آیا می توان با ورزش از شر سلولیت خلاص شد؟

سلولیت بخشی طبیعی از بدن انسان است و 80 تا 90 درصد افراد، به ویژه زنان را تحت تاثیر قرار می دهد.

با این حال، به عنوان "مشکل" نامگذاری شده است که ما باید فکر کنیم باید از شر آن خلاص شویم، بیشتر به لطف ویرایش بی پایان عکس که پوستی صاف و بی عیب را به نمایش می گذارد.

متأسفانه این امر باعث شده است که بسیاری از افراد بخواهند از شر سلولیت خود خلاص شوند. برای اینکه کاملاً صادق باشیم، خلاص شدن از شر سلولیت تنها با ورزش امکان پذیر نیست. حتی لاغرترین افراد نیز می توانند سلولیت قابل مشاهده داشته باشند.

Image for post
Image for post

با این حال، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش ظاهر سلولیت انجام دهید، که ممکن است به شما کمک کند اعتماد به نفس بیشتری نسبت به پوست خود داشته باشید.

این مقاله عمیقاً به سلولیت می پردازد، نکات مفیدی برای کاهش ظاهر آن ارائه می دهد و پیشنهاد می کند. ر آیا ورزش می تواند سلولیت را از بین ببرد؟ در حالی که ورزش می تواند ابزار مفیدی برای کاهش ظاهر سلولیت باشد، اما نمی تواند به طور کامل از شر آن خلاص شود.

کاری که ورزش انجام می دهد این است که عضلات زیر سلولیت شما قوی تر شود. هر چه ماهیچه های شما قوی تر باشند، احساس بهتری خواهید داشت. و هر چه احساس بهتری داشته باشید، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت – که امیدواریم به شما کمک کند فراتر از سلولیت نگاه کنید و در عوض روی قدرت خود تمرکز کنید.

سلولیت چربی زیر پوستی قابل مشاهده ای است که ظاهری "گود رفته" یا "پوست پرتقال" ایجاد می کند. بیشتر روی باسن و ران ها دیده می شود.

پوست از سه لایه اصلی تشکیل شده است

1.     اپیدرم

2.     درم

3.     هیپودرم یا لایه زیر جلدی

لایه سوم، که به عنوان هیپودرم شناخته می شود، از یک بافت چربی (معروف به چربی زیر جلدی) تشکیل شده است که انرژی (یعنی چربی) را ذخیره می کند، محافظت و عایق را فراهم می کند و لایه های بالایی پوست را به ماهیچه و فاسیا متصل می کند.

درست بالای هیپودرم لایه ای از بافت همبند قرار دارد که بیشتر از کلاژن ساخته شده است. در برخی موارد، چربی ممکن است از میان این رشته‌های کلاژن بیرون بزند و ظاهری گودی ایجاد کند.

گاهی اوقات از دست دادن چربی بدن و افزایش توده عضلانی ممکن است به کاهش ظاهر سلولیت کمک کند. با این حال، حتی افراد بسیار لاغر نیز می توانند سلولیت قابل مشاهده داشته باشند.

شما نمی توانید تنها با ورزش از شر سلولیت خلاص شوید. اگرچه، از دست دادن چربی بدن و افزایش توده عضلانی ممکن است به کاهش ظاهر آن کمک کند.

 

آیا می توان یک ناحیه را با تمرینات سلولیت هدف قرار داد؟

علیرغم آنچه بسیاری از اینفلوئنسرهای تناسب اندام ممکن است به شما بگویند، شما نمی توانید سلولیت را تنها با ورزش خلاص کنید. علاوه بر این، تونینگ نقطه ای - یا تلاش برای لاغر کردن قسمت خاصی از بدن با تمرینات اضافی که آن ناحیه را هدف قرار می دهد - نیز غیرممکن است.

از نظر فنی، چیزی به عنوان "تونینگ" ماهیچه وجود ندارد. برای کمک به دیده شدن بیشتر عضلات، این فرآیند نیاز به از دست دادن چربی بدن (که بر کل بدن تأثیر می گذارد، نه فقط یک ناحیه) و افزایش توده عضلانی دارد.

اگر به دنبال کاهش ظاهر سلولیت هستید، ممکن است با افزایش عضلات و کاهش چربی بدن، تغییرات کوچکی را مشاهده کنید. این به جای انجام چند تمرین اضافی پا در روز نیاز به یک تعهد سبک زندگی دارد.

اگرچه ممکن است برخی از نتایج را از ورزش مشاهده کنید، به یاد داشته باشید که سلولیت چیزی نیست که باید از شر آن خلاص شوید. در عوض، بهتر است از ورزش به عنوان ابزاری برای سلامتی خوب استفاده کنید، نه راهی برای برآورده کردن استانداردهای زیبایی که همیشه در حال تغییر است.

برنامه تمرینی برای کاهش سلولیت

اگرچه ورزش از شر سلولیت خلاص نمی شود، اما ممکن است به کاهش ظاهر آن کمک کند.

هنگام طراحی یک برنامه ورزشی، باید مطمئن شوید که ترکیبی از تمرینات قلبی و قدرتی را 4 تا 7 روز در هفته انجام می دهید، زیرا به کاهش وزن و جلوگیری از کاهش عضله کمک می کند (منبع معتبر 9).

کاردیو (به عنوان مثال، پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری، شنا و غیره) برای تقویت قلب و ریه ها مهم است و در عین حال به سوزاندن کالری در طول تمرین نیز کمک می کند. دوچرخه ثابت برای سلولیت یکی از بهترین تمرین های هوازی برای کاهش سلولیت در خانم ها است.

شما می خواهید ترکیبی از تمرینات هوازی با شدت متوسط ​​و بالا داشته باشید. به عنوان مثال، یک روز می توانید یک ساعت پیاده روی کنید و روز دیگر می توانید 20 دقیقه تمرین با شدت بالا انجام دهید.

تمرینات قدرتی (به عنوان مثال، بلند کردن وزنه، استفاده از نوارهای مقاومتی، پیلاتس و غیره) برای ساختن توده و قدرت عضلانی مهم است، که می تواند به سوزاندن کالری بیشتر در زمان استراحت کمک کند.

اگرچه برنامه تمرینی شما ممکن است بسته به نیازها، اهداف و شدت شما متفاوت باشد، ایده خوبی است که حداقل 2 تا 3 روز در هفته تمرین قدرتی داشته باشید.

اگر هدف شما عضله سازی در یک ناحیه خاص مانند عضلات باسن است، ممکن است بخواهید دو روز در هفته را به این ناحیه اختصاص دهید.

از آنجایی که کاهش وزن به کمبود کالری و عضله سازی به مصرف پروتئین بالا بستگی دارد، باید مطمئن شوید که یک رژیم غذایی مغذی با مقدار زیادی پروتئین (مانند ماهی، مرغ، گوشت گاو، تخم مرغ) مصرف می کنید. ، لبنیات، عدس، لوبیا، توفو).

در حالت ایده آل، سعی کنید حداقل چهار روز یا بیشتر در هفته هم تمرینات قلبی و هم تمرینات قدرتی را در برنامه تناسب اندام خود بگنجانید.

سخن آخر

سلولیت بخشی طبیعی از بدن است و چیزی نیست که ما نیاز به رفع یا از بین بردن آن داشته باشیم.

اگرچه جامعه وسواس ناسالمی نسبت به پوست شفاف و بی عیب دارد، اما واقعیت این است که بیش از 90 درصد افراد دارای سلولیت قابل مشاهده هستند. معمولاً در زنان و کسانی که استعداد ژنتیکی به آن دارند شایع‌تر است.

اگر به دنبال کاهش ظاهر سلولیت هستید، از دست دادن چربی بدن و ساختن توده عضلانی ممکن است تأثیر کمی داشته باشد. اما، به یاد داشته باشید که این چیزی نیست که بتوانید به تنهایی با ورزش از شر آن خلاص شوید.

به جای تمرکز بر خلاص شدن از شر بخشی از بدن خود، بهتر است روی عادات سبک زندگی پایدار تمرکز کنید که سلامت و تندرستی شما را بهبود می بخشد.