دیجیتالمارکتینگ چیست و چه اهمیتی در بازاریابی دارد؟


در این مقاله از اکانت business agency با یک موضوع متفاوت آمده ایم؛ موضوع بازاریابی دیجیتال. آیا تا حالا از خود پرسیدهاید دیجیتالمارکتینگ چیست؟ در عصر مدرن الان که تکنولوژی و هوش مصنوعی حرف اول را میزند کمتر سازمانی را میتوانید پیدا کنید که از استراتژیهای دیجیتالمارکتینگ برای پیشبرد اهداف خود استفاده نکند! هر تاکتیک تبلیغاتی در اینترنت مثل محتوای الکترونیک، تبلیغات گوگل یا ایمیلهای بازاریابی که مشتری را متقاعد کند تا از محصولات یک برند بهرهمند شود در حوزه دیجیتالمارکتینگ قرار میگیرد؛ پرفروشترین محصولات اینترنتی را هم با این ترفندها به کاربران ارائه میدهند. چرا منتظری؟ بیا مطالعه این بحث را شروع کنیم!
دیگر مقالات: مقایسه بهترین سیستم های همکاری در فروش ایرانی و خارجی
دیجیتالمارکتینگ چیست؟
به نظر شما دیجیتالمارکتینگ چیست؟ ببینید دوستان عزیز هر اقدام تجاری که شما در اینترنت برای فروش و ارائه خدماتتان انجام میدهید مربوط به دیجیتالمارکتینگ است. شاید شما یه دانشآموز باشی که در تعطیلات با ساخت زیورآلات یا جعبههای فانتزی هدیه خود را سرگرم میکنی؛ وقتی تصمیم به فروش کارهای هنری خودت در فضای مجازی میگیری و برای این کار یک پیج در اینستاگرام راهاندازی میکنی و محصولاتت را برای فروش اینترنتی میگذاری درواقع داری یک فعالیت دیجیتالمارکتینگ انجام میدهی ممکن است خودت هم ندانی!
بهطور کلی دیجیتالمارکتینگ بر سه پایه استوار است:
• استراتژیهای رسانهای
منظور از این استراتژی رسانههای سازمانی همان سایتها و وبلاگها یا شبکههای اجتماعی خود برند است که از آنها برای تبلیغ کسب و کار خود استفاده میکند تا مشتری جذب نماید و نرخ تبدیل را بهبود ببخشد.
• استراتژیهای پولی
این به همکاری با افیلیتمارکترها یا بازاریابان واسطه مربوط میشود؛ این افراد متخصصانی هستند که در ازای دریافت یک کمیسیون مشخص از شما با تاکتیکهای مناسبی تبلیغاتی برندتان را در پلتفرمهای مختلف آنلاین تبلیغ میکنند.
• استراتژیهای چالشی
در این مرحله هم با بازاریابان وابسته سروکار دارید؛ این افراد روش همکاری در فروش را پیش میگیرند و در کنار تولید محتوای الکترونیک از مسابقات هیجانی، جوایز نقدی و تخفیفهای باورنکردنی پیش کاربران صحبت میکنند تا آنها به خرید از برند شما تشویق شوند.
حالا که میتوانید به سؤال "دیجیتالمارکتینگ چیست؟" پاسخ دهید بیایید به انواع نمونههای آن بپردازیم.
مطالعه بیشتر: اینفلوئنسر و بلاگر؛ تفاوت بین بلاگر و اینفلوئنسر؟
معروفترین نمونههای دیجیتالمارکتینگ


در اینجا دقیقتر میتوانید رمز "دیجیتالمارکتینگ چیست؟" را درک کنید:
بازاریابی رسانههای اجتماعی
این بازاریابی را با نام SMM هم میشنویم. ببینید الان همه در سوشالمدیا یا شبکههای اجتماعی هستند و این یعنی برای همه فرصت بازاریابی و کسب درآمد در این پلتفرمها وجود دارد به این شرط که اصول آن را بدانیم. در انواع رسانههای اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام یا تیکتاک تو میتوانی درآمدهای میلیونی حتی میلیاردی به جیب بزنی و تنها چند ساعت در روز برای آن وقت بگذاری!
بازاریابی محتوایی
یکی از معروفترین تاکتیکهای دیجیتالمارکتینگ بازاریابی محتوایی است. خود من متخصص کانتنتمارکتینگ یا بازاریابی محتوایی سایت هستم؛ من محتواهای دیجیتال متنی برای سایت مینویسم و با کلمات کلیدی و طلایی سعی میکنم روی خواننده تأثیر بگذارم و او را برای استفاده از خدمات برند خود مشتاق سازم. انواع روشهای بازاریابی محتوایی مثل متنی یا ویدیویی از سریعترین روشهای دیجیتالمارکتینگ با پتانسیل بالا هستند در صورتی که فوت و فونهای آن را بلد باشید!
تبلیغات دیجیتال
تبلیغات دیجیتال پاسخ اصلی سؤال" دیجیتالمارکتینگ چیست؟" به شمار میآید. به شکل کلی مجموعه تکنیکهای بازاریابی را تشکیل میدهد که در فضاهای مختلف آنلاین مثل گوگل یا پلتفرمهای اجتماعی انجام میدهیم. تبلیغات پولی و تبلیغات پاپآپ هم در گروه تبلیغات دیجیتال قرار میگیرند. مقاله "انواع تبلیغات اینترنتی" در سایت دایانافیلیت کامل همه روشهای بازاریابی را توضیح داده است.
بازاریابی وبسایت
بازاریابی وبسایت هم روش دیگری در دیجیتالمارکتینگ است که شما باید هرکاری برای بهینهسازی سایت خود انجام دهید تا در رنکینگ گوگل رتبه اول را بگیرد. من سعی میکنم با تولید بلاگپست و رپورتاژهای آگهی به اعتبار برند کاری خود کمک کنم؛ این کار را با قید کردن بکلینکهای سایت کاری خود در مقالاتم انجام میدهم!
بازاریابی دانلودی
یکی از بهترین استراتژیهای دیجیتالمارکتینگ تولید محتواهایی در قالب ویدیو یا PDF با دانلود رایگان است. میتوانید با این کار اطلاعات باارزشی درباره تجارت خود در اختیار کاربران بگذارید. من محتوای دانلودی را در قالب ویدیوهای 5 دقیقهای آن هم با موضوع طنز به مخاطبانم ارائه میدهم!
حالا که فهمیدید دیجیتالمارکتینگ چیست میتوانید تفاوت آن را با سایر اشکال بازاریابی بیان کنید؟
آنچه به عنوان تفاوت میتوانیم بین بازاریابی دیجیتال و سایر تکنیکهای بازاریابی بیان کنیم به گستردگی دیجیتالمارکتینگ ارتباط دارد. ببینید دوستان هر روش بازاریابی را بخواهید انتخاب کنید حتماً قبل از شروع کار باید اهداف و تاکتیکهای محقق کردن آنها را بسنجید. جدا از این روشهای دستیابی به هدف در شیوههای بازاریابی مختلف است؛ اما در دیجیتالمارکتینگ با این که تنوع زیادی را در آن میبینیم اما روشها باهم شباهت دارد!
بر فرض مثال من که متخصص بازاریابی محتوایی وبسایتم هدف نوشتن مقالههایی هست که ترافیک سایت من را زیاد کند؛ آن کسی هم که متخصص بازاریابی رسانههای اجتماعی هست مثلاً در اینستاگرام هدفش تولید محتوای وایرال و اکسپلور شدن میباشد. پس آنچنان تفاوتی بین من و او وجود ندارد!


پیشنهاد ما: مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ
پاسخ سؤال "دیجیتالمارکتینگ چیست؟" چه گامهایی را برای موفق شدن در این مسیر لازم میداند؟
دوستان قطعاً تا الان صدباره میتوانید جواب سؤال "«دیجیتالمارکتینگ چیست؟»" را بدهید؛ اما دانستن پاسخ به تنهایی کافی نیست. شما باید 5 گام را برای پیشرفت در این مسیر پشت سر بگذارید تا یک دیجیتالمارکتر موفق شوید! این 5 گام عبارتاند:
• انجام تحلیل و آنالیز برای شناسایی فرصتهای پیشرفت و توانمندیهای شخصی، نقاط ضعف و تهدیدهای خارجی
• تعیین هوشمندانه اهداف ما از بازاریابی و معرفی برند
• تقسیمبندی بازار و سفر مشتری به بخشهای جداگانه و مشخص برای پیشروی راحت بازاریابی
• ترسیم پرسونای مشتری، یعنی تصویر ایدهآل از مشتری که انتظار داریم داشته باشیم.
• مدیریت و تنظیم بودجه برای تبلیغات بازاریابی
سخن پایانی
الان پاسخ سؤال "دیجیتالمارکتینگ چیست؟" برایتان مشخص شد. اگر شما هم مثل من دوست داشته باشید وارد این حرفه شوید میتوانید از همین الان شروع کنید. فقط کافیست رمز و راز موفقیت در این مسیر را خوب بدانید شک نکنید میتوانید به عنوان یک منبع درآمد شگفتانگیز روی آن حساب کنید. یک راه شناخت پرفروشترین محصولات اینترنتی است؛ با راهاندازی یک فروشگاه آنلاین کسب و کار را به شکل دیگری تجربه کنید!
سؤالات متداول
دیجیتالمارکتینگ چیست؟
شکل اینترنتی تبلیغات و بازاریابی که از استراتژیهای آنلاین مانند تبلیغات کلیکی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی بنری و تبلیغات درونگرا برای جذب مشتری استفاده میکند.
از چه راههایی میتوانم بازاریابی دیجیتال را تجربه کنم؟
محدودیتی ندارید؛ با راهاندازی یک فروشگاه کوچک در رسانهای مثل تلگرام هم وارد این حرفه میشوید.
منبع: