چگونه میتوان در 10 گام فهرستوارهای عالی نوشت
فهرستوارهها را با تلهکلیکها اشتباه نگیرید. پستهای خستهکننده درباره سلبریتیها و... که در شبکههای اجتماعی رواج پیدا کردهاند، سبب بدنامی فهرستوارهها شدهاند. نوشتن یک فهرستوارهی عالی در مورد هر چیزی امری کاملاً ممکن است. در این مقاله، یاد خواهید گرفت که چگونه یک فهرستوارهی عالی بنویسید.
فهرستواره چیست؟
فهرستوارهها یا همان مقالات فهرستی، مقالاتی است که در حول فهرستها ساختار یافتهاند. معمولاً آن ها را با افزودن اطلاعات اضافی به هر زیرعنوان یا مورد در فهرست گسترش میدهند تا از این طریق برای خوانندگان سودمندتر باشند.
چرا مردم فهرستوارهها را دوست دارند؟
برای این علاقه چند دلیل ساده وجود دارد:
- یافتن اطلاعات ساده است؛ زیرا هر عنوان فرعی معمولاً با یک مورد از فهرست مطابقت دارد.
- هضم آن آسان است؛ زیرا اطلاعات براساس ماهیت فهرستی به قطعات کوچک تبدیل میشوند.
- اندازهگیری زمان و محتوا آسان است؛ زیرا خواننده همیشه میداند که چند مورد از فهرست اشاره شده در عنوان باقی مانده است.


نحوهی نوشتن فهرستواره
نوشتن فهرست کاری آسان است؛ کافی است یک سری چیزها را فهرست کنید. اما نوشتن فهرستوارهای که مردم واقعاً میخواهند آن را بخوانند، کمی پیچیدهتر است. برای این کار، باید گامهای زیر را به ترتیب انجام داد:
1 - موضوعی را انتخاب کنید؛
2 - اطمینان حاصل کنید که موضوعتان منطقی یا ملموس است؛
3 - در مورد میزان متن خود تصمیم بگیرید؛
4 - یک قالب نگارشی برای ارایهی متن خود انتخاب کنید؛
5 - کلمات کلیدی جذابی انتخاب کنید؛
6 - برای یافتن ایده، طوفان فکری انجام دهید؛
7 - ایده(های) خود را به یک متن گسترش دهید؛
8 - هر مورد از فهرست را موشکافی کنید؛
9 - نکات مهم را تا حد امکان بصری نشان دهید؛
10 - همه مطالب را یکپارچه نموده و در نهایت جمعبندی یا نتیجهگیری کنید.
1 - موضوعی را انتخاب کنید
یک موضوع مورد توجه یا دارای اهمیت ذاتی را جستوجو کنید و انتخاب کنید. اطمینان حاصل نمایید که موضوعی را انتخاب کنید که در مورد آن دانش یا تجربه دارید. در غیر این صورت، برای نوشتن یک فهرستوارهی منحصربهفرد و ارزشمند به دردسر خواهید افتاد.
2 - اطمینان حاصل کنید که موضوعتان منطقی یا ملموس است
هر موضوعی برای فهرستواره مناسب نیست. برخی از موضوعات، مانند «چگونه بند کفشتان را ببندید؟» کاملاً واضح است که برای خوانندگانی است که به دنبال روندی گامبهگام برای این کار هستند، نه فهرستوارهای برای روشهای مختلف انجام آن کار. اما برای هر موضوعی هم همیشه تا این اندازه واضح نیست. از آنجا که مدل کسبوکار گوگل به ارایهی نتایج جستجوی مرتبط متکی است، با مشاهدهی نتایج پرتکرار در گوگل میتوانید آنچه جستجوگران میخواهند را دریابید.
3 - در مورد میزان متن خود تصمیم بگیرید
به طور کلی، تعداد موارد موجود در فهرستوارهی شما باید تقریباً با تعداد موارد فهرستوارههایی که در میان صفحات رتبه بالا مشاهده میکنید، مطابقت داشته باشد. با چرخی در گوگل، اگر همه نتایج فهرستوارههای دو یا سه رقمی باشند، فهرستوارهی 5 موردی احتمالاً آن چیزی نیست که جستجوگران آن موضوع به دنبال آن هستند. البته این شیوه وحی منزل نیست؛ اگر فکر میکنید فهرستوارهای از 100 مورد در موضوع موردنظر شما بیش از حد بیمعنی است و در واقع به جستجوگران کمک نمیکند، میتوانید این تعداد را کمتر کنید اما موارد بااهمیت را حذف نکنید و بهتر است قبل از شروع، حتماً برای فهرست خود تعدادی در نظر داشته باشید.
4 - یک قالب نگارشی برای ارایهی متن خود انتخاب کنید
به طور کلی، دو قالب فهرستواره وجود دارد: ساده و تفصیلی.
الف) ساده
فهرستوارههای ساده، کوتاه و شیرین هستند و برای هر مورد از فهرست، 1 تا 2 جمله توصیف یا توضیح دارند. هنگامی که یکی یا هر دو مورد زیر درباره موضوع شما درست است، بهتر است از این قالب استفاده کنید:
1 - فهرست شما طولانی است: افراد احتمالاً نمیخواهند مطلب مفصلی درباره هر مورد از فهرست 50 موردی شما بخوانند.
2 - موضوع انتخابی شما ساده است: فرض کنید شما فهرستوارهای از تفریحات آخر هفته تهیه کردهاید. بیشتر این موارد احتمالاً چیزهای سادهای مانند «اسکیت» یا «پیاده روی در طبیعت» است؛ پس نیازی به نوشتن 500 کلمه در مورد هر یک از این موارد نیست.
ب) تفصیلی
فهرستوارههای تفصیلی، فهرستهای مفصلی هستند که در آنها با چند جمله یا پاراگراف هر مورد گسترش مییابد. هنگامی که یکی یا هر دو مورد زیر درباره موضوع شما درست است، بهتر است از این قالب استفاده کنید:
1 - فهرست شما کوتاه است: اگر فهرست شما فقط چند مورد داشته باشد، اگر مطالب و جزییات بیشتری دربارهی هر یک ارایه کنید، پست شما بازدید بیشتری را به خود جلب میکند.
2 - موضوع انتخابی شما پیچیده است: فرض کنید شما فهرستوارهای از نکات مربوط به سئو را در کنار هم قرار دادهاید. سئو موضوعی پیچیده است؛ بنابراین، خوانندگان احتمالاً به توصیههای عملی یا دستورالعملهای گامبهگام در مورد نحوه اجرای هر مورد نیاز دارند.
5 - کلمات کلیدی جذابی انتخاب کنید؛
استفاده از کلمات کلیدی جذاب و گیرا بسیار در اقبال به مقاله شما تأثیر دارد. چند کلمه کلیدی بسیار محبوب در فهرستوارهها از این قرار است:
- تجربه شخصی من از ابزارهای بازاریابی آنلاین؛
- 6 مورد از بهترین (بدترین، مهمترین و ...) پادکستهای نویسندگی؛
- نکات کارشناسی (تخصصی و...) 33 نفر از ویراستاران (متخصصان،کارشناسان و...) درباره نویسندگی فریلنسری؛
- برای مبتدیان 17 پوند نکات وبلاگنویسی برای مبتدیان (تازهکاران، تازهواردان و ...)؛
- کلمه کلیدی با دلالت بر نتیجهای خاص: 12 نکته سئو برای افزایش ترافیک ارگانیک از جستجوگرها؛
- کلمه کلیدی با دلالت بر تضمین یا اطمینان: 26 مورد از افزونههای رایگان گوگل کروم برای برنامهنویسان (نصب و آزمایش شده)؛
- و...
اگرچه، شما هنوز میتوانید کلمات کلیدی را صرفاً براساس جالب یا جذاب بودن انتخاب کنید، اما بهتر است از نتایج برتر در گوگل الهام بگیرید. اگر این کار را برای کلمه کلیدی «نکات سفر» انجام دهیم، میبینیم که بیشتر براساس تجربه شخصی است یا برای «ایده برای وعدهی شام» تقریباً همه نتایج بر روی سهولت و آسانی تهیهی آن متمرکز شدهاند. با این حال، مسائل همیشه به این شفافیت نیستند؛ بنابراین، بهترین گزینه برای انتخاب کلمات کلیدی در این شرایط حس و شم نویسندگی شماست. البته فراموش نکنید که اطمینان حاصل کنید تلهکلیک مورد استفاده در عناوین زرد دور باشید. پس اگر نمیتوانید آنچه را که کلمات کلیدی شما نوید میدهد، ارایه دهید؛ کلمات دیگری را انتخاب کنید.
6 - برای یافتن ایده، طوفان فکری انجام دهید
به دست آوردن ایدههای جدید و منحصربهفرد به هنگام نوشتن فهرستواره یا هر محتوایی برای موضوع آن، بسیار مهم است. با این که رونوشت زدن از کار دیگران وسوسهانگیز به نظر میرسد، اگر همهی محتوای شما کپی از فهرستوارههای موجود است، هیچ کس به محتوای شما اهمیتی نخواهد داد. به همین دلیل، شما باید ایدههای خود را یادداشت کرده و قبل از اینکه به بررسی فهرستوارههای موجود دربارهی این موضوع بپردازید، به خوبی به آنها فکر کنید.
7 - ایده(های) خود را به یک متن گسترش دهید
تا زمانی که در مورد موضوعی کاملاً آگاه نباشید، احتمالاً تلاش زیادی خواهید کرد تا به تنهایی موارد کافی را برای یک فهرستوارهی جامع گردآوری کنید. کمک گرفتن از دوستان یا همکاران یکی از راههای حل این مسئله است، اما میتوانید از صفحات با رتبه بالا در گروگل نیز الهام بگیرید.
8 - هر مورد از فهرست را موشکافی کنید
پس از رعایت موارد پیشین، اکنون وقت آن است که هر مورد را گسترش داده و فهرستوارهی خود را شکل دهید. سطح جزییات در اینجا بسته به قالب فهرستوارهی موردنظر شما متفاوت خواهد بود:
- برای فهرستوارههای ساده حداقل دو و حداکثر پنج جمله به هر مورد اضافه کنید؛
- برای فهرستوارههای تفصیلی به اندازهی توضیح کامل هر مورد از فهرست، به تفصیل بنویسید.
هنگام انجام این گام، کلمات کلیدی فهرست خود را در ذهن داشته باشید. اگر در حال نوشتن فهرستوارهای با مخاطبان مبتدی هستید، باید از اصطلاحات غیرضروری و جزییات زیاد و سردرگمکننده اجتناب کنید. اگر فهرستوارهی شما مبتنی بر تجربیات شخصی است، اکنون وقت آن است که افکار و عقاید خود را پیرامون آن گسترش دهید و عمیقتر شوید.
9 - موارد مهم را تا حد امکان بصری نشان دهید
فهرستوارهها به راحتی جذب و هضم میشوند؛ اما مسلماً وقتی چیزی را با تصاویر و نمودهای بصری ارایه میکنید، هضم آن آسانتر نیز میشود. این نکته مهم زمانی اهمیت بیشتری مییابد که بخواهید خوانندگان به لطف تأثیر برتر تصویر، موارد موجود در فهرستواره را بهتر به خاطر بسپارند. این بدان دلیل است که درک برخی از نکات بدون تصاویر برای توصیف آن دشوار است. البته نیازی نیست که حتماً از تصاویر در فهرستوارهی خود استفاده کنید؛ بنابراین، خودتان را مجبور به رعایت همیشگی این مورد نکنید، مگر آن که به شما و مخاطبتان در انتقال صحیح محتوا کمک کند.
10 - همه مطالب را یکپارچه نموده و در نهایت جمعبندی یا نتیجهگیری کنید
طبیعی است که فهرستوارهها به صورت ناگهانی پایان مییابند و فهمیدن دلیل آن آسان است. اکثر خوانندگان فهرستواره به خود زحمت خواندن همهی موارد و نتیجهگیری نهایی را ندارند. اما این دلیلی بر عدم گنجاندن یک نتیجهگیری نیست. برای افرادی که فهرست شما را از ابتدا تا انتها میخوانند، یک نتیجهگیری خوب میتواند به شما کمک کند تا خواننده را به مقصود شما از نوشتن متن هدایت کند.
در اینجا چند نکته برای نوشتن یک نتیجهگیری خوب برای هر فهرستوارهای آورده شده است:
- تا حد امکان متن آن کوتاه باشد؛
- نکاتی را که قبلاً گفته اید، در نتیجهگیری تکرار نکنید؛
- روی نکتهی اصلی متن که میخواهید ارایه کنید، تمرکز کنید؛
- پیوند به سایر پستهای مربوطه (لازم نیست که آنها هم فهرستواره باشند).
نتیجهگیری نهایی
همهی فهرستوارهها با هم برابر نیستند. موضوع، کلیدواژهها و قالب مناسب را انتخاب کنید. سپس، برای غنای محتوا تلاش کنید و آن را منتشر نمایید و پس از دریافت بازخورد، در صورت نیاز آن را اصلاح کنید. موفق باشید.