نحوه محاسبه فرمول bmi برای خانم ها 

در واقع bmi به معنی شاخص توده بدنی می باشد. هر فردی متناسب با قد و وزن خود میزانی از چربی در بدن خود دارد. این شاخص و محاسبه ی آن می تواند میزان سلامتی بدن را مشخص نماید. در افراد چاق این شاخص بیشتر از اندازه ی استاندارد می باشد و در افراد بسیار لاغر نیز این شاخص کمتر از میزان استاندارد است. کم یا زیاد بودن این عدد می تواند عوارضی را برای سلامتی در پی داشته باشد.

Image for post
Image for post

فرمول bmi چیست؟

فرمول حساب کردن شاخص bmi به این صورت است که:

" وزن خود را بر حسب کیلو گرم تقسیم بر قد برحسب متر به توان 2 "

 می کنیم.  مانند شکل زیر:

Image for post
Image for post

 توجه داشته باشید که وزن باید بر حسب کیلوگرم و قد بر حسب متر باشد. در صورتی که عدد به دست آمده بیشتر از 30 باشد فرد چاق به حساب می آید و حتما باید اقداماتی را برای کم کردن وزن و تناسب اندام انجام دهد. پیاده روی، کاهش استرس، ورزش کردن و رعایت رژیم غذایی سالم می تواند شاخص بی ام آی را کنترل نماید.

Image for post
Image for post

بررسی نتایج شاخص (BMI) بی ام آی برای خانم ها 

خب عدد به دست آمده از محاسبه bmi اطلاعاتی را در دست ما قرار می دهد که به قرار زیر می باشد:

Image for post
Image for post
  • اگر عدد به دست آمده بین ۱۸.۵ و ۲۴.۹ قرار داشته باشد فرد دارای وزن نرمالی است و چاق یا لاغر به حساب نمی آید.
  • در صورتی که شاخص کمتر از عدد ۱۸.۵ باشد فرد لاغر بوده و وزن او کمتر از میزان استاندارد می باشد.
  • فردی که شاخص بدنی او بین ۲۵ تا ۲۹.۹ قرار دارد دارای اضافه وزن می باشد و حتما باید با رعایت رژیم ورزش کردن وزن خود را کمتر نماید.
  • اگر عدد شاخص بیشتر از ۳۰ باشد فرد دچار چاقی می باشد.
  • در صورت بیشتر بودن شاخص از عدد ۳۵ فرد از چاقی مفرط رنج می برد.

افرادی که bmi آن ها بین 25 تا 30 می باشد با رعایت مواردی می توانند کاهش وزن داشته باشند. در این مورد نیازی به انجام عمل جراحی لاغری نیست. کاهش استرس نیز از جمله عوامل بسیار موثر در داشتن اندام ایده آل می باشد. بسیاری از افراد پرخوری عصبی دارند و زمانی که استرس زیادی را تجربه می نمایند اقدام به خوردن غذا و خوراکی های مضر می نمایند.

راه های کاهش شاخص توده بدنی

برای این منظور ۳ روش وجود دارد که به توضیح مختصری از آن ها می پردازیم:

1- ورزش کردن

در صورتی که شاخص توده بدنی و bmi بیش از 25 باشد فرد دچار اضافه وزن است. این اضافه وزن می تواند 2 تا 10 کیلو باشد. در این شرایط با انتخاب یک سبک زندگی سالم، رعایت رژیم غذایی و ورزش کردن می توان شاخص توده بدنی را کاهش داد. معمولا در این شرایط فرد تقریبا دارای اندام متناسبی است و نیازی به روش های سخت برای لاغری نیست. البته باید توجه داشت که بی توجهی به سبک زندگی سالم می تواند به مرور سبب افزایش بیشتر شاخص توده بدنی گردد و این خطرناک است.

خدمات اسلیو معده دکتر ناصر یاهو

اگر شاخص توده بدنی فردی بیشتر از ۳۰ باشد یعنی فرد میزان چربی و اضافه وزن بالایی دارد و حتما باید روش های مناسبی را برای کاهش شاخص توده بدنی انتخاب نماید. در مراحل اول تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی توصیه می شود. پیاده روی و ورزش روزانه نیز می تواند کمک بزرگی برای سلامتی باشد.

Image for post
Image for post

دکتر ناصر یاهو متخصص جراحی لاغری و زیبایی با بیش از ۲۷ سال سابقه درخشان در انجام خدمات جراحی اسلیو معده در تهران می باشد. 

دکتر ناصر یاهو فارغ التحصیل رشته جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانش آموخته دوره لاپاراسکوپی چاقی (Bariatric) در دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد. افراد زیادی با انجام عمل اسلیو معده توسط دکتر ناصر یاهو توانسته اند به وزن ایده آل خود برسند.

منبع: https://drnaseryahoo.com/calculate-bmi/