مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ
پست جدید ما از اکانت business agency درباره افیلیت مارکتینگ است.
افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش، از جمله روشهای جدید درآمدزایی محسوب میشود که با گسترش شبکههای اجتماعی و اینترنت، به شدت مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله قصد داریم تا به بیان مزایای این روش از جمله کسب درآمد از همکاری در فروش و همچنین معایب و ایرادهای آن بپردازیم.
آشنایی با افیلیت مارکتینگ
افیلیت مارکتینگ (Affiliate marketing) یکی از روشهای نسبتاً جدید کسب درآمد است که در آن امکان همکاری با شرکتها و برندهای بزرگ وجود دارد. در این روش شما به عنوان ناشر یا مبلغ میتوانید بدون دغدغه و تنها از طریق معرفی و تشویق مخاطبین خود به خرید محصول، به درآمد برسید. امروزه بسیاری از بلاگرهای اینستاگرامی از روش همکاری در فروش برای درآمدزایی خود استفاده میکنند که برای آنها سود زیادی دارد.


بیشتر بخوانید: دیجیتالمارکتینگ چیست و چه اهمیتی در بازاریابی دارد
در سیستم Affiliate marketing شما ابتدا باید با شرکت یا برند ارائه دهنده یک محصول مثل پوشاک، اکسسوری و... ارتباط برقرار نمایید و سپس محصولات آن برند را به مخاطبین خود معرفی کنید. روشهای مختلفی برای این معرفی وجود دارد که کارآمدترین آنها، استفاده از شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام است. البته از وبلاگ و سایتهای شخصی نیز میتوان در این خصوص استفاده کرد.
مزایای افیلیت مارکتینگ
همکاری در فروش به عنوان یکی از روشهای جدید درآمدزایی، مزایای زیادی برای هر دو طرف دارد که در ادامه برخی از آنها را توضیح میدهیم.
امکان دسترسی به تعداد زیادی خریدار
انجام تبلیغات گسترده در فروشگاههای مختلف برای محصول، نیازمند وقت، انرژی و هزینه زیادی است که برخی از کسب و کارها نمیتوانند از عهده آن برآیند. اما در سیستم همکاری در فروش، کسب و کارها از طریق واسطهها یا ناشران، میتوانند تعداد زیادی خریدار را بدون صرف انرژی و هزینه زیاد جذب نمایند.
دیگر مقالات ما: اینفلوئنسر و بلاگر؛ تفاوت بین بلاگر و اینفلوئنسر
درآمدزایی آسان و عالی
افیلیت مارکتینگ برای کسانی که نسبت به بازاریابی آشنایی دارند و در شبکههای اجتماعی و وبلاگها فعال هستند، یک روش عالی برای درآمدزایی محسوب میشود.
در این شیوه، فرد در ازای معرفی محصولات، پورسانت دریافت میکند و به مرور این پورسانت افزایش مییابد. در سیستم Affiliate marketing ، شما نیازی نیست هزینهای برای خرید کالا و یا انبار کردن محصولات بپردازید. در این حالت شما به طور اتوماتیک در فروش محصول همکاری میکنید و به ازای آن پورسانت یا کمیسیون دریافت خواهید کرد.


شرایط کاری مناسب افیلیت مارکتینگ
در سیستم همکاری در فروش، دفتر کار شما، اتاقتان خواهد بود و به جز رایانه، گوشی موبایل و اینترنت، به تجهیزات خاص دیگری نیاز نخواهید داشت. طبیعتاً هرچقدر بتوانید خلاقیت بیشتری در معرفی محصولات و افزایش تعداد مشتریها به خرج دهید، میزان پورسانت و اعتماد شرکت تولید کننده به شما افزایش خواهد یافت.
شاید خوشتان بیاید: مقایسه بهترین سیستم های همکاری در فروش ایرانی و خارجی
عدم تداخل با شغلهای دیگر
همکاری در فروش را میتوانید به عنوان شغل دوم در کنار شغل اصلی خود داشته باشید، زیرا هیچ تداخلی بین آنها وجود ندارد. سیستم بازاریابی افیلیت، نیازی به دفتر یا محیط کاری خاصی ندارد و در هر زمان مثل ساعات کاری و یا حتی تعطیلات، میتوانید از آن درآمدزایی داشته باشید.


معایب سیستم همکاری در فروش
سیستم افیلیت مارکتینگ علیرغم داشتن مزایا و ویژگیهای پرشمار و راحتی زیاد در درآمدزایی، معایبی نیز دارد که باید به آنها توجه شود. فعالان این حوزه معمولاً نسبت به معایب و ایرادهای Affiliate marketing، اشراف کامل دارند و سعی میکنند تا با به کارگیری روشهای مختلف، اقدام به رفع آن کنند. در ادامه به توضیح برخی از مهمترین معایب سیستم بازاریابی وابسته میپردازیم.
شما می توانید برای ثبت نام همکاری در فروش به این لینک مراجعه کنید.
لزوم داشتن مخاطبان زیاد در افیلیت مارکتینگ
در Affiliate marketing، مهمترین فاکتور، داشتن تعداد بالای مشتری است. این موضوع میتواند به افزایش درآمدزایی و دریافت کمیسیون بیشتر کمک کند. برای تحقق چنین هدفی، شما باید یا صفحه و کانال فعال با تعداد فالوور بالادر اینستاگرام یا تلگرام داشته باشید و یا یک یا چند وبلاگ پر بازدید بسازید. انجام اینکار، مستلزم داشتن سرمایه و زمان نسبتاً زیادی است که شاید هرکسی نتواند از عهده آن برآید.
امکان فروش کالاهای بی کیفیت
شاید یکی از مهمترین معایب سیستم افیلیت مارکتینگ، عدم نظارت و آشنایی کامل با کیفیت محصولات است. اکثر اوقات شرکتهای سازنده تنها اطلاعات مختصری را از محصول به شما ارائه میدهند و شما نیز با تکیه بر این اطلاعات، مخاطبین را به خرید کالا ترغیب میکنید. اگر کیفیت کالا مناسب نباشد، اعتماد مشتریان شما از بین میرود و در نتیجه میزان فروش هم کاهش مییابد. این موضوع همچنین میتواند بر وجهه اجتماعی شما نیز اثر منفی بگذارد، به طوری که حتی تعداد فالوورها را نیز کاهش دهد.
تعداد بالای فروشنده
با توجه به گسترش کسب درآمد از همکاری در فروش، افراد زیادی در این حوزه فعالیت دارند و به همین دلیل شاید کار برای افراد تازه وارد کمی سخت باشد. وجود تعداد بالای رقبا یکی از دلایل عدم ورود بسیاری از مردم به سیستم بازاریابی وابسته برای درآمدزایی است.
تبلیغات غلط
افیلیت مارکتینگ گاهی اوقات برای برندها و کسب و کارها نیز مشکلاتی دارد که یکی از مهمترین آنها، تبلیغات غلط و یا سوءاستفاده از سوی ناشرین یا واسطهها است. چنین اتفاقی میتواند به اعتبار برند ضربه بزند و حتی آن را زیر سوال ببرد.
نکات مهم برای بهبود افیلیت مارکتینگ
یکی از روشهای موثر برای کسب موفقیت و افزایش درآمدزایی از طریق افیلیت مارکتینگ، انتخاب کالاهای با کیفیت است. به عبارتی دیگر شما باید در خصوص فروش کالاهایی همکاری کنید که در خصوص کیفیت و اعتبار آنها اطمینان دارید. در این حالت ارزش اجتماعی شما نیز به عنوان ناشر بیشتر حفظ خواهد شد.


شرکتها و کسب و کارهای مختلف باید نظارت مناسبی نسبت به ناشران داشته باشند. اگر ناشران از روشهای خلاف عرف جامعه برای تبلیغات محصول یا برند استفاده کنند، اعتبار کسب و کار زیر سوال خواهد رفت. نظارت بهتر است به صورت دائم وجود داشته باشد زیرا موجب افزایش بازدهی میشود.
ناشران نباید از روشهایی مثل دادن اطلاعات غلط و یا زیادهروی در تبلیغات، برای معرفی محصول استفاده کنند. کالاهای با کیفیت و برندهای شناخته شده نیازی به چنین تاکتیکهایی ندارند.
یکی از روشهای متداولی که عموماً اینفلوئنسرهای اینستاگرامی برای همکاری در فروش به کار میگیرند، استفاده از کدهای تخفیف است. این روش معمولاً در خصوص سرویسهای خدماتی اینترنتی بسیار کاربرد دارد و نتایج آن نیز معمولاً مثبت است. در چنین حالتی، مشتری میتواند با استفاده کد تخفیف، کالا یا سرویس را با قیمت کمتری دریافت کند. این موضوع هم بر افزایش اعتبار ناشر و هم بهبود درآمدزایی سرویسدهنده یا فروشنده، تأثیر مثبت دارد.
در صورت تمایل به ورود در حوزه افیلیت مارکتینگ، باید فقط با کسب و کارها و برندهای معتبر و شناخته شده همکاری داشته باشید. برخی از برندهای جعلی معمولاً مشکلات زیادی را در پرداخت کمیسیون برای ناشرین ایجاد میکنند. به همین دلیل همکاری با برندهای ناشناخته در این سیستم، ریسک بزرگی است.
با توجه به تعداد فعالین در حوزه Affiliate marketing، استفاده از خلاقیت میتواند کمک زیادی به موفقیت در فروش محصولات و افزایش پورسانت کند. بنابراین همیشه در معرفی محصولات باید خلاقیت و نوآوری را مدنظر داشته باشید.
سخن آخر
در این مقاله اطلاعات کاملی در خصوص ویژگیها و مزایا و معایب سیستم همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ ارائه گردید. کسب درآمد از همکاری در فروش کار سختی نیست، اما نیازمند فکر و توجه زیاد به کیفیت کالاها و اعتبار تمام افراد دخیل در سیستم است.