آموزش سئو سایت فروشگاهی

آموزش سئو سایت فروشگاهی #۱: تحقیق کلمات کلیدی

مانند بقیه سایت‌ها، در اینجاهم سئو باید با تحقیق کلمات کلیدی آغاز شود. بدون تحقیق کلمات کلیدی، شما کورکورانه عمل می‌کنید و با تکیه بر حس ششم خود کار را پیش می‌برید.

اما چگونه باید تحقیق کلمات کلیدی را برای یک سایت فروشگاهی انجام دهید؟

تمام مراحلی که در درس آموزش تحقیق کلمات کلیدی توضیح دادم را باید برای فروشگاه اینترنتی خود نیز انجام دهید. اگر یادتان باشد در این مرحله باید ۵ کار انجام می‌دادید:

  1. شناخت بازار
  2. یافتن کلمات کلیدی از منابع مختلف (کیورد پلنر، افزونه‌های کلمات کلیدی، سایت kwfinder و…)
  3. یکسان‌سازی کلمات کلیدی که هدف جستجوی یکسانی دارند (با استفاده از ابزار سئو کبوتر)
  4. هدفگذاری کلمات کلیدی در صفحات (با استفاده از ابزار سئو کبوتر)
  5. ساخت تقویم محتوا (با استفاده از ابزار سئو کبوتر)

نکات تکمیلی تحقیق کلمات کلیدی برای سایت‌های فروشگاهی

در سایت‌های فروشگاهی دو نوع صفحه مهم برای بهینه‌سازی وجود دارند:

  • صفحات دسته‌بندی
  • صفحات محصول

در سایت‌های فروشگاه اینترنتی، کلمات کلیدی مهم شما باید روی دسته‌بندی‌های محصولات هدف‌گذاری شود.

نکته مهم دیگر این است که صفحه اصلی سایت فروشگاهی شما باید روی کلمه کلیدی هدف‌گذاری شود که موضوع اصلی فروشگاه اینترنتی شما است و تمام محصولات دیگر سایتتان را در زیر مجموعه خود قرار دهد.

مثال:

  • صفحه اصلی: خرید لپ تاپ
    • صفحه دسته‌بندی: خرید لپ تاپ ایسوس
    • صفحه دسته‌بندی: خرید لپ تاپ hp

آموزش سئو سایت فروشگاهی #۲: سئو On-page

اکنون که می‌دانیم هر صفحه باید برای کدام کلمات کلیدی و اصطلاحات بهینه شود، زمان آن است که شروع به اجرای بهینه‌سازی‌ صفحات (سئو On-page) برای کلمات کلیدی کنیم.

۲.۱. عناوین و توضیحات متا و H1 خود را بهینه کنید

اکثر سایت‌های فروشگاهی از روش اتوماتیک و قالب‌بندی شده‌ای برای پر کردن تگ‌های متا خود استفاده می‌کنند. در این روش؛ متن‌ها با توجه به یک الگوی ثابت پر می‌شوند.

به راحتی می توان فهمید که چرا برخی از فروشگاه‌های آنلاین این کار را انجام می‌دهند. بسیاری از آن‌ها ده‌ها، حتی گاهی صدها هزار صفحه دارند، نوشتن عناوین منحصربه‌فرد و توضیحات متا برای هر یک از آن‌ها کاری دشوار و خسته‌کننده است.

اما موضوع مهم اینجاست که:

روش قالب‌بندی شده ایده‌آل نیست. هنگام انجام این کار، راهی برای بهینه‌سازی واقعی هر صفحه وجود ندارد.

بنابراین به شما توصیه می‌کنم که از روش ترکیبی استفاده کنید. یعنی برای صفحات مهم خود تایتل و متا اختصاصی بنویسید. سپس برای بقیه صفحات از روش قالب‌بندی شده استفاده کنید.

اما برای هر صفحه از الگوی یکسانی استفاده نکنید. برای هر دسته، زیرشاخه، برند و غیره از الگوی منحصربه‌فردی استفاده کنید.

نکته مهم این است که؛ باید توضیحات عالی را برای صفحات مهم خود بنویسید و صفحات دیگر دارای توضیحات متا منحصر به فرد باشند.

صفحات مهم چه صفحاتی هستند؟ آن‌هایی که قبلا حداقل در یک کلمه کلیدی بین ۱۰ رتبه برتر گوگل قرار گرفته‌اند یا اینکه کلمات کلیدی مهمی را روی آن‌ها هدف‌گذاری کرده‌اید.

بنابراین این موارد را پیدا کنید و دست بکار شوید.

در اینجا چند نکته وجود دارد:

  • کلمه کلیدی اصلی خود را هم در سئو تایتل و هم در توضیحات متا وارد کنید.
  • کلمات کلیدی دم دراز را هم در نظر بگیرید (در صورت امکان).
  • از کلمات کلیک‌خور در عنوان استفاده کنید. (مانند تخفیف، فروش ویژه، ارسال رایگان، تحویل در روز بعد، بازگشت رایگان و غیره).
  • در بالای صفحه حتما به قولی که در تایتل صفحه و برای بالا بردن ctr سئو دادید اشاره کنید تا کاربر پوگو استیکینگ نکند.

۲.۲. URL های خود را بهینه کنید.

ممکن است (نامک – slug) آدرس‌دهی سایت‌‌های فروشگاهی برای سئو مناسب نباشند. مانند نمونه زیر:

www.yourshop.com/fa/tusk/category/clothing-427/t-shirts/N-82zZqz6Zdgl

که کاملا غیر حرفه‌ای است.

*نامک یا Slug: متنی است که بعد از نام دامنه شما به عنوان بخشی از لینک شما قرار داده می‌شود و در واقع آدرس مخصوص صفحه است و باعث می‌شود که صفحات شما یک لینک منحصربه‌فرد داشته باشند. مثال: yourshop.ir/product/asus-xyz-notebook

اسلاگ URL (لینک‌های ثابت) شما باید تا حد ممکن واضح و خوانا باشند.

چند url پیشنهادی مطابق با اصول سئو:

  • صفحه فروشگاه yourshop.ir/shop
  • صفحه دسته‌بندی: yourshop.ir/product-category-name
  • صفحه محصول: yourshop.ir/shop/product-name

نکته: حتما می‌دانید که بسیاری از cmsها مانند وردپرس این موارد را بطور پیش‌فرض تنظیم می‌کنند. و افزونه‌هایی وجود دارند که‌ می‌توانید از آن‌ها برای تغییر آدرس‌ها استفاده کنید. صادقانه بگویم، گاهی اوقات این افزونه‌ها بیشتر از کمکشان دردسرند. بنابراین توصیه می‌کنم؛ ساختار بالا را در بخش تنطیمات > پیوندهای یکتا پیاده‌سازی کنید.

نکات زیر راجع به نوشتن URLهای خوب برای سایت‌های فروشگاهی است:

  • تا حد ممکن آن‌ها را کوتاه و واضح بنویسید.
  • کلمه کلیدی اصلی خود را در آن وارد کنید.
  • برای تفکیک کلمات از خط تیره (-) استفاده کنید. از زیرخط(ـ)، فاصله یا هر کاراکتر دیگری به جای آن استفاده نکنید.
  • از پارامترها در URL (درصورت امکان) دوری کنید. (product/laptop?c=blue&s=12)

۲.۳. توضیحات منحصربه‌فرد دسته و محصول را بنویسید

تقریبا به هر فروشگاه اینترنتی بزرگی که نگاه کنید، می‌بینید که توضیحات منحصربه‌فردی را در صفحات دسته‌بندی و محصول خود قرار داده‌اند.

این امر دو دلیل دارد:

  1. به بازدیدکنندگان درباره دسته‌بندی یا محصولی که مشاهده می‌کنند اطلاعات بیشتری می‌دهد.
  2. به گوگل کمک می‌کند تا بفهمد صفحه درمورد چیست.

به یاد داشته باشید، گوگل صفحات را براساس الگوریتم رتبه‌بندی می‌کند. درصورتی که هیچ محتوای متنی در صفحه نباشد فقط باعث زحمت الگوریتم می‌شود.

بنابراین توصیه می‌کنم توضیحات منحصربه‌فردی را به صفحات محصول و دسته‌بندی خود اضافه کنید. وقتی می‌گویم منحصربه فرد منظورم منحصربه‌فرد به معنای واقعی کلمه است!

توضیحات محصول را از وب‌سایت تولیدکنندگان یا جاهای دیگر کپی نکنید. خودتان محتوا را بنویسید. در اینجا چند دستورالعمل برای انجام این کار آمده است:

  • کلمه کلیدی اصلی مورد هدف خود را در اوایل توضیحات وارد کنید.
  • از گونه‌های مختلف کلمات کلیدی دم دراز، مترادف‌ها و کلمات کلیدی LSI در متن صفحه استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که متن به خوبی نوشته شده و برای کاربر قابل فهم است.
  • به بازدیدگنندگان چیزهایی را بگویید که ممکن است بخواهند بدانند.
  • از موضوعات بی ربط دوری کنید و متن را کوتاه و شیرین نگه دارید.

اگر فکر می‌کنید انجام این کار در تک‌تک صفحات سایت شما برایتان سخت است، سعی کنید از مهم‌ترین صفحات شروع کنید.