. بعد از اینکه اسکن سایت به اتمام رسید، آنالیزی از زمان مصرف شده تا بارگذاری کامل سایت را در مقیاس ثانیه خواهید دید. به‌علاوه، حجم کلی صفحه و تعداد درخواست‌های رد و بدل شده تا زمان بارگذاری صفحه را هم متوجه می‌شوید.

۲- داده‌های ساختاری یا structured date

یکی دیگر از بخش‌های سئو تکنیکال استفاده از داده‌های ساختاری است. داده‌های ساختاری یا نتایج غنی‌ شده آن دسته از اطلاعات هستند که باعث می‌شوند وبسایت شما در صفحه نتایج جستجو به شکل معمول آن یعنی یک لینک آبی و توضیحات خارج شوند. داده‌های ساختاری اطلاعات بیشتری از صفحۀ شما ارائه می‌دهند و به موتورهای جستجو کمک می‌کنند درک بهتری از محتویات صفحات شما داشته باشند.

موتورهای جستجوی اصلی، زبان مشترکی دارند که به آن اسکیما گفته می‌شود. اسکیماها مجموعه‌ای از داده‌های ساختاریافته هستند که موتور جستجو قابلیت درک آنها را دارد. اسکیماها انواع مختلفی دارند که با مراجعه به سایت schema.org می‌توانید از آن استفاده کنید. اگر اسکیما زبانی برای ارائه محتویات صفحه باشد، داده‌های ساختاریافته، اطلاعاتی هستند که می‌خواهید آن را به نمایش درآورید.

 

داده‌های ساختاری، محتویات صفحه را مشخص می‌کنند و کاربری اطلاعات را به مخاطب نشان می‌دهند. وقتی با استفاده از اسکیما، داده‌های ساختاریافته‌ای را به موتور جستجو می‌دهید، موتور جستجو متوجه هدف صفحه می‌شود و می‌تواند آن را به شکلی کاربردی‌تر در اختیار کاربر قرار دهد. در نتیجه، نتایج غنی‌شده یا rich results شکل می‌گیرند که تصویر آن را مشاهده می‌کنید.

۳- تگ کنونیکال یا Canonical Tag

گاهی در سایت‌ها صفحاتی با محتوای مشابه پیدا می‌شود. مثلا یک سایت فروشگاهی را در نظر بگیرید که مدل‌های مختلفی از یک محصول را می‌فروشد. قاعدتا این محصولات به جز چند مورد جزئی در سایر ویژگی‌ها و توضیحات با هم یکی هستند. مشکلی که اینجا پیش می‌آید این است که ربات‌های خزنده متوجه این تفاوت نخواهند شد.

شاید کاربری که به سایت شما مراجعه می‌کند متوجه این تفاوت باشد، اما برای ربات‌ها این صفحاتی یکسان هستند که صرفا url متفاوتی دارند و همه ما می‌دانیم که نظر گوگل درباره محتوای تکراری خیلی مثبت نیست.

۴- امنیت و گواهی SSL

ایمن بودن سایت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است. بعد از اینکه در سال 2014، نقص ایمنی در سایت‌ها باعث هک شدن و لو رفتن اطلاعات بسیاری از کاربران شد، نگرانی‌های درباره بالا بردن امنیت سایت‌ها بیشتر شد. از همان زمان بود که انتقال اطلاعات بین کاربر و سرور به شکلی کدگذاری انجام شد تا از سرقت اطلاعات جلوگیری شود. از سال 2017، گوگل به تمام سایت‌هایی که از رمزگذاری برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کردند علامتی اختصاص داد که نشان از امنیت آنها بود. این علامت، قفلی است که در کنار آدرس برخی از سایت‌ها می‌بینید.